|
|
Вплив соціальних мереж на формування споживчих уподобань та економічну поведінку населення
Назва | Вплив соціальних мереж на формування споживчих уподобань та економічну поведінку населення |
Назва англійською | The influence of social networks on the formation of consumer preferences and economic behavior of the population |
Автори | Вікторія Васюта, Максим Токмаков |
Принадлежність |
Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Полтава, Україна |
Бібліографічний опис | Васюта В., Токмаков М. Вплив соціальних мереж на формування споживчих уподобань та економічну поведінку населення. Галицький економічний вісник. 2025. Том 93. № 2. С. 119-124. |
Bibliographic description (trans): | Vasiuta V., Tokmakov M. The influence of social networks on the formation of consumer preferences and economic behavior of the population. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 119-124. |
Bibliographic description: | Vasiuta V., Tokmakov M. The influence of social networks on the formation of consumer preferences and economic behavior of the population. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 119-124. |
UDC: |
339.138:004.738.5 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2025.02.119 |
Ключові слова |
соціальні мережі, економічна поведінка, споживчі вподобання, імпульсивне споживання, інфлюенсери, цифровий маркетинг, реклама, брендинг |
Короткий опис |
Метою статті є комплексне дослідження впливу соціальних мереж на економічну поведінку сучасних споживачів з акцентом на формування їхніх споживчих уподобань і моделей витрат. Наразі платформи соціальних мереж відіграють ключову роль у створенні та підтриманні брендів, формуванні лояльності споживачів та впливають на процес прийняття рішень. Розглянуто механізми, через які цифрові платформи, такі, як Instagram, TikTok, Facebook стимулюють купівельну активність, змінюють підходи до прийняття рішень про покупку та формують сучасну культуру споживання. Особливу увагу приділено ролі інфлюенсерів, таргетованій рекламі, алгоритмам персоналізації контенту, а також рекомендаціям інших користувачів, які стають ключовими інструментами цифрового маркетингу. Автори звертають увагу на психологічні й соціальні аспекти, які сприяють популярності цих платформ серед користувачів та показують, як маркетингові стратегії можуть впливати на емоції, створювати позитивні асоціації з продуктами й стимулювати імпульсивні покупки. Виявлено, що соціальні мережі, окрім переваг, таких, як зручність вибору та доступ до персоналізованих рекомендацій, також сприяють поширенню культури надмірного споживання, збільшують фінансові ризики для молоді та формують звички, які можуть негативно впливати на довготривалу фінансову стабільність. Наразі піднімається питання етичності маркетингових підходів, що застосовуються в соціальних мережах. Зокрема, розглянуто ризики використання маніпулятивних методів реклами, які посилюють схильність до необдуманих витрат і підвищують рівень заборгованості. Окрім цього, проаналізовано довготривалі наслідки для фінансової грамотності споживачів і важливість популяризації свідомого споживання. На основі проведеного аналізу сформульовано рекомендації для бізнесу щодо відповідального використання цифрових маркетингових інструментів, а також заходи для мінімізації негативних економічних наслідків для споживачів. Автори пропонують збалансований підхід до оцінювання ролі соціальних мереж, наголошуючи на необхідності інтеграції фінансової освіти для споживачів та розроблення маркетингових стратегій, які будуть не лише ефективними, але й соціально відповідальними. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
-
Andreas M. Kaplan. Michael Haenlein. Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons. 2010. Vol. 53. Issue 1. P. 59–68. URL: https://doi.org/10.1016/ j.bushor.2009.09.003 (дата звернення: 23.11.2024).
-
Bruno Godey, Aikaterini Manthiou, Daniele Pederzoli, Joonas Rokka, Gaetano Aiello, Raffaele Donvito, Rahul Singh. Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of Business Research. 2016. Vol. 69. Issue 12. P. 5833–5841. URL: https://doi.org/10. 1016/j.jbusres.2016.04.181 (дата звернення: 23.11.2024).
-
Zhu F., Zhang X. Impact of Online Consumer Reviews on Sales: The Moderating Role of Product and Consumer Characteristics. Journal of Marketing. 2010. Vol. 74. Issue 2. URL: https://doi.org/10.1509/ jm.74.2.133 (дата звернення: 23.11.2024).
-
Семенда О. Вплив цифрового маркетингу на поведінку споживачів. Collection of Scientific Papers «ΛΌГOΣ», June 23, 2023, Oxford, UK. Р. 39–41. URL: https://doi.org/10.36074/logos-23.06.2023.09 (дата звернення: 23.11.2024).
-
Сохацька О., Сідхарх С. Вплив маркетингу соціальних медіа на купівельну поведінку споживача: концептуальні аспекти. Журнал європейської економіки. 2019. № 18 (2). С. 228–241. URL: https: //jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1389 (дата звернення: 23.11.2024).
-
Соціальні мережі: поняття, історія виникнення. URL: https://zounb.zp.ua/resourse/zaporizkyy-kray/zaporizhzhya-bibliotechne/fahova-osvita/socialni-merezhi-piv (дата звернення: 23.11.2024).
-
Бондаренко В. М., Омельяненко О. В. Цифровий маркетинг сьогодення: переваги та недоліки. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 67. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-3 (дата звернення: 23.11.2024).
-
Маркетинг в соціальних мережах. SMM агентство. URL: https://cases.media/en/article/marketing-v-socialnikh-merezhakh-smm-agenstvo (дата звернення: 23.11.2024).
|
References: |
-
Andreas M. Kaplan, Michael Haenlein. (2010) Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, vol. 53, issue 1, pр. 59–68. Available at: https: //doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 (accessed: 23 November 2024).
-
Bruno Godey, Aikaterini Manthiou, Daniele Pederzoli, Joonas Rokka, Gaetano Aiello, Raffaele Donvito, Rahul Singh (2016) Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of Business Research, vol. 69, issue 12, pр. 5833–5841. Available at: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.181 (accessed: 23 November 2024).
-
Zhu F., Zhang X. (2010) Impact of Online Consumer Reviews on Sales: The Moderating Role of Product and Consumer Characteristics. Journal of Marketing, vol. 74, issue 2. Available at: https://doi.org/ 10.1509/jm.74.2.133 (accessed: 23 November 2024).
-
Semenda O. (2023) Vplyv cyfrovogho marketynghu na povedinku spozhyvachiv [The impact of digital marketing on consumer behavior] Collection of scientific papers “ΛΌΓOΣ”, Oxford, UK, pp. 39–41. Available at: https://doi.org/10.36074/logos-23.06.2023.09 (accessed: 23 November 2024).
-
Sokhacjka O., Sidkharkh S. (2019) Vplyv marketynghu socialjnykh media na kupiveljnu povedinku spozhyvacha: konceptualjni aspekty [The Impact of Social Media Marketing on Consumer Buying Behavior: Conceptual Aspects]. Zhurnal jevropejsjkoji ekonomiky, vol. 18 (2), pp. 228–241. Available at: https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1389 (accessed: 23 November 2024).
-
Socialjni merezhi: ponjattja, istorija vynyknennja. Available at: https://zounb.zp.ua/resourse/zaporizkyy-kray/zaporizhzhya-bibliotechne/fahova-osvita/socialni-merezhi-piv (accessed: 23 November 2024).
-
Bondarenko V. M., Omeljjanenko O. V. (2024) Cyfrovyj marketyngh sjoghodennja: perevaghy ta nedoliky. [Digital marketing today: advantages and disadvantages]. Ekonomika ta suspiljstvo, іssue 67. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-3(accessed: 23 November 2024).
-
Marketyngh v socialjnykh merezhakh. SMM aghentstvo. Available at: https://cases.media/en/article/ marketing-v-socialnikh-merezhakh-smm-agenstvo (accessed: 23 November 2024).
|
Завантажити | |
|