logo logo


Дотримання принципів соціальної відповідальності в електронній комерції

НазваДотримання принципів соціальної відповідальності в електронній комерції
Назва англійськоюCompliance with the principles of social responsibility in e-commerce
АвториОльга Краузе; Ірина Піняк; Світлана Шпилик
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описКраузе О., Піняк І., Шпилик С. Дотримання принципів соціальної відповідальності в електронній комерції. Галицький економічний вісник. 2023. Том 84. № 4. С. 28-37.
Bibliographic description (trans):Krause O., Pinyak I., Shpylyk S. Compliance with the principles of social responsibility in e-commerce. Galician economic journal, vol. 83, no 4, pp. 28-37.
Bibliographic description:Krause O., Pinyak I., Shpylyk S. Compliance with the principles of social responsibility in e-commerce. Galician economic journal, vol. 83, no 4, pp. 28-37.
UDC:

338.242

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.028
Ключові слова

соціальна відповідальність, електронна комерція, інтернет-комерція, сталий розвиток.

Короткий опис

Визначено сутність електронної комерції, а також фактори, що зумовлюють її популярність серед підприємців, ритейлерів і споживачів усього світу. Визначено фактори, що спонукали до динамічного розвитку e-commerce практично в усіх регіонах світу. Е-commerce відкриває значні можливості як для пересічного споживача, так і для бізнесу – стрімкий розвиток логістики, відкритість кордонів, практично необмежена контактна аудиторія. Проаналізовано тренди розвитку даної сфери бізнесу в розрізі регіонів світу, подано ранжування країн за часткою роздрібних продажів електронної комерції. Встановлено, що лідируючі позиції займає Китай, частка якого в онлайн торгівлі становила 52,1%. У цілому слід зазначити, що Азійсько-Тихоокеанський регіон вражає своїми темпами та масштабами розвитку e-commerce. Стійку динаміку розвитку онлайн продажів демонструють також і США. У країнах Латинської Америки ринок e-commerce розвинений слабо й нерівномірно. Лише шість країн демонструють стійі результати та обсяги транзакцій (Бразилія, Мексика, Колумбія, Аргентина, Чилі, Перу). Щодо Африки, то ринок e-commerce лише починає своє зростання й наразі суттєво відстає від світових лідерів. Основними перешкодами динамічного розвитку e-commerce визначено такі: обмежені можливості логістики товарів, недостатнє поширення мережі Інтернет серед населення, відсутність або обмеження доступу до онлайн сервісів оплати та відсутній /недостатній рівень довіри до онлайн торгівлі. Стрімкого розвитку e-commerce набула і в європейських країнах. Визначено, що в розрізі країн світу e-commerce розвивається непропорційно, є основні гравці, що визначають тренди та впливають на правила електронної торгівлі. Динамічний розвиток e-commerce в Україні розпочався у 2016 р. після приєднання до Зони вільної торгівлі з ЄС. Розвиток e-commerce забезпечує безпрецедентні засоби й можливості для розвитку світової торгівлі. Розглянуто показники для оцінювання рівня готовності країни до електронного бізнесу: стан базової інфраструктури і технологій у країні; доступність необхідної інфраструктури; канали розповсюдження та розвиток інших секторів; рівень використання мережі Інтернет приватним бізнесом; інформованість та доступність консалтингових послуг; якість підготовки фахівців; державне регулювання. Зазначено, що соціальна позиція e-commerce повинна полягати у гармонійному співіснуванні, взаємодії та постійному діалозі із суспільством, участі у вирішенні соціальних проблем.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Вишняков О. «Мегамаркет»: поради з розвитку e-commerce українським ритейлерам. Ukrainian council of shopping centers. URL: https://www.ucsc.org.ua/oleg-vyshnyakov-megamarket-porady-z-rozvytku-e-commerce-ukrayinskym-rytejleram/ (дата звернення: 28.04.2023).
  2. Digital в Україні 2022: тренди українського інтернету та вплив війни. URL: https://cases.media/article/ digital-v-ukrayini-2022-trendi-ukrayinskogo-internetu-ta-vpliv-viini (дата звернення: 22.07.2022).
  3. Електронна комерція. Міністерство економіки України. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/ Detail?lang=uk-UA&id=6d3d0ba1-219b-470a-a9b9-a88f7dbf02ec&title=ElektronnaKomertsiia?Tmydxbttdxs klwqg (дата звернення: 15.08.2022).
  4. Краузе О. І., Піняк І. Л., Шпилик С. В. Соціальна відповідальність в контексті діджиталізації бізнесу. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2022. № 11. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-11-8381 (дата звернення: 18.10.2022).
  5. Мельник В. Як вийти на європейський Амазон. Частина 1: покроковий гайд для старту продажів на Amazon EU. URL: https://4b.ua/blog/kak-vyjty-na-amazon-eu-chast-1/ (дата звернення: 01.03.2023).
  6. Полеха Ю. І., Горбань Ю. І. Інформаційний бізнес: навчальний посібник. URL: https://pidru4niki. com/74054/marketing/mizhnarodna_elektronna_komertsiya_suchasnomu_etapi (дата звернення: 05.05.2017).
  7. Світова організація торгівлі (СОТ). Міністерство закордонних справ України. URL: https://mfa. gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/svitova-organizaciya-torgivli-sot (дата звернення: 28.06.2023)
  8. 19 цікавих фактів про населення Африки. URL: https://faktypro.com.ua/page/19-czikavikh-faktiv-pro-naselennya-afriki (дата звернення: 09.06.2023).
  9. Цілі сталого розвитку і бізнес. Представництво ООН в Україні: офіційний сайт. URL: http://sdg.org.ua/ua/sdgs-and-business (дата звернення: 11.04.2021).
  10. Чайка О. Статистика розвитку e-commerce у найбільших регіонах світу. URL: https://magazine.ukr-china.com/statystyka-rozvytku-e-commerce-u-najbilshyh-regionah-svitu/ (дата звернення: 11.01.2022).
References:
  1. Vyshnjakov O. (2023). «Meghamarket»: porady z rozvytku e-commerce ukrajinsjkym rytejleram. Ukrainian council of shopping centers [Megamarket: tips for e-commerce development for Ukrainian retailers]. URL: https://www.ucsc.org.ua/oleg-vyshnyakov-megamarket-porady-z-rozvytku-e-commerce-ukrayinskym-rytejleram/ (accessed: 28.04.2023).
  2. Digital v Ukrajini 2022 (2022). Trendy ukrajinsjkogho internetu ta vplyv vijny [Digital in Ukraine 2022: trends in the Ukrainian Internet and the impact of war]. URL: https://cases.media/article/digital-v-ukrayini-2022-trendi-ukrayinskogo-internetu-ta-vpliv-viini (accessed: 22.07.2022).
  3. Elektronna komercija [E-commerce]. Ministerstvo ekonomiky Ukrajiny (2022). URL: https://www.
    me
    .gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=6d3d0ba1-219b-470a-a9b9-a88f7dbf02ec&title=Elektronna Komertsiia?tmydxbttdxsklwqg (accessed: 15.08.2022).
  4. Krauze O. I., Pinjak I. L., Shpylyk S. V. (2022). Socialjna vidpovidaljnistj v konteksti didzhytalizaciji biznesu [Social responsibility in the context of business digitalization]. Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal “Internauka”. Serija: “Ekonomichni nauky”. 2022. No. 11. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-11-8381 (accessed: 18.10.2022).
  5. Meljnyk V. (2023). Jak vyjty na jevropejsjkyj Amazon. Chastyna 1: pokrokovyj ghajd dlja startu prodazhiv na Amazon EU [How to get to the European Amazon. Part 1: a step-by-step guide to start selling on Amazon EU.]. URL: https://4b.ua/blog/kak-vyjty-na-amazon-eu-chast-1/ (accessed: 01.03.2023).
  6. Polekha Ju. I., Ghorbanj Ju. I. (2017). Informacijnyj biznes [Information business]: navchaljnyj posibnyk. URL: https://pidru4niki.com/74054/marketing/mizhnarodna_elektronna_komertsiya_suchasnomu_etapi (accessed: 05.05.2017).
  7. Svitova orghanizacija torghivli (SOT) [World Trade Organization] (2023). Ministerstvo zakordonnykh sprav Ukrajiny. URL: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/svitova-organizaciya-torgivli-sot (accessed: 28.06.2023).
  8. 19 cikavykh faktiv pro naselennja Afryky [19 interesting facts about the population of Africa] (2023). URL: https://faktypro.com.ua/page/19-czikavikh-faktiv-pro-naselennya-afriki (accessed: 09.06.2023).
  9. Cili stalogho rozvytku i biznes [Sustainable Development Goals and Business] (2021). Predstavnyctvo OON v Ukrajini: oficijnyj saj. URL: http://sdg.org.ua/ua/sdgs-and-business (accessed: 11.04.2021).
  10. Chajka O. (2022). Statystyka rozvytku e-commerce u najbiljshykh reghionakh svitu [Statistics of e-commerce development in the largest regions of the world]. URL: https://magazine.ukr-china.com/ statystyka-rozvytku-e-commerce-u-najbilshyh-regionah-svitu/ (accessed: 11.01.2022).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.