logo logo


Франчайзинг як форма підприємницької діяльності в Україні: реалії та перспективи

НазваФранчайзинг як форма підприємницької діяльності в Україні: реалії та перспективи
Назва англійськоюFranchising as a form of entrepreneurial activity in Ukraine: realities and prospects
АвториВікторія Васюта, Влада Юхно, Аліна Яковлєва
Принадлежність Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Полтава, Україна
Бібліографічний описВасюта В., Юхно В., Яковлєва А. Франчайзинг як форма підприємницької діяльності в Україні: реалії та перспективи. Галицький економічний вісник. 2024. Том 88. № 3. С. 159-166.
Bibliographic description (trans):Vasiuta V., Yukhno V., Yakovlieva A. Franchising as a form of entrepreneurial activity in Ukraine: realities and prospects. Galician economic journal, 2024, vol. 88, no 3, pp. 159-166.
Bibliographic description:Vasiuta V., Yukhno V., Yakovlieva A. Franchising as a form of entrepreneurial activity in Ukraine: realities and prospects. Galician economic journal, 2024, vol. 88, no 3, pp. 159-166.
UDC:

658:330 

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.03.159
Ключові слова

франчайзинг, франшиза, франчайзер, ринок франчайзингу, економіка, розвиток, війна.

Короткий опис

Присвячено вивченню та аналізу франчайзингу як ефективного інструменту підприємницької діяльності. Досліджено стан та перспективи розвитку франчайзингової моделі бізнесу в українській економіці. До початку повномасштабного вторгнення росії на територію України ринок франчайзингу динамічно розвивався попри коронакризу практично в усіх секторах економіки. Останніми роками в Україні франчайзинг став найпопулярнішим у сферах побутового обслуговування, громадського харчування та роздрібної торгівлі. Ринок франчайзингу надає велику перевагу для розвитку національної економіки. Розкрито сучасний стан франчайзингу в Україні, його позитивні аспекти та можливості для майбутнього зростання. Це може бути початком розвитку малих і спільних підприємств, які зроблять акцент на інноваційній діяльності. Як і будь-яка форма співпраці, франчайзинг має свої переваги та недоліки, на які треба зважати. Наразі розвиток економіки України є болючим питанням через війну, розв’язану росією. Без активності у сфері економіки повноцінне функціонування держави є неможливим. Внаслідок воєнного конфлікту українські підприємства розпочали розгортатися в Європі, що створює підґрунтя для формування ринку українських франшиз. У безпечніших регіонах України релокований бізнес отримав значний приріст прибутків. Зі стабілізацією ситуації в країні підприємці матимуть можливість відкрити власний бізнес. Загалом, український франчайзинговий бізнес відкриває широкі можливості для подальшого зростання та розвитку. Підприємці, які мають розуміння переваг франчайзингу та вміють ефективно використовувати його потенціал, можуть досягти успіху як на внутрішньому, так і на міжнародному ринках. Проте важливо ретельно обирати франчайзі, проводячи детальний аналіз умов угоди перед запуском бізнесу. Незважаючи на існуючі труднощі реалізації франчайзингового проекту, кількість «якісних» франшиз і сумлінних франчайзерів в Україні з кожним роком збільшується. З'являються нові ініціативи, що успішно розвиваються не лише в Україні, а й за її межами. Це вказує на те, що у найближчий період часу франчайзинговий ринок нашої країни перейде на новий етап розвитку.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Побоченко Л. М. Розвиток франчайзингового бізнесу в країнах Європи. Стратегія розвитку України. 2016. № 1. С. 57–64. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/45.pdf. (дата звернення: 21.12.2023).
  2. Мартиненко О. О. Світовий досвід використання франчайзингу як ефективної моделі розширення бізнесу. Бізнес Інформ. 2018. № 9. С. 253–258. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_9_38 (дата звернення: 21.12.2023).
  3. Безрукова Н. В. Міжнародний франчайзинг як форма освоєння світових ринків: особливості розвитку та вплив на світовий валовий продукт. Економічний простір. 2016. № 106. С. 16–25. URL: http://surl.li/qoeke (дата звернення: 21.12.2023).
  4. Тонюк М. О. Франчайзинг як особлива форма організації та функціонування бізнесу в Україні. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 687–689. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/ 9_ukr/117.pdf (дата звернення: 20.12.2023)
  5. Суковатий О. Е. Франчайзинг як інноваційна модель розвитку бізнесу. Проблеми науки. 2007. № 3. С. 18–23.
  6. Корольчук О. П. Франчайзинг як спосіб активізації інтеграції вітчизняного бізнесу у глобальні виробничі та збутові мережі. Економіка і фінанси підприємств. 2011. № 5. С. 176–185. 
  7. Махнуша С. М. Франчайзинг як елемент стратегії закріплення бренду підприємства. Механізм регулювання економіки. 2004. № 1. С. 105–110.
  8. Григоренко Т. М. Франчайзинг в Україні: реалії та перспективи розвитку в умовах воєнного стану. Бізнес Інформ. 2022. № 12. С. 145–153. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/businessinform-2022-12_0-pages-145_153.pdf (дата звернення: 22.12.2023).
  9. Про франчайзинг. URL: https://franchisegroup.com.ua/about-company/%20franchising/ (дата звернення: 15.02.2024).
References:
  1. Pobochenko L. M. (2016). Rozvytok franchajzynghovogho biznesu v krajinakh Jevropy [Development of franchise business in European countries] Strateghija rozvytku Ukrajiny, no. 1, pp. 57–64. Available at: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/45.pdf. (accessed 21 December 2023).
  2. Martynenko O. O. (2018). Svitovyj dosvid vykorystannja franchajzynghu jak efektyvnoji modeli rozshyrennja biznesu [World experience of using franchising as an effective model of business expansion] Biznes Inform, no. 9, pp. 253–258. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_9_38 (accessed 21 December 2023).
  3. Bezrukova N. V. (2016). Mizhnarodnyj franchajzyngh jak forma osvojennja svitovykh rynkiv: osoblyvosti rozvytku ta vplyv na svitovyj valovyj product [International franchising as a form of developing world markets: features of development and impact on global gross product] Ekonomichnyj prostir, no. 106, pp. 16–25. Available at:  http://surl.li/qoeke (accessed 21 December 2023).
  4. Tonyuk M. O. (2017). Franchajzyngh jak osoblyva forma orghanizaciji ta funkcionuvannja biznesu v Ukrajini [Franchising as a special form of business organization and functioning in Ukraine] Ekonomika i suspiljstvo, no. 9, pp. 687–689. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/117.pdf (accessed 20 December 2023).
  5. Sukovaty O. E. (2007). Franchajzyngh jak innovacijna modelj rozvytku biznesu [Franchising as an innovative model of business development]. Problemy nauky, no. 3, pp. 18–23. 
  6. Korolchuk O. P. (2011)/ Franchajzyngh jak sposib aktyvizaciji integhraciji vitchyznjanogho biznesu u ghlobaljni vyrobnychi ta zbutovi merezhi [Franchising as a way of intensifying the integration of domestic business into global production and sales networks]. Ekonomika i finansy pidpryjem, no. 5, pp. 176–185.
  7. Makhnusha S. M. (2004). Franchajzyngh jak element strateghiji zakriplennja brendu pidpryjemstva. [Franchising as an element of the company's brand consolidation strategy]. Mekhanizm reghuljuvannja ekonomiky, no. 1, pp. 105–110.
  8. Hryhorenko T. M. (2022). Franchajzyngh v Ukrajini: realiji ta perspektyvy rozvytku v umovakh vojennogho stanu [Franchising in Ukraine: realities and prospects of development in the conditions of martial law]. Biznes Inform, no. 12, pp. 145–153. Available at: https://www.business-inform.net/ export_pdf/business-inform-2022-12_0-pages-145_153.pdf (accessed 22 December 2023).
  9. Pro franchajzyngh. Available at: https://franchisegroup.com.ua/about-company/%20franchising/ (accessed 15 February 2024).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.