logo logo


Сутність інноваційних програм та їхня типологія

НазваСутність інноваційних програм та їхня типологія
Назва англійськоюThe essence of innovation programs and their typology
АвториБойчук, Андрій Богданович Boychuk, Andriy
Принадлежність
Бібліографічний описБойчук А. Б. Сутність інноваційних програм та їхня типологія / Андрій Богданович Бойчук // Галицький економічний вісник, — Т. : ТНТУ, 2015 — Том 49. — № 2. — С. 90-100. — (Загальні проблеми економіки та суб’єктів господарювання).
Bibliographic description (trans):Boychuk A. (2015) Sutnist innovatsiinykh prohram ta yikhnia typolohiia [The essence of innovation programs and their typology]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 49, no 2, pp. 90-100 [in Ukrainian].
UDC:

658.589

Ключові слова

інновація
інноваційна програма
інноваційний процес
інноваційний продукт
Innovation
innovation program
innovation process and innovative product

Короткий опис

Розглянуто сутність понять «інноваційна програма підприємства», «інноваційний процес», «інноваційний продукт». Розкрито значення інноваційної програми у діяльності підприємства та її роль у сучасній економіці, проаналізовано та виокремлено види й підвиди інноваційних програм. Доповнено існуючу класифікацію інноваційних програм новими класифікаційними ознаками. Виокремлено ряд переваг та недоліків кожного виду й підвиду програм інноваційного розвитку підприємств. Визначено завдання, які повинні вирішувати різні типи інноваційних програм. Запропоновано алгоритм розроблення та впровадження у виробництво інноваційного продукту. Доведено високу важливість та дієвість використання розробленого алгоритму у створенні й реалізації інноваційного продукту.
The issues «innovative enterprise program», «innovative project», «innovative process» and «innovative product» are examined in this article. The scientific differentiation of the concepts “innovative program” and “innovative project’ is conducted. Thus, it was established that on different enterprises, especially on the big machine-building enterprises, the innovative process is often implemented in different directions simultaneously, e.g. towards finance, marketing, logistics, production etc. Each of these directions is an innovative program which expects the production of the innovative ideas, the creation of the innovative product or technology project, the development of the innovative project implementation plans. From the aforecited, the concept «innovative project» can be considered to have more narrow meaning than the concept «innovative program» as the innovative project describes and determines only the innovative product or technology and the innovative program includes the innovative ideas, implementation plans of the innovative project as well. The practical connection between the concepts «innovative program» and «innovative process» are defined. In particular, depending on the status of the innovative ideas development, the innovative development programs can be at different stages of the innovative process: development, agreement and implementation. The importance of the innovative program in the enterprise functioning and its role in the modern economics is determined. The types of the innovative programs are described and analyzed. It was established that in the scientific literature there are three classification features for the programs of the enterprise innovative development, namely: by the implementation direction, by the type of the implemented innovations and by the purpose-oriented direction. The accomplished scientific research showed that there is a need in the widening of the present classification of the innovative programs on the enterprise. Thus, the present classification of the innovative programs is supplemented with the new classification features as with the novelty of the innovations, with the subject of development and with the stages of the enterprise innovative process. Also a number of advantages and disadvantages of each type of the enterprise innovative development is distinguished. The tasks for the solution of the different innovative program types are determined. The process of the innovative program implementation on the enterprise is considered in imitation of the offered algorithm of the development and the introduction in the innovative products industry. Thus, the offered algorithm consists of eight stages of the development and introduction in the innovative products industry within the appropriate innovative program, in particular, the determination of the innovative product development purpose in accordance with the innovative strategy of the enterprise, the generation of ideas, the assessment and the selection of the idea, the development of the product concept and its control, the economic analysis of the innovative product concept, the development of the innovative product itself, the realization of the experimental marketing and the production and the implementation of the innovative product. Each stage of the implementation of such innovative program is characterized in detail. The importance and the effect of the use of the offered algorithm in the development and implementation of the innovative product is proved.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури

1. Інноваційний менеджмент: статистико-динамічна візуалізація: навч. посібник [Текст] / С.В. Князь, Н.Г. Георгіаді, Л.Й. Топоровська, Д.К. Зінкевич; за ред. О.Є. Кузьміна. – 2-ге вид., перероб. – Львів: Видавництво «Львівська політехніка», 2011. – 212 с.
2. Топоровська, Л.Й. Сутність інноваційної програми та її місце в інноваційному процесі машинобудівного підприємства // Вісник Національного університету «Львівська політехніка» [Текст] / Л.Й. Топоровська. – 2008. – С. 711 – 717.
3. Активізування інвестиційної та інноваційної діяльності підприємств: моногр. [Текст] / О.Є. Кузьмін, С.В. Князь, О.Й. Вівчар, Л.І. Мельник; за наук. ред. О.Є. Кузьміна. – Стрий: ТзОВ «Укрпол», 2005. – 250 с.
4. Кузьмін, О.Є. Інноваційні програми машинобудівних підприємств: креативні рішення і моделі їх трансферного забезпечення: наукова монографія [Текст] / О.Є. Кузьмін. – Львів: СПОЛОМ, 2010. – 345 с.
5. Гнилянська, Л.Й. Формування та реалізація інноваційних програм на засадах ризик-менеджменту: монографія [Текст] / Л.Й. Гнилянська, В.Ю. Харчук. – Львів: ЗУКЦ, 2013. – 216 с.
6. Топоровська, Л.Й. Формування і реалізація інноваційних програм машинобудівними підприємствами: автореферат дисертації … кандидата економічних наук / Л.Й. Топоровська. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 25 с.
7. Уткин, Э.А. Инновационный менеджмент [Текст] / Э.А. Уткин, Г.И. Морозова, Н.И. Морозова. – М.: АКАЛИС, 1996. – 208 с.
8. Мочерний, С.В. Економічна енциклопедія у трьох томах. Т 2 [Текст] / С.В. Мочерний. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 848 с.
9. Бешелев, С. Нововведения и мы [Текст] / С. Бешеев, Ф. Гурвич. – М.: Наука, 1990. – 296 с.
10. Фатхутдинов, Р.А. Инновационный менеджмент [Текст] / Р.А. Фатхутдинов. – СПб.: Питер, 2002. – 400 с.
11. Примак, Т.О. Маркетинг: навч. Посібник [Текст] / Т.О. Примак. – К.: МАУП, 2004. – 228 с.

References:

1. Innovatsiinyi menedzhment: statystyko-dynamichna vizualizatsiia: navch. posibnyk [Text], S.V. Kniaz, N.H. Heorhiadi, L.Y. Toporovska, D.K. Zinkevych; ed. O.Ye. Kuzmina, 2-he vyd., pererob, Lviv: Vydavnytstvo "Lvivska politekhnika", 2011, 212 p.
2. Toporovska, L.Y. Sutnist innovatsiinoi prohramy ta yii mistse v innovatsiinomu protsesi mashynobudivnoho pidpryiemstva, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika" [Text], L.Y. Toporovska, 2008, P. 711 – 717.
3. Aktyvizuvannia investytsiinoi ta innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv: monohr. [Text], O.Ye. Kuzmin, S.V. Kniaz, O.Y. Vivchar, L.I. Melnyk; za nauk. red. O.Ye. Kuzmina, Stryi: TzOV "Ukrpol", 2005, 250 p.
4. Kuzmin, O.Ye. Innovatsiini prohramy mashynobudivnykh pidpryiemstv: kreatyvni rishennia i modeli yikh transfernoho zabezpechennia: naukova monograph [Text], O.Ye. Kuzmin, Lviv: SPOLOM, 2010, 345 p.
5. Hnylianska, L.Y. Formuvannia ta realizatsiia innovatsiinykh prohram na zasadakh ryzyk-menedzhmentu: monograph [Text], L.Y. Hnylianska, V.Yu. Kharchuk, Lviv: ZUKTs, 2013, 216 p.
6. Toporovska, L.Y. Formuvannia i realizatsiia innovatsiinykh prohram mashynobudivnymy pidpryiemstvamy: avtoreferat dysertatsii … kandydata ekonomichnykh nauk, L.Y. Toporovska, Lviv: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika", 2009, 25 p.
7. Utkin, E.A. Innovatsionnyi menedzhment [Text], E.A. Utkin, H.I. Morozova, N.I. Morozova, M., AKALIS, 1996, 208 p.
8. Mochernyi, S.V. Ekonomichna entsyklopediia u trokh tomakh. T 2 [Text], S.V. Mochernyi, K., Vydavnychyi tsentr "Akademiia", 2001, 848 p.
9. Beshelev, S. Novovvedeniia i my [Text], S. Besheev, F. Hurvich, M., Nauka, 1990, 296 p.
10. Fatkhutdinov, R.A. Innovatsionnyi menedzhment [Text], R.A. Fatkhutdinov, SPb., Piter, 2002, 400 p.
11. Prymak, T.O. Marketynh: navch. Posibnyk [Text], T.O. Prymak, K., MAUP, 2004, 228 p.

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.