logo logo


Інклюзивна освіта у закладі вищої освіти: реалії і можливості навчання ветеранів війни з особливими потребами

НазваІнклюзивна освіта у закладі вищої освіти: реалії і можливості навчання ветеранів війни з особливими потребами
Назва англійськоюInclusive education in an institution of higher education: realities and possibilities of education of war veterans with special needs
АвториРоман Шерстюк, Ігор Стойко, Людмила Малюта
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описШерстюк Р., Стойко І., Малюта Л. Інклюзивна освіта у закладі вищої освіти: реалії і можливості навчання ветеранів війни з особливими потребами. Галицький економічний вісник. 2024. Том 86. № 1. С. 205-216.
Bibliographic description (trans):Sherstiuk R., Stoyko I., Maliuta L. (2024) Inclusive education in an institution of higher education: realities and possibilities of education of war veterans with special needs. Galician economic journal, 2024, vol. 86, no 1, pp. 205-216.
Bibliographic description:Sherstiuk R., Stoyko I., Maliuta L. (2024) Inclusive education in an institution of higher education: realities and possibilities of education of war veterans with special needs. Galician economic journal, 2024, vol. 86, no 1, pp. 205-216.
UDC:

376.2

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.01.205
Ключові слова

заклад вищої освіти, університет, інклюзія, інклюзивне навчання, соціальна інтеграція, військові інваліди, реабілітація

Короткий опис

Упровадження принципів інклюзивної освіти в закладах вищої освіти – не просте завдання. Перед застосуванням у закладах вищої освіти, інклюзивна освіта розроблена для молодших школярів. Оскільки багато школярів з обмеженими можливостями успішно завершують шкільне навчання, необхідність переходу до інклюзивного навчання у вищій освіті збільшилася. Війна в Україні спричинила появу нових, раніше невідомих для нашого суспільства викликів. Одним із головних, спричинених війною викликів для українського суспільства є повноцінна адаптація ветеранів до цивільного життя й особливо ветеранів-інвалідів, а серед них багато зовсім молодих людей. Провідні країни світу давно приділяють велику увагу людям із особливими потребами та інвалідам. Найбільш розвинені країни витрачають значні ресурси для залучення людей з обмеженими можливостями до суспільного життя, освіти, науки, спорту, мистецтва тощо. На превеликий жаль, Україна під час та після війни зіткнеться з проблемою працевлаштування інвалідів та людей з особливим потребами. Додому з фронту повертаються та ще повернуться десятки тисяч людей, що стали «особами з інвалідністю». Вже зараз це є великою проблемою, яку, на жаль, традиційно не помічає наша держава.

Військові з порушеннями здоров'я бажають працювати та мають потенціал для успішного набуття трудових навичок через послуги освіти і, звичайно, індивідуального підтримання зайнятості. Можливість працювати для цієї групи осіб має велике значення з матеріальної точки зору, соціальної інтеграції та слугує ефективним методом самореалізації й реабілітації. Підхід до реалізації принципів інклюзивного навчання на практиці тісно пов’язаний з двома проблемами: усунення можливих бар’єрів як процесу та досягненням доступності освітніх послуг і програмою фінансування освітніх послуг ветеранів-інвалідів. Інклюзивне навчання може переорієнтувати вищу освіту на потреби ринку, що є актуальним для української вищої освіти й неодноразово відмічається у дослідженнях багатьох науковців і зауваженнях стейкхолдерів. Мета статті покликана висловити думки щодо інклюзивних практик у вищих закладах освіти, які вимагають сьогочасного обговорення того, як просувати університет до інклюзивного середовища, розроблення політики, стратегії, процесів і дій, які сприятимуть забезпеченню успіху для всіх студентів.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Абдулліна М. Адаптація робочих місць для людей з інвалідністю. Економічна правда. URL: https:// www.epravda.com.ua/columns/2023/03/6/697696/ (дата звернення: 08.01.2024).
  2. Давиденко Г. В. Упровадження соціальної інклюзії у закладах вищої освіти: бар’єри та шляхи їх подолання. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2018. № 2 (16). С. 123–128. URL: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2018/2/21.pdf. (дата звернення: 21.01.2024).
  3. Давиденко Г. Інклюзія у вищих навчальних закладах Європейського Союзу: монографія. Вінниця: Нілан-ЛТД, 2015. 314 с.
  4. Длігач О. Про повернення додому наших воїнів треба думати вже зараз. Економічна правда. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/09/28/704837/ (дата звернення: 08.01.2024).
  5. Конвенція про права осіб з інвалідністю (Конвенція про права інвалідів): Конвенція Орг. Об'єдн. Націй від 13.12.2006 р.: станом на 19 черв. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 995_g71#Text (дата звернення: 28.12.2023).
  6. Лук’янова Л. Моделі підтримки осіб з інвалідністю у реалізації права на працю: зарубіжний досвід, українські реалії. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2023. № 23. С. 67–87. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/231 (дата звернення: 31.12.2023).
  7. Інклюзивне навчання. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/ inklyuzivne-navchannya (дата звернення: 28.12.2023).
  8. Міністерство у справах ветеранів України – офіційний сайт. Міністерство у справах ветеранів. URL: https://mva.gov.ua/ua (дата звернення: 28.12.2023).
  9. Ніколаєнко С. Вища освіта – шляхом павука чи бджоли?. LB.ua. URL: https://lb.ua/blog/stanislav _nikolaienko/590984_vishcha_osvita-shlyahom_pavuka_chi_bdzholi.html (дата звернення: 05.01.2024).
  10. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 27 груд. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 27.12.2023).
  11. Соціальна адаптація учасників АТО та членів їх сімей. Ужгородський національний університет. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/24175 (дата звернення: 30.12.2023).
  12. Background & Statistics. National Coalition for Homeless Veterans. URL: https://nchv.org/media/ background-statistics/ (дата звернення: 04.01.2024).
  13. Elnitsky C. A., Fisher M. P., Blevins C. L. Military Service Member and Veteran Reintegration: A Conceptual Analysis, Unified Definition, and Key Domains. Frontiers in Psychology. 2017. Vol. 8. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.00369/full (дата звернення: 02.01.2024).
  14. European Higher Education Area (EHEA) Ministerial Conference – Paris Communiqué (25.05.18). France Diplomacy – Ministry for Europe and Foreign Affairs. URL: https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreignpolicy/france-and-europe/events-and-news-relating-to-france-s-european-policy/news/article/european-highereducation-area-ehea-ministerial-conference-paris-communique-25 (дата звернення: 05.01.2024).
  15. Fuller M., Bradley A., Healey M. Incorporating disabled students within an inclusive higher education environment. Disability & Society. 2004. Vol. 19. No. 5. P. 455–468. URL: https://www.tandfonline.com/ doi/abs/10.1080/0968759042000235307 (дата звернення: 04.01.2024).
  16. Montgomery GI bill active duty (MGIB-AD). Veterans Affairs. URL: https://www.va.gov/education/ about-gi-bill-benefits/montgomery-active-duty/ (дата звернення: 30.12.2023).
  17. Moriña A. Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European journal of special needs education. 2016. Vol. 32. No. 1. P. 3–17. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/ 10.1080/08856257.2016.1254964 (дата звернення: 31.12.2023).
  18. Olson K. W. The G. I. Bill and Higher Education: Success and Surprise. American Quarterly. 1973. Vol. 25. No. 5. P. 596–610. URL: https://www.jstor.org/stable/2711698?origin=crossref (дата звернення: 02.01.2024).
  19. Shane III L., Kime P. New VA study finds 20 veterans commit suicide each day. Military Times. URL: https://www.militarytimes.com/veterans/2016/07/07/new-va-study-finds-20-veterans-commit-suicideeach-day/ (дата звернення: 04.01.2024).
  20. Terziev V., Dimitrova S. A new view on social adaptation of the military, discharged from military service in Bulgaria. European Scientific Journal. 2014. No. 2. P. 81–98. URL: https://eujournal.org/index.php/ esj/article/viewFile/4792/4608. (дата звернення: 03.01.2024)/
  21. White T. The buddy system. Stanford Medicine Magazine. URL: https://stanmed.stanford.edu/the-buddysystem/ (дата звернення: 04.01.2024). 
References:
  1.  Abdullina M. Adaptatsiia robochykh mists dlia liudei z invalidnistiu. [Adaptation of workplaces for people with disabilities]. Ekonomichna pravda. [Economic truth]. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/ 2023/03/6/697696/ (accessed: 08 January 2024).
  2. Davydenko H. V. (2018). Uprovadzhennia sotsialnoi inkliuzii u zakladakh vyshchoi osvity: bariery ta shliakhy yikh podolannia [Implementation of social inclusion in higher education institutions: barriers and ways to overcome them.]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia “Pedahohika i psykholohiia”. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. Pedagogical sciences] (electronic journal). Vol. 2 (16). P. 123–128. URL: https://pedpsy.duan.edu.ua/ images/PDF/2018/2/21.pdf. (accessed: 21 January 2024).
  3. Davydenko H. (2015). Inkliuziia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Yevropeiskoho Soiuzu [Inclusion in higher education institutions of the European Union]. Vinnytsia: Nilan-LTD. [In Ukrainian].
  4. Dlihach O. Pro povernennia dodomu nashykh voiniv treba dumaty vzhe zaraz [We need to think about the return home of our soldiers now]. Ekonomichna pravda [Economic Truth]. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/09/28/704837/ (accessed: 08 January 2024).
  5. Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu (Konventsiia pro prava invalidiv): Konventsiia Orh. Obiedn. Natsii vid 13.12.2006: stanom na 19 cherv. 2023 [Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD): Convention of the Org. United Nations Convention of 13.12.2006: as of June 19. 2023 р.]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (accessed: 28 December 2023).
  6. Lukianova L. (2023). Modeli pidtrymky osib z invalidnistiu u realizatsii prava na pratsiu: zarubizhnyi dosvid, ukrainski realii. [Models of support for persons with disabilities in the realization of the right to work: foreign experience, Ukrainian realities.]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways of development] (electronic journal). No. 23. P. 67–87. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/231 (accessed: 31 December 2023).
  7. Inkliuzyvne navchannia [Inclusive education]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya (accessed: 28 December 2023).
  8. Ministerstvo u spravakh veteraniv Ukrainy – ofitsiinyi sait [Ministry of Veterans Affairs of Ukraine - official website]. Ministerstvo u spravakh veteraniv Ukrainy [Ministry of Veterans Affairs of Ukraine]. URL: https://mva.gov.ua/ua (accessed: 28 December 2023).
  9. Nikolaienko S. Vyshcha osvita – shliakhom pavuka chy bdzholy? [Higher education - the way of the spider or the bee?]. LB.ua. URL: https://lb.ua/blog/stanislav_nikolaienko/590984_vishcha_osvita-shlyahom_ pavuka_chi_bdzholi.html (accessed: 05 January 2024).
  10. Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014. № 1556-VII: stanom na 27 hrud. 2023 [On Higher Education: Law of Ukraine of 01.07.2014 No. 1556-VII: as of December 27, 2023.]. URL: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (accessed: 27 December 2023).
  11. Sotsialna adaptatsiia uchasnykiv ATO ta chleniv yikh simei [Social adaptation of ATO participants and their families]. Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet [Uzhhorod National University]. URL: https: //www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/24175 (accessed: 30 December 2023).
  12. Background & Statistics. National Coalition for Homeless Veterans. URL: https://nchv.org/ media/background-statistics/ (accessed: 04 January 2024).
  13. Elnitsky C. A., Fisher M. P., Blevins C. L. (2017). Military Service Member and Veteran Reintegration: A Conceptual Analysis, Unified Definition, and Key Domains. Frontiers in Psychology] (electronic journal), Vol. 8. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.00369/full (accessed: 02 January 2024).
  14. European Higher Education Area (EHEA) Ministerial Conference – Paris Communiqué (25.05.18). France Diplomacy – Ministry for Europe and Foreign Affairs. URL: https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreignpolicy/france-and-europe/events-and-news-relating-to-france-s-european-policy/news/article/european-highereducation-area-ehea-ministerial-conference-paris-communique-25 (accessed: 05 January 2024).
  15. Fuller M., Bradley A., Healey M. (2004). Incorporating disabled students within an inclusive higher education environment. Disability & Society ] (electronic journal). Vol. 19. No. 5. P. 455–468. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0968759042000235307 (accessed: 04 January 2024).
  16. Montgomery GI bill active duty (MGIB-AD). Veterans Affairs. URL: https://www.va.gov/education/ about-gi-bill-benefits/montgomery-active-duty/ (accessed: 30 December  2023).
  17. Moriña A. (2016). Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European journal of special needs education] (electronic journal). Vol. 32. No. 1. P. 3–17. URL: https://www.tandfonline. com/doi/abs/10.1080/08856257.2016.1254964 (accessed: 31 December 2023).
  18. Olson K. W. (1973). The G. I. Bill and Higher Education: Success and Surprise. American Quarterly] (electronic journal). Vol. 25. No. 5. P. 596–610. URL: https://www.jstor.org/stable/2711698?origin= crossref (accessed: 02 January 2024).
  19. Shane III L., Kime P. New VA study finds 20 veterans commit suicide each day. Military Times. URL: https://www.militarytimes.com/veterans/2016/07/07/new-va-study-finds-20-veterans-commit-suicideeach-day/ (accessed: 04 January 2024).
  20. Terziev V., Dimitrova S. (2014). A new view on social adaptation of the military, discharged from military service in Bulgaria. European Scientific Journal] (electronic journal). No. 2. P. 81–98. URL: https:// eujournal.org/index.php/esj/article/viewFile/4792/4608. (accessed: 03 January 2024).
  21. White T. The buddy system. Stanford Medicine Magazine. URL: https://stanmed.stanford.edu/the-buddysystem/ (accessed: 04 January 2024). 
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.