Особливості стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства у кризових умовах
Назва | Особливості стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства у кризових умовах |
Назва англійською | Features of the enterprises foreign economic activity strategy in crisis conditions |
Автори | Тетяна Яровенко, Денис Асташев |
Принадлежність | Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро,Україна |
Бібліографічний опис | Яровенко Т., Асташев Д. Особливості стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства у кризових умовах. Галицький економічний вісник. 2024. Том 88. № 3. С. 180-185. |
Bibliographic description (trans): | Yarovenko T., Astashev D. Features of the enterprises foreign economic activity strategy in crisis conditions. Galician economic journal, 2024, vol. 88, no 3, pp. 180-185. |
Bibliographic description: | Yarovenko T., Astashev D. Features of the enterprises foreign economic activity strategy in crisis conditions. Galician economic journal, 2024, vol. 88, no 3, pp. 180-185. |
UDC: | 339.5 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.03.180 |
Ключові слова |
стратегія, зовнішньоекономічна діяльність, підприємство, криза. |
Короткий опис |
Проаналізовано динаміку показників зовнішньої торгівлі України за період 2021– 2023 рр.: експорт, імпорт, сальдо торговельного балансу. Встановлено, що обсяг зовнішньої торгівлі в Україні з початку 2022 р. суттєво змінився через введення воєнного стану, розрив економічних зв’язків, проблеми з логістикою на морі та суші. Визначено, що ситуація в експортній сфері України у 2023 р. є критичною, вона погіршилася навіть у порівнянні з 2022 р. Зазначено, що темпи скорочення експорту товарів перевищують темпи скорочення їх імпорту, наслідком чого стало збільшення негативного показника сальдо (особливо у 2023 р.). Така ситуація зумовлена необхідністю збільшення обсягів закупівлі стратегічно важливих товарів воєнного призначення та відповідного забезпечення. Встановлено, що воєнний стан в Україні як специфічний правовий режим повністю змінив умови ведення зовнішньоекономічної діяльності, що зумовило негативну динаміку експортно-імпортної торгівлі товарами, а торгівля послугами стала неможливою. Зауважено, що законодавство не містить прямих обмежень чи заборон експорту-імпорту, а основними обмежуючими заходами стали ембарго та фактичне припинення митного оформлення товарів країн-агресорів. Це зумовило переорієнтацію зовнішньоекономічної діяльності на інші країни, зокрема країни ЄС, що стало більш перспективним. Визначено особливості стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства у кризових умовах, зокрема: персоніфікований підхід; приділення більшої уваги логістичній складовій; комплексний характер внесення змін в усі складові бізнесу; швидка адаптація до змін зовнішнього середовища міжнародного бізнесу; функціональна спрямованість та зв’язки із конкурентною, ресурсною, товарною та іншими видами стратегій; відмінні від існуючих підходи управління через необхідність забезпечення міжнародної (глобальної) конкурентоспроможності; формування й використання експортного потенціалу підприємства у довготерміновій перспективі; обов’язковість забезпечення виживання й стабільності функціонування підприємства; відповідність якості експортної продукції міжнародним стандартам; суттєва відмінність товарного асортименту та моделей продукції експорту від внутрішнього ринку; необхідність зміни організаційної структури, врахування законодавчо-нормативних та інших обмежень виходу компанії на ринок іншої країни тощо. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
|
References: |
|
Завантажити | |