logo logo


Проблема зв’язку між рівнем децентралізації бюджетних коштів та зростанням регіональної економіки

НазваПроблема зв’язку між рівнем децентралізації бюджетних коштів та зростанням регіональної економіки
Назва англійськоюThe problem of relationship between budget funds decentralization level and regional economy growth
АвториА. Фаріон-Мельник, В. Сернецький
Принадлежність Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описФаріон-Мельник А. Проблема зв’язку між рівнем децентралізації бюджетних коштів та зростанням регіональної економіки / А. Фаріон-Мельник, В. Сернецький // Галицький економічний вісник. — Т.: ТНТУ, 2020. — Том 63. — № 2. — С. 96-108. — (Економіка).
Bibliographic description (trans):Farion-Melnyk A., Sernetskyi V. (2020). The problem of relationship between budget funds decentralization level and regional economy growth. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 96-108.
Bibliographic description:Farion-Melnyk A., Sernetskyi V. (2020). The problem of relationship between budget funds decentralization level and regional economy growth. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 96-108.
UDC:

330:334.012.74:330.3(477)

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.096
Ключові слова

бюджет, децентралізація, регіональна економіка, економічний розвиток, диспропорція, збалансованість, систематизація.

Короткий опис

Розглянуто соціально-економічну роль та економічну природу місцевих бюджетів у контексті з проведенням бюджетної децентралізації. Підтверджено наукове бачення, що місцеві бюджети є фінансовим потенціалом для економічного розвитку регіонів. Територіальна локалізованість виробничих потужностей дає можливість розвиватися пропорційно від обсягів фінансових ресурсів, які виділяються з місцевих бюджетів для підтримки регіонального розвитку. В умовах проведення повної децентралізації місцевих бюджетів, останні в автоматичному порядку на рівні з інвестиційними ресурсами є механізмом росту регіональної економіки. Встановлено, що бюджетна децентралізація проявляється процесом перерозподілу валового регіонального продукту між органами місцевого самоврядування, населенням та бізнес класами. Одночасно місцеві бюджети залежать від загального економічного стану держави, що створює ефект «бумерангу». Наголошено на функціональних взаємозв’язках місцевих бюджетів з державним. Обґрунтовано концептуальні складові бюджетної децентралізації місцевих рівнів. Визначено рівень впливу бюджетної децентралізації на соціально-економічний розвиток територій, при цьому встановлено появу горизонтальної та вертикальної бюджетної конкуренції, що сприяє посиленню економічного розвитку та покращенню стану виробництва і надання послуг в окремих регіонах. Систематизовано чинники впливу бюджетної децентралізації на підприємницьку активність регіонів. Запропоновано використовувати підтримуючі фінансові важелі впливу на рівні держави з метою захисту регіонів, які перебувають у стагнації. Аргументовано доцільність розроблення інтегральної методики для оцінювання впливу децентралізації бюджетних коштів на регіональний економічний розвиток (за доходами, видатками та трансфертами). Вказано на основні стимулятори та дестимулятори економічного зростання регіонів з метою проведення ефективного реформування структурних елементів місцевих бюджетів для покращення результативності формування їхніх доходів. Доведено необхідність створення спеціальних домінантів державної бюджетної політики для стимулювання соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Вінграновський А. М. Проблема нерівності регіонального розвитку в Україні як сфера державного регулювання. Бюджетна політика. Наукові праці НДФІ. № 2 (51). 2010. С. 12–20.
  2. Вінницька О. А., Бондарук Т. Г. Оцінка стану децентралізації місцевих бюджетів України. Економіка України. № 7. 2018. С. 59–75.
  3. Власюк О. С. Шляхом децентралізації: виклики, ризики та пріоритети реформування регіонального розвитку в Україні. Регіональна економіка. 2015. № 1. С. 5–18.
  4. Одінцова Г. С., Мостовий Г. І., Амосов О. Ю. та ін. Державне управління і менеджмент: навч. посіб. у таблицях і схемах / за заг. ред. проф. Г. С. Одінцової. Х.: ХарРІ УАДУ, 2002. 492 с.
  5. Децентралізація в Україні та її вплив на соціально-економічний розвиток територій: методичні підходи та результати оцінювання: наукова доповідь / наук. ред. д. е. н., проф. Сторонянса І. З. Львів: ІРД НАНУ, 2018. 144 с.
  6. Доходи і видатки місцевих бюджетів: коротко про головне. URL: http://cost.ua/news/687-revenues-and-expenditures-of-local-budgets/
  7. Луніна І. О. Формування місцевих бюджетів в контексті завдань адміністративно-територіальної реформи. Економіка України. 2006. № 1. С. 23–31.
  8. Матросова Л. М., Пруднікова Л. О. Аналіз методик оцінки соціально-економічного розвитку регіонів. Економічний вісник Донбасу. № 3. 2008. С. 69–72.
  9. Моніторинг соціально-економічного розвитку регіонів за 2018 рік. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Травень, 2019. URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/Reytingova-otsinka-za-2018-rik-prezentat siyni-materiali.pdf.
  10. Зубко Г. На кінець 2019 року очікуємо 267 млрд. грн. власних доходів місцевих бюджетів, Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/na-kinec-2019-roku-ochikuyemo-267-mlrd-grn-vlasnih-dohodiv-miscevih-byudzhetiv-gennadij-zubko.
  11. Побочний І. А. Політико-правові засади децентралізації влади в контексті реформ в Україні. Правова держава: історія, сучасність та перспективи формування в умовах євроінтеграції: матеріали Українсько-польської наук.-практ. конф. (Дніпропетровськ, 15 лист. 2013 р.). Д.: Дніпропетр. держ. ун-т внутр. справ, 2013. С. 24–25.
  12. Приходченко Т. А. Реформування місцевого самоврядування в Україні: аналіз, досягнення та проблеми. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка».
    2018. № 9 (37). С. 92–96.
  13. Територіальний розвиток і регіональна політика в Україні: виклики та пріоритети України / наук. редактор В. С. Кравців. Львів: «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2018. 157 с.
  14. Указ президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020». URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/5/2015.

 

References:
  1. Vinhranovs'kyy A. M. Problema nerivnosti rehional'noho rozvytku v Ukrayini yak sfera derzhavnoho rehulyuvannya. Byudzhetna polityka. Naukovi pratsi NDFI. № 2 (51). 2010. Р. 12–20.
  2. Vinnyts'ka O. A., Bondaruk T. H. Otsinka stanu detsentralizatsiyi mistsevykh byudzhetiv Ukrayiny. Ekonomika Ukrayiny. № 7. 2018. Р. 59–75.
  3. Vlasyuk O. S. Shlyakhom detsentralizatsiyi: vyklyky, ryzyky ta priorytety reformuvannya rehional'noho rozvytku v Ukrayini. Rehional'na ekonomika. 2015. № 1. Р. 5–18.
  4. Odintsova H. S., Mostovyy H. I., Amosov O. Yu. ta in. Derzhavne upravlinnya i menedzhment: navch. posib. u tablytsyakh i skhemakh / za zah. red. prof. H. S. Odintsovoyi. Kh.: KharRI UADU, 2002. 492 р.
  5. Detsentralizatsiya v Ukrayini ta yiyi vplyv na sotsial'no-ekonomichnyy rozvytok terytoriy: metodychni pidkhody ta rezul'taty otsinyuvannya: naukova dopovid' / nauk. red. d. e. n., prof. Storonyans'koyi I. Z. L'viv: IRD NANU, 2018. 144 р.
  6. Dokhody i vydatky mistsevykh byudzhetiv: korotko pro holovne. URL: http://cost.ua/news/687-revenues-and-expenditures-of-local-budgets/.
  7. Lunina I. O. Formuvannya mistsevykh byudzhetiv v konteksti zavdan' administratyvno-terytorial'noyi reformy. Ekonomika Ukrayiny. 2006. № 1. Р. 23–31.
  8. Matrosova L. M., Prudnikova L. O. Analiz metodyk otsinky sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku rehioniv. Ekonomichnyy visnyk Donbasu. № 3. 2008. Р. 69–72.
  9. Monitorynh sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku rehioniv za 2018 rik. Ministerstvo rehional'noho rozvytku, budivnytstva ta zhytlovo-komunal'noho hospodarstva Ukrayiny. Traven', 2019. URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/Reytingova-otsinka-za-2018-rik-prezentatsiy ni-materiali.pdf.
  10. Zubko H. Na kinets' 2019 roku ochikuyemo 267 mlrd. hrn. vlasnykh dokhodiv mistsevykh byudzhetiv. Uryadovyy portal. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/na-kinec-2019-roku-ochikuyemo-267-mlrd-grn-vlasnih-dohodiv-miscevih-byudzhetiv-gennadij-zubko.
  11. Pobochnyy I. A. Polityko-pravovi zasady detsentralizatsiyi vlady v konteksti reform v Ukrayini. Pravova derzhava: istoriya, suchasnist' ta perspektyvy formuvannya v umovakh yevrointehratsiyi: materialy Ukrayins'ko-pol's'koyi nauk.-prakt. konf. (Dnipropetrovs'k, 15 lyst. 2013 r.). D.: Dnipropetr. derzh. un-t vnutr. sprav, 2013. Р. 24–25.
  12. Prykhodchenko T. A. Reformuvannya mistsevoho samovryaduvannya v Ukrayini: analiz, dosyahnennya ta problemy. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu “Ostroz'ka akademiya”. Seriya “Ekonomika”. 2018. № 9 (37). Р. 92–96.
  13. Terytorial'nyy rozvytok i rehional'na polityka v Ukrayini: Vyklyky ta priorytety Ukrayiny / nauk. redaktor V. S. Kravtsiv. L'viv: “Instytut rehional'nykh doslidzhen' imeni M. I. Dolishn'oho NAN Ukrayiny”, 2018. 157 р.
  14. Ukaz prezydenta Ukrayiny “Pro Stratehiyu staloho rozvytku “Ukrayina-2020”. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/5/2015.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.