logo logo


Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу комерційного підприємства

НазваМаркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу комерційного підприємства
Назва англійськоюMarketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise
АвториКраузе О., Піняк І., Шпилик С.
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описКраузе О., Піняк І., Шпилик С. Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу комерційного підприємства. Галицький економічний вісник. 2022. Том 76. № 3. С. 81-90.
Bibliographic description (trans):Krause, O., Pinyak, I. and Shpylyk, S. (2022). Marketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise. Galician economic journal, vol. 76, no 3, pp. 81-90.
Bibliographic description:Krause, O., Pinyak, I. and Shpylyk, S. (2022). Marketing strategic analysis of the competitive potential of commercial enterprise. Galician economic journal, vol. 76, no 3, pp. 81-90.
UDC:

339.138

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.03.081
Ключові слова

комерційні підприємства, конкурентний потенціал, маркетинговий стратегічний аналіз, конкурентоспроможність, методи оцінювання

Короткий опис

Досліджено сутність, властивості та умови формування конкурентного потенціалу комерційного підприємства. Конкурентний потенціал формується з конкурентних можливостей внутрішнього і зовнішнього походження, що дозволяють підприємству ефективно конкурувати в ринкових умовах. Конкурентну позицію комерційного підприємства формують управлінські, інтелектуальні, ресурсні, виробничі, інноваційні й маркетингові чинники. До факторів, що формують маркетинговий потенціал комерційного підприємства, належать: рівень кваліфікації та досвіду маркетологів, частка ринку підприємства, відомості торгової марки, комплекс маркетингу, імідж підприємства, лояльність споживачів /клієнтів та партнерські відносини з постачальниками й посередниками. Маркетинговий стратегічний аналіз конкурентного потенціалу є підґрунтям для формування виваженої стратегії розвитку підприємства. Алгоритм проведення маркетингового стратегічного аналізу конкурентного потенціалу комерційного підприємства передбачає послідовне виконання певних етапів: визначення факторів впливу на конкурентний потенціал підприємства та їх оцінювання, оцінювання внутрішніх ресурсів підприємства, прогнозування імовірного впливу факторів бізнес-середовища та розроблення рекомендацій щодо формування стратегії використання конкурентного потенціалу комерційного підприємства. Основними функціями маркетингового стратегічного аналізу конкурентного потенціалу комерційного підприємства є такі: аналіз факторів, що визначають зростання конкурентного потенціалу; виявлення чинників і причин поточного стану підприємства; підготовка та обґрунтування прийнятих управлінських рішень; виявлення й мобілізація резервів якісного і кількісного покращення конкурентного потенціалу. Маркетинговий стратегічний аналіз дозволяє виявити як внутрішні, так і зовнішні резерви конкурентного потенціалу. Оцінювання конкурентного потенціалу комерційного підприємства може здійснюватися на основі ресурсного, результативного та резервного підходів. Теорія й практика оцінювання конкурентного потенціалу підприємства оперує значною кількістю різноманітних методів, які різняться за складністю використання та доцільністю застосування залежно від масштабу виробництва і специфіки сфери діяльності комерційного підприємства. Такі методи можна класифікувати: за напрямом формування інформаційної бази (критеріальні та експертні методи); за способом відображення кінцевих результатів (графічні, математичні та логічні методи); за придатністю до розроблення управлінських рішень (одномоментно та стратегічні методи оцінювання); за способом оцінювання (індикаторні та матричні методи). Розглянуто переваги та недоліки перелічених методів оцінювання конкурентного потенціалу, також умови ефективності їх застосування.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Андрос С. Інноваційний потенціал підприємства як фактор забезпечення конкурентоспроможності. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи. URL: http://confmanagement.kpi.ua/proc/ article/view/201165.
  2. Бабій І. В. Теоретичні аспекти розвитку конкурентного потенціалу кластерів в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 2. Т. 2. С. 130–135.
  3. Бачевський Б. Є., Заблодська І. В., Решетняк О. О. Потенціал і розвиток підприємства. URL: https://pidru4niki.com/12281128/ekonomika/virobnichiy_potentsial.
  4. Варга В. П. Конкурентний потенціал як основа стабільності підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7750.
  5. Кузьмін О. Є., Мельник О. Г., Романко О. П. Конкурентоспроможність підприємства: планування та діагностика: монографія /за заг. ред. д.е.н., проф. Кузьміна О. Є. Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2011. 180 с.
  6. Матвєєв В. В. Методи оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7750.
  7. Олійник О. В., Іваненко В. О. Маркетинговий потенціал промислових підприємств України. Вісник ЖДТУ. 2016. № 1 (75). С. 97–103.
  8. Поліщук І. І., Гудима Н. В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 20. С. 514–517.
  9. Роїк О. М., Азарова А. О., Небава М.І. Основи стратегічного менеджменту: навчальний посібник. Вінниця: ВНТУ, 2007. 2013 с.
  10. Романчик Т. В., Павленко Є. В. Конкурентний потенціал: сутність поняття. Е-економіка. 2017. № 1 (1). С. 136–139.
  11. Стахова М. В., Малик О.В. Конкурентний потенціал як основа формування конкуренто-
    спроможності підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 16. С. 468–473.
  12. Федонін О. С., Рєпіна І. М., Олексюк О. І. Потенціал підприємства: формування та оцінка: навчальний посібник. К.: КНЕУ. 2004. 316 с.
References:
  1.      Andros S. Innovacijnyj potencial pidpryjemstva jak faktor zabezpechennja konkurentospromozhnosti [Innovative potential of the enterprise as a factor of ensuring competitiveness] Biznes, innovaciji, menedzhment: problemy ta perspektyvy. URL: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/201165.
  2.      Babij I. V. (2017) Teoretychni aspekty rozvytku konkurentnogho potencialu klasteriv v Ukrajini [Theoretical aspects of the development of the competitive potential of clusters in Ukraine]. Visnyk Khmeljnycjkogho nacionaljnogho universytetu. Ekonomichni nauky. No. 2. T. 2. P. 130–135.
  3.      Bachevsjkyj B. Je., Zablodsjka I. V., Reshetnjak O. O. Potencial i rozvytok pidpryjemstva [The potential and development of the enterprise]. URL: https://pidru4niki.com/12281128/ekonomika/ virobnichiy_potentsial.
  4.      Vargha V. P. (2020) Konkurentnyj potencial jak osnova stabiljnosti pidpryjemstva [Competitive potential as the basis of enterprise stability]. Efektyvna ekonomika. No. 3. URL: http://www.economy.nayka. com.ua/?op=1&z=7750.
  5.      Kuzjmin O. Je., Meljnyk O. Gh., Romanko O. P. (2011) Konkurentospromozhnistj pidpryjemstva: planuvannja ta diaghnostyka [Enterprise competitiveness: planning and diagnosis]: monoghrafija /za zagh. red. d. e. n., prof. Kuzjmina O. Je. Ivano-Frankivsjk: IFNTUNGh. 180 p.
  6.      Matvjejev V. V. (2013) Metody ocinky konkurentnogho potencialu pidpryjemstva [Methods of assessing the competitive potential of the enterprise]. Efektyvna ekonomika. No 2. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=7750.
  7.      Olijnyk O. V., Ivanenko V. O. (2016) Marketynghovyj potencial promyslovykh pidpryjemstv Ukrajiny [Marketing potential of industrial enterprises of Ukraine]. Visnyk ZhDTU. No. 1 (75). P. 97–103.
  8.      Polishhuk I. I., Ghudyma N. V. (2017) Marketynghove upravlinnja konkurentospromozhnistju pidpryjemstva [Marketing management of enterprise competitiveness]. Ekonomika ta upravlinnja pidpryjemstvamy. No. 20. P. 514–517.
  9.      Rojik O. M., Azarova A. O., Nebava M. I. (2007) Osnovy strateghichnogho menedzhmentu [Basics of strategic management]: navchaljnyj posibnyk. Vinnycja: VNTU. 2013 p.
  10.      Romanchyk T. V., Pavlenko Je. V. (2017) Konkurentnyj potencial: sutnistj ponjattja [Competitive potential: the essence of the concept]. E-ekonomika. No. 1 (1). P. 136–139.
  11.     Stakhova M. V., Malyk O. V (2017). Konkurentnyj potencial jak osnova formuvannja konkurentospromozhnosti pidpryjemstva [Competitive potential as a basis for the formation of the enterprise's competitiveness]. Ghlobaljni ta nacionaljni problemy ekonomiky. No. 16. P. 468–473.
  12.     Fedonin O. S., Rjepina I. M., Oleksjuk O. I. (2204) Potencial pidpryjemstva: formuvannja ta ocinka [Enterprise potential: formation and assessment]: navchaljnyj posibnyk. K.: KNEU. 316 p.
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.