|
|
Soft skills та етичні аспекти ділової комунікації у професійній діяльності бухгалтера
Назва | Soft skills та етичні аспекти ділової комунікації у професійній діяльності бухгалтера |
Назва англійською | Soft skills and ethical aspects of business communication in the professional activity of accountant |
Автори | Нужна О. |
Принадлежність |
Луцький національний технічний університет, Луцьк, Україна |
Бібліографічний опис | Нужна О. Soft skills та етичні аспекти ділової комунікації у професійній діяльності бухгалтера. Галицький економічний вісник. 2021. Том 73. № 6. С. 25-32. |
Bibliographic description (trans): | Nuzhna, O. (2021). Soft skills and ethical aspects of business communication in the professional activity of accountant. Galician economic journal, vol. 73, no 6, pp. 25-32. |
Bibliographic description: | Nuzhna, O. (2021). Soft skills and ethical aspects of business communication in the professional activity of accountant. Galician economic journal, vol. 73, no 6, pp. 25-32. |
UDC: |
174:657.1 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.025 |
Ключові слова |
бухгалтер, ділова комунікація, етика, компетентність, комунікативні навички, «м’які» навички, професійна етика, стандарти вищої освіти |
Короткий опис |
Висвітлено актуальність теми дослідження. В наш час, коли багато з функцій, які раніше виконував бухгалтер, сьогодні успішно виконують автоматизовані системи обліку, вже недостатньо мати відповідну освіту й досвід роботи за фахом. Щоб бути затребуваним на ринку праці, бухгалтер має володіти, крім професійних компетентностей, ще й цілим рядом комунікативних умінь і особистісних навичок. Розглянуто зміст «твердих» навичок (hard skills) і «м’яких» навичок (soft skills), можливість перевірки та оцінювання рівня опануваннями ними в конкретних показниках. Досліджено, опанування якими комунікативними уміннями та «м’якими» навичками (soft skills) передбачено при підготовці фахівців з обліку й оподаткування у сфері вищої освіти. Проведено аналіз стандартів вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти та визначено ті загальні й спеціальні компетентності, які відповідають «м’яким» навичкам (soft skills), і ті програмні результати навчання, яких ці компетентності дозволяють досягти. Виділено спільні та відмінні «м’які» навички (soft skills), які відповідають компетентностям і дозволяють досягти програмних результатів навчання для різних рівнів вищої освіти відповідно до стандартів вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування». Встановлено, що такі базові загальнокультурні норми спілкування, формою вираження яких є толерантність, тактовність, соціальна і культурна обізнаність особи, згідно зістандартами вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування», є однаково важливими для здобувачів обох рівнів вищої освіти. Така виявлена спільна навичка, як відповідальність, пов’язана зі здатністю дотримуватися норм професійної етики й застосовувати етичні принципи при виконанні професійних обов’язків. З’ясовано, що спеціальні компетентності, які пов’язані з набуттям «м’яких» навичок (soft skills), в обох розглянутих стандартах вищої освіти стосуються застосування етичних принципів. Встановлено, що у стандартах вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» враховані етичні аспекти в контексті як загальної етики (духовного аспекту), так і професійної етики (практичного аспекту). Обґрунтовано необхідність враховувати сучасні тенденції щодо зміни пріоритетності «м’яких» навичок (soft skills) при підготовці фахівців з бухгалтерського обліку і в професійній діяльності та розвивати саме ті навички, які найбільше затребувані на даний час і в найближчому майбутньому.
|
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
-
Аббас С. Р. Формирование компетенции и компетентности бухгалтерской службы. Вестник УГНТУ. Сер.: Экономика. 2016. № 4 (18). С. 71–79. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ formirovanie-kompetentsii-i-kompetentnosti-buhgalterskoy-sluzhby.
-
Вигівська І. М., Макарович В. К. Особисті компетенції бухгалтера та їх вплив на організацію бухгалтерського обліку. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер.: Економіка. 2018. Вип. 1 (51). С. 401–406. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2018_1_67.
-
Козловський Ю. М., Яремко І. Й. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з обліку та аналізу. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 22. С. 940–944. URL: http://global-national.in.ua/archive/22-2018/176.pdf.
-
Плікус І. Й., Жукова Т. А., Осадча О. О. Модель професії бухгалтера в епоху цифрових трансформацій: ключові напрями компетентностей бухгалтера. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 1 (12). С. 200–205. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/1_12_uk/38.pdf.
-
Ростока М. Л. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх обліковців з реєстрації бухгалтерських даних: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2017. 24 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/708971/1/aref_rostoka%2030052017r.pdf.
-
Солоненко А. А. Поведенческий бухгалтерский учет: реалии и перспективы. Вестник АГТУ. Сер.: Экономика. 2015. № 1. C. 89–99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/povedencheskiy-buhgalterskiy-uchet-realii-i-perspektivy-1/viewer.
-
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для другого (магістерського) рівня вищої освіти, затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/071-oblik-i-opodatkuvannya-magistr.pdf.
-
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України від 19.11.2018 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf.
-
Теловата М. Т. Графічна модель наступності у вищих навчальних закладах України при професійній підготовці майбутніх фахівців економічної галузі. URL: http://www.rusnauka.com/6_PNI_2011/ Pedagogica/2_79985.doc.htm.
-
Церклевич В. С., Кирилюк Ю. М. Психологічні аспекти професійної компетентності бухгалтера. URL: http://www.xktei.km.ua/files/pac.pdf.
|
References: |
-
Abbas S. R. Formirovanie kompetencii i kompetentnosti buxgalterskoj sluzhby [Formation of the competence and competence of the accounting service]. Vestnik UGNTU. Ser.: E'konomika. 2016. No. 4 (18). P. 71–79. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-kompetentsii-i-kompetentnosti-buhgalterskoy-sluzhby (accessed: 20.09.2021). [In Russian].
-
Vyghivsjka I. M., Makarovych V. K. Osobysti kompetenciji bukhghaltera ta jikh vplyv na orghanizaciju bukhghaltersjkogho obliku [Specialist competencies of an accountant and їх injected into the organization of the accounting region]. Naukovyj visnyk Uzhghorodsjkogho universytetu. Ser.: Ekonomika. 2018. Vol. 1 (51). P. 401–406. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2018_1_67 (accessed: 05.10.2021). [In Ukrainian].
-
Kozlovsjkyj Ju. M., Jaremko I. J. Formuvannja profesijnoji kompetentnosti majbutnikh fakhivciv z obliku ta analizu [Formation of professional competence of potential problems from the field and analysis]. Ghlobaljni ta nacionaljni problemy ekonomiky. 2018. Vol. 22. P. 940–944. URL: http://global-national.in.ua/archive/22-2018/176.pdf (accessed: 02.09.2021). [In Ukrainian].
-
Plikus I. J., Zhukova T. A., Osadcha O. O. Modelj profesiji bukhghaltera v epokhu cyfrovykh transformacij: kljuchovi naprjamy kompetentnostej bukhghaltera [Model of the professional accountant in the era of digital transformation: the keys to the competence of an accountant]. Pryazovsjkyj ekonomichnyj visnyk. 2019. Vol. 1 (12). P. 200–205. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/1_12_uk/38.pdf. (accessed 12.10.2021). [In Ukrainian].
-
Rostoka M. L. Pedaghoghichni umovy formuvannja profesijnoji kompetentnosti majbutnikh oblikovciv z rejestraciji bukhghaltersjkykh danykh [Pedagogical think about the form of professional competence of maybut regional authorities from the restoration of accounting records]. (Phd Thesis), Kharkiv. 2017. URL: https://lib.iitta.gov.ua/708971/1/aref_rostoka%2030052017r.pdf (accessed: 03.10.2021). [In Ukrainian].
-
Solonenko A. A. Povedencheskij buxgalterskij uchet: realii i perspektivy [Behavioral Accounting: Realities and Prospects]. Vestnik AGTU. Ser.: E'konomika. 2015. No. 1. P. 89–99. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/povedencheskiy-buhgalterskiy-uchet-realii-i-perspektivy-1/viewer (accessed: 05.09.2021). [In Russian].
-
Standart vyshhoji osvity za specialjnistju 071 “Oblik i opodatkuvannja” dlja drughogho (maghistersjkogho) rivnja vyshhoji osvity, zatverdzhenyj Nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 10.07.2019 r. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/071-oblik-i-opodatkuvannya-magistr.pdf (accessed: 02.09.2021). [In Ukrainian].
-
Standart vyshhoji osvity za specialjnistju 071 “Oblik i opodatkuvannja” dlja pershogho (bakalavrsjkogho) rivnja vyshhoji osvity, zatverdzhenyj Nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 19.11.2018 r. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf (accessed: 02.09.2021). [In Ukrainian].
-
Telovata M. T. Ghrafichna modelj nastupnosti u vyshhykh navchaljnykh zakladakh Ukrajiny pry profesijnij pidghotovci majbutnikh fakhivciv ekonomichnoji ghaluzi [A graphical model of offensiveness in Ukraine’s primary mortgages during professional preparation of economic feasibility studies]. URL: http://www. rusnauka.com/6_PNI_2011/Pedagogica/2_79985.doc.htm (accessed: 14.09.2021). [In Ukrainian].
-
Cerklevych V. S., Kyryljuk Ju. M. Psykhologhichni aspekty profesijnoji kompetentnosti bukhghaltera [Psychological aspects of professional competence of an accountant]. URL: http://www.xktei.km.ua/ files/pac.pdf (accessed: 16.09.2021). [In Ukrainian].
|
Завантажити | |
|