logo logo


Державні фінанси та розвиток вищої освіти в Україні

НазваДержавні фінанси та розвиток вищої освіти в Україні
Назва англійськоюState finance and higher education developmentin Ukraine
АвториН. Константюк, Т. Винник
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описКонстантюк Н. Державні фінанси та розвиток вищої освіти в Україні / Н. Константюк, Т. Винник // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2019. — Том 59. — № 4. — С. 22–32. — (Економіка та управління національним господарством).
Bibliographic description (trans):Konstantiuk N., Vynnyk T. (2019) State finance and higher education developmentin Ukraine. Galician economic journal (Tern.), vol. 59, no 4, pp. 22-32.
Bibliographic description:Konstantiuk N., Vynnyk T. (2019) State finance and higher education developmentin Ukraine. Galician economic journal (Tern.), vol. 59, no 4, pp. 22-32.
UDC:

336.1

DOI https://doi.org 10.33108/galicianvisnyk_tntu2019.04.022
Ключові слова

фінанси, державніфінанси, вища освіта, фінансування, фінансові ресурси

 

Короткий опис

Визначено роль державних фінансів у розвитку системи вищої освіти України. Розкрито сутність фінансування системи вищої освіти та його складових; визначено структуру фінансових ресурсів системи вищої освіти України. Проаналізовано види фінансових ресурсів, що забезпечують функціонування закладів вищої освіти; розроблено рекомендації щодо ефективного фінансового забезпечення системи вищої освіти в Україні. Визначено, що джерела фінансування закладів вищої освіти залежать від форми власності (державної, комунальної, приватної). Зокрема, фінансування закладів вищої освіти державної форми власності здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Фінансування закладів вищої освіти, що перебувають у власності органів місцевого самоврядування, відбувається за рахунок коштів відповідних бюджетів. Фінансове забезпечення закладів вищої освіти приватної форми власності здійснюється їх власником. Суб’єктами фінансування закладів вищої освіти є центральні органи виконавчої влади (Міністерство освіти і науки України, інші міністерства і відомства), органи місцевого самоврядування. Додатковими (позабюджетними) джерелами фінансування закладів вищої освіти є кошти юридичних і фізичних осіб за надані освітні та інші послуги: плата за навчання, орендна плата, надходження від науково-дослідної роботи та ін. Показано, що фінансування, як важливий інструмент реформування вищої освіти, має бути достатнім для виконання місії університету та забезпечення ефективного освітнього процесу. Доведено, що використання світового досвіду бюджетного і позабюджетного фінансування, у тому числі з використанням фандрайзингу та перформанс-контрактів, дасть змогу закладам вищої освіти залучити додаткові фінансові ресурси. При цьому покращення фінансування закладів вищої освіти повинно супроводжуватися зміною базових принципів розподілу фінансових ресурсів, залученням системи критеріїв і рейтингів для визначення його обсягів, що в підсумку дасть змогу досягти базової мети належного фінансування – підвищення якості вищої освіти в умовах євроінтеграції.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Вітренко Я., Ковтунець В., Мельник С., Кірієнко Д. Актуальні проблеми економічних відносин у сфері вищої освіти України та основні напрями їх розв'язання: препринт (аналіт. матеріали) / за заг. ред. В. Ковтунця. Київ: Ін-т вищ. освіти НАПН України, 2017. 208 с.
  2. Бабічев А. В. Функції державних органів управління освітою. Зарубіжний досвід із питань управління змінами в системі вищої освіти. Теорія та практика державного управління. 2017. Вип. 2 (57). С.192–200.
  3. Башко В. Фінансування освіти: скільки, кому і як? URL: https://dt.ua/finances/finansuvannya-osviti-skilki-komu-i-yak-_.html.
  4. Боголіб Т. ФінансовезабезпеченняосвітньоїгалузіУкраїни: існуючіпроблемитаперспективиїхвирішення. Економіст. 2015. № 8. С. 1–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econ_2015_8_2.
  5. Гернего Ю. О. Ендавмент-фінансуванняосвітньоїскладовоїінноваційноїекономікивУкраїні. Економікатасуспільство. 2017. № 8. С. 563–567.
  6. Длугопольський О. В. Суспільнийсекторекономікиіпублічніфінансивепохуглобальнихтрансформацій: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2011. 632 с.
  7. Дмитришин М. В. Ендавмент вищого навчального закладу. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2015. № 1(11). С. 64–73.
  8. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL:http://zakon4.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18.
  9. Касич А. О., Циган В. А. ОсобливостіфінансуваннявищоїосвітивУкраїнітаіншихкраїнахсвіту. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2587.
  10. Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2018/19 навчального року: статистичний бюлетень. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ metaopus/2017/1_03_00_03_2018.htm.
  11. Павлова Т. В.Досвід фінансування системи освіти у зарубіжних країнах. Вісник соціально-економічних досліджень.2012. №40. С. 373–380.
  12. Проект Стратегії реформування вищої освіти до 2020 року. URL: http://old.mon.gov.ua/img/zstored/fi les/HE%20Reforms%20Strategy%2011_11_2014.pdf.
  13. Савіщенко В. Інвестиції в освіту та науку України: проблеми теорії та практики. Національний юридичний журнал. 2016. № 1/2 (17). С. 62–67.
  14. Теоретико-методологічне обґрунтування ефективних фінансово-економічних моделей розвитку вищої школи: монографія / за ред. І. М. Грищенка. Київ: Ін-т вищ. освіти, 2016. 260 с.
  15. Топалова С. Реформування вищої освіти в Україні: фінансове забезпечення. URL: https://ukr.lb.ua/blog/svetlana_topalova/415144_reformuvannya_vishchoi_osviti_ukraini.html.
  16. Тулай О. І. Державні фінанси і сталий людський розвиток: концептуальні домінанти та діалектична єдність: монографія. Тернопіль: Екон. думка ТНЕУ, 2016. 414 с.
  17. Шаров О. І. Перспективи фінансової автономії університетів України. Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу: V Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 23 листопада 2016 р.). URL: http://ihed.org.ua/ua/resursy/ konferentsiia.html.
  18. Education at a Glance 2018: OECD Indicators, OECD Publishing. URL: http://oecd-ilibrary.org/edu-cation/education-at-a-glance-2018_eag-2018-en;jsessionid=1vq3qgkpmv9h.x-oecd-live-03.
  19. The Global Competitiveness Index report. URL: https://www.weforum.org.
  20. Vynnyk T., KonstantiukN. Significance of educational outcomes for society. Соціально-економічні проблеми і держава. 2015. Вип. 1 (12). С. 67–73. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2015/ 15vtmofs.pdf.
  21. WorldBankOpenData. URL: http://data.worldbank.org.

 

References:
  1. Vitrenko Ya., Kovtunets V., Melnyk S., Kiriienko D. AktualniproblemyekonomichnykhvidnosynusferivyshchoiosvityUkrainytaosnovninapriamyyikhrozviazannia: preprynt (analit. materialy) / zazah. red. V. Kovtuntsia. Kyiv: In-t vyshch. osvity NAPN Ukrainy, 2017. 208 p. [In Ukrainian].
  2. Babichev A. V. Funktsii derzhavnykh orhaniv upravlinnia osvitoiu. Zarubizhnyi dosvid iz pytan upravlinnia zminamy v systemi vyshchoi osvity. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia. 2017. No. 2 (57). S. 192–200. [Іn Ukrainian].
  3. Bashko V. Finansuvannia osvity: skilky, komu i yak? URL: https://dt.ua/finances/finansuvannya-osviti-skilki-komu-i-yak-_.html. [Іn Ukrainian].
  4. Boholib T. Finansove zabezpechennia osvitnoi haluzi Ukrainy: isnuiuchi problemy ta perspektyvy yikh vyrishennia. Ekonomist. 2015. No. 8. S. 1–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econ_2015_8_2. [Іn Ukrainian].
  5. Herneho Yu. O. Endavment-finansuvannia osvitnoi skladovoi innovatsiinoi ekonomiky v Ukraini. Ekonomika ta suspilstvo. 2017. No. 8. Р. 563–567. [Іn Ukrainian].
  6. Dluhopolskyi O. V. Suspilnyi sektor ekonomiky i publichni finansy v epokhu hlobalnykh transformatsii: monohrafiia. Ternopil: Ekonomichna dumka, 2011. 632 р. [Іn Ukrainian].
  7. Dmytryshyn M.V. Endavment vyshchoho navchalnoho zakladu. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu. 2015. No. 1(11). Р. 64–73. [Іn Ukrainian].
  8. Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” vid 01.07.2014 r. No. 1556-VII. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/ laws/ show/1556-18. [In Ukrainian].
  9. Kasych A. O., Tsyhan V. A. Osoblyvosti finansuvannia vyshchoi osvity v Ukraini ta inshykh krainakh svitu. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2587. [Іn Ukrainian].
  10. Osnovni pokaznyky diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy na pochatok 2018/19 navchalnoho roku: statystychnyi biuleten / Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ metaopus/2017/1_03_00_03_2018.htm. [Іn Ukrainian].
  11. Pavlova T. V. Dosvid finansuvannia systemy osvity u zarubizhnykh krainakh. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. 2012. No. 40. Р. 373–380. [Іn Ukrainian].
  12. Proekt Stratehii reformuvannia vyshchoi osvity do 2020 roku. URL: http://old.mon.gov.ua/img/zstored/fi les/HE%20Reforms%20Strategy%2011_11_2014.pdf. [Іn Ukrainian].
  13. Savishchenko V. Investytsii v osvitu ta nauku Ukrainy: problemy teorii ta praktyky. Natsionalnyi yurydychnyi zhurnal. 2016. No. 1/2 (17). Р. 62–67. [Іn Ukrainian].
  14. Teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia efektyvnykh finansovo-ekonomichnykh modelei rozvytku vyshchoi shkoly: monohrafiia / za red. I. M. Hryshchenka. Kyiv: In-t vyshch. osvity, 2016. 260 р. [Іn Ukrainian].
  15. Topalova S. Reformuvannia vyshchoi osvity v Ukraini: finansove zabezpechennia. URL: https://ukr.lb.ua/blog/svetlana_topalova/415144_reformuvannya_vishchoi_osviti_ukraini.html. [Іn Ukrainian].
  16. Tulai O. I. Derzhavni finansy i stalyi liudskyi rozvytok: kontseptualni dominanty ta dialektychna yednist: monohrafiia. Ternopil: Ekon. dumka TNEU, 2016. 414 р. [Іn Ukrainian].
  17. Sharov O. I. Perspektyvy finansovoi avtonomii universytetiv Ukrainy. Yevropeiska intehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho pro-tsesu: V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Kyiv, 23 lystopada 2016 r.). URL: http://ihed.org.ua/ua/resursy/ konferentsiia.html. [Іn Ukrainian].
  18. Education at a Glance 2018: OECD Indicators, OECD Publishing. URL: http://oecd-ilibrary.org/edu-cation/education-at-a-glance-2018_eag-2018-en;jsessionid=1vq3qgkpmv9h.x-oecd-live-03.
  19. The Global Competitiveness Index report. URL: https://www.weforum.org.
  20. Vynnyk T., Konstantiuk N. Significance of educational outcomes for society. Sotsial'no-ekonomichni problemy i derzhava – Socio-Economic Problems and the State. 2015. 12 (1).Р. 67–73.URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2015/15vtmofs.pdf.
  21. World Bank Open Data. URL: http://data.worldbank.org.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.