logo logo


Сімейний бізнес: порівняння з несімейним, ключові відмінності та особливості функціонування

НазваСімейний бізнес: порівняння з несімейним, ключові відмінності та особливості функціонування
Назва англійськоюFamily business: comparison with non-family, key differences and features of operation
АвториСолоненко Ю.
Принадлежність Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, Україна
Бібліографічний описСолоненко Ю. Сімейний бізнес: порівняння з несімейним, ключові відмінності та особливості функціонування. Галицький економічний вісник. 2021. Том 71. № 4. С. 140-150.
Bibliographic description (trans):Solonenko, Yu. (2021). Family business: comparison with non-family, key differences and features of operation. Galician economic journal, vol. 71, no 4, pp. 140-150.
Bibliographic description:Solonenko, Yu. (2021). Family business: comparison with non-family, key differences and features of operation. Galician economic journal, vol. 71, no 4, pp. 140-150.
UDC:

334.722.24:334.72(100)

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.04.140
Ключові слова

сімейний бізнес, порівняння сімейного бізнесу та несімейного, специфіка сімейного бізнесу.

 

Короткий опис

Однією з традиційних методик вивчення сімейного бізнесу, як найпоширенішої та найстійкішої форми господарюванння у світі, є його порівняння з діяльністю несімейних підприємств. Такий підхід дозволяє увести в аналіз значний перелік показників, що в результаті збільшує розуміння особливостей функціонування як сімейних, так і несімейних компаній. Здійснено дослідження сімейних підприємств на основі напрацювань провідних зарубіжних Учених та сформовано таблицю. Таким чином, дослідження демонструє суттєві відмінності між сімейним та несімейним бізнесом, які відображаються у загальних показниках, структурній організації, формах власності, управлінні, теоретичному обґрунтуванні ведення бізнесу, цілях бізнесу, наявних ресурсах фірми. Встановлено розбіжності як в інтер’єрі, так і у екстер’єрі функціонування зазначених об’єктів підприємницької діяльності. У цілому сімейний бізнес соціально орієнтований, спрямований на стабільне помірковане зростання, життєстійкий у кризові періоди, адаптивний, неприйнятний до ризиків, націлений на довготермінову перспективу існування з метою передавання його наступним поколінням сім’ї. Аналізуючи соціальні системи економічно успішних країн світу, таких, як США, Японія, країни Євросоюзу, Перської затоки та Східної Азії, констатуємо, що основна форма власності належить сімейному бізнесу. Більш детальний аналіз господарських систем згаданих країн виявляє формування рівноваги (балансу) між структурою власності та структурою влади. Структура власності характеризується великим відсотком незалежних приватних власників, де сімейна форма власності широко представлена у провідних секторах економіки, а сам сімейний бізнес є домінуючою формою підприємництва. Саме сімейний бізнес конфігурує в системі власності в межах окремо взятої країни, формуючи потужний соціальний прошарок з незалежних власників, які контролюють основні ресурси держави. Наявність цього прошарку призводить до еволюції демократії влади, де державні інститути не володіють декларативними повноваженнями, а функціонують в умовах реального формального народовладдя. Рівень реальної демократії (народовладдя) у країні визначається не волелюбними статтями Конституції, а кількістю незалежних власників у державі. Сімейний бізнес та незалежні сімейні власники тісно пов’язані з місцевими громадами, є їх невід’ємною складовою, забезпечуючи створення робочих місць та забезпечуючи зайнятість населення в регіонах, що є основою економічного процвітання територіальних громад та країни в цілому.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Корпоративне управління в сімейному бізнесі: посібник IFC. Internation Finance Corporation «IFC»; 2-ге вид. Washington, 2010. 65 с.
  2. Сенченко М. Алгоритм створення та консервації «керованого хаосу» в соціальних системах. Вісник Книжкової палати. 2019. 12. С. 18–23. https://doi.org/10.30970/2078-6999-2019-23-2
  3. Солоненко Ю. В. Система управління сімейним бізнесом. Праці XVI Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Проблеми розвитку соціально-економічних систем в національній та глобальній економіці». Донецький національний університет. Вінниця: ДонНУ, 2016. С. 35–37.
  4. Солоненко Ю. В. Сімейний бізнес Японії як відображення азіатської моделі розвитку. Праці XVI Міжнародної наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання». Донецький національний університет. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2016. Т. 1. С. 98–100.
  5. Alderson K. Understanding the Family Business. NY: Business Expert Press, 2011. 133 р. https://doi.org/10.4128/9781606491706
  6. Allouche J., Amann B., Jaussaud J., Kurashina T. The impact of family control on the performance and financial characteristics of family versus nonfamily businesses in Japan: A matched-pair investigation. Family Business Review. 2008. 21. P. 315–329. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2008.00132.x
  7. Anderson R., Reeb D. Founding-Family Ownership and Firm Performance: Evidence from the S&P 500. Journal of Finance. 2003. 28 (3). P. 1301–1327. https://doi.org/10.1111/1540-6261.00567
  8. Barsade S. G., Gibson. D. Why Does Affect Matter in Organizations? Academy of Management Perspectives. 2007. 27 (1). P. 36–59. https://doi.org/10.5465/amp.2007.24286163
  9. Chrisman J. J., Chua J. H., Litz R. A. Commentary: A unified perspective of family firm performance: An extension and integration. Journal of Business Venturing. 2003. 18. Iss. 4. P. 467–472. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00055-7
  10. Chrisman J. J., Chua J. H., Sharma P. Trends and directions in the development of a strategic management theory of the family firm. Entrepreneurship Theory and Practice. 2005. 29. P. 555–576. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2005.00098.x
  11.  Chrisman J. J., Chua J. H., Steier L. P. An introduction to theories of family business. Journal of Business Venturing. 2003. 18. Р. 441–448. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00052-1
  12. Corbetta G., Salvato С. Strategies for Longevity in Family Firms. A European Perspective. UK, Palgrave Macmillan LLC, 2012. 207 p. https://doi.org/10.1057/9781137024589
  13. Duh M., Belak J., Milfelner B. Core values, culture and ethical climate as constitutional of elements of ethical behavior: Exploring differences between family and non-family enterprises. Journal of Business Ethics. 2010. 97. P. 437–489. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0519-9
  14. Eddleston K. A., Kellermanns F. W., Zellweger T. M. Exploring the entrepreneurial behavior of family firms: Does the stewardship perspective explain differences? Entrepreneurship: Theory and Practice, 2012. 36. P. 347–367. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00402.x
  15. Final report of the expert group. Overview of family-business-relevant issues: research, networks, policy measures and existing studies. European commission. Enterprise and industry directorate-general, 2009. 33 р.
  16. Gbadegeshin S. A. Awareness of «ownership succession» and family business continuity. International jornal of business and management invention. 2013. 21. P. 72–87.
  17. Gersick K. E., Davis J. A., McCollom Hampton M., Lansberg I. Generation to Generation: Life Cycles of the Family Business. Publisher: Harvard Business Review Press, 1997. 302 p.
  18. Giacosa E. Innovation in luxury fashion family business processes and products inovation as a means of growth. New York: Macmillan, 2014. 194 p. DOI: 10,1057/9781137498663.0005.
  19. Gómez-Mejía L. R., Haynes K. T., Núñez-Nickel M., Jacobson K. J. L., Moyano-Fuentes J. Socioemotional wealth and business risks in family-controlled firms: Evidence from Spanish olive oil mills. Administrative Science Quarterl. 2007. 52 (1). P. 106–137.
  20. Lee J. Family Firm Performance. Further Evidence. Family Business Review. 2006. 19 (2). P. 103–114. https://doi.org/10.2189/asqu.52.1.106
  21. Mandelbaum L. Small Business Succession: The Educational Potential. Family Business Review. 1994. 7 (4). P. 369–375. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2006.00060.x
  22. Maury B. Family ownership and firm performance: Empirical evidence from Western European corporations. Journal of Corporate Finance. 2006. 12. P. 321–341. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1994.00369.x
  23. Miller D. Le Breton-Miller I. Family governance and firm performance: Agency, stewardship, and capabilities. Family Business Review. 2006. 19. P. 73–87. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2006.00063.x
  24. Miller D., Le Breton-Miller I., Scholnick B. Stewardship vs. stagnation: An empirical comparison of small family and non-family businesses. Journal of Management Studies. 2008. 45 (1). P. 51–78. 
  25. Moores K. Paradigms and theory building in the domainof business families. Family Business Review. 2009. 22. P. 167–180. https://doi.org/10.1177/0894486509333372
  26. Mustakallio M. M., Autio E. Zahra S. A. Relational and contractual governance in family firms: effects on strategic decision making. Family business review. 2002. 15. P. 205–222. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2002.00205.x
  27. O’Hara W. T. Centuries of Success. Lessons from the World’s Most Enduring Family Businesses. Publisher: Adams Media Corporation, 2004. US. 330 р. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2002.00205.x
  28. Pedersen T. Thomsen S. Ownership Structure and Value of the Largest European Firms: The Importance of Owner Identity. Journal of Management and Governance. 2003. 1. P. 27–55. https://doi.org/10.1023/A:1022480016567
  29. Pieper T. M. Klein S. B. The Bulleye: A Systems Approach to Modeling Family Firms. Family Business Review. 2007. 20 (4). P. 301–319. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00101.x
  30. Poza E. J., Daugherty M. S. Family Business. Fourth Edition. South-Western Cengage Learning, USA, 2014. 320 p. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00101.x
  31. Poza E. J. Family governance: How leading families manage the challenges of wealth zurich. Credit Suisse AG, 2012. 54 р.
  32. Sharma P. Commentary: Familiness: Capital Stocks and Flows Between Family and Business. Entrepreneurship Theory and Practice. 2008. 32 (6). P. 971–977. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00266.x
  33. Siakas K., Naaranoja M., Vlachakis S., Siakas E. Family Businesses in the New Economy: How to Survive and Develop in Times of Financial Crisis. Procedia and Finance. 2014. 9. P. 331–341. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00034-3
  34. Stavrou E. Succession in Family Businesses: Exploring the Effects of Demographic Factors on Off-Spring Intentions to Join and Take Over the Business. Journal of Small Business Management. 1999.
    2 (3). P. 43 61. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00034-3
  35. Tagiuri R., Davis D. J. Bivalent Attributes of the Family Firm. Family Business Review. 1996. 9 (2). P. 199–208. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1996.00199.x
  36. Yu A., Lumpkin G. T., Sorenson R. The Landscape of Family Business Outcomes: A Summary and Numerical Taxonomy of Dependent Variables. Entrepreneurship Faculty Publications. Family Business Review. 2011. 25 (1). P. 33–57. DOI: 10.1177/0894486511430329.
  37. Zellweger T.Time Horizon, Costs of Equity Capital, and Generic Investment Strategies of Firms. Family Business Review. 2007. 20 (1). P. 1–15. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00080.x

 

References:
  1. Korporatyvne upravlinnia v simeinomu biznesi: posibnyk IFC. Internation Finance Corporation “IFC”;
    2-he vyd.Washington, 2010. 65 р.
  2. Senchenko M. Alhorytm stvorennia ta konservatsii “kerovanoho khaosu” v sotsialnykh systemakh. Visnyk Knyzhkovoi palaty. 2019. 12. Р. 18–23. https://doi.org/10.30970/2078-6999-2019-23-2
  3. Solonenko Yu. V. Systema upravlinnia simeinym biznesom. Pratsi XVI Vseukrainskoi naukovoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh “Problemy rozvytku sotsialno-ekonomichnykh system v natsionalnii ta hlobalnii ekonomitsi”. Donetskyi natsionalnyi universytet. Vinnytsia: DonNU, 2016. Р. 35–37.
  4. Solonenko Yu. V. Simeinyi biznes Yaponii yak vidobrazhennia aziatskoi modeli rozvytku. Pratsi XVI Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh “Upravlinnia rozvytkom sotsialno-ekonomichnykh system: hlobalizatsiia, pidpryiemnytstvo, stale ekonomichne zrostannia”. Donetskyi natsionalnyi universytet. Vinnytsia: DonNU imeni Vasylia Stusa, 2016. T. 1. Р. 98–100.
  5. Alderson K. Understanding the Family Business. NY: Business Expert Press, 2011. 133 р. https://doi.org/10.4128/9781606491706
  6. Allouche J., Amann B., Jaussaud J., Kurashina T. The impact of family control on the performance and financial characteristics of family versus nonfamily businesses in Japan: A matched-pair investigation. Family Business Review. 2008. 21. P. 315–329. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2008.00132.x
  7. Anderson R., Reeb D. Founding-Family Ownership and Firm Performance: Evidence from the S&P 500. Journal of Finance. 2003. 28 (3). P. 1301–1327. https://doi.org/10.1111/1540-6261.00567
  8. Barsade S. G., Gibson. D. Why Does Affect Matter in Organizations? Academy of Management Perspectives. 2007. 27 (1). P. 36–59. https://doi.org/10.5465/amp.2007.24286163
  9. Chrisman J. J., Chua J. H., Litz R. A. Commentary: A unified perspective of family firm performance: An extension and integration. Journal of Business Venturing. 2003. 18. Iss. 4. P. 467–472. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00055-7
  10. Chrisman J. J., Chua J. H., Sharma P. Trends and directions in the development of a strategic management theory of the family firm. Entrepreneurship Theory and Practice. 2005. 29. P. 555–576. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2005.00098.x
  11. Chrisman J. J., Chua J. H., Steier L. P. An introduction to theories of family business. Journal of Business Venturing. 2003. 18. Р. 441–448. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00052-1
  12. Corbetta G., Salvato С. Strategies for Longevity in Family Firms. A European Perspective. UK, Palgrave Macmillan LLC, 2012. 207 p. https://doi.org/10.1057/9781137024589
  13. Duh M., Belak J., Milfelner B. Core values, culture and ethical climate as constitutional of elements of ethical behavior: Exploring differences between family and non-family enterprises. Journal of Business Ethics. 2010. 97. P. 437–489. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0519-9
  14. Eddleston K. A., Kellermanns F. W., Zellweger T. M. Exploring the entrepreneurial behavior of family firms: Does the stewardship perspective explain differences? Entrepreneurship: Theory and Practice, 2012. 36. P. 347–367. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00402.x
  15. Final report of the expert group. Overview of family–business–relevant issues: research, networks, policy measures and existing studies. European commission. Enterprise and industry directorate-general, 2009. 33 р.
  16. Gbadegeshin S. A. Awareness of “ownership succession” and family business continuity. International jornal of business and management invention. 2013. 21. P. 72–87.
  17. Gersick K. E., Davis J. A., McCollom Hampton M., Lansberg I. Generation to Generation: Life Cycles of the Family Business. Publisher: Harvard Business Review Press, 1997. 302 p.
  18. Giacosa E. Innovation in luxury fashion family business processes and products inovation as a means of growth. New York: Macmillan, 2014. 194 p. DOI: 10,1057/9781137498663.0005.
  19. Gómez-Mejía L. R., Haynes K. T., Núñez-Nickel M., Jacobson K. J. L., Moyano-Fuentes J.
    Socioemotional wealth and business risks in family-controlled firms: Evidence from Spanish olive oil mills. Administrative Science Quarterl. 2007. 52 (1). P. 106–137.
  20. Lee J. Family Firm Performance. Further Evidence. Family Business Review. 2006. 19 (2). P. 103–114. https://doi.org/10.2189/asqu.52.1.106
  21. Mandelbaum L. Small Business Succession: The Educational Potential. Family Business Review.1994. 7 (4). P. 369–375. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2006.00060.x
  22. Maury B. Family ownership and firm performance: Empirical evidence from Western European corporations. Journal of Corporate Finance. 2006. 12. P. 321–341. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1994.00369.x
  23. Miller D. Le Breton-Miller I. Family governance and firm performance: Agency, stewardship, and capabilities. Family Business Review. 2006. 19. P. 73–87. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2006.00063.x
  24. Miller D., Le Breton-Miller I., Scholnick B. Stewardship vs. stagnation: An empirical comparison of small family and non-family businesses. Journal of Management Studies. 2008. 45 (1). P. 51–78. 
  25. Moores K. Paradigms and theory building in the domainof business families. Family Business Review. 2009. 22. P. 167–180. https://doi.org/10.1177/0894486509333372
  26. Mustakallio M. M., Autio E. Zahra S. A. Relational and contractual governance in family firms: effects on strategic decision making. Family business review. 2002. 15. P. 205–222. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2002.00205.x
  27. O’Hara W. T. Centuries of Success. Lessons from the World’s Most Enduring Family Businesses. Publisher: Adams Media Corporation, 2004. US. 330 р. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2002.00205.x
  28. Pedersen T. Thomsen S. Ownership Structure and Value of the Largest European Firms: The Importance of Owner Identity. Journal of Management and Governance. 2003. 1. P. 27–55. https://doi.org/10.1023/A:1022480016567
  29. Pieper T. M. Klein S. B. The Bulleye: A Systems Approach to Modeling Family Firms. Family Business Review. 2007. 20 (4). P. 301–319. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00101.x
  30. Poza E. J., Daugherty M. S. Family Business. Fourth Edition. South-Western Cengage Learning, USA, 2014. 320 p. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00101.x
  31. Poza E. J. Family governance: How leading families manage the challenges of wealth zurich. Credit Suisse AG, 2012. 54 р.
  32. Sharma P. Commentary: Familiness: Capital Stocks and Flows Between Family and Business. Entrepreneurship Theory and Practice. 2008. 32 (6). P. 971–977. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00266.x
  33. Siakas K., Naaranoja M., Vlachakis S., Siakas E. Family Businesses in the New Economy: How to Survive and Develop in Times of Financial Crisis. Procedia and Finance. 2014. 9. P. 331–341. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00034-3
  34. Stavrou E. Succession in Family Businesses: Exploring the Effects of Demographic Factors on Off-Spring Intentions to Join and Take Over the Business. Journal of Small Business Management. 1999.
    32 (3). P. 43–61. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00034-3
  35. Tagiuri R., Davis D. J. Bivalent Attributes of the Family Firm. Family Business Review. 1996. 9 (2).
    P. 199–208. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1996.00199.x
  36. Yu A., Lumpkin G. T., Sorenson R. The Landscape of Family Business Outcomes: A Summary and Numerical Taxonomy of Dependent Variables. Entrepreneurship Faculty Publications. Family Business Review. 2011. 25 (1). P. 33–57. DOI: 10.1177/0894486511430329Ж.
  37. Zellweger T.Time Horizon, Costs of Equity Capital, and Generic Investment Strategies of Firms. Family Business Review. 2007. 20 (1). P. 1–15. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00080.x

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.