logo logo


Цифрова підприємницька екосистема: суспільна значущість і ключові визначники

НазваЦифрова підприємницька екосистема: суспільна значущість і ключові визначники
Назва англійськоюDigital business ecosystem: social significance and key determinants
АвториІгор Черній, Олена Панухник
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описЧерній І., Панухник О. Цифрова підприємницька екосистема: суспільна значущість і ключові визначники. Галицький економічний вісник. 2024. Том 86. № 1. С. 141-146.
Bibliographic description (trans):Chernii I., Panukhnyk O. (2024) Digital business ecosystem: social significance and key determinants. Galician economic journal, 2024, vol. 86, no 1, pp. 141-146.
Bibliographic description:Chernii I., Panukhnyk O. (2024) Digital business ecosystem: social significance and key determinants. Galician economic journal, 2024, vol. 86, no 1, pp. 141-146.
UDC:

330.342

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.01.141
Ключові слова

екосистема, розвиток, підприємницька екосистема, цифровізація, цифрова трансформація

Короткий опис

Акцентовано увагу на дослідженні питання переходу від традиційних моделей ведення бізнесу до екосистем цифрової економіки, що сьогодні є базисом розбудови заможного суспільства. Визначено, що цифрова підприємницька екосистема – це динамічна мережа, учасники якої є взаємозалежними та взаємопов’язаними між собою у межах регіональних територіальногосподарських систем. Доведено, що кожна екосистема є унікальною та поділяється на два види – екосистему рішень (створює або надає товари чи послуги, координуючи різних учасників ринку) та екосистему транзакцій (пов’язує незалежних виробників товарів або послуг з клієнтами через єдину платформу). Під час порівняльного аналізу цифрових підприємницьких екосистем з іншими формальними утвореннями, визначено, що екосистема взагалі може не потребувати обов’язкової територіальної спільності учасників на відміну від кластера та бізнес-інкубатора, а також є найбільш гнучкою та динамічною, забезпечує умови для створення та швидкого зростання учасників на основі посиленої їхньої взаємодії та застосуванні цифрових технологій. Виявлено, що у процесі створення нової динамічної моделі, а саме цифрової підприємницької екосистеми, слід враховувати каталізатори економічної діяльності: особливості фінансування підприємницької сфери; державні програми підтримання бізнесу; безоплатні тренінги із вивчення бізнесу; канали розповсюдження екосистемних досліджень і розробок; відкритість ринку; формування інноваційної, інформаційної, фінансової, логістичної, цифрової інфраструктури, а також дотримання культурних, соціальних та екологічних норм. Зазначено, що раціонально сформована цифрова підприємницька екосистема як домінуюча форма спільної економічної діяльності, дає можливість учасникам, а саме підприємствам чи окремим особам, бути адаптивними, мінімізовувати власні витрати, налагоджувати комунікацію зі споживачами, індивідуалізовувати взаємодію з контактними особами, оперативніше впроваджувати цінності своєї діяльності для населення – якісні нові продукти і послуги, розширювати базу споживачів, отримувати регуляторне, інфраструктурне й інноваційне підтримання з боку державних структур. 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Moore J. F. Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. May/June 1993. P. 75–86.
  2. Бажал Ю. М. Реалізація моделі «потрійної спіралі» в інноваційній екосистемі України. Економіка і прогнозування. 2017. № 3. С. 124–139.
  3. Давимука С. А., Федулова Л.І . Регіональні інноваційні екосистеми : напрями розбудови в умовах європейської інтеграції : монографія. ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2016. 464 с.
  4. Hagiu A., Bruno J., Wright J. Creating Platforms by Hosting Rivals. Management Science. 2020. Vol. 66 (7). P. 3234–3248.
  5. Bourreau M. Some Economics of Digital Ecosystems. 2020. URL: https://one.oecd.org/document/DAF/ COMP/WD(2020)89/en/pdf (дата звернення: 05.01.2024)
  6. Planing P. Will digital boost circular? Evaluating the impact of the digital transformation on the shift towards a circular economy. International Journal of Management Cases. 2017. Vol. 19 (1). P. 22–31.
  7. OECD. The App Economy. 2013. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/ 5k3ttftlv95ken.pdf?  expires=1684426304&id=id&accname= guest&checksum=ABD9D42790FC9DA8A57957E4599A5444 (дата звернення: 04.01.2024)
  8. Deloitte. The App Economy in Europe – A review of the mobile app market and its contribution to the European Economy. 2022. URL: https://actonline.org/wpcontent/uploads/220912_ ACT-App-EU-Report.pdf (дата звернення: 05.01.2024)
  9. Резнікова Н., Шлапак А., Іващенко О. Від промислових екосистем до екосистем цифрової економіки: нові бізнес-моделі й імоделі конкуренції в умовах діджиталізації міжнародної торгівлі товарами і послугами. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: «Економічні науки». 2023. № 2. С. 332–340.
  10. Бурбело О. А., Ахромкін Є. М., Заблодська Д. В. Стартапи в бізнес-екосистемі: теоретичний та практичний аспекти. Часопис економічних реформ. 2022. № 1 (45). С. 6–13.
  11. Theodoraki C., Messeghem K., Rice M.P. A Social Capital Approach to the Development of Sustainable Entrepreneurial Ecosystems : an Explorative Study. Small Business Economics. 2018. No. 51 (1). P. 153– 170.
References:
  1. Moore J. F. (1993). Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. P. 75– 86.
  2. Bazhal Yu. M. (2017) Realizatsiia modeli «potriinoi spirali» v innovatsiinii ekosystemi Ukrainy [Implementation of the "triple spiral" model in the innovative ecosystem of Ukraine]. Ekonomika i prohnozuvannia [Economics and forecasting]. No. 3. P. 124–139.
  3. Davymuka S. A., Fedulova L. I. (2016). Rehionalni innovatsiini ekosystemy: napriamy rozbudovy v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Regional innovative ecosystems: directions of development in the conditions of European integration]: monograph. State institution “Institute of Regional Research named after M.I. Dolishniy of the NAS of Ukraine”. Lviv. 464 p.
  4. Hagiu A., Bruno J., Wright J. (2020). Creating Platforms by Hosting Rivals. Management Science. Vol. 66 (7). P. 3234–3248.
  5. Bourreau M. (2020) Some Economics of Digital Ecosystems. URL: https://one.oecd.org/document/DAF/ COMP/WD(2020)89/en/pdf (accessed: 05 January 2024).
  6. Planing P. (2017). Will digital boost circular? Evaluating the impact of the digital transformation on the shift towards a circular economy. International Journal of Management Cases. Vol. 19 (1). P. 22–31.
  7. OECD (2013). The App Economy. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/ 5k3ttftlv95ken.pdf?  expires=1684426304&id=id&accname= guest&checksum=ABD9D42790FC9DA8A57957E4599A5444 (accessed: 04 January 2024).
  8. Deloitte (2022). The App Economy in Europe – A review of the mobile app market and its contribution to the European Economy. URL: https://actonline.org/wpcontent/uploads/ 220912_ACT-App-EU-Report.pdf (accessed: 05 January 2024).
  9. Reznikova N., Shlapak A., Ivashchenko O. (2023). Vid promyslovykh ekosystem do ekosystem tsyfrovoi ekonomiky: novi biznes-modeli i imodeli konkurentsii v umovakh didzhytalizatsii mizhnarodnoi torhivli tovaramy i posluhamy [From industrial ecosystems to ecosystems of the digital economy: new business models and models of competition in the conditions of digitization of international trade in goods and services]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: “Ekonomichni nauky” [Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Series “Economic Sciences”]. No. 2. P. 332–340.
  10. Burbelo O. A., Akhromkin Ye. M., Zablodska D. V. (2022). Startapy v biznes-ekosystemi : teoretychnyi ta praktychnyi aspekty [Startups in the business ecosystem: theoretical and practical aspects]. Chasopys ekonomichnykh reform [Journal of economic reforms]. No. 1 (45). P. 6–13.
  11. Theodoraki C., Messeghem K., Rice M. P. (2018). A Social Capital Approach to the Development of Sustainable Entrepreneurial Ecosystems: an Explorative Study. Small Business Economics. No. 51 (1). P. 153–170. 
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.