logo logo


Інноваційний продукт підприємства: сутність, ознаки, вимоги та класифікація

НазваІнноваційний продукт підприємства: сутність, ознаки, вимоги та класифікація
Назва англійськоюInnovative product of the enterprise: essence, features, requirements and classification
АвториНаталія Мариненко, Назар Синоверський
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описМариненко Н., Синоверський Н. Інноваційний продукт підприємства: сутність, ознаки, вимоги та класифікація. Галицький економічний вісник. 2025. Том 93. № 2. С. 148-159.
Bibliographic description (trans):Marynenko N., Synoverskyi N. Innovative product of the enterprise: essence, features, requirements and classification. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 148-159.
Bibliographic description:Marynenko N., Synoverskyi N. Innovative product of the enterprise: essence, features, requirements and classification. Galician economic journal, 2025, vol. 93, no 2, pp. 148-159.
UDC:

658.624

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2025.02.148
Ключові слова

інноваційна діяльність, інноваційний продукт, потреби споживачів, конкурентоспроможність, цифровізація

Короткий опис

Представлено сутність, ознаки, різновиди інноваційного продукту як результату інноваційних процесів та інноваційної діяльності підприємства. Встановлено ключові підходи до визначення поняття «інноваційний продукт» – функціонально-технічний, ринковий, комплексний, які формують його особливості та специфіку, а також подано власне визначення дефініції «інноваційний продукт». Відзначено основні ознаки, якими повинен характеризуватися процес створення та впровадження інноваційного продукту – новизна, підвищення рівня споживчих якостей, конкурентоспроможність, ринковий потенціал зростання, відповідність законодавчим вимогам, економічна ефективність. Підкреслено, що представлені ознаки в сукупності формують цінність інноваційного продукту, визначаючи його унікальність і значущість як для споживачів, так і для підприємств. Наведено класифікації інноваційних продуктів, визначено їх різновиди (базові, поліпшуючі, псевдоінновації, стратегічні, реактивні, диверсифікаційні, раціоналізаційні, субститутні, новий варіант товару, новий вид товару, нове покоління товару, новий рід товару та інші). Загалом, представлена класифікація дає можливість встановити масштаби впливу інновацій та орієнтуватися на різні ринки або рівні розроблення і їх впровадження. Ідентифіковано ключові вимоги, яким повинен відповідати інноваційний продукт, а саме: він повинен бути впровадженням об’єкта інтелектуальної власності, його розроблення та впровадження значно підвищують науково-технічний рівень у галузі, продукт має бути виготовленим та реалізованим вперше, є більш конкурентноздатним і має суттєво вищі техніко-економічні та споживчі показники, а також відповідає усім споживчим запитам. Відзначено важливість інноваційного продукту в умовах цифровізації та розвитку Індустрії 4.0, адже такий продукт є ключовим інструментом трансформації ринків, що забезпечує інтеграцію передових цифрових технологій для створення нових можливостей, а також стає драйвером ефективності, автоматизації, персоналізації та екологічності, задовольняючи сучасні потреби споживачів і відкриваючи нові ринкові сегменти.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Кириченко А. В., Березовська Л. О. Інноваційні товари як основа інноваційного підприємництва. Економіка та суспільство. 2021. № 29. URL:  https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/ article/view/551 (дата звернення: 10.01.2025).
  2. Ткаченко А. М. Поняття, види продуктових інновацій та запровадження їх на підприємстві. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2015. № 3. С. 130–133.
  3. Москаленко В. А., Рябченко І. С.  Інновації як об’єкт маркетингу. Ефективна економіка. 2021. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2021/98.pdf (дата звернення: 11.01.2025).
  4. Про інноваційну діяльність: Закон України від 04.07.2002 № 40-IV. Відомості Верховної Ради України. 2002. № 36. Ст. 266. Ст. 1. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/40-15#Text (дата звернення: 12.01.2025).
  5. Комерціалізація інновацій : навч. посіб. для студ. спеціальності 073 «Менеджмент», освітньо-професійної програми «Менеджмент інвестицій та інновацій» / уклад. С. О. Пермінова. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2020. 127 с.
  6. Данько Т. В., Сметана Ю. О. Підприємницький підхід до розробки інноваційного товару. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. Харків: НТУ «ХПІ». 2012. № 11. С. 40–47.
  7. Запірченко Л. Д., Рябоволик Т. Ф. Особливості інноваційної діяльності та впровадження інновацій у виробничу діяльність аграрних підприємств. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2018. Вип. 34. С. 259–268.
  8. Чучмарьова С. Ю. Підходи до класифікації товарних інновацій. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 739. С. 183–188.
  9. Комерціалізація інновацій в умовах індустрії 4.0 : монографія / за заг. ред. канд. екон. наук, доц. Л. Ю. Сагер. Суми : Сумський державний університет, 2023. 385 с.
References:
  1. Kyrychenko A. V., Berezovska L. O. (2021) Innovatsiini tovary yak osnova innovatsiinoho pidpryiemnytstva [Innovative goods as the basis of innovative entrepreneurship]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 29. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/551 (accessed: 10 January 2025).
  2. Tkachenko A. M. (2015) Poniattia, vydy produktovykh innovatsii ta zaprovadzhennia yikh na pidpryiemstvi [The concept and types of product innovations, their implementation at the enterprise]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, no. 3, pp. 130–133.
  3. Moskalenko V. A., Ryabchenko I. S. (2021) Innovatsii yak obiekt marketynhu [Innovations as a marketing object]. Efektyvna ekonomika, no. 8. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2021/98.pdf (accessed: 11 January 2025).
  4. Pro innovatsiinu diialnist: Zakon Ukrainy [On Innovative Activity : Law of Ukraine] vid 04.07.2002 № 40-IV. (2002). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. No 36. Cl. 266. Cl. 1. Available at: https://zakon. rada.gov.ua/laws/ show/40-15#Text (accessed: 12 January 2025).
  5. Komertsializatsiia innovatsii [Commercialization of innovations]: navch. posib. dlia stud. spetsialnosti 073 “Menedzhment”, osvitno-profesiinoi prohramy «Menedzhment investytsii ta innovatsii» (2020). KPI im. Ihoria Sikorskoho; uklad. S. O. Perminova. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, 127 p.
  6. Danko T. V., Smetana Yu. O. (2012). Pidpryiemnytskyi pidkhid do rozrobky innovatsiinoho tovaru [Entrepreneurial approach to innovative product development]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu “Kharkivskyi politekhnichnyi instytut”. Zbirnyk naukovykh prats. Tematychnyi vypusk: Aktualni problemy upravlinnia ta finansovo-hospodarskoi diialnosti pidpryiemstva. Kharkiv: NTU “KhPI”, no. 11, pp. 40–47.
  7. Zapirchenko L. D., Riabovolik T. F. (2018) Osoblyvosti innovatsiinoi diialnosti ta vprovadzhennia innovatsii u vyrobnychu diialnist ahrarnykh pidpryiemstv [The features of innovative activity and implementation the innovations to the production activities of agrarian enterprises]. Tsentralnoukrainskyi naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky, vol. 34, pp. 259–268.
  8. Chuchmariova S. Yu. (2012) Pidkhody do klasyfikatsii tovarnykh innovatsii [Approaches to classifying product innovations]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. no. 739, pp. 183–188.
  9. Komertsializatsiia innovatsii v umovakh industrii 4.0: monohrafiia [Commercialization of innovations in the context of industry 4.0: monograph] / za zah. red. kand. ekon. nauk, dots. L. Yu. Saher. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet, 385 p.
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.