Врахування принципів циркулярної економіки при формуванні бізнес-моделі підприємства
Назва | Врахування принципів циркулярної економіки при формуванні бізнес-моделі підприємства |
Назва англійською | Consideration of the circular economy principles in the formation of enterprise business model |
Автори | Страпчук С. |
Принадлежність | Харківський національний аграрний університет ім. В. В. Докучаєва, Харків, Україна |
Бібліографічний опис | Страпчук С. Врахування принципів циркулярної економіки при формуванні бізнес-моделі підприємства. Галицький економічний вісник. 2021. Том 69. № 2. С. 62-68. |
Bibliographic description (trans): | Strapchuk, S. (2021). Consideration of the circular economy principles in the formation of enterprise business model. Galician economic journal, vol. 69, no 2, pp. 62-68. |
Bibliographic description: | Strapchuk, S. (2021). Consideration of the circular economy principles in the formation of enterprise business model. Galician economic journal, vol. 69, no 2, pp. 62-68. |
UDC: | 338.432 +658.1 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.02.062 |
Ключові слова |
бізнес-модель, циркулярна економіка, принципи ReSOLVE, рамка, Canvas, віртуалізація, спільне споживання |
Короткий опис |
Досліджено роль концептуальної бізнес-моделі підприємства та її адаптації до принципів циркулярної економіки. Встановлено, що ідея економіки замкненого циклу не є новою, проте особливої популярності вона набула на сучасному етапі завдяки політичній підтримці окремих країн та міжнародних неурядових організацій. Зокрема в Німеччині, Китаї, Японії відповідні настанови щодо циркулярної економіки розробляються на національному рівні. Досліджено головні принципи циркулярної економіки, що включають процеси відновлення, спільного доступу, оптимізації, циклічності, віртуалізації та обміну. З’ясовано, що, не зважаючи на зростаючий інтерес науковців та практиків до концепції циркулярної економіки, стандартизовані методи її кількісного та якісного вимірювання з можливістю застосування на рівні підприємства відсутні. Встановлено необхідність дослідження щодо формування бізнес-моделей для стимулювання та впровадження циркулярної економіки. Проаналізовано праці науковців щодо рамкових підходів до описування процесу циркулярної економіки, які формують нову перспективу – відокремлення економічного зростання від екологічних втрат. Визначено складові поступового впровадження парадигми циркулярної економіки у практичну діяльність, що включають процеси моніторингу, оцінювання, дій на різних рівнях імплементації. Встановлено, що в останніх наукових працях стосовно економіки замкненого циклу рамка для подальшого впровадження циркулярної економіки зводиться до процесів, матеріалів та стратегії, а особливу роль у ній відведено споживачу. З’ясовано, що будь-яка модель може бути як лінійною, так і циркулярною, що пов’язано з можливістю підприємства оптимізувати свої процеси, віртуалізувати продукцію чи канали її доставки. Узагальнено можливості застосування принципів циркулярної економіки до бізнес-моделі Canvas шляхом залучення додаткових блоків, пов’язаних із майбутньою наявністю зворотної логістики та необхідності системного підходу до узгодження ціннісної пропозиції та сегментів клієнтів, структури витрат та джерел доходів.
|
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
|
References: | 1. Leontev V. V. Mezhotraslevaia эkonomyka / per. s anhl. avtor y nauch. red. A. H. Hranberh. OAO “Yzdatelstvo “Ekonomyka”, 1997. 479 р. 2. Elia V., Gnoni M. G., & Tornese F. (2017). Measuring circular economy strategies through index methods: A critical analysis. Journal of Cleaner Production. 142. 2741–2751. doi:10.1016/j.jclepro. 2016.10.196.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.10.196 3. Ellen MacArthur Foundation. Towards the Circular Economy: Economic and Business Rationale for an Accelerated Transition. URL: http://mvonederland.nl/system/files/media/towards-the-circular-economy. pdf (accessed on 31 December 2015)/ 4. Lewandowski M. (2016). Designing the Business Models for Circular Economy – Towards the Conceptual Framework. Sustainability. 8 (1). 43. doi:10.3390/su8010043/// 5. Osterwalder A.; Pigneur Y. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers; John Wiley and Sons: Hoboken, NJ, USA, 2010. 6. Pearce D. W., Turner R. K. (1990) Economics of Natural Resources and the Environment; Johns Hopkins University Press: Baltiomre, MD, USA, 1990. 7. Schöggl J.-P., Stumpf L., Baumgartner R. J. (2020) The narrative of sustainability and circular economy – A longitudinal review of two decades of research. Resources, Conservation and Recycling. 163/ 105073 doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.105073.
|
Завантажити | |