|
|
Методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків
Назва | Методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків |
Назва англійською | Methodological aspects of assessment the level of industry markets concentration |
Автори | Наталія Костецька, Лариса Ляхович |
Принадлежність |
Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна |
Бібліографічний опис | Костецька Н., Ляхович Л. Методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків. Галицький економічний вісник. 2023. Том 84. № 5. С. 15-24. |
Bibliographic description (trans): | Kostetska N., Liakhovych L. Methodological aspects of assessment the level of industry markets concentration. Galician economic journal, vol. 84, no 5, pp. 15-24. |
Bibliographic description: | Kostetska N., Liakhovych L. Methodological aspects of assessment the level of industry markets concentration. Galician economic journal, vol. 84, no 5, pp. 15-24. |
UDC: |
339.13.01 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.015 |
Ключові слова |
галузевий ринок, структура ринку, межі ринку, концентрація, конкуренція, монополізація, показники концентрації. |
Короткий опис |
Досліджено теоретико-методичні аспекти оцінювання рівня концентрації галузевих ринків. Розглянуто особливості ідентифікації галузевих ринків і встановлення товарних, географічних та часових меж. Товарні межі галузевого ринку доцільно визначати на основі характеристик товару, які споживач сприймає як корисні властивості для задоволення особистих потреб. Рекомендовано використовувати методики, які дозволяють оцінити ступінь взаємозамінності товарів для споживача (перехресна еластичність попиту, правило п’яти відсотків, кореляція цін товарів у часі) та можливості взаємозамінності з боку пропозиції. Географічні межі галузевого ринку прийнято встановлювати на основі мінімальної території, в межах якої за звичайних умов споживач може легко задовольнити свій попит на певний товар. Часові межі ринку охоплюють період, протягом якого структура ринку, співвідношення попиту та пропозиції на ньому істотно не змінюються. Зазначено, що аналіз галузевого ринку з допомогою показників концентрації дозволяє оцінити силу конкуренції й рівень монополізації. Згадано про вплив структури галузевого ринку, яка залежить від кількості діючих підприємств і їхнього розміру, на рівень концентрації. Наголошено, що у процесі дослідження структури галузевого ринку до уваги беруть обсяги продажу, а не виробництва товарів, як це роблять під час аналізу галузі. Рекомендовано для дослідження рівня концентрації галузевого ринку розраховувати такі показники: коефіцієнт концентрації, чотиричастковий коефіцієнт концентрації, індекс Херфіндаля-Хіршмана, коефіцієнт відносної концентрації, індекс Холла-Тайдмана (індекс Розенблюта) та ін. Зазначено про необхідність обчислення у процесі аналізу галузевих ринків відносних і абсолютних показників концентрації. Виявлено, що під час збору даних для розрахунку згаданих показників, можуть виникнути труднощі з доступом до інформації про обсяги реалізації товарів усіма суб’єктами господарювання, які функціонують на галузевому ринку. Рекомендовано для отримання максимально точних та об’єктивних результатів аналізу розраховувати одночасно кілька показників концентрації. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
1. Ігнатюк А. І. Економіка галузевих ринків: навчальний посібник. К.: ВПЦ «Київський університет», 2015. 448 с.
2. Методика визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку: затверджено розпорядженням Антимонопольного комітету України 5.03.2002 № 49-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02#Text (дата звернення: 20.07.2023).
3. Lipczynski J., Wilson J., Goddard J. Industrial Organization: Competition, Strategy, Policy. Harlow, UK: Prentice Hall, 2005. 780 p.
4. Liviana Nimineţ. The Small but Significant and Nontransitory Increase in Price (SSNIP) test. Studies and Scientific Researches. Economics Edition. 2008. No. 13. P. 66–69. URL: http://sceco.ub.ro/index.php/ SCECO/article/view/20 (дата звернення: 15.07.2023).
5. Daljord Oystein, Sorgard Lars, Thomassen Oyvind. The SSNIP test and market definition with the aggregate diversion ratio: a replay to Katz and Shapiro. Journal of Competition Law and Economics. June 2008. Volume 4. Issue 2. P. 263–270. URL: https://www.researchgate.net/publication/31289431_The_SSNIP_test_and_market_definition_with_the_ aggregate_ diversion_ratio_A_reply_to_katz_and_shapiro (дата звернення: 15.07.2023).
6. Куц Л. Л. Економіка галузевих ринків. Конспект лекцій. Тернопіль, 2020. 98 с.
7. Даниліна С. О. Система показників концентрації економіки. Вісник соціально-економічних досліджень. 2010. Вип. 39. С. 224–230.
8. Кочетигова Т. В. Концентрація в економіці: теоретичні аспекти. Бізнес Інформ. 2016. № 12. С. 305–312.
9. Про захист економічної конкуренції: Закон України від 11.01.2001 № 2210-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text (дата звернення: 10.07.2023). |
References: |
1. Ihnatiuk A. I. (2015). Ekonomika haluzevykh rynkiv [Industrial Economics]. Kyiv: VPT “Kyivskyi universytet”. [In Ukrainian].
2. Metodyka vyznachennia monopolnoho (dominuiuchoho) stanovyshcha subiektiv hospodariuvannia na
rynku: Zatverdzheno rozporiadzhenniam Antymonopolnoho komitetu Ukrainy 5.03.2002 No. 49-r. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02#Text (accessed: 20 July 2023).
3. Lipczynski J., Wilson J., Goddard J. (2005) Industrial organization: Competition, Strategy, Policy. Harlow, UK: Prentice Hall.
4. Liviana N. (2008). The Small but Significant and Nontransitory Increase in Price (SSNIP) test. Studies and
Scientific Researches. Economics Edition. No. 13. P. 66–69. URL: http://sceco.ub.ro/index.php/SCECO/
article/view/20 (accessed: 15 July 2023).
5. Daljord O., Sorgard L., Thomassen O. (2008) The SSNIP test and market definition with the aggregate
diversion ratio: a replay to Katz and Shapiro. Journal of Competition Law and Economics. Volume 4. Issue 2. P. 263–270. URL: https://www.researchgate.net/publication/31289431_The_SSNIP_test_and_market_definition_with_the_ aggregate_ diversion_ratio_A_reply_to_katz_and_shapiro (accessed: 15 July
2023).
6. Kuts L. L. (2020). Ekonomika haluzevykh rynkiv [Industrial Economics]. Ternopil'. [In Ukrainian].
7. Danylina S. O. (2010). Systema pokaznykiv kontsentratsiyi ekonomiky [Concentration indicators system
of economy]. Visnyk sotsial'no-ekonomichnykh doslidzhen' [Socio-Economic Research Bulletin]. Issue 39. P. 224–230.
8. Kochetyhova T. V. (2016). Kontsentratsiya v ekonomitsi: teoretychni aspekty [Concentration in economics: the theoretical aspects]. Biznes Inform [Business Inform]. No 12. P. 305–312.
9. Zakon Ukrainy “Pro zakhyst ekonomichnoyi konkurentsiyi” vid 11.01.2001 № 2210-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text (accessed: 10 July 2023).
|
Завантажити | |
|