logo logo


Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку

НазваБізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку
Назва англійськоюThe business model as a prerequisite for the development of the companys strategy in the market
АвториОксана Лотиш
Принадлежність Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описЛотиш. О. Бізнес-модель як передумова розроблення стратегії фірми на ринку. Галицький економічний вісник. 2022. Том 78-79. № 5-6. С 7-15.
Bibliographic description (trans):Lotysh O. The business model as a prerequisite for the development of the companys strategy in the market. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp. 7-15.
Bibliographic description:Lotysh O. The business model as a prerequisite for the development of the companys strategy in the market. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp. 7-15.
UDC:

658.014.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.007
Ключові слова

бізнес, бізнес-модель, стратегія, стратегічний аналіз, цінність, конкуренція.

Короткий опис
У сучасних дослідженнях у сфері стратегічного аналізу фірми на ринку значну увагу надають створенню ефективної бізнес-моделі, що зумовлено потребою бізнесу в цілісному розумінні своєї діяльності, всього спектра механізмів, які використовуються для створення та пропозиції цінності споживача й отримання вигоди від цієї діяльності. Стратегія розвитку фірми визначає методи конкуренції й ведення бізнесу, а бізнес-модель, на підставі показників прибутку і витрат, отриманих у результаті застосування цієї стратегії, забезпечує конкурентні переваги фірми. Поняття «бізнес-модель» нерозривно пов'язане з проблемою взаємодій конкурентів, оскільки цінність створюється спільно численними фірмами, що взаємодіють на ринку. Незважаючи на те, що багато дослідників розглядають бізнес-модель як окрему одиницю аналізу, питання про її єдиний теоретичний фундамент як інструмент розроблення стратегії, залишається відкритим.
Метою статті є дослідження взаємозв’язку між бізнес-моделлю й стратегічним аналізом (стратегією) поведінки фірми на конкурентному ринку в умовах невизначеності та ризику, визначення основних аспектів у розумінні концепції бізнес-модель та розмежування аналітичних конструкцій бізнес-модель і стратегія.
У дослідженні використано методи індукції та дедукції, абстракції та порівняльного аналізу.
Проведено аналіз наукової літератури, що розкриває існуючі напрацювання у сфері бізнес-моделювання. Розкрито сутність, структуру та призначення бізнес-моделі. Проведено порівняння концепції бізнес-моделі та стратегії фірми. Бізнес-модель має більш загальний характер, тоді як розроблення стратегії потребує визначення конкретних дій. Бізнес-моделі формують потік продуктів, послуг, відносини між партнерами, витрати, пов'язані з наданням цінності своїм клієнтам та конкретні джерела доходу. Стратегія є певним набором дій, які призначені для досягнення цілей та завдань фірми, яка при цьому залишається конкурентоспроможною за своєю природою.
Узагальнюючи підходи щодо суті, взаємозв’язку й взаємообумовленості між бізнес-моделлю та стратегією фірми нами визначено особливості цих понять за окремими критеріями. Доведено, що бізнес-моделі є відносно новий, але вкрай затребуваний інструмент, який знайшов відображення як у теорії, так і практиці стратегічного аналізу щодо ефективного функціонування фірми на ринку.
ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Hamel G. Leading the revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
  2. Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. No11. P. 529555.
  3. Teece D. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 2010. No43. P. 172194.
  4. Osterwalder A., PigneurY., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No16. P. 125.
  5. Casadesus-Masanell R., Ricart J.  From strategy to business models and to tactics. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 195215.
  6. Magretta J. Why business models matter. Harvard Business Review. 2002. Vol. 80 (5). P. 8692.
  7. Zott C., Amit R. Exploring the fit between business strategy and business model: Implications for firm performance. Strategic Management Journal. 2008. Vol. 29 (1). P. 126.
  8. Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. Т. 37. No. 4. P. 1019–1042.
  9. Mustafa R., Werthner H. Business models and business strategy – phenomenon of explicitness. International Journal of Global Business and Competitiveness. 2011. Vol. 6. No. 1. P. 1429.
References:
  1. Hamel G. Leading the revolution. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.
  2. Chesbrough H., Rosenbloom R. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change. 2002. No11. P. 529555.
  3. Teece D. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 2010. No43. P. 172194.
  4. Osterwalder A., PigneurY., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No16. P. 125.
  5. Casadesus-Masanell R., Ricart J.  From strategy to business models and to tactics. Long Range Planning. 2010. No. 43. P. 195215.
  6. Magretta J. Why business models matter. Harvard Business Review. 2002. Vol. 80 (5). P. 8692.
  7. Zott C., Amit R. Exploring the fit between business strategy and business model: Implications for firm performance. Strategic Management Journal. 2008. Vol. 29 (1). P. 126.
  8. Zott C., Amit R., Massa L. The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management. 2011. Т. 37. No. 4. P. 1019–1042.
  9. Mustafa R., Werthner H. Business models and business strategy – phenomenon of explicitness. International Journal of Global Business and Competitiveness. 2011. Vol. 6. No. 1. P. 1429.
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.