logo logo


Нормативно-правове регулювання рекламної діяльності: охорона авторського права

НазваНормативно-правове регулювання рекламної діяльності: охорона авторського права
Назва англійськоюLegal regulation of advertising activities: copyright protection
АвториОльга Краузе, Ірина Піняк, Марія Зяйлик
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описКраузе О., Піняк І., Зяйлик М. Нормативно-правове регулювання рекламної діяльності: охорона авторського права. Галицький економічний вісник. 2024. Том 88. № 3. С. 41-49.
Bibliographic description (trans):Krause O., Pinyak I., Zajlik M. Legal regulation of advertising activities: copyright protection. Galician economic journal, 2024, vol. 88, no 3, pp. 41-49.
Bibliographic description:Krause O., Pinyak I., Zajlik M. Legal regulation of advertising activities: copyright protection. Galician economic journal, 2024, vol. 88, no 3, pp. 41-49.
UDC:

347.777 

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.03.041
Ключові слова

реклама, рекламна діяльність, слоган, торговельна марка, правова охорона, авторське право, інтелектуальна власність.

Короткий опис

Присвячено аналізу нормативно-правового регулювання рекламної діяльності в сфері охорони авторського права. На сучасному етапі розвитку рекламна індустрія активно впроваджує цифрові інновації, що стосуються як створення рекламного звернення, так і його розміщення. Все більше рекламна діяльність переходить у цифровий простір, що відкриває ряд можливостей, але й одночасно ускладнює питання забезпечення добросовісної конкуренції. Здійснено аналіз умов надання рекламі та рекламному слогану правової охорони як об’єкту авторського права. Нормативно-правове регулювання рекламної діяльності в сфері охорони авторського права здійснюється на підставі вітчизняного законодавства, а також Міжнародних договорів та угод в сфері охорони авторського права. Проаналізовано чинне українське законодавство та міжнародну практику щодо правової охорони авторського права в рекламній діяльності. Слід зазначити, що законодавча практика різних країн щодо надання правової охорони авторського права в рекламній діяльності має принципові відмінності. Вітчизняне законодавство визнає рекламу об’єктом авторського права за умови дотримання мінімум двох вимог: реклама або її окремі елементи є оригінальним (авторським) результатом творчої діяльності; реклама повинна бути виражена в об’єктивній формі, це може бути письмова форма, форма зображення, аудіо- або відеозапис. Визначено умови використання в рекламній діяльності чужих творів та розглянуто наслідки недотримання цих умов, зокрема мова про адміністративну та кримінальну відповідальність. Найбільш розповсюдженими проблемами, пов’язаними з захистом авторського права в рекламній діяльності, є такі: використання чужих творів (без належного дозволу автора на таке використання); передавання прав на рекламний продукт замовнику; оформлення відносин між компанією, що створює рекламний продукт, і її власними співробітниками. Вітчизняне законодавство визначає, що об’єктом охорони авторського права в рекламі є сама суть повідомлення, а не його форма. Найскладнішим питанням щодо охорони авторського права в рекламній діяльності є слоган. Останніми роками все частіше створюються слогани для SEO, які містять ключове слово, за яким позиціонується сайт. Для можливості реєстрації як об’єкту авторського права слоган не має бути загальновживаним і описовим, має бути вказівкою на комерційне походження, а не лише спонукати до придбання товару (послуги). Аналіз вітчизняної судової практики свідчить про три способи захисту рекламного слогану: як об’єкт авторського права, як торговельна марка, або ж відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції. При порушенні авторського права, автор має право вимагати у судовому порядку відшкодування матеріальної шкоди, відшкодування шкоди заподіяній діловій репутації та заборони подальшого незаконного використання свого твору. 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів (набрання чинності від 25.10.1995 р.) Паризький Акт від 24 липня 1971 року, змінений 2 жовтня 1979 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/995_051#Text (дата звернення: 29.04.2024).
  2. Про авторське право і суміжні права: Закон України, чинна редакція від 15.04.2023 р. URL: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#n855 (дата звернення: 29.04.2024).
  3. Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення авторського права і (або) суміжних прав: Закон України, чинна редакція від 01.12.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280320#Text (дата звернення: 03.05.2024).
  4. Про захист від недобросовісної конкуренції: Закон України, чинна редакція від 16.10.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 29.04.2024).
  5. Про рекламу: Закон України, чинна редакція від 27.04.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 29.04.2024).
  6. Вергун Я. Реформування законодавства України у сфері реклами: коротко про головне. LIGA ZAKON. URL: https://biz.ligazakon.net/analitycs/220501_reformuvannya-zakonodavstva-ukrani-u-sferreklami-korotko-pro-golovne (дата звернення: 30.04.2024).
  7. Веремко В. Чи належить слоган до об’єктів авторського права та як його захистити? Закон і бізнес. URL: https://zib.com.ua/ua/129880.html (дата звернення: 01.05.2024).
  8. Здоровець С. В. Реклама та її складові елементи як об’єкт авторського права. Протокол ua: юридичний інтернет ресурс. URL: https://protocol.ua/ua/reklama_ta_ii_skladovi_elementi_ yak_ob_ekti_avtorskogo_prava/ (дата звернення: 30.04.2024).
  9. Мінков А. Авторське право в рекламі. URL: https://patent.km.ua/ukr/articles/i172?nc=1 (дата звернення: 01.05.2024).
  10. Могелюк А. Чому не кожен слоган може бути торговельною маркою і до чого тут креатив. URL: https://jurliga.ligazakon.net/news/223184_chomu-ne-kozhen-slogan-mozhe-buti-torgovelnoyu-markoyu-do-chogo-tut-kreativ (дата звернення: 02.05.2024).
  11. Словник іншомовних слів: слоган. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%D1 %EB%EE%E3%E0%ED (дата звернення: 03.05.2024).
  12. Сологуб Д. Що таке рекламний слоган та як його створити? URL: https://contentwriter.com.ua/ reklamnyi-slohan/ (дата звернення: 02.05.2024).
  13. Федоренко І. Про авторське право щодо використання зображень у рекламі. URL: http:// volynpressclub.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1205:2023-08-17-17-28-42&catid=3:2011-11-30-14-34-54&Itemid=4 (дата звернення: 01.05.2024).

 

References:
  1. Bernsjka konvencija pro okhoronu literaturnykh i khudozhnikh tvoriv [Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works] (nabrannja chynnosti vid 25.10.1995) Paryzjkyj Akt vid 24 lypnja 1971 roku, zminenyj 2 zhovtnja 1979 roku. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 995_051#Text (accessed 29 April 2024).
  2. Pro avtorsjke pravo i sumizhni prava: Zakon Ukrajiny [On Copyright and Related Rights: Law of Ukraine], chynna redakcija vid 15.04.2023. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#n855 (accessed 29 April 2024).
  3. Pro vnesennja zmin do Kodeksu Ukrajiny pro administratyvni pravoporushennja ta Kryminaljnogho kodeksu Ukrajiny shhodo vidpovidaljnosti za porushennja avtorsjkogho prava i (abo) sumizhnykh prav: Zakon Ukrajiny [On Amendments to the Code of Ukraine on Administrative Offenses and the Criminal Code of Ukraine on Liability for Copyright Infringement and (or) Related Rights: Law of Ukraine], chynna redakcija vid 01.12.2022. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2803-20#Text (accessed 3 May 2024).
  4. Pro zakhyst vid nedobrosovisnoji konkurenciji: Zakon Ukrajiny [On protection against unfair competition: Law of Ukraine], chynna redakcija vid 16.10.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#Text (accessed 29 April 2024).
  5. Pro reklamu. Zakon Ukrajiny [About advertising. Law of Ukraine], chynna redakcija vid 27.04.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text (accessed 29 April 2024).
  6. Verghun Ja. Reformuvannja zakonodavstva Ukrajiny u sferi reklamy: korotko pro gholovne [Reforming the legislation of Ukraine in the field of advertising: briefly about the main thing]. LIGA ZAKON. Available at: https://biz.ligazakon.net/analitycs/220501_reformuvannya-zakonodavstva-ukrani-u-sferreklami-korotko-pro-golovne (accessed 30 April 2024).
  7. Veremko V. Chy nalezhytj sloghan do ob'jektiv avtorsjkogho prava ta jak jogho zakhystyty? [Does the slogan belong to the objects of copyright and how to protect it?] Zakon i biznes. Available at: https://zib.com.ua/ua/129880.html (accessed 1 May 2024).
  8. Zdorovecj S. V. Reklama ta jiji skladovi elementy jak ob'jekt avtorsjkogho prava [Advertising and its constituent elements as an object of copyright]. Protokol ua: jurydychnyj internet resurs. Available at: https://protocol.ua/ua/reklama_ta_ii_skladovi_elementi_yak_ob_ekti_avtorskogo_prava/ (accessed 30 April 2024).
  9. Minkov A. Avtorsjke pravo v reklami [Copyright in advertising]. Available at: https://patent.km.ua/ ukr/articles/i172?nc=1 (accessed 1 May 2024).
  10. Mogheljuk A. Chomu ne kozhen sloghan mozhe buty torghoveljnoju markoju i do chogho tut kreatyv [Why not every slogan can be a trademark and what is creative about?]. Available at: https://jurliga. ligazakon.net/news/223184_chomu-ne-kozhen-slogan-mozhe-buti-torgovelnoyu-markoyu--do-chogo-tutkreativ (accessed 2 May 2024).
  11. Slovnyk inshomovnykh sliv: sloghan [Dictionary of foreign words: slogan]. Available at: https://www. jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%D1%EB%EE%E3%E0%ED (accessed 3 May 2024).
  12. Sologhub D. Shho take reklamnyj sloghan ta jak jogho stvoryty? [What is an advertising slogan and how to create it?]. Available at: https://contentwriter.com.ua/reklamnyi-slohan/ (accessed 2 May 2024).
  13. Fedorenko I. Pro avtorsjke pravo shhodo vykorystannja zobrazhenj u reklami [About copyright regarding the use of images in advertising]. Available at: http://volynpressclub.org.ua/index.php?option=com_ content&view=article&id=1205:2023-08-17-17-28-42&catid=3:2011-11-30-14-34-54& Itemid=4 (accessed 1 May 2024).

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.