logo logo


Окремі аспекти податку на доходи фізичних осіб

НазваОкремі аспекти податку на доходи фізичних осіб
Назва англійськоюCertain aspects of individual income tax
АвториКучеркова С.
Принадлежність Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, Мелітополь, Україна
Бібліографічний описКучеркова С. Окремі аспекти податку на доходи фізичних осіб. Галицький економічний вісник. 2021. Том 73. № 6. С. 16-24.
Bibliographic description (trans):Kucherkova, S. (2021). Certain aspects of individual income tax. Galician economic journal, vol. 73, no 6, pp. 16-24.
Bibliographic description:Kucherkova, S. (2021). Certain aspects of individual income tax. Galician economic journal, vol. 73, no 6, pp. 16-24.
UDC:

657.37

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.016
Ключові слова

податок з доходів фізичних осіб, податкова звітність, прогресивна шкала, граничний дохід, декларування доходів

Короткий опис

Податок на доходи фізичних осіб є основним бюджетоутворюючим податком, який відіграє значну роль у перерозподілі доходів громадян та забезпеченні достатності бюджету. За допомогою даного податку держава має можливість впливати на рівень доходів і накопичень громадян, він є соціальним регулятором. Метою статті є формування механізму стягнення податку на доходи фізичних осіб в Україні, дослідження фіскальної ефективності податку на доходи фізичних осіб та визначення основних напрямів реформування прибуткового оподаткування громадян. Розглянуто механізм стягнення податку на доходи фізичних осіб, який базується на Податковому кодексі України та основних елементах системи оподаткування. Доведено, що податкова система України характеризується нестабільністю, фіскальною спрямованістю з обмеженою та слабко розвиненою регулюючою функцією. Досліджено зарубіжний досвід оподаткування доходів фізичних осіб, ставки податку й особливості оподаткування. В зарубіжних країнах ставки податку прогресивні. Перш за все слід зауважити, що заробітна плата становить більшу частину доходів фізичних осіб, а інколи вона є єдиним джерелом доходу. Враховуючи, що в Україні не застосовуються прогресивні ставки податку на доходи фізичних осіб, це зумовлює соціальну несправедливість. Запропоновано використовувати поняття граничний дохід і не оподатковувати дохід у вигляді заробітної плати у розмірі мінімального розміру, що встановлюється на кожен рік. Одним із важливих аспектів реформування податкової системи України є запровадження єдиної звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного соціального внеску, що подає податковий агент. Запропоновано декларувати доходи і розкривати інформацію про майновий стан усім фізичним особам, за попередній рік. Це допоможе контролювати і порівнювати сплату податку на доходи фізичних осіб з іншими податковими звітами і наповнювати бюджет держави. Налагодження податкової культури у платників і їх співпраці з працівниками фіскальної служби потребує певного часу, протягом якого повинні активно проводитися роз’яснювальні роботи з боку працівників фіскальних органів та впроваджуватися система попереджувальних заходів щодо несплати податків платниками, або приховуванням ними доходів. Потім застосовувати жорстку систему штрафних санкцій до платника, за якої платнику стане невигідно приховувати доходи, так як штраф може перевищувати його розмір. Ці заходи не лише забезпечать виконання регулятивної, але й фіскальної функції податку.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2755-17.
  2. Абрамченко Н. А. Зарубіжний досвід оподаткування фізичних осіб: минуле та сучасність Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2015. № 5 (86) С. 63–68.
  3. Кучеркова С. О. Стан та напрями вдосконалення податкового адміністрування. Облік і фінанси. 2018. № 3. С. 105–110.
  4. Світовий досвід оподаткування (досвід розвитку та модернізації податкових служб країн світу). URL: http://sfs.gov.ua/modernizatsiya-dpsukraini/arkchiv/mijnarodniy-dosvid-rozvitk/svitovui-dosvid/.
  5. Кучеркова С. О. Використання інформаційних технологій для просування малого бізнесу: зарубіжний досвід. Облік і фінанси. 2017. № 1. С. 161–168.
  6. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження одноразового (спеціального) добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету: Закон України від 15.06.2021 р. № 1539.
    URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1539-20#Text.
  7. Чижова Т. В. Податок на доходи фізичних осіб: наукові постулати та практичні аспекти функціонування. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Вип. 6. Ч. 5.
    С. 103–106.
  8. Кучеркова С. О. Окремі аспекти податкового адміністрування. Облік і фінанси. 2018. № 2. С. 84–88.
  9. Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подання єдиної звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і податку на доходи фізичних осіб: Закон України від 19.09.2019 р. № 116-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/116-20.

 

References:
  1. Verkhovna Rada Ukrainy. (2010). Podatkovyi kodeks Ukrainy [Tax Code of Ukraine]. URL: http:// zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2755-17,
  2. Abramchenko N. A. (2015) Zarubizhnyi dosvid opodatkuvannia fizychnykh osib: mynule ta suchasnist [Foreign experience of taxation of individuals: past and present] Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo. No. 5 (86). P. 63–68.
  3. Kucherkova S. O. (2018) Stan ta napriamy vdoskonalennia podatkovoho administruvannia. [Status and areas for improving tax administration]. Oblik i finansy. No. 3. P. 105–110.
  4. Svitovyi dosvid opodatkuvannia (dosvid rozvytku ta modernizatsii podatkovykh sluzhb krain svitu). URL: http://sfs.gov.ua/modernizatsiya-dpsukraini/arkchiv/mijnarodniy-dosvid-rozvitk/svitovui-dosvid/.
  5. Kucherkova S. O. (2017) Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii dlia prosuvannia maloho biznesu: zarubizhnyi dosvid [The use of information technology to promote small business: foreign experience]. Oblik i finansy. No. 1. P. 161–168.
  6. Verkhovna Rada Ukrainy. (2021). Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakoniv Ukrainy shchodo stymuliuvannia detinizatsii dokhodiv ta pidvyshchennia podatkovoi kultury hromadian shliakhom zaprovadzhennia odnorazovoho (spetsialnoho) dobrovilnoho deklaruvannia fizychnymy osobamy nalezhnykh yim aktyviv ta splaty odnorazovoho zboru do biudzhetu [On amendments to the Tax Code of Ukraine and other laws of Ukraine to stimulate the de-shadowing of incomes and increase the tax culture of citizens by introducing one-time (special) voluntary declaration by individuals of their assets and payment of a one-time fee to the budget]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1539-20#Text.
  7. Chyzhova T. V. (2014) Podatok na dokhody fizychnykh osib: naukovi postulaty ta praktychni aspekty funktsionuvannia [Personal income tax: scientific postulates and practical aspects of functioning]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Vol. 6. No. 5. P. 103–106.
  8. Kucherkova S. O. (2018) Okremi aspekty podatkovogho administruvannja. [Some aspects of tax administration]. Oblik i finansy. No. 2. P. 84–88.
  9. Verkhovna Rada Ukrainy. (2019). Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy shchodo podannia yedynoi zvitnosti z yedynoho vnesku na zahalnooboviazkove derzhavne sotsialne strakhuvannia i podatku na dokhody fizychnykh osib [About modification of the Tax code of Ukraine concerning submission of the uniform reporting on the uniform contribution on the Compulsory State Social Insurance and the Personal Income Tax]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/116-20.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.