|
|
Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку
Назва | Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку |
Назва англійською | The business model as a prerequisite for the development of the companys strategy in the market |
Автори | Оксана Лотиш |
Принадлежність |
Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна |
Бібліографічний опис | Лотиш. О. Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку. Галицький економічний вісник. 2022. Том 78-79. № 5-6. С 7-15. |
Bibliographic description (trans): | Lotysh O. The business model as a prerequisite for the development of the companys strategy in the market. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp. 7-15. |
Bibliographic description: | Lotysh O. The business model as a prerequisite for the development of the companys strategy in the market. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp. 7-15. |
UDC: |
658.014.1 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.007 |
Ключові слова |
бізнес, бізнес-модель, стратегія, стратегічний аналіз, цінність, конкуренція. |
Короткий опис |
У сучасних дослідженнях у сфері стратегічного аналізу фірми на ринку значну увагу надають створенню ефективної бізнес-моделі, що зумовлено потребою бізнесу в цілісному розумінні своєї діяльності, всього спектра механізмів, які використовуються для створення та пропозиції цінності споживача й отримання вигоди від цієї діяльності. Стратегія розвитку фірми визначає методи конкуренції й ведення бізнесу, а бізнес-модель, на підставі показників прибутку і витрат, отриманих у результаті застосування цієї стратегії, забезпечує конкурентні переваги фірми. Поняття «бізнес-модель» нерозривно пов'язане з проблемою взаємодій конкурентів, оскільки цінність створюється спільно численними фірмами, що взаємодіють на ринку. Незважаючи на те, що багато дослідників розглядають бізнес-модель як окрему одиницю аналізу, питання про її єдиний теоретичний фундамент як інструмент розроблення стратегії, залишається відкритим.
Метою статті є дослідження взаємозв’язку між бізнес-моделлю й стратегічним аналізом (стратегією) поведінки фірми на конкурентному ринку в умовах невизначеності та ризику, визначення основних аспектів у розумінні концепції бізнес-модель та розмежування аналітичних конструкцій бізнес-модель і стратегія.
У дослідженні використано методи індукції та дедукції, абстракції та порівняльного аналізу.
Проведено аналіз наукової літератури, що розкриває існуючі напрацювання у сфері бізнес-моделювання. Розкрито сутність, структуру та призначення бізнес-моделі. Проведено порівняння концепції бізнес-моделі та стратегії фірми. Бізнес-модель має більш загальний характер, тоді як розроблення стратегії потребує визначення конкретних дій. Бізнес-моделі формують потік продуктів, послуг, відносини між партнерами, витрати, пов'язані з наданням цінності своїм клієнтам та конкретні джерела доходу. Стратегія є певним набором дій, які призначені для досягнення цілей та завдань фірми, яка при цьому залишається конкурентоспроможною за своєю природою.
Узагальнюючи підходи щодо суті, взаємозв’язку й взаємообумовленості між бізнес-моделлю та стратегією фірми нами визначено особливості цих понять за окремими критеріями. Доведено, що бізнес-моделі є відносно новий, але вкрай затребуваний інструмент, який знайшов відображення як у теорії, так і практиці стратегічного аналізу щодо ефективного функціонування фірми на ринку. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
-
Hamel G. Leading the revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
-
Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. No. 11. P. 529–555.
-
Teece D. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 172–194.
-
Osterwalder A., PigneurY., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No. 16. P. 1–25.
-
Casadesus-Masanell R., Ricart J. From strategy to business models and to tactics. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 195–215.
-
Magretta J. Why business models matter. Harvard Business Review. 2002. Vol. 80 (5). P. 86–92.
-
Zott C., Amit R. Exploring the fit between business strategy and business model: Implications for firm performance. Strategic Management Journal. 2008. Vol. 29 (1). P. 1–26.
-
Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. Т. 37. No. 4. P. 1019–1042.
-
Mustafa R., Werthner H. Business models and business strategy – phenomenon of explicitness. International Journal of Global Business and Competitiveness. 2011. Vol. 6. No. 1. P. 14–29.
|
References: |
-
Hamel G. Leading the revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
-
Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. No. 11. P. 529–555.
-
Teece D. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 172–194.
-
Osterwalder A., PigneurY., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No. 16. P. 1–25.
-
Casadesus-Masanell R., Ricart J. From strategy to business models and to tactics. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 195–215.
-
Magretta J. Why business models matter. Harvard Business Review. 2002. Vol. 80 (5). P. 86–92.
-
Zott C., Amit R. Exploring the fit between business strategy and business model: Implications for firm performance. Strategic Management Journal. 2008. Vol. 29 (1). P. 1–26.
-
Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. Т. 37. No. 4. P. 1019–1042.
-
Mustafa R., Werthner H. Business models and business strategy – phenomenon of explicitness. International Journal of Global Business and Competitiveness. 2011. Vol. 6. No. 1. P. 14–29.
|
Завантажити | |
|