logo logo


Систематизація теоретичних підходів до поняття «Глобальні ланцюги створення вартості»

НазваСистематизація теоретичних підходів до поняття «Глобальні ланцюги створення вартості»
Назва англійськоюSystematization of theoretical approaches to the concept of global value chains
АвториВалерій Миценко
Принадлежність Центральноукраїнський національний технічний університет, Кропивницький, Україна
Бібліографічний описМиценко В. Систематизація теоретичних підходів до поняття «Глобальні ланцюги створення вартості». Галицький економічний вісник. 2023. Том 80. № 1. С. 144-153.
Bibliographic description (trans):Mytsenko V. Systematization of theoretical approaches to the concept of global value chains. Galician economic journal, vol. 80, no 1, pp. 144-153.
Bibliographic description:Mytsenko V. Systematization of theoretical approaches to the concept of global value chains. Galician economic journal, vol. 80, no 1, pp. 144-153.
UDC:

339.9

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.01.144
Ключові слова

глобальні ланцюги створення вартості, глобальні виробничі ланцюги, систематизація підходів, теоретичний аналіз, додана вартість, споживча цінність

Короткий опис

Розглянуто особливості становлення та розвитку концепції глобальних ланцюгів створення вартості. Проведено систематизацію існуючих досліджень з різних аспектів аналізу цього феномену. На основі систематизації виділено пять основних напрямків:

  1. за структурою витрат та випуску в глобальних ланцюгах створення вартості, в якій відображаються процеси трансформації сировини в кінцевий продукт;
  2. за географічним аспектом, тобто розміщенням виробничих процесів та функцій компанії й оптимізація взаємодії між ними;
  3. за структурою управління та розподілу впливу в глобальних ланцюгах створення вартості, в рамках якої розглянуто рівень впливу та розподіл ролей між основними учасниками цих ланцюгів;
  4. за інституційним аспектом, який передбачає дослідження впливу інституційних особливостей країн та/або галузей на різні ланки глобальних ланцюгів створення вартості;
  5. за розвитком у глобальних ланцюгах створення вартості цінності з вивчення процесу руху учасників ланцюга до вищих рівнів генерування доданої вартості.

На основі систематизації та вивчення наукових публікацій виділено два найперспективніші напрями подальших досліджень: вплив інституційної дистанції між країнами-учасниками глобальних ланцюгів створення вартості на параметри конфігурації цих ланцюгів та роль різних видів контрактних відносин між компаніями у конфігурації та вдосконаленні операцій усередині глобальних ланцюгів створення вартості.

Особливу увагу приділено найменш вивченому аспекту аналізу глобальних ланцюгів створення вартості–інституційному. У контексті країн, що розвиваються, дана проблематика є вкрай актуальною, оскільки, з одного боку, поєднує в собі потенціал для вдосконалення існуючих концепцій (спочатку створених для компаній з розвинених країн) і розвитку нових напрямків, а з іншого, – має практичну значущість в умовах зростаючої участі компаній із цих країн у світовій економіці.

Дослідження структури та динаміки змін у галузях світової економіки шляхом комбінування різних аспектів аналізу глобальних ланцюгів створення вартості допомагає визначити, де, як і ким створюється та розподіляється цінність: економічна та соціальна, матеріальна та нематеріальна, а також інші її види.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Дугінець Г. В. Глобальні ланцюги вартості: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 2018. 412 с.
  2. Черкас Н. Концепції глобальних мереж таланцюгів створення вартості. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2018. № 3. С. 60–70.
  3. Гірна О. Б. Локальні та глобальні аспекти формування доданої вартості у ланцюгу поставок. Цифрова економіка та економічна безпека. 2022. № 1. С. 22–28.
  4. Менчинська О. М., Гурочкіна В. В. Iнтеграційні виробничі ланцюги та місце українського машинобудування в міжнародних рейтингах. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України. 2018. № 2. С. 41–55.
  5. Чухрай Н. І., Криворучко Я. Ю. Оцінювання та розвиток відносин між бізнес-партнерами: монографія. Львів: Видавництво «Растр-7». 2008. 360 с.
  6. Wallerstein I. The rise and future demise of the world capitalist system: Concepts for comparative analysis. Comparative Studies in Society and History. 1974. 16 (4). Р. 387–415.
  7. Gereffi G. Global production systems and Third World development. In: B. Stallings (ed.). Global Change, Regional Response: The New International Context of Development. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 100–142. 1995.
  8. Gereffi G. Global value chains in a post-Washington Consensus world. Review of International Political Economy. 2014. 21 (1). Р. 9–37.
  9. Porter M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press, 1985.
  10. Pananond P. Motives for foreign direct investment: A view from emerging market multinationals. Multinational Business Review. 2015. 23 (1). Р. 77–86
  11. Gereffi G. The organization of buyer-driven global commodity chains: How U.S. retailers shape overseas production networks. In: G. Gereffi, M. Korzeniewicz (eds.). Commodity Chains and Global Capitalism. Westport, CT: Praeger; 95–122. 1994.
  12. Humphrey J., Schmitz H. How does insertion in global value chains affect upgrading in industrial clusters? Regional Studies. 2002. 36 (9). Р. 1017–1027.
  13. Frederick S. Combining the Global Value Chain and Global IO Approaches. Vancouver: Duke University, Center on Globalization, Governance & Competitiveness. 2014.
  14. Milberg W., Winkler D. Economic and social upgrading in global production networks: Problems of theory and measurement. International Labour Review. 2011. 150 (3–4). Р. 341–365.
  15. Gibbon P. Governance, entry barriers, upgrading: A re-interpretation of some GVC concepts from the experience of African clothing exports. Competition and Change. 2008. 12 (1). Р. 29–48.
  16. Lee J., Gereffi G. Global value chains, rising power firms and economic and social upgrading. Critical Perspectives on International Business. 2015. 11 (3–4). Р. 319–339.
References:
  1. Duginets G. V. Hlobalni lantsiuhy vartosti: monohrafiia [Global value chains: monograph]. Kyiv: Kyiv National Trade and Economy University, 2018. [In Ukrainian].
  2. Cherkas N. Kontseptsii hlobalnykh merezh ta lantsiuhiv stvorennia vartosti [Concepts of global networks and value chains]. Bulletin of the Kyiv National University of Trade and Economics. 2018. 3. P. 60–70. [In Ukrainian].
  3. Hirna O. B. Lokalni ta hlobalni aspekty formuvannia dodanoi vartosti u lantsiuhu postavok. [Local and global aspects of the formation of added value in the supply chain] Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka. 2022. No. 1. P. 22–28. [In Ukrainian].
  4. Hurochkina V. V., & Menchynska, O. M. Intehratsiini vyrobnychi lantsiuhy ta mistse ukrainskoho mashynobuduvannia v mizhnarodnykh reitynhakh. [Integration production chains and place of ukrainian mechanical engineering in international rating] Zbirnyk naukovykh prats Universytetu derzhavnoi fiskalnoi sluzhby Ukrainy. 2018. No. 2. P. 41–55. [In Ukrainian].
  5. Chuhrai N. & Kryvoruchko Y. Otsini-uvannia ta rozvytok vidnosyn mizh biznes-partneramy: monohrafiia [Evaluation and development of relations between business partners: monograph]. Lviv: Rastr-7, 2008. [In Ukrainian].
  6. Wallerstein I. The rise and future demise of the world capitalist system: Concepts for comparative analysis. Comparative Studies in Society and History. 1974. 16 (4). Р. 387–415.
  7. Gereffi G. Global production systems and Third World development. In: B. Stallings (ed.). Global Change, Regional Response: The New International Context of Development. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 100–142. 1995.
  8. Gereffi G. Global value chains in a post-Washington Consensus world. Review of International Political Economy. 2014. 21 (1). Р. 9–37.
  9. Porter M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press, 1985.
  10. Pananond P. Motives for foreign direct investment: A view from emerging market multinationals. Multinational Business Review. 2015. 23 (1). Р. 77–86
  11. Gereffi G. The organization of buyer-driven global commodity chains: How U.S. retailers shape overseas production networks. In: G. Gereffi, M. Korzeniewicz (eds.). Commodity Chains and Global Capitalism. Westport, CT: Praeger; 95–122. 1994.
  12. Humphrey J., Schmitz H. How does insertion in global value chains affect upgrading in industrial clusters? Regional Studies. 2002. 36 (9). Р. 1017–1027.
  13. Frederick S. Combining the Global Value Chain and Global IO Approaches. Vancouver: Duke University, Center on Globalization, Governance & Competitiveness. 2014.
  14. Milberg W., Winkler D. Economic and social upgrading in global production networks: Problems of theory and measurement. International Labour Review. 2011. 150 (3–4). Р. 341–365.
  15. Gibbon P. Governance, entry barriers, upgrading: A re-interpretation of some GVC concepts from the experience of African clothing exports. Competition and Change. 2008. 12 (1). Р. 29–48.
  16. Lee J., Gereffi G. Global value chains, rising power firms and economic and social upgrading. Critical Perspectives on International Business. 2015. 11 (3–4). Р. 319–339.
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.