|
|
Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни
Назва | Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни |
Назва англійською | The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war |
Автори | Борис Беззубко, Максим Ткаченко |
Принадлежність |
Донбаська національна академія будівництва і архітектури, Краматорськ, Україна |
Бібліографічний опис | Беззубко Б., Ткаченко М. Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни. Галицький економічний вісник. 2022. Том 78-79. № 5-6. С. 96-102. |
Bibliographic description (trans): | Bezzubko B., Tkachenko M. The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp.96-102. |
Bibliographic description: | Bezzubko B., Tkachenko M. The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp.96-102. |
UDC: |
65.012.23 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.096 |
Ключові слова |
стратегія підприємств, стратегічне управління, бізнес, військові дії. |
Короткий опис |
Актуальність написання статті пов’язана з недостатньою кількістю наукових праць, в яких розглядаються особливості формування стратегій українських підприємств під час війни. Вирішено такі наукові завдання: встановлення основних чинників, які впливають на вибір стратегії підприємства під час військових дій; визначення основних особливостей формування стратегій українських підприємств під час війни; розроблення рекомендацій стосовно підвищення ефективності розроблення стратегії підприємства. Встановлено, що значні втрати матеріальних, фінансових і трудових ресурсів актуалізують необхідність мати стратегічний документ, в якому будуть визначатися пріоритети, місія, головні цілі й розподіл ресурсів для їх досягнення і та ін. Визначено основні чинники, які впливають на необхідність розроблення й вибір стратегії підприємства під час військових дій, серед яких: вимушена евакуація підприємств з зони бойових дій; вимушена міграція населення та призов до армії; зниження купівельної спроможності населення; втрата клієнтів; проблеми з експортом товарів через логістичні труднощі, існуючі валютні обмеження; зниження імпорту комплектуючих товарів і напівфабрикатів. До позитивних чинників, які дозволили українському бізнесу швидше адаптуватися в складних умовах, слід віднести деяке зменшення податкового тиску. Зміни в оподаткуванні передбачають зниження податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств. До основних особливостей формування стратегій українських підприємств віднесено: незначну кількість підприємств, які зуміли адаптуватися до діяльності під час війни й мали активну стратегію діяльності; поступове підвищення значення стратегічного планування. Модель стратегічного управління підприємствами, яка функціонує на основі наукової обґрунтованості управлінських рішень, отримання максимального результату при мінімумі витрат, узгодженості всіх елементів системи доповнюється гнучкістю в умовах функціонування системи управління в ситуації ризику, розумінням найактуальніших потреб суспільства. Встановлені такі тенденції при розробленні стратегій розвитку українських підприємств під час війни: здійснення максимальної адаптації існуючої стратегії до дії підприємства у військових умовах; перехід підприємств до стратегії диверсифікації. Розроблено рекомендації стосовно підвищення ефективності розроблення стратегії підприємства: здійснення SWOT-аналізу на основі нових реалій діяльності, аудит майна підприємства; розроблення додаткових заходів стосовно збереження трудових, матеріальних, фінансових та інформаційних ресурсів. У перспективі необхідно з боку органів державної влади будувати нову організацію взаємовідносин з підприємцями на принципах взаємної відповідальності, підтримки, партнерства. При формуванні стратегії розвитку підприємств визначальним фактором є інформаційне забезпечення подальшої діяльності щодо перспектив розвитку територій, їх відновлення. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
-
Павлиш О. 20% малого і середнього бізнесу втратили понад $100 тисяч через війну. Опитування. Українська правда. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/ (дата звернення: 09.12.2022).
-
Ключові результати дослідження стану та потреб українського бізнесу. URL: https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/ (дата звернення: 09.12.2022).
-
Вишневський О. С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання: монографія. НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 156 с.
-
Гібридна війна: in verbo et in praxi: монографія. Донецький національний університет імені Василя Стуса; під. заг. ред. проф. Р. О. Додонова. Вінниця: ТОВ «НіланЛТД», 2017. 412 с.
-
Шершньова З. Є. Комплексна стратегія соціального розвитку організації в умовах кризового стану економіки України. URL: https://repository.mruni.eu/bitstream/handle/007/16360/Shershniova.pdf? sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 09.12.2022).
-
Беззубко Б. І. Розробка стратегії відновлення Донбасу як складник державної політики України. Публічне адміністрування: теорія та практика: ел.зб. наук. пр, 2017 (1). № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Patp_2017_1_15 (дата звернення: 09.12.2022).
-
Беззубко Л. В., Беззубко Б. І. Розвиток стратегій старопромислових регіонів. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 1 (51). С. 40–44.
-
Беззубко Б. І., Беззубко Ю. І. Проблеми сучасного етапу стратегічного планування розвитку територіальних громад у Донецькій області. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 2 (52). С. 17–20.
-
Беззубко Б. І., Кулик О. А., Кулик Д. О. Стратегічне управління підприємством. Електронний науково-практичний журнал «Збірник наукових праць ДонНАБА»; ред. кол. В. А. Кравець та ін. Краматорськ: ДонНАБА, 2019. Вип. 1. С. 130–134.
-
Єрмошенко М. М. Маркетинг: підручник. Нац. акад. управління, 2011. 631 с.
-
The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (4th Edition) / S. Ghoshal et al. 4th ed. Prentice Hall, 2002. 1000 p.
-
Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2022 року № 246-р.
-
Слуцький Б. Бізнес в умовах війни: що заважає підприємцям працювати (УНІАН).
URL: https://boi.org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/ (дата звернення: 09.12.2022).
-
Зануда А. Воєнні рейки: як економіці дожити до перемоги. 22.10.2022. URL: https://www.bbc.com/ ukrainian/features-63270389 (дата звернення: 09.12.2022).
|
References: |
-
Pavlysh O. (2022) 20% malogho i serednjogho biznesu vtratyly ponad $100 tysjach cherez vijnu. opytuvannja [20% of small and medium-sized businesses lost more than $100,000 due to the war. Poll]. Ukrajinsjka pravda. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/ (accessed:
9 December 2022).
-
Kljuchovi rezuljtaty doslidzhennja stanu ta potreb ukrajinsjkogho biznesu (2022) [Key results of the study of the state and needs of Ukrainian business]. URL: https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/ (accessed: 9 December 2022).
-
Vyshnevsjkyj O. S. (2018) Zaghaljna teorija strateghuvannja: vid paradyghmy do praktyky vykorystannja [The general theory of strategizing: from paradigm to practical use]. NAN Ukrajiny, In-t ekonomiky prom-sti. Kyjiv. 156 p. [In Ukrainian].
-
Ghibrydna vijna: in verbo et in praxi (2017) [Hybrid war: in verbo et in praxi]. Donecjkyj nacionaljnyj universytet imeni Vasylja Stusa; pid. zagh. red. prof. R. O. Dodonova. Vinnycja: TOV “NilanLTD”, 2017. 412 p. [In Ukrainian].
-
Shershnjova Z. Je. (2018) Kompleksna strateghija socialjnogho rozvytku orghanizaciji v umovakh kryzovogho stanu ekonomiky Ukrajiny [Comprehensive strategy of social development of the organization in the conditions of the crisis state of the economy of Ukraine]. URL: https://repository.mruni.eu/bitstream/ handle/007/16360/Shershniova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 9 December 2022).
-
Bezzubko B. I. (2017) Rozrobka strateghiji vidnovlennja Donbasu jak skladnyk derzhavnoji polityky Ukrajiny [Development of a strategy for the restoration of Donbas as a component of the state policy
of Ukraine]. Publichne administruvannja: teorija ta praktyka: el. zb. nauk. pr [Public administration:
theory and practice: electronicjournal]. Vol. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2017_1_15 (accessed: 9 December 2022).
-
Bezzubko L. V., Bezzubko B. I. (2018) Rozvytok strateghij staropromyslovykh reghioniv [Development of strategies of old industrial regions]. Vol 51. No. 1. P. 40–44.
-
Bezzubko B. I., Bezzubko Ju. I. (2018) Problemy suchasnogho etapu strateghichnogho planuvannja rozvytku terytorialjnykh ghromad u Donecjkij oblasti [Problems of the modern stage of strategic planning of the development of territorial communities in the Donetsk region]. Economic Herald of Donbass. Vol. 52. No. 1. P. 17–20.
-
Bezzubko B. I., Kulyk O. A., Kulyk D. O. (2019) Strateghichne upravlinnja pidpryjemstvom [Strategic management of the enterprise]. Elektronnyj naukovo-praktychnyj zhurnal “Zbirnyk naukovykh pracj DonNABA” [Collection of scientific works of DonNABA” Electronic scientific and practical journal]. Kramatorsjk: DonNABA. Vol. 1. P. 130–134.
-
Jermoshenko M. M. (2011). Marketyngh [Marketing]. Kyjiv: Nac. akad. Upravlinnja. 631 p. [In Ukrainian].
-
The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (2002). 4th ed. Prentice Hall. 1000 p.
-
Pro zatverdzhennja planu nevidkladnykh zakhodiv z peremishhennja u razi potreby vyrobnychykh potuzhnostej sub'jektiv ghospodarjuvannja z terytorij, de vedutjsja bojovi diji ta/abo je zaghroza bojovykh dij, na bezpechnu terytoriju (2022) [On the approval of the plan of emergency measures for the relocation, if necessary, of the production capacities of economic entities from the territories where hostilities are taking place and/or there is a threat of hostilities to a safe territory]: Rozporjadzh. Kab. Ministriv Ukrajiny vid 25.03.2022 r. no 246-r.
-
Slucjkyj B. (2022) Biznes v umovakh vijny: shho zavazhaje pidpryjemcjam pracjuvaty [Business in conditions of war: what prevents entrepreneurs from working] (UNIAN). URL: https://boi.
org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/ (accessed 9 December 2022).
-
Zanuda A. (2022) Vojenni rejky: jak ekonomici dozhyty do peremoghy [Military rails: how the economy survives to victory.]. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-63270389 (accessed 9 December 2022).
|
Завантажити | |
|