logo logo


Soft skills та етичні аспекти ділової комунікації у професійній діяльності бухгалтера

НазваSoft skills та етичні аспекти ділової комунікації у професійній діяльності бухгалтера
Назва англійськоюSoft skills and ethical aspects of business communication in the professional activity of accountant
АвториНужна О.
Принадлежність Луцький національний технічний університет, Луцьк, Україна
Бібліографічний описНужна О. Soft skills та етичні аспекти ділової комунікації у професійній діяльності бухгалтера. Галицький економічний вісник. 2021. Том 73. № 6. С. 25-32.
Bibliographic description (trans):Nuzhna, O. (2021). Soft skills and ethical aspects of business communication in the professional activity of accountant. Galician economic journal, vol. 73, no 6, pp. 25-32.
Bibliographic description:Nuzhna, O. (2021). Soft skills and ethical aspects of business communication in the professional activity of accountant. Galician economic journal, vol. 73, no 6, pp. 25-32.
UDC:

174:657.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.025
Ключові слова

бухгалтер, ділова комунікація, етика, компетентність, комунікативні навички, «м’які» навички, професійна етика, стандарти вищої освіти

Короткий опис

Висвітлено актуальність теми дослідження. В наш час, коли багато з функцій, які раніше виконував бухгалтер, сьогодні успішно виконують автоматизовані системи обліку, вже недостатньо мати відповідну освіту й досвід роботи за фахом. Щоб бути затребуваним на ринку праці, бухгалтер має володіти, крім професійних компетентностей, ще й цілим рядом комунікативних умінь і особистісних навичок. Розглянуто зміст «твердих» навичок (hard skills) і «м’яких» навичок (soft skills), можливість перевірки та оцінювання рівня опануваннями ними в конкретних показниках. Досліджено, опанування якими комунікативними уміннями та «м’якими» навичками (soft skills) передбачено при підготовці фахівців з обліку й оподаткування у сфері вищої освіти. Проведено аналіз стандартів вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти та визначено ті загальні й спеціальні компетентності, які відповідають «м’яким» навичкам (soft skills), і ті програмні результати навчання, яких ці компетентності дозволяють досягти. Виділено спільні та відмінні «м’які» навички (soft skills), які відповідають компетентностям і дозволяють досягти програмних результатів навчання для різних рівнів вищої освіти відповідно до стандартів вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування». Встановлено, що такі базові загальнокультурні норми спілкування, формою вираження яких є толерантність, тактовність, соціальна і культурна обізнаність особи, згідно зістандартами вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування», є однаково важливими для здобувачів обох рівнів вищої освіти. Така виявлена спільна навичка, як відповідальність, пов’язана зі здатністю дотримуватися норм професійної етики й застосовувати етичні принципи при виконанні професійних обов’язків. З’ясовано, що спеціальні компетентності, які пов’язані з набуттям «м’яких» навичок (soft skills), в обох розглянутих стандартах вищої освіти стосуються застосування етичних принципів. Встановлено, що у стандартах вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» враховані етичні аспекти в контексті як загальної етики (духовного аспекту), так і професійної етики (практичного аспекту). Обґрунтовано необхідність враховувати сучасні тенденції щодо зміни пріоритетності «м’яких» навичок (soft skills) при підготовці фахівців з бухгалтерського обліку і в професійній діяльності та розвивати саме ті навички, які найбільше затребувані на даний час і в найближчому майбутньому.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Аббас С. Р. Формирование компетенции и компетентности бухгалтерской службы. Вестник УГНТУ. Сер.: Экономика. 2016. № 4 (18). С. 71–79. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ formirovanie-kompetentsii-i-kompetentnosti-buhgalterskoy-sluzhby.
  2. Вигівська І. М., Макарович В. К. Особисті компетенції бухгалтера та їх вплив на організацію бухгалтерського обліку. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер.: Економіка. 2018. Вип. 1 (51). С. 401–406. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2018_1_67.
  3. Козловський Ю. М., Яремко І. Й. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з обліку та аналізу. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 22. С. 940–944. URL: http://global-national.in.ua/archive/22-2018/176.pdf.
  4. Плікус І. Й., Жукова Т. А., Осадча О. О. Модель професії бухгалтера в епоху цифрових трансформацій: ключові напрями компетентностей бухгалтера. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 1 (12). С. 200–205. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/1_12_uk/38.pdf.
  5. Ростока М. Л. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх обліковців з реєстрації бухгалтерських даних: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2017. 24 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/708971/1/aref_rostoka%2030052017r.pdf.
  6. Солоненко А. А. Поведенческий бухгалтерский учет: реалии и перспективы. Вестник АГТУ. Сер.: Экономика. 2015. № 1. C. 89–99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/povedencheskiy-buhgalterskiy-uchet-realii-i-perspektivy-1/viewer.
  7. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для другого (магістерського) рівня вищої освіти, затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/071-oblik-i-opodatkuvannya-magistr.pdf.
  8. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України від 19.11.2018 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf.
  9. Теловата М. Т. Графічна модель наступності у вищих навчальних закладах України при професійній підготовці майбутніх фахівців економічної галузі. URL: http://www.rusnauka.com/6_PNI_2011/ Pedagogica/2_79985.doc.htm.
  10. Церклевич В. С., Кирилюк Ю. М. Психологічні аспекти професійної компетентності бухгалтера. URL: http://www.xktei.km.ua/files/pac.pdf.

 

References:
  1. Abbas S. R. Formirovanie kompetencii i kompetentnosti buxgalterskoj sluzhby [Formation of the competence and competence of the accounting service]. Vestnik UGNTU. Ser.: E'konomika. 2016. No. 4 (18). P. 71–79. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-kompetentsii-i-kompetentnosti-buhgalterskoy-sluzhby (accessed: 20.09.2021). [In Russian].
  2. Vyghivsjka I. M., Makarovych V. K. Osobysti kompetenciji bukhghaltera ta jikh vplyv na orghanizaciju bukhghaltersjkogho obliku [Specialist competencies of an accountant and їх injected into the organization of the accounting region]. Naukovyj visnyk Uzhghorodsjkogho universytetu. Ser.: Ekonomika. 2018. Vol. 1 (51). P. 401–406. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2018_1_67 (accessed: 05.10.2021). [In Ukrainian].
  3. Kozlovsjkyj Ju. M., Jaremko I. J. Formuvannja profesijnoji kompetentnosti majbutnikh fakhivciv z obliku ta analizu [Formation of professional competence of potential problems from the field and analysis]. Ghlobaljni ta nacionaljni problemy ekonomiky. 2018. Vol. 22. P. 940–944. URL: http://global-national.in.ua/archive/22-2018/176.pdf (accessed: 02.09.2021). [In Ukrainian].
  4. Plikus I. J., Zhukova T. A., Osadcha O. O. Modelj profesiji bukhghaltera v epokhu cyfrovykh transformacij: kljuchovi naprjamy kompetentnostej bukhghaltera [Model of the professional accountant in the era of digital transformation: the keys to the competence of an accountant]. Pryazovsjkyj ekonomichnyj visnyk. 2019. Vol. 1 (12). P. 200–205. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/1_12_uk/38.pdf. (accessed 12.10.2021). [In Ukrainian].
  5. Rostoka M. L. Pedaghoghichni umovy formuvannja profesijnoji kompetentnosti majbutnikh oblikovciv z rejestraciji bukhghaltersjkykh danykh [Pedagogical think about the form of professional competence of maybut regional authorities from the restoration of accounting records]. (Phd Thesis), Kharkiv. 2017. URL: https://lib.iitta.gov.ua/708971/1/aref_rostoka%2030052017r.pdf (accessed: 03.10.2021). [In Ukrainian].
  6. Solonenko A. A. Povedencheskij buxgalterskij uchet: realii i perspektivy [Behavioral Accounting: Realities and Prospects]. Vestnik AGTU. Ser.: E'konomika. 2015. No. 1. P. 89–99. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/povedencheskiy-buhgalterskiy-uchet-realii-i-perspektivy-1/viewer (accessed: 05.09.2021). [In Russian].
  7. Standart vyshhoji osvity za specialjnistju 071 “Oblik i opodatkuvannja” dlja drughogho (maghistersjkogho) rivnja vyshhoji osvity, zatverdzhenyj Nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 10.07.2019 r. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/071-oblik-i-opodatkuvannya-magistr.pdf (accessed: 02.09.2021). [In Ukrainian].
  8. Standart vyshhoji osvity za specialjnistju 071 “Oblik i opodatkuvannja” dlja pershogho (bakalavrsjkogho) rivnja vyshhoji osvity, zatverdzhenyj Nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 19.11.2018 r. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/071-oblik-i-opodatkuvannya-bakalavr.pdf (accessed: 02.09.2021). [In Ukrainian].
  9. Telovata M. T. Ghrafichna modelj nastupnosti u vyshhykh navchaljnykh zakladakh Ukrajiny pry profesijnij pidghotovci majbutnikh fakhivciv ekonomichnoji ghaluzi [A graphical model of offensiveness in Ukraine’s primary mortgages during professional preparation of economic feasibility studies]. URL: http://www. rusnauka.com/6_PNI_2011/Pedagogica/2_79985.doc.htm (accessed: 14.09.2021). [In Ukrainian].
  10. Cerklevych V. S., Kyryljuk Ju. M. Psykhologhichni aspekty profesijnoji kompetentnosti bukhghaltera [Psychological aspects of professional competence of an accountant]. URL: http://www.xktei.km.ua/ files/pac.pdf (accessed: 16.09.2021). [In Ukrainian].

 

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.