logo logo


Використання технологій віртуальної та доповненої реальностей у навчанні та адаптації працівників агросфери

НазваВикористання технологій віртуальної та доповненої реальностей у навчанні та адаптації працівників агросфери
Назва англійськоюThe use of virtual and augmented reality technologies in the training and adaptation of agricultural sector workers
АвториЮрій Семененко
Принадлежність Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описСемененко Ю. Використання технологій віртуальної та доповненої реальностей у навчанні та адаптації працівників агросфери. Галицький економічний вісник. 2025. Том 93. № 2. С. 7-17.
Bibliographic description (trans):Semenenko Yu. The use of virtual and augmented reality technologies in the training and adaptation of agricultural sector workers. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 7-17.
Bibliographic description:Semenenko Yu. The use of virtual and augmented reality technologies in the training and adaptation of agricultural sector workers. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 7-17.
UDC:

37.018.43

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2025.02.007
Ключові слова

віртуальна реальність, доповнена реальність, аграрний сектор, навчання працівників, адаптація працівників, людський капітал в агросфері

Короткий опис

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій суттєво змінює підходи до навчання та адаптації персоналу в різних галузях економіки, зокрема й в агросекторі. У сучасних умовах сільське господарство стикається з низкою викликів, пов’язаних із дефіцитом кваліфікованих кадрів, необхідністю швидкого освоєння новітньої техніки та технологій, а також потребою підвищення продуктивності праці. Традиційні методи підготовки персоналу часто не відповідають вимогам динамічного агробізнесу, що зумовлює пошук нових підходів до навчання. Одним із перспективних напрямків є використання технологій віртуальної та доповненої реальностей, які дозволяють імітувати реальні виробничі умови, підвищувати ефективність навчання та скорочувати період адаптації працівників. Проведено аналіз сучасного стану підготовки та адаптації персоналу в аграрному секторі України. Висвітлено основні проблеми, серед яких застарілі методики навчання, недостатня інтеграція цифрових технологій в освітній процес, обмежений доступ до сучасного обладнання та нестача висококваліфікованих спеціалістів у сільському господарстві. Окрему увагу приділено ролі VR/AR у вирішенні цих проблем, завдяки можливості створення інтерактивних навчальних програм, що дозволяють моделювати складні технологічні процеси, працювати з технікою у безпечних умовах і значно покращувати сприйняття навчального матеріалу. Розглянуто світовий досвід використання цих технологій у сільськогосподарській освіті та їхнє практичне застосування в Україні. Наведено приклади успішних програм та ініціатив, які сприяють цифровізації аграрної освіти. Проаналізовано потенційні проблеми впровадження таких технологій у навчальний процес, зокрема високу вартість обладнання, необхідність спеціальної підготовки викладачів та відсутність системного підходу до використання цих технологій. Зроблено висновки щодо ефективності технологій віртуальної та доповненої реальності у навчанні та адаптації персоналу аграрного сектору й визначено перспективні напрями розвитку цих технологій в Україні. Запропоновано рекомендації для освітніх закладів, аграрних підприємств та державних структур щодо інтеграції цих технологій у навчальні програми з метою підвищення професійної компетентності працівників та покращення продуктивності праці в агросфері.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Климнюк В. Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних сил. 2018. № 2. С. 207–212.
  2. Внукова Н. Розвиток циркулярної індустрії 4.0 в агропромисловому комплексі. Екологічна безпека та збалансоване природокористування в агропромисловому виробництві : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Ч. 1 (м. Київ, 6–7 лип. 2023 р.). Київ, 2023. С. 103–106.
  3. Лупаренко Л. А., Литвинова С. Г., Пінчук О. П., Соколюк О. М. Готовність вчителів до використання доповненої реальності в освітньому процесі. Вісник післядипломної освіти. Серія Педагогічні науки. 2022. Вип. 21 (50). С. 144–177.
  4. Пришляк К., Буяк Л. Цифрова трансформація у сфері земельних відносин. Вектори інноваційного розвитку освіти, науки і бізнесу в умовах глобальних змін : матеріали IХ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 25 травня 2021 р.). Тернопіль: ФОП Осадца Ю. В., 2021. С. 13–15.
References:
  1. Klymniuk V. Ye. (2018) Virtualna realnist v osvitnomu protsesi [Virtual reality in the educational process]. Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho universytetu Povitryanykh Syl, no. 2, pp. 207–212. (In Ukrainian).
  2. Vnukova N. (2023). Rozvytok tsyrkuliarnoi industrii 4.0 u ahropromyslovomu kompleksi [Development of the circular industry 4.0 in the agro-industrial complex]. Ekolohichna bezpeka ta zbalansovane pryrodokorystuvannia v ahropromyslovomu vyrobnytstvi: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Kyiv, Ukraine, 6–7 July 2023), Part 1, Kyiv, pp. 103–106. (In Ukrainian).
  3. Luparenko L. A., Lytvynova S. H., Pinchuk O. P., Sokoliuk O. M. (2022). Hotovnist vchyteliv do vykorystannia dopovnenoi realnosti v osvitnomu protsesi [Teachers' readiness to use augmented reality in the educational process]. Visnyk pisladyplomnoi osvity. Seriia Pedahohichni nauky, issue 21 (50), pp. 144–177. (In Ukrainian).
  4. Pryshliak K., Buyak L.. (2021). Tsyfrova transformatsiia u sferi zemelnykh vidnosyn [Digital transformation in the field of land relations]. Vektory innovatsiinoho rozvytku osvity, nauky i biznesu v umovakh hlobalnykh zmin: materialy IX Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Ternopil, Ukraine, 25 May 2021), Ternopil: FOP Osadtsa Yu. V., pp. 13–15. (In Ukrainian).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.