logo logo


Дослідження впливу стратегії сучасного екомаркетингу на розвиток органічного виробництва в Україні

НазваДослідження впливу стратегії сучасного екомаркетингу на розвиток органічного виробництва в Україні
Назва англійськоюInvestigation of the impact of modern eco-marketing strategy on the development of organic agri-food production in Ukraine
АвториОлена Корчак, Світлана Шпилик
Принадлежність 1. Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Київ, Україна 2. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україн
Бібліографічний описКорчак О., Шпилик С. Дослідження впливу стратегії сучасного екомаркетингу на розвиток органічного виробництва в Україні. Галицький економічний вісник. 2023. Том 84. № 5. С. 132-141.
Bibliographic description (trans):Korchak O., Shpylyk S. Investigation of the impact of modern eco-marketing strategy on the development of organic agri-food production in Ukraine. Galician economic journal, vol. 84, no 5, pp. 132-141.
Bibliographic description:Korchak O., Shpylyk S. Investigation of the impact of modern eco-marketing strategy on the development of organic agri-food production in Ukraine. Galician economic journal, vol. 84, no 5, pp. 132-141.
UDC:

339.138:631.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.132
Ключові слова

екомаркетинг, органічне виробництво, маркування органічної продукції, органічна сертифікація, довкілля.

Короткий опис

Встановлено, що попит на продукцію органічного виробництва створює на ринку її чітку пропозицію як на товар природного походження та виготовлений із дотриманням вимог чинного законодавства у сфері органічного виробництва й обігу та маркування органічної продукції. Тому дослідження впливу стратегії сучасного екомаркетингу на розвиток органічного виробництва є вкрай актуальним, особливо, коли органічне виробництво стає пріоритетом при плануванні стратегії розвитку агропромислового комплексу відповідно до візії Міністерства аграрної політики та продовольства України. Виявлено, що експортна спроможність України залишається на високому рівні, а попит внутрішнього та зовнішнього ринків на продукцію органічного виробництва відрізняються суттєво в межах окремого маркетингового сезону. Проаналізовано базові аспекти обігу продукції органічного виробництва, а також стратегії сучасного екомаркетингу щодо її просування на внутрішніх та зовнішніх ринках. Зростання споживання продукції природного походження, як наслідок возведення візії екомаркетингу в ранг світового тренду, стимулює розвиток органічного виробництва та відновлення постраждалих від повномасштабної війни агробізнесів для збереження за Україною позиції провідного світового експортера органічних продуктів. Досліджено вплив стратегії сучасного екомаркетингу на розвиток органічного виробництва в Україні через просування своєї візії як світового бренду виробництва та споживання товарів і послуг. Показано, що екомаркетинг спирається на усталену стратегію, що являє собою синергію наступних основних підходів: маркетинг товарів та послуг з урахуванням екологічних нормативів; маркетинг екологічних товарів та послуг як відображення екологічних потреб населення; маркетинг природних умов, ресурсів та маркетинг природокористування; маркетинг природоохоронної діяльності та відтворення середовища існування; маркетинг екологічних знань та технологій. Визначено основні вимоги щодо встановлення відповідності виробництва та/або обігу продукції вимогам законодавства України у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції, а також вимогам Регламенту Європейського Парламенту і Ради ЄС щодо органічного виробництва й маркування органічних продуктів.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури

1. Report of the European Commission «EU imports of organic agri-food products: Key developments in 2021 (dated September 2022)». URL: https://agriculture.ec.europa.eu/system/files/2022-09/agri-marketbrief-19-organic-imports_en.pdf (дата звернення: 25.08.2023).

2. Звіт Державної установи «Офіс з розвитку підприємництва та експорту» та національного проєкту Дія. Бізнес «Аналіз українського органічного сектору: станом на жовтень 2022 року, через вісім місяців після вторгнення». URL: https://organicinfo.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainian-Organic-Sector-Analysis_Oct2022_UA.pdf (дата зверненн:я 25.08.2023).

3. Ращенко А. В. Сутність та тенденції розвитку екологічного маркетингу. Ефективна економіка. 2021. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8650 (дата звернення: 25.08.2023).

4. Шпилик С., Фалович В. Екомаркетинг як інструмент поліпшення іміджу підприємства. Соціально-економічні проблеми і держава. 2012. Вип. 2 (7). С. 289–298.

5. Рябова Т. А., Рябов І. Б. Проблеми та перспективи екологічного маркетингу в Україні. Економіка та підприємництво. 2019. № 3 (108). С. 155–159.

6. Решетнікова І. Л. Екологічний маркетинг в системі соціальної відповідальності промислових підприємств. Економічний вісник ДВНЗ УДХТУ. 2018. № 2 (8). С. 143–148.

7. Вічевич А. М., Вайданич Т. В., Дідович І. І., Дідович А. П. Екологічний маркетин: навч. посібник. Львів: УкрДЛТУ, 2002. 248 с.

8. Садченко Е. В., Харичков С. К. Экологический маркетинг: понятия, теория, практика и перспективы развития. Одесса, Институт проблем рынка и экономико-экологических исследований НАН Украины, 2001. 146 с.

9. Звіт Міністерства аграрної політики та продовольства України «Органічна карта України станом на 31.12.2021 року». URL: https://minagro.gov.ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo -v-ukrayini (дата звернення: 25.08.2023).

10. Van Lerven, F., Ryan-Collins J. Central Banks, climate change and the transition to a low-carbon economy: a policy briefing. New Economics Foundation. 2017. URL: https://neweconomics.org/2017/09/central-banks-climate-change (дата звернення: 25.08.2023).

11. Про ратифікацію Паризької угоди: Закон України від 14.07.2016 р. № 1469-VIII. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1469-19#Text (дата звернення: 25.08.2023).

12. Посібник для досягнення Цілей Сталого Розвитку в сфері бізнесу. Глобальна Ініціатива зі Звітності, Глобальний договір ООН та Всесвітня рада підприємців зі сталого розвитку (WBCSD). Редлі Єлдар. 2020. 30 с.

13.Корчак О. С. Вплив концепції пермакультури на візію сучасного екомаркетинга та сталий розвиток інноваційних виробництв. Сучасний маркетинг: візія, технології, інновації: монографія. Тернопіль: «Бескиди», 2023. С. 183–202.

14. Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції: Закон України від 10.07.2018 р. № 2496-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496- 19 (дата звернення: 25.08.2023).

15. Про органічне виробництво і маркування органічних продуктів: Регламент Європейського Парламенту і Ради (ЄС) від 30.05.2018 р. № 2018/848. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_036- 18#Text (дата звернення: 25.08.2023).

16.Resolution 077 of World Conservation Congress 2016, Hawai’I «Defining Nature-based Solutions». IUCN (International Union for the Conservation of Nature). URL: https://web.archive.org/web/20190808140530/ https://portals.iucn.org/congress/motion/077 (дата звернення: 25.08.2023).

References:

1. Report of the European Commission “EU imports of organic agri-food products: Key developments in 2021 (dated September 2022)”. URL: https://agriculture.ec.europa.eu/system/files/2022-09/agri-market-brief-19-organic-imports_en.pdf (accessed: 25 August 2023).

2. Zvit Derzhavnoyi ustanovy “Ofis z rozvytku pidpryyemnytstva ta eksportu” ta natsionalʹnoho proyektu Diya. Biznes “Analiz ukrayinsʹkoho orhanichnoho sektoru: stanom na zhovtenʹ 2022 roku, cherez visim misyatsiv pislya vtorhnennya” [Report of the State Institution “Office for the Development of Entrepreneurship and Export” and the national project Diya. Business “Analysis of the Ukrainian organic sector: as of October 2022, eight months after the invasion”]. URL: https://organicinfo.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainian-Organic-Sector-Analysis_Oct2022_UA.pdf (accessed: 25 August 2023).

3. Rashchenko A. V. (2021). Sutnistʹ ta tendentsiyi rozvytku ekolohichnoho marketynhu [The essence and development trends of ecological marketing]. Efektyvna ekonomika. No. 2. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=8650 (accessed: 25 August 2023).

4. Shpylyk S., Falovych V. (2012). Ekomarketynh yak instrument polipshennya imidzhu pidpryyemstva [comarketing as a tool for improving the company's image]. Sotsialʹno-ekonomichni problemy i derzhava. No. 2 (7). P. 289–298.

5. Ryabova T. A., Ryabov I. B. (2019). Problemy ta perspektyvy ekolohichnoho marketynhu v Ukrayini [Problems and prospects of ecological marketing in Ukraine]. Ekonomika ta pidpryyemnytstvo. No. 3 (108). P. 155–159.

6. Reshetnikova I. L. (2018). Ekolohichnyy marketynh v systemi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti promyslovykh pidpryyemstv [Ecological marketing in the system of social responsibility of industrial enterprises]. Ekonomichnyy visnyk DVNZ UDKHTU. No. 2 (8). P. 143–148.

7. Vichevych A. M., Vaydanych T. V., Didovych I. I., Didovych A. P. (2002). Ekolohichnyy marketynh: navch. Posibnyk [Ecological marketing: education. manual]. Lʹviv: UkrDLTU. 248 p. [In Ukrainian].

8. Sadchenko E. V., Kharychkov S. K. (2001). Ékolohycheskyy marketynh: ponyatyya, teoryya, praktyka y perspektyvy razvytyya [Ecological marketing: concepts, theory, practice and development prospects]. Odessa, Ynstytut problem rynka y ékonomyko-ékolohycheskykh yssledovanyy NAN Ukrayny. 146 p. [In Ukrainian].

9. Zvit Ministerstva ahrarnoyi polityky ta prodovolʹstva Ukrayiny “Orhanichna karta Ukrayiny stanom na 31.12.2021 roku”. URL: https://minagro.gov.ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo-v-ukrayini (accessed: 25 August 2023).

10. Van Lerven F., Ryan-Collins J. Central Banks, climate change and the transition to a low-carbon economy: a policy briefing. New Economics Foundation. 2017. URL: https://neweconomics.org/2017/09/central-banks-climate-change (accessed: 25 August 2023).

11. Zakon Ukrayiny “Pro ratyfikatsiyu Paryzʹkoyi uhody” vid 14.07.2016 p. No. 1469-VIII. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1469-19#Text (accessed: 25 August 2023).

12. Posibnyk dlya dosyahnennya Tsiley Staloho Rozvytku v sferi biznesu. Hlobalʹna Initsiatyva zi Zvitnosti, Hlobalʹnyy dohovir OON ta Vsesvitnya rada pidpryyemtsiv zi staloho rozvytku (WBCSD). Redli Yeldar. 2020. 30 p. [In Ukrainian].

13. Korchak O. S. (2023). Vplyv kontseptsiyi permakulʹtury na viziyu suchasnoho ekomarketynha ta stalyy rozvytok innovatsiynykh vyrobnytstv. Suchasnyy marketynh: viziya, tekhnolohiyi, innovatsiyi: monohrafiya [The influence of the concept of permaculture on the vision of modern eco-marketing and the sustainable development of innovative industries. Modern marketing: vision, technologies, innovations: monograph]. Ternopil: “Beskydy”. P. 183–202. [In Ukrainian].

14. Zakon Ukrayiny “Pro osnovni pryntsypy ta vymohy do orhanichnoho vyrobnytstva, obihu ta markuvannya orhanichnoyi produktsiyi” vid 10.07.2018 p. № 2496-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2496-19 (accessed: 25 August 2023).

15.Rehlament Yevropeysʹkoho Parlamentu i Rady (EU) “Pro orhanichne vyrobnytstvo i markuvannya orhanichnykh produktiv” vid 30.05.2018 p. № 2018/848. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 984_036-18#Text (accessed: 25 August 2023).

16.Resolution 077 of World Conservation Congress 2016, Hawai’I “Defining Nature-based Solutions”. IUCN (International Union for the Conservation of Nature). URL: https://web.archive.org/web/20190808140530/ https://portals.iucn.org/congress/motion/077 (accessed: 25 August 2023).

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.