logo logo


Соціально-психологічні чинники управління персоналом в контексті розвитку туристичних підприємств

НазваСоціально-психологічні чинники управління персоналом в контексті розвитку туристичних підприємств
Назва англійськоюSocio-psychological factors of personnel management in the context of tourist enterprises development
АвториШуканова А., Вішнікіна Л., Володько О., Дудник С.
Принадлежність Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Полтава, Україна Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», Полтава, Україна
Бібліографічний описШуканова А., Вішнікіна Л., Володько О., Дудник С. Соціально-психологічні чинники управління персоналом в контексті розвитку туристичних підприємств. Галицький економічний вісник. 2022. Том 76. № 3. С. 42-47.
Bibliographic description (trans):Shukanova, A., Vishnikina, L., Volodko, O. and Dudnyk, S. (2022). Socio-psychological factors of personnel management in the context of tourist enterprises development. Galician economic journal, vol. 76, no 3, pp. 42-47.
Bibliographic description:Shukanova, A., Vishnikina, L., Volodko, O. and Dudnyk, S. (2022). Socio-psychological factors of personnel management in the context of tourist enterprises development. Galician economic journal, vol. 76, no 3, pp. 42-47.
UDC:

316.6:005.95:338.48

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.03.042
Ключові слова

туризм, туристичне підприємство, управління персоналом,
соціально-психологічні чинники, соціально-психологічний клімат, мотивація, стрес,
стресостійкість

Короткий опис

У сучасних умовах, що руйнівним чином відобразилися на діяльності туристичних підприємств, головними завданнями залишається їх збереження та розвиток. Туризм як галузь
має великий вклад у національну економіку, оскілки не лише надає платні послуги населенню,
але й збільшує кількість робочих місць у таких галузях, як транспорт, будівництво, готельно-ресторанний бізнес сфера, народні промисли та ремесла, музейні заклади тощо. Управління персоналом на туристичних підприємствах має здійснюватися з урахуванням мінливих
умов оточуючого середовища, змін у законодавстві, можливості здійснювати туристичну
діяльність через військові дії загалом. Розглянуто характеристики управління персоналом у
кризових умовах функціонування туристичних підприємств та виокремлено соціально-
психологічні чинники як індикатори ефективності діяльності. Розглянуто основні тенденції функціонування туристичних підприємств у довоєнні часи, оскільки війна майже повністю зруйнувала туристичну сферу. З урахуванням нинішніх обставин, досліджено можливості формування мотиваційного механізму на туристичних підприємствах, який має спиратися
не на матеріальну мотивацію й оплату праці, а більше на трудову та статусну мотивацію
й передбачати різноманітні форми кар’єрного просування, корпоративного навчання,
розроблення гнучких робочих графіків та оптимізацію робочих місць. Психологічні чинники управління персоналом пропонується розглядати у розрізі підвищення стресостійкості
працівників, які працюють у мінливих умовах. Серед запропонованих заходів є малозатратні соціологічні опитування щодо характеристик стресової напруги (втрата апетиту чи
надмірний апетит, порушення сну, хронічна втома, швидке мовлення, втрата почуття
гумору, дратівливість, часті помилки в роботі, безпричинні головні болі, розлади шлунку,
пристрасть до алкоголю та куріння тощо) на підприємствах, які дозволяють виявити рівень
стресу та стресостійкості працівників, а також заходи подолання стресу, які є частиною корпоративної культури і сприяють розвитку туристичних підприємств.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Балабанов І. Т. Курс інноваційного менеджменту: підручник. К., 2000. 301 с.
  2. Воронкова В. Г., Беліченко А. Г., Попов О. М., Рєзанова Н. О., Кіндратець О. М., Швець О. Є.,
    Мамотенко Д. Ю., Зуєва В. О., Бабич О. Б., Мельник В. В. Управління людськими ресурсами: філософські засади: навч. посіб. К.: Професіонал, 2006. 567 c.
  3. Види мотивації персоналу – огляд основних видів і покрокова інструкція по мотивації працівників в організації. URL: https://bigenergy.com.ua/fnansi/bznes-dlya-pdpri/955-vidi-motivacii-personalu--motivuyemo-spivrobitnikiv-v-organizacii.html#d93a3 (дата звернення: 20.05.2022).
  4. Кифяк В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці: Книги-ХХІ, 2003. 300 с.
  5. Кожухівська Р. Б., Непочатенко В. О. Digital-технології як основа розвитку туристичної діяльності в Україні. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 93–98.
  6. Балабанова Л. В., Сардак О. А. Управління персоналом: підручник. К.: Центр учбової літератури, 2011. 468 с.
  7. Костишина Т. А. Конкурентоспроможна система оплати праці: проблеми теорії та практики: монографія. Полтава: РВВ ПУСКУ, 2008. 389 с.
  8. Крушельницька О. В. Мельничук Д. П. Управління персоналом: навчальний посібник. Видання друге, перероблене й доповнене. К.: Кондор. 2005. 308 с.
  9. Дороніна М. С., Голубєва Т. В. Трудовий менталітет як предмет менеджменту. Культура народов Причерноморья. 2009. № 161. С. 90–95.
  10. Степанова Л. В., Тужилкіна О. В. Корпоративна культура: сутність та теоретичні підходи дослідження. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2017. № 4. С. 167–172.
References:

1. Balabanov I. T. (2000) Kurs innovatsiinoho menedzhmentu: pidruchnyk. [Innovation Management Course: textbook]. K. 301 p. [Іn Ukrainian].

2.   V. H. Voronkova, A. H. Belichenko, O. M. Popov, N. O. Riezanova, O. M. Kindratets, O. Ye. Shvets, D. Yu. Mamotenko, V. O. Zuieva, O. B. Babych, V. V. Melnyk. (2006). Upravlinnia liudskymy resursamy: filosofski zasady: navch. posib. [Human resource management: philosophical principles: textbook]. K.: Profesional. 567 p. [Іn Ukrainian].

3.   Vydy motyvatsii personalu – ohliad osnovnykh vydiv i pokrokova instruktsiia po motyvatsii pratsivnykiv v orhanizatsii. [Types of staff motivation - an overview of the main types and step-by-step instructions for motivating employees in the organization]. URL: https://bigenergy.com.ua/fnansi/bznes-dlya-pdpri/955-vidi-motivacii-personalu--motivuyemo-spivrobitnikiv-v-organizacii.html#d93a3 (accessed: 20.05.2022). [In Ukrainian].

4.   Kyfiak V. F. (2003). Orhanizatsiia turystychnoi diialnosti v Ukraini. [Organization of tourist activity in Ukraine] Chernivtsi: Knyhy-KhKhI. 300 p. [Іn Ukrainian].

5.   Kozhukhivska R. B., Nepochatenko V. O. (2020). Digital-tekhnolohii yak osnova rozvytku turystychnoi diialnosti v Ukraini. [Digital technologies as a basis for the development of tourism in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava. No. 7. P. 93–98. [Іn Ukrainian].

6.   Balabanova L. V., Sardak O. A. (2011). Upravlinnia personalom: pidpruchnyk. [Personnel management: a textbook] K.: Tsentr uchbovoi literatury. 468 p. [Іn Ukrainian].

7.   Kostyshyna T. A. (2008). Konkurentospromozhna systema oplaty pratsi: problemy teorii ta praktyky: monohrafiia. [Competitive wage system: problems of theory and practice: a monograph]. Poltava: RVV PUSKU. 389 p. [Іn Ukrainian].

8.   Krushelnytska O. V. Melnychuk D. P. (2005). Upravlinnia personalom: navchalnyi posibnyk. [Personnel management: a textbook]. Vydannia druhe, pereroblene y dopovnene. K.: Kondor. 308 p. [Іn Ukrainian].

9.   Doronina M. S., Holubieva T. V. (2009). Trudovyi mentalitet yak predmet menedzhmentu. [Labor mentality as a subject of management]. Kultura narodov Prychernomoria. No. 161. P. 90–95. [Іn Ukrainian].

10. Stepanova L. V., Tuzhylkina O. V. (2017). Korporatyvna kultura: sutnist ta teoretychni pidkhody doslidzhennia. [Corporate culture: essence and theoretical approaches of research]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriia: Ekonomichni nauky. No. 4. P. 167–172. [Іn Ukrainian].

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.