|
|
Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу комерційного підприємства
Назва | Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу комерційного підприємства |
Назва англійською | Marketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise |
Автори | Краузе О., Піняк І., Шпилик С. |
Принадлежність |
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна |
Бібліографічний опис | Краузе О., Піняк І., Шпилик С. Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу комерційного підприємства. Галицький економічний вісник. 2022. Том 76. № 3. С. 81-90. |
Bibliographic description (trans): | Krause, O., Pinyak, I. and Shpylyk, S. (2022). Marketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise. Galician economic journal, vol. 76, no 3, pp. 81-90. |
Bibliographic description: | Krause, O., Pinyak, I. and Shpylyk, S. (2022). Marketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise. Galician economic journal, vol. 76, no 3, pp. 81-90. |
UDC: |
339.138 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.03.081 |
Ключові слова |
комерційні підприємства, конкурентний потенціал, маркетинговий стратегічний аналіз, конкурентоспроможність, методи оцінювання |
Короткий опис |
Досліджено сутність, властивості та умови формування конкурентного потенціалу комерційного підприємства. Конкурентний потенціал формується з конкурентних можливостей внутрішнього і зовнішнього походження, що дозволяють підприємству ефективно конкурувати в ринкових умовах. Конкурентну позицію комерційного підприємства формують управлінські, інтелектуальні, ресурсні, виробничі, інноваційні й маркетингові чинники. До факторів, що формують маркетинговий потенціал комерційного підприємства, належать: рівень кваліфікації та досвіду маркетологів, частка ринку підприємства, відомості торгової марки, комплекс маркетингу, імідж підприємства, лояльність споживачів /клієнтів та партнерські відносини з постачальниками й посередниками. Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу є підґрунтям для формування виваженої стратегії розвитку підприємства. Алгоритм проведення маркетингового стратегічного аналізу конкурентного потенціалу комерційного підприємства передбачає послідовне виконання певних етапів: визначення факторів впливу на конкурентний потенціал підприємства та їх оцінювання, оцінювання внутрішніх ресурсів підприємства, прогнозування імовірного впливу факторів бізнес-середовища та розроблення рекомендацій щодо формування стратегії використання конкурентного потенціалу комерційного підприємства. Основними функціями маркетингового стратегічного аналізу конкурентного потенціалу комерційного підприємства є такі: аналіз факторів, що визначають зростання конкурентного потенціалу; виявлення чинників і причин поточного стану підприємства; підготовка та обґрунтування прийнятих управлінських рішень; виявлення й мобілізація резервів якісного і кількісного покращення конкурентного потенціалу. Маркетинговий стратегічний аналіз дозволяє виявити як внутрішні, так і зовнішні резерви конкурентного потенціалу. Оцінювання конкурентного потенціалу комерційного підприємства може здійснюватися на основі ресурсного, результативного та резервного підходів. Теорія й практика оцінювання конкурентного потенціалу підприємства оперує значною кількістю різноманітних методів, які різняться за складністю використання та доцільністю застосування залежно від масштабу виробництва і специфіки сфери діяльності комерційного підприємства. Такі методи можна класифікувати: за напрямом формування інформаційної бази (критеріальні та експертні методи); за способом відображення кінцевих результатів (графічні, математичні та логічні методи); за придатністю до розроблення управлінських рішень (одномоментно та стратегічні методи оцінювання); за способом оцінювання (індикаторні та матричні методи). Розглянуто переваги та недоліки перелічених методів оцінювання конкурентного потенціалу, також умови ефективності їх застосування. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
-
Андрос С. Інноваційний потенціал підприємства як фактор забезпечення конкурентоспроможності. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи. URL: http://confmanagement.kpi.ua/proc/ article/view/201165.
-
Бабій І. В. Теоретичні аспекти розвитку конкурентного потенціалу кластерів в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 2. Т. 2. С. 130–135.
-
Бачевський Б. Є., Заблодська І. В., Решетняк О. О. Потенціал і розвиток підприємства. URL: https://pidru4niki.com/12281128/ekonomika/virobnichiy_potentsial.
-
Варга В. П. Конкурентний потенціал як основа стабільності підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7750.
-
Кузьмін О. Є., Мельник О. Г., Романко О. П. Конкурентоспроможність підприємства: планування та діагностика: монографія /за заг. ред. д.е.н., проф. Кузьміна О. Є. Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2011. 180 с.
-
Матвєєв В. В. Методи оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7750.
-
Олійник О. В., Іваненко В. О. Маркетинговий потенціал промислових підприємств України. Вісник ЖДТУ. 2016. № 1 (75). С. 97–103.
-
Поліщук І. І., Гудима Н. В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 20. С. 514–517.
-
Роїк О. М., Азарова А. О., Небава М.І. Основи стратегічного менеджменту: навчальний посібник. Вінниця: ВНТУ, 2007. 2013 с.
-
Романчик Т. В., Павленко Є. В. Конкурентний потенціал: сутність поняття. Е-економіка. 2017. № 1 (1). С. 136–139.
-
Стахова М. В., Малик О.В. Конкурентний потенціал як основа формування конкуренто-
спроможності підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 16. С. 468–473.
-
Федонін О. С., Рєпіна І. М., Олексюк О. І. Потенціал підприємства: формування та оцінка: навчальний посібник. К.: КНЕУ. 2004. 316 с.
|
References: |
-
Andros S. Innovacijnyj potencial pidpryjemstva jak faktor zabezpechennja konkurentospromozhnosti [Innovative potential of the enterprise as a factor of ensuring competitiveness] Biznes, innovaciji, menedzhment: problemy ta perspektyvy. URL: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/201165.
-
Babij I. V. (2017) Teoretychni aspekty rozvytku konkurentnogho potencialu klasteriv v Ukrajini [Theoretical aspects of the development of the competitive potential of clusters in Ukraine]. Visnyk Khmeljnycjkogho nacionaljnogho universytetu. Ekonomichni nauky. No. 2. T. 2. P. 130–135.
-
Bachevsjkyj B. Je., Zablodsjka I. V., Reshetnjak O. O. Potencial i rozvytok pidpryjemstva [The potential and development of the enterprise]. URL: https://pidru4niki.com/12281128/ekonomika/ virobnichiy_potentsial.
-
Vargha V. P. (2020) Konkurentnyj potencial jak osnova stabiljnosti pidpryjemstva [Competitive potential as the basis of enterprise stability]. Efektyvna ekonomika. No. 3. URL: http://www.economy.nayka. com.ua/?op=1&z=7750.
-
Kuzjmin O. Je., Meljnyk O. Gh., Romanko O. P. (2011) Konkurentospromozhnistj pidpryjemstva: planuvannja ta diaghnostyka [Enterprise competitiveness: planning and diagnosis]: monoghrafija /za zagh. red. d. e. n., prof. Kuzjmina O. Je. Ivano-Frankivsjk: IFNTUNGh. 180 p.
-
Matvjejev V. V. (2013) Metody ocinky konkurentnogho potencialu pidpryjemstva [Methods of assessing the competitive potential of the enterprise]. Efektyvna ekonomika. No 2. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=7750.
-
Olijnyk O. V., Ivanenko V. O. (2016) Marketynghovyj potencial promyslovykh pidpryjemstv Ukrajiny [Marketing potential of industrial enterprises of Ukraine]. Visnyk ZhDTU. No. 1 (75). P. 97–103.
-
Polishhuk I. I., Ghudyma N. V. (2017) Marketynghove upravlinnja konkurentospromozhnistju pidpryjemstva [Marketing management of enterprise competitiveness]. Ekonomika ta upravlinnja pidpryjemstvamy. No. 20. P. 514–517.
-
Rojik O. M., Azarova A. O., Nebava M. I. (2007) Osnovy strateghichnogho menedzhmentu [Basics of strategic management]: navchaljnyj posibnyk. Vinnycja: VNTU. 2013 p.
-
Romanchyk T. V., Pavlenko Je. V. (2017) Konkurentnyj potencial: sutnistj ponjattja [Competitive potential: the essence of the concept]. E-ekonomika. No. 1 (1). P. 136–139.
-
Stakhova M. V., Malyk O. V (2017). Konkurentnyj potencial jak osnova formuvannja konkurentospromozhnosti pidpryjemstva [Competitive potential as a basis for the formation of the enterprise's competitiveness]. Ghlobaljni ta nacionaljni problemy ekonomiky. No. 16. P. 468–473.
-
Fedonin O. S., Rjepina I. M., Oleksjuk O. I. (2204) Potencial pidpryjemstva: formuvannja ta ocinka [Enterprise potential: formation and assessment]: navchaljnyj posibnyk. K.: KNEU. 316 p.
|
Завантажити | |
|