logo logo


Гастрономічний туризм як інструмент промоції здорового харчування: управління та ринкові тенденції

НазваГастрономічний туризм як інструмент промоції здорового харчування: управління та ринкові тенденції
Назва англійськоюGastronomic tourism as a tool for promoting healthy nutrition: managing and market trends
АвториНаталія Летуновська, Дар’я Литвиненко
Принадлежність Сумський державний університет, Суми, Україна
Бібліографічний описЛетуновська Н., Литвиненко Д. Гастрономічний туризм як інструмент промоції здорового харчування: управління та ринкові тенденції. Галицький економічний вісник. 2025. Том 93. № 2. С. 113-118.
Bibliographic description (trans):Letunovska N., Lytvynenko D. Gastronomic tourism as a tool for promoting healthy nutrition: managing and market trends. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 113-118.
Bibliographic description:Letunovska N., Lytvynenko D. Gastronomic tourism as a tool for promoting healthy nutrition: managing and market trends. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 113-118.
UDC:

338.48-6:613.2

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2025.02.113
Ключові слова

маркетинг у сфері туризму, ринкові тенденції, туристична дестинація, менеджмент індустрії гостинності, велнес

Короткий опис

Розглянуто сутність поняття «гастрономічний туризм» та його соціальний і економічний зміст. Досліджено гастрономічний туризм як важливий сегмент туристичної індустрії, що активно розвивається. Проаналізовано вплив кулінарних традицій на вибір туристичних маршрутів споживачами. Досліджено, який відсоток мандрівників орієнтуються на гастрономічні особливості дестинацій при виборі локації для туристичної подорожі. Також визначено, що основними критеріями вибору для них є різноманіття кухні, регіональні страви та репутація закладів харчування. Окреслено багатий маркетинговий потенціал гастрономічного туризму й те, як кулінарні страви певного регіону формують його культурний образ, допомагаючи залучати туристів із різних країн. Обґрунтовано, що гастрономія є ключовим елементом сторітелінгу, особливо для регіонів із незначною історичною чи культурною спадщиною. Наведено приклади гастрономічних асоціацій різних країн. Особлива увага приділена трендам у сфері гастрономічного туризму, таким, як зростання попиту на органічні продукти, концепції farm-to-table й стале споживання. Проаналізовано сучасні тенденції у виборі гастрономічних маршрутів, зокрема збільшення інтересу до локальної кухні та традиційних методів приготування їжі. Окремо зазначено, що гастрономічний туризм відіграє важливу роль не лише в культурному обміні між країнами, а й у формуванні національного бренду, сприяючи економічному розвиткові регіонів та міст. Значну увагу приділено велнес-туризму, що поєднує гастрономічні враження з принципами здорового харчування, SPA-процедурами та фізичною активністю. Відзначено зростання попиту на корисну їжу. Для цього проаналізовано аналітику за різними країнами в сфері харчування. Виявлено, що мешканці ЄС прагнуть перейти на здорове харчування, що позначається на гастрономічних уподобаннях туристів. Розглянуто фінансові аспекти щодо витрат туристів на харчуванння в загальній сукупності витрат на подорожі. Визначено інформаційні джерела, що формують гастрономічні переваги мандрівників. 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Pavlidis G., Markantonatou, S. Gastronomic tourism in Greece and beyond: A thorough review. International Journal of Gastronomy and Food Science. 2020. Nо. 21. 100229.
  2. Zvirbule A., Auzina A., Grinberga-Zalite G. Gastronomic tourism and smart solutions used for its development: the case of a region of Latvia. Current Issues in Tourism. 2012. Nо. 3 (15). Р. 229–245.
  3. Лепкий М. І., Левчук О. І. Гастрономічний туризм як інструмент брендингу регіонів України. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 3 (13). С. 62–68.
  4. Nesterchuk I., Balabanyts A., Pivnova L., Matsuka V., Skarha O., Kondratenko I. Gastronomic tourism: Features and development tools. Linguistics and Culture Review. 2021. Nо. 5 (S4). P. 1871–1885.
  5. Gheorghe G., Tudorache P., Nistoreanu P. Gastronomic tourism, a new trend for contemporary tourism? Cactus Tourism Journal. 2014. Nо. 1. Vol. 9. Р. 12–21.
  6. Nistor E.-L., Dezsi S. An insight into gastronomic tourism through the literature published between 2012 and 2022. Sustainability. 2022. Nо. 14. 16954.
  7. Share of consumers that actively try to eat healthy in the European Union (EU-27) in 2023, by age group. URL: https://www-statista.org/statistics/1447799/consumers-that-try-to-eat-healthy-by-age-eu-27/ (accessed: 01.03.2025).
  8. Functional and natural health food market value worldwide from 2023 to 2033. URL: https://www-statista.org/statistics/502267/global-health-and-wellness-food-market-value/ (accessed: 01.03.2025).
  9. Share of Europeans planning to take leisure overnight trip domestically or in Europe in the next six months as of September 2024, by type of trip. URL: https://www.statista.com/statistics/1230484/ europeans-planning-trips-domestically-or-in-europe-by-traveler-type/ (accessed: 01.03.2025).
  10. Підгірна В. Н., Єремія Г. І., Хникіна М. В. Аналіз тенденцій гастрономічного туризму: міжнародний досвід та Україна. Економіка та суспільство. 2022. № 37.
  11. Leading sources of information for food and wine tourism and experiences in Italy in 2021. URL: https://www.statista.com/statistics/934002/information-channels-food-wine-tourists-italy/#:~:text=In%20 a%202021%20survey%20conducted,thanks%20to%20relatives%20or%20friends (accessed: 01.03.2025).
  12. Летуновська Н. Є. Зарубіжний та вітчизняний досвід участі підприємств у розвитку соціальної інфраструктури регіону. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2013. № 3 (19). С. 43–49.
  13. Rahmanov F., Letunovska N., Lyulyov O. Marketing of social tourism. 55th International Scientific Conference on Economic and Social Development (Baku 18–19 June 2020). P. 147–160.
  14. Росохата А. та ін. Поведінка споживачів у цифровому середовищі під впливом пандемії COVID-19: важливість фактору здоров’я та транспарентності бізнесу. Вісник Економіки. 2021. № 3. С. 98–109.
References:
  1. Pavlidis G., Markantonatou S. (2020) Gastronomic tourism in Greece and beyond: A thorough review. International Journal of Gastronomy and Food Science, vol. 21, 100229.
  2. Zvirbule A., Auzina A., Grinberga-Zalite G. (2012) Gastronomic tourism and smart solutions used for its development: the case of a region of Latvia. Current Issues in Tourism, vol. 3 (15), pp. 229–245.
  3. Lepkyi M. I., Levchuk O. I. (2024) Hastronomichnyi turyzm yak instrument brendynhu rehioniv Ukrainy [Gastronomic tourism as a branding tool for regions of Ukraine. Innovations and technologies in the service and food industry, vol. 3 (13), pp. 62–68. (In Ukrainian).
  4. Nesterchuk I., Balabanyts A., Pivnova L., Matsuka V., Skarha O., Kondratenko I. (2021) Gastronomic tourism: Features and development tools. Linguistics and Culture Review, vol. 5 (S4), pp. 1871–1885.
  5. Gheorghe G., Tudorache P., Nistoreanu P. (2014) Gastronomic tourism, a new trend for contemporary tourism? Cactus Tourism Journal, vol. 1 (9), pp. 12–21.
  6. Nistor E.-L., Dezsi S. (2022) An insight into gastronomic tourism through the literature published between 2012 and 2022. Sustainability, vol. 14, 16954.
  7. Share of consumers that actively try to eat healthy in the European Union (EU-27) in 2023, by age group. URL: https://www-statista.org/statistics/1447799/consumers-that-try-to-eat-healthy-by-age-eu-27/ (accessed: 01 March 2025).
  8. Functional and natural health food market value worldwide from 2023 to 2033. URL: https://www-statista.org/statistics/502267/global-health-and-wellness-food-market-value/ (accessed: 01 March 2025)..
  9. Share of Europeans planning to take leisure overnight trip domestically or in Europe in the next six months as of September 2024, by type of trip. URL: https://www.statista.com/statistics/1230484/ europeans-planning-trips-domestically-or-in-europe-by-traveler-type/ (accessed: 01 March 2025)..
  10. Pidgirna V. N., Yeremiia H. I., Khnykina M. V. (2022) Analiz tendentsii hastronomichnoho turyzmu: mizhnarodnyi dosvid ta Ukraina [Analysis of gastronomic tourism trends: International experience and Ukraine]. Economics and Society, vol. 37. (In Ukrainian).
  11. Leading sources of information for food and wine tourism and experiences in Italy in 2021. URL: https://www.statista.com/statistics/934002/information-channels-food-wine-tourists-italy/#:~:text =In%20 a%202021%20survey%20conducted,thanks%20to%20relatives%20or%20friends (accessed: 01 March 2025).
  12.  Letunovska N. Ye. (2013) Zarubizhnyi ta vitchyznianyi dosvid uchasti pidpryyemstv u rozvytku sotsialnoi infrastruktury rehionu [Foreign and domestic experience of enterprise participation in the development of social infrastructure in the region]. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Economic Sciences, vol  (19), pp. 43–49. (In Ukrainian).
  13. Rahmanov F., Letunovska N., Lyulyov O. (2020). Marketing of social tourism. 55th International Scientific Conference on Economic and Social Development, Baku,18–19 June 2020, pp. 147–160.
  14. Rosokhata A. et al. (2021) Povedinka spozhyvachiv u tsyfrovomu seredovyshchi pid vplyvom pandemii COVID-19: vazhlyvist faktoru zdorovia ta transparentnosti biznesu [Consumer behavior in the digital environment under the influence of the COVID-19 pandemic: the importance of the health factor and business transparency]. Economic Bulletin, vol. 3, pp. 98–109. (In Ukrainian).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.