logo logo


Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни

НазваОсобливості формування стратегій українських підприємств під час війни
Назва англійськоюThe features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war
АвториБорис Беззубко, Максим Ткаченко
Принадлежність Донбаська національна академія будівництва і архітектури, Краматорськ, Україна
Бібліографічний описБеззубко Б., Ткаченко М. Особливості формування стратегій українських підприємств під час війни. Галицький економічний вісник. 2022. Том 78-79. № 5-6. С. 96-102.
Bibliographic description (trans):Bezzubko B., Tkachenko M. The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp.96-102.
Bibliographic description:Bezzubko B., Tkachenko M. The features of strategies formation of Ukrainian enterprises during the war. Galician economic journal, vol. 78-79, no 5-6, pp.96-102.
UDC:

65.012.23

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2022.05_06.096
Ключові слова

стратегія підприємств, стратегічне управління, бізнес, військові дії.

Короткий опис

Актуальність написання статті пов’язана з  недостатньою кількістю наукових праць, в яких розглядаються особливості  формування стратегій українських  підприємств під час війни. Вирішено такі наукові завдання: встановлення основних чинників, які впливають на вибір стратегії підприємства під час військових дій; визначення основних особливостей формування стратегій українських підприємств під час війни; розроблення рекомендацій стосовно підвищення ефективності розроблення стратегії підприємства. Встановлено, що значні втрати матеріальних, фінансових і трудових ресурсів актуалізують необхідність мати стратегічний документ, в якому будуть визначатися пріоритети, місія, головні цілі й розподіл ресурсів для їх досягнення і та ін. Визначено основні чинники, які впливають на необхідність розроблення й вибір стратегії підприємства під час військових дій, серед яких: вимушена евакуація підприємств з зони бойових дій; вимушена міграція населення та призов до армії; зниження купівельної спроможності населення; втрата клієнтів; проблеми з експортом товарів через логістичні труднощі, існуючі валютні обмеження; зниження імпорту комплектуючих товарів і напівфабрикатів. До позитивних чинників, які дозволили українському бізнесу швидше адаптуватися в складних умовах, слід віднести деяке зменшення податкового тиску. Зміни в оподаткуванні передбачають зниження податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств. До основних особливостей формування стратегій українських підприємств віднесено: незначну кількість підприємств, які зуміли адаптуватися до діяльності під час війни й мали активну стратегію діяльності; поступове підвищення значення стратегічного планування. Модель стратегічного управління підприємствами, яка функціонує на основі наукової обґрунтованості управлінських рішень, отримання максимального результату при мінімумі витрат, узгодженості всіх елементів системи доповнюється гнучкістю в умовах функціонування системи управління в ситуації ризику, розумінням найактуальніших потреб суспільства. Встановлені такі тенденції при розробленні стратегій розвитку українських підприємств під час війни: здійснення максимальної адаптації  існуючої стратегії до дії підприємства у військових умовах; перехід підприємств до стратегії диверсифікації. Розроблено рекомендації стосовно підвищення ефективності розроблення стратегії підприємства: здійснення SWOT-аналізу на основі нових реалій діяльності, аудит майна підприємства; розроблення додаткових заходів стосовно збереження трудових, матеріальних, фінансових та інформаційних ресурсів. У перспективі необхідно з боку органів державної влади будувати нову організацію взаємовідносин з підприємцями на принципах взаємної відповідальності, підтримки, партнерства. При формуванні стратегії розвитку підприємств визначальним фактором є інформаційне забезпечення подальшої діяльності щодо перспектив розвитку територій, їх відновлення.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Павлиш О. 20% малого і середнього бізнесу втратили понад $100 тисяч через війну. Опитування. Українська правда. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/ (дата звернення: 09.12.2022).
  2. Ключові результати дослідження стану та потреб українського бізнесу. URL: https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/ (дата звернення: 09.12.2022).
  3. Вишневський О. С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання: монографія. НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 156 с.
  4. Гібридна війна: in verbo et in praxi: монографія. Донецький національний університет імені Василя Стуса; під. заг. ред. проф. Р. О. Додонова. Вінниця: ТОВ «НіланЛТД», 2017. 412 с.
  5. Шершньова З. Є. Комплексна стратегія соціального розвитку організації в умовах кризового стану економіки України. URL: https://repository.mruni.eu/bitstream/handle/007/16360/Shershniova.pdf? sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 09.12.2022).
  6. Беззубко Б. І. Розробка стратегії відновлення Донбасу як складник державної політики України. Публічне адміністрування: теорія та практика: ел.зб. наук. пр, 2017 (1). № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Patp_2017_1_15 (дата звернення: 09.12.2022).
  7. Беззубко Л. В., Беззубко Б. І. Розвиток стратегій старопромислових регіонів. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 1 (51). С. 40–44.
  8. Беззубко Б. І., Беззубко Ю. І. Проблеми сучасного етапу стратегічного планування розвитку територіальних громад у Донецькій області. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 2 (52). С. 17–20.
  9. Беззубко Б. І., Кулик О. А., Кулик Д. О. Стратегічне управління підприємством. Електронний науково-практичний журнал «Збірник наукових праць ДонНАБА»; ред. кол. В. А. Кравець та ін. Краматорськ: ДонНАБА, 2019. Вип. 1. С. 130–134.
  10. Єрмошенко М. М. Маркетинг: підручник. Нац. акад. управління, 2011. 631 с.
  11. The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (4th Edition) / S. Ghoshal et al. 4th ed. Prentice Hall, 2002. 1000 p.
  12. Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2022 року № 246-р.
  13. Слуцький Б. Бізнес в умовах війни: що заважає підприємцям працювати (УНІАН).
    URL: https://boi.org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/ (дата звернення: 09.12.2022).
  14. Зануда А. Воєнні рейки: як економіці дожити до перемоги. 22.10.2022. URL: https://www.bbc.com/ ukrainian/features-63270389 (дата звернення: 09.12.2022).
References:
  1. Pavlysh O. (2022) 20% malogho i serednjogho biznesu vtratyly ponad $100 tysjach cherez vijnu. opytuvannja [20% of small and medium-sized businesses lost more than $100,000 due to the war. Poll]. Ukrajinsjka pravda. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/16/690482/ (accessed:
    9 December  2022).
  2. Kljuchovi rezuljtaty doslidzhennja stanu ta potreb ukrajinsjkogho biznesu (2022) [Key results of the study of the state and needs of Ukrainian business]. URL: https://cid.center/key-results-of-the-study-of-the-state-and-needs-of-ukrainian-business/ (accessed: 9 December  2022).
  3. Vyshnevsjkyj O. S. (2018) Zaghaljna teorija strateghuvannja: vid paradyghmy do praktyky vykorystannja [The general theory of strategizing: from paradigm to practical use]. NAN Ukrajiny, In-t ekonomiky prom-sti. Kyjiv. 156 p. [In Ukrainian].
  4. Ghibrydna vijna: in verbo et in praxi (2017) [Hybrid war: in verbo et in praxi]. Donecjkyj nacionaljnyj universytet imeni Vasylja Stusa; pid. zagh. red. prof. R. O. Dodonova. Vinnycja: TOV “NilanLTD”, 2017. 412 p. [In Ukrainian].
  5. Shershnjova Z. Je. (2018) Kompleksna strateghija socialjnogho rozvytku orghanizaciji v umovakh kryzovogho stanu ekonomiky Ukrajiny [Comprehensive strategy of social development of the organization in the conditions of the crisis state of the economy of Ukraine]. URL: https://repository.mruni.eu/bitstream/ handle/007/16360/Shershniova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 9 December 2022).
  6. Bezzubko B. I. (2017) Rozrobka strateghiji vidnovlennja Donbasu jak skladnyk derzhavnoji polityky Ukrajiny [Development of a strategy for the restoration of Donbas as a component of the state policy
    of Ukraine]. Publichne administruvannja: teorija ta praktyka: el. zb. nauk. pr [Public administration:
    theory and practice: electronicjournal]. Vol. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2017_1_15 (accessed: 9 December 2022).
  7. Bezzubko L. V., Bezzubko B. I. (2018) Rozvytok strateghij staropromyslovykh reghioniv [Development of strategies of old industrial regions]. Vol 51. No. 1. P. 40–44.
  8. Bezzubko B. I., Bezzubko Ju. I. (2018) Problemy suchasnogho etapu strateghichnogho planuvannja rozvytku terytorialjnykh ghromad u Donecjkij oblasti [Problems of the modern stage of strategic planning of the development of territorial communities in the Donetsk region]. Economic Herald of Donbass. Vol. 52. No. 1. P. 17–20.
  9. Bezzubko B. I., Kulyk O. A., Kulyk D. O. (2019) Strateghichne upravlinnja pidpryjemstvom [Strategic management of the enterprise]. Elektronnyj naukovo-praktychnyj zhurnal “Zbirnyk naukovykh pracj DonNABA” [Collection of scientific works of DonNABA” Electronic scientific and practical journal]. Kramatorsjk: DonNABA. Vol. 1. P. 130–134.
  10. Jermoshenko M. M. (2011). Marketyngh [Marketing]. Kyjiv: Nac. akad. Upravlinnja. 631 p. [In Ukrainian].
  11. The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (2002). 4th ed. Prentice Hall. 1000 p.
  12. Pro zatverdzhennja planu nevidkladnykh zakhodiv z peremishhennja u razi potreby vyrobnychykh potuzhnostej sub'jektiv ghospodarjuvannja z terytorij, de vedutjsja bojovi diji ta/abo je zaghroza bojovykh dij, na bezpechnu terytoriju (2022) [On the approval of the plan of emergency measures for the relocation, if necessary, of the production capacities of economic entities from the territories where hostilities are taking place and/or there is a threat of hostilities to a safe territory]: Rozporjadzh. Kab. Ministriv Ukrajiny vid 25.03.2022 r. no 246-r.
  13. Slucjkyj B. (2022) Biznes v umovakh vijny: shho zavazhaje pidpryjemcjam pracjuvaty [Business in conditions of war: what prevents entrepreneurs from working] (UNIAN). URL: https://boi.
    org.ua/publications/press/1492-biznes-v-umovah-vijni-csho-zavazhaye-pidpriyemcyam-pracyuvati-un-an/
    (accessed 9 December  2022).
  14. Zanuda A. (2022) Vojenni rejky: jak ekonomici dozhyty do peremoghy [Military rails: how the economy survives to victory.]. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-63270389 (accessed 9 December 2022).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.