logo logo


Політика академічної та дослідницької доброчесності в умовах революції ШІ: формула взаємодії

НазваПолітика академічної та дослідницької доброчесності в умовах революції ШІ: формула взаємодії
Назва англійськоюPolicy of academic and research integrity in the conditions of the AI revolution: formula of interaction
АвториОлена Панухник
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описПанухник О. Політика академічної та дослідницької доброчесності в умовах революції ШІ: формула взаємодії. Галицький економічний вісник. 2023. Том 84. № 5. С. 185-193.
Bibliographic description (trans):Panukhnyk O. Policy of academic and research integrity in the conditions of the AI revolution: formula of interaction. Galician economic journal, vol. 84, no 5, pp. 185-193.
Bibliographic description:Panukhnyk O. Policy of academic and research integrity in the conditions of the AI revolution: formula of interaction. Galician economic journal, vol. 84, no 5, pp. 185-193.
UDC:

378.14:004.8:17

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.185
Ключові слова

академічна доброчесність; дослідницька доброчесність; штучний інтелект; освітній процес; наукова діяльність, інформаційна ера.

Короткий опис

Зосереджено увагу на тлумаченні понятійно-категоріального апарату термінів «академічна доброчесність» і «дослідницька доброчесність» у площині революційного впливу штучного інтелекту на них. Проаналізовано основну нормативно-правову базу та регламентуючі документи законодавства України, які впорядковують процес забезпечення академічної та дослідницької доброчесності на національному рівні. Аргументовано, що академічна доброчесність і дослідницька свідомість є важливими конкурентними перевагами закладу освіти чи наукової установи, а також відображають силу власної репутації на ринку освітніх послуг. Наведено основні аспекти дотримання принципів професійної доброчесності та моральності із застосуванням інструментарію штучного інтелекту освітянами й науковцями з метою отримання якісного та етичного результату. Висвітлено, що засоби ШІ ще досі можна розглядати із двох популяризованих позицій загалу – наукового скептицизму та догматичних знань, коли транслюється або правомірна допомога і спрощення процесів в освітньо-науковому середовищі або ж відбувається сприяння обману, плагіату та маніпуляціям їхніми учасниками. В ході дослідження доведено важливість створення умов для недопущення й подальшого усунення проявів академічної та дослідницької недоброчесності в наукових колах на загальнодержавному та локальному рівнях, до яких можна віднести генерування комфортних умов у середовищі з метою дотримання засад суспільної моралі учасниками; зменшення повноважень влади щодо забезпечення та перевірки якості освіти; статистична реєстрація фактів виявлення неетичної поведінки у сфері академічної й дослідницької доброчесності; реалізація заходів щодо попередження плагіату серед молоді на рівні закладів освіти; створення й розбудова сховищ із базами даних академічних і наукових текстів учасників освітньонаукового середовища, а також пропаганда серед освітян і молодих науковців у розпал інформаційної епохи культури боротьби з основними формами порушень у наукових колах задля формування нового свідомого громадянського суспільства з рисами чесності, етичності, моральності, прозорості, об’єктивності та довіри.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури

1. Колесніков А. Академічна доброчесність в українському освітньо‐науковому просторі: проблеми та соціальні загрози. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. № 24. С. 122–128.

2. Bowers W. J. Student dishonesty and its control in college. Bureau of Applied Social Research, 1964. Columbia University. P. 291.

3. Доценко І. О. Академічна доброчесність у системі забезпечення якості вищої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2022. № 32. С. 31–42.

4. Тицька Я. «Академічна доброчесність» та «Академічна відповідальність» у забезпеченні якості освіти. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 11. С. 192–195.

5. Чумак О. В. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. Теорія та методика управління освітою. 2017. № 2 (20). С. 135–143.

6. Тодорова І. Психологічні чинники толерантності студентів до академічної недоброчесності. Психологія і особистість. 2019. № 2. С. 116–131.

7. Іщенко Т. Д., Шишкіна Г. В., Ніколаєва І. В. Академічна доброчесність як складова забезпечення якості освіти. АгроТерра. 2018. № 2 (5). С. 19–23.

8. Маслова Н. Г. Академічна свобода та академічна відповідальність. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2017. Вип. 43 (1). С. 72–76.

9. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. благод. фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики» / за заг. ред. Т. В.Фінікова, А. Є.Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.

10. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Законодавство України: сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 25.07.2023).

11.International Center for Academic Integrity (ICAI). Міжнародний центр академічної доброчесності: сайт. URL: https://academicintegrity.org/ (дата звернення: 31.06.2023).

12. The European Code of Conduct for Research Integrity Revised Edition. 2023. ALLEA – All European Academies, Berlin. URL: https://allea.org/wp-content/uploads/2023/06/European-Code-of-Conduct-Revised-Edition-2023.pdf (дата звернення: 15.07.2023).

References:

1. Kolesnikov A. (2019). Akademichna dobrochesnist v ukrainskomu osvitno‐naukovomu prostori: problemy ta sotsialni zahrozy [Academic integrity in the Ukrainian educational and scientific space: problems and social threats]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy [Regional aspects of development of productive forces of Ukraine]. Vol. 24. P. 122–128.

2. Bowers W. J. (1964). Student dishonesty and its control in college. Bureau of Applied Social Research. Columbia University. P. 291.

3. Dotsenko I. O. (2022). Akademichna dobrochesnist u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Academic integrity in the system of quality assurance of higher education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]. Vol. 32. P. 31–42.

4. Tytska J. (2018). “Akademichna dobrochesnist” ta “akademichna vidpovidalnist” u zabezpechenni yakosti osvity [“Academic Integrity” and “Academic Responsibility” in ensuring the quality of education]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo [Entrepreneurship, economy and law]. Vol. 11. P. 192–195.

5. Chumak O. V. (2017). Kontsept katehorii akademichnoi dobrochesnosti u vyshchii osviti [The concept of the category of academic integrity in higher education]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu [Theory and methods of education management]. Vol. 2 (20). P. 135–143.

6. Todorova I. (2019). Psykholohichni chynnyky tolerantnosti studentiv do akademichnoi nedobrochesnosti [Psychological factors of students' tolerance to academic dishonesty]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality]. Vol. 2. P. 116–131.

7. Ishchenko T. D, Shishkina G. V., Nikolaeva I. V. (2018). Akademichna dobrochesnist yak skladova zabezpechennia yakosti osvity [Academic integrity as a component of ensuring the quality of education]. AhroTerra [AgroTerra]. Vol. 2 (5). P. 19–23.

8. Maslova N. H. (2017). Akademichna svoboda ta akademichna vidpovidalnist [Academic freedom and academic responsibility]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Pravo” [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. “Law” series]. Vol. 43 (1). P. 72–76.

9. Finikov T. V., Artiukhov A. Ie. (2016). Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu. [Academic honesty as the basis of sustainable development of the university]. Mizhnarod. blahod. fond “Mizhnarod. fond. doslidzh. osvit. Polityky” [The International Charitable Foundation “International Educational Policy Research Fund”]. 234 p.

10. Pro osvitu [On Education] (2017). Order of Verkhovna Rada of Ukraine, adopted on 2017, Sept 05, 2145- VIII. Legislation of Ukraine: website. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (accessed: 25 July 2023).

11.International Center for Academic Integrity (ICAI): website. URL: https://academicintegrity.org/ (accessed: 31 June 2023).

12. The European Code of Conduct for Research Integrity Revised Edition (2023). ALLEA – All European Academies, Berlin. URL: https://allea.org/wp-content/uploads/2023/06/European-Code-of-Conduct-Revised-Edition-2023.pdf (accessed: 15 July 2023)

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.