logo logo


Концепція «New Public Management»: основні елементи

НазваКонцепція «New Public Management»: основні елементи
Назва англійськоюThe concept of «New Public Management»: the main elements
АвториГригорій Дзюба
Принадлежність Державний університет «Житомирська політехніка», Житомир, Україна
Бібліографічний описДзюба Г. Концепція «New Public Management»: основні елементи. Галицький економічний вісник. 2023. Том 84. № 4. С. 141-151.
Bibliographic description (trans):Dziuba H. The concept of «New Public Management»: the main elements. Galician economic journal, vol. 83, no 4, pp. 141-151.
Bibliographic description:Dziuba H. The concept of «New Public Management»: the main elements. Galician economic journal, vol. 83, no 4, pp. 141-151.
UDC:

351

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.141
Ключові слова

Нове Публічне Управління, публічний сектор, контрактне управління, децентралізація.

Короткий опис

Проаналізовано зміст концепції New Public Management (Нове Публічне Управління), скорочено NPM, яка була розроблена в 1980-х та 1990-х роках у відповідь на необхідність підвищення ефективності управління державними структурами, зокрема у провідних державах – США, Великобританії, Австралії, Нової Зеландії, Канаді, Нідерландах. Особлива увага приділялася основним принципам та механізмам концепції New Public Management. Розкрито сутність таких принципів: орієнтованість на клієнта, результативність та ефективність, керованість. Концепція NPM виходить з ідеї, що державні організації повинні функціонувати на основі бізнес-підходуз використанням стратегій та інструментів, які успішно застосовуються у приватному секторі. Крім орієнтації на клієнта, концепція NPM включає принцип результативності та ефективності. Згідно з цим принципом державні організації мають бути спрямовані на досягнення вимірюваних результатів, а також використовувати ресурси ефективно. Для досягнення цих цілей упроваджуються механізми, такі як децентралізація, контрактне управління, управління якістю та бюджет участі. Децентралізація є одним із ключових механізмів концепції NPM, який складається з деконцентрації, деволюції та делегування. Проаналізовано всі три види з різними підходами щодо перерозподілу  повноважень та відповідальності як між центральним та нижчими рівнями публічного управління, так і в межах однієї горизонталі. Проаналізований у статті спосіб передавання повноважень сприяє більшій гнучкості та швидкості реагування на потреби клієнтів і забезпечує більшу відповідальність місцевих органів управління. Наступним важливим механізмом концепції “New Public Management”, є контрактне управління, що передбачає укладання контрактів між державними організаціями та їхніми клієнтами. Визначено, що контрактне управління сприяє забезпеченню якості наданих послуг та стимулює ефективне використання бюджетних ресурсів. Ще один важливий механізм, який має вагоме значення у приватному секторі, та буде впроваджено в публічний сектор, є механізм управління якістю. Механізм управління якістю передбачає застосування системи управління якістю, яка дозволяє контролювати та покращувати якість наданих послуг. Введення показників KPI надасть можливість ефективніше задовольняти потреб споживачів публічних послуг та підвищувати довіру до державних організацій. Бюджет участі (партисипаторний бюджет) є механізмом, який залучає широкий загал громадськості як на державному, так і місцевому рівнях до процесу прийняття рішень та розподілу бюджетних ресурсів. Такий механізм визначення та розподілу бюджетних коштів сприятиме більшій прозорості та відкритості публічного менеджменту, а також надаєсть змогу забезпечити можливість громадськості впливати на прийняття рішень, які дійсно стосуються їхніх потреб та інтересів. Останнім механізмом, який був досліджений у рамках концепції NPM, є е-урядування. Такий механізм дозволяє використання інформаційно-комунікаційних технологій для поліпшення процесів управління та надання послуг громадянам. Е-урядування сприяє зручності та швидкості взаємодії між державними органами й громадянами, а також підвищує рівень доступності та якості державних послуг. У висновку вказано, які механізми потребують удосконалення таабо упровадження в публічній сфері України. 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Government effectiveness – Country rankings. The Global Economy: веб-сайт. URL: https://www. theglobaleconomy.com/rankings/wb_government_effectiveness/ (дата звернення: 14.06.2023).
  2. Corruprion Perception Index 2022. Transperancy International: веб-сайт. URL: https://www.transparency. org/en/cpi/2022 (дата звернення: 14.06.2023).
  3. Gwartney J., Lawson R., Hall J., Murphy R. Economic Freedom of the World. Fraser Institute. 2022.
    URL: https://www.fraserinstitute.org/sites/default/files/economic-freedom-of-the-world-2022.pdf (дата звернення: 14.06.2023).
  4. Eleanor D. Glor: Has Canada adopted New Public Management? Public Management Review. 2001. Vol. 3 (1). P. 121–130.
  5. Береза А. В. Реформа публічного управління: сучасні тенденції та перспективи для України. Актуальні проблеми політики: зб. наук. пр. 2012. Вип. 46. С. 287–295.
  6. David T. Osborne Reinventing Government. Leadership Abstracts. 1993. Volume 6. Nо. 1. P. 1–3.
  7. Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 06.05.2023).
  8. UN E-Government Survey 2022. UN E-Government Knowledgebase: веб-сайт. URL: https:// publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2022/ (дата звернення: 14.06.2023).
  9. Elizabeth Linda Yuliani Decentralization, deconcentration and devolution: what do they mean? CIFOR-ICRAF publications, April 2004.
  10. Manuela Rusu, Ilinca Marin, Valentin Soare,Sergiu Tonoio, Ovidiu Blajina Contractual Requirements Review and Management. INCAS BULLETIN. 2022. Volume 14. Issue 4. P. 231–238. DOI: 10.13111/ 2066-8201.2022.14.4.20.
  11. Krzysztof Mączka Models of Participatory Budgeting. Analysis of Participatory Budgeting Procedures in Poland. Polish Sociological Review. 2021. No. 216 (4). P. 473–492.
  12. Про місцеве самоврядування України: Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 31.03.2023).
  13. Офіційна веб-сторінка міста Лос-Анджелес: веб-сайт. URL: https://lacity.gov/ (дата звернення: 14.06.2023).
References:
  1. Government effectiveness – Country rankings. The Global Economy: website. URL: https://www. theglobaleconomy.com/rankings/wb_government_effectiveness/ (accessed: 14 June 2023).
  2. Corruption Perception Index 2022. Transperancy International. URL: https://www.transparency.org/en/ cpi/2022 (accessed: 14 June 2023).
  3. Gwartney J., Lawson R., Hall J., Murphy R. Economic Freedom of the World. Fraser Institute. 2022. URL: https://www.fraserinstitute.org/sites/default/files/economic-freedom-of-the-world-2022.pdf (accessed:
    14 June 2023).
  4. Eleanor D. (2001) Glor: Has Canada adopted New Public Management? Published in Public Management Review. Vol. 3 (1). P. 121–130.
  5. Bereza A. V. Reforma publichnogho upravlinnja: suchasni tendenciji ta perspektyvy dlja Ukrajiny [Public administration reform: modern trends and prospects for Ukraine]. Proceedings of the Aktualjni problemy polityky (Odesa, Ukraine, 2012) (eds. S. V. Kivalov), Nacionaljnyj universytet “Odesjka jurydychna akademija”: Pivdennoukrajinsjkyj centr ghendernykh problem, 2012. Vol. 46. P. 287–295.
  6. David T. (1993). Osborne Reinventing Government. Leadership Abstracts. Vol. 6. Nо. 1. P. 1–3.
  7. Budget Code of Ukraine: Law of Ukraine dated 08.07.2010 No. 2456-VI URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2456-17#Text (accessed: 06 May 2023).
  8. UN E-Government Survey 2022. UN E-Government Knowledgebase: website. URL: https:// publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2022/ (accessed: 14 June 2023).
  9. Elizabeth Linda Yuliani (2004. Decentralization, deconcentration and devolution: what do they mean? CIFOR-ICRAF publications, April.
  10. Manuela Rusu, Ilinca Marin, Valentin Soare,Sergiu Tonoio, Ovidiu Blajina (2022) Contractual Requirements Review and Management. INCAS BULLETIN. Volume 14. Issue 4. P. 231–238. DOI: 10.13111/2066-8201.2022.14.4.20.
  11. Krzysztof Mączka (2021). Models of Participatory Budgeting. Analysis of Participatory Budgeting Procedures in Poland. Polish Sociological Review. No. 216 (4). P. 473–492.
  12. Law of Ukraine on Local Self-Government: Law of Ukraine dated 21.05.1997 No. 280/97-VR. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (accessed: 31 March 2023).
  13. Official website of the City of Los Angeles: website. URL: https://lacity.gov/ (accessed: 14 June 2023).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.