logo logo


Вплив демографічних змін на управління освітою: виклики та пошук шляхів вирішення неузгоджень

НазваВплив демографічних змін на управління освітою: виклики та пошук шляхів вирішення неузгоджень
Назва англійськоюThe impact of demographic change on education governance: challenges and finding ways to address disagreements
АвториДенис Овсянников, Анна Шандар
Принадлежність Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Київ, Україна
Бібліографічний описОвсянников Д., Шандар А. Вплив демографічних змін на управління освітою: виклики та пошук шляхів вирішення неузгоджень. Галицький економічний вісник. 2024. Том 89. № 4. С. 7-18.
Bibliographic description (trans):Ovsiannykov D., Shandar A. The impact of demographic change on education governance: challenges and finding ways to address disagreements. Galician economic journal, 2024, vol. 89, no 4, pp. 7-18.
Bibliographic description:Ovsiannykov D., Shandar A. The impact of demographic change on education governance: challenges and finding ways to address disagreements. Galician economic journal, 2024, vol. 89, no 4, pp. 7-18.
UDC:

314:37.7:005

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.04.007
Ключові слова

стратегічне управління вищою освітою, ринок праці, молодь, міграційні процеси, соціальна політика, менеджмент у закладі вищої освіти, якість освітніх послуг.

Короткий опис

Розглянуто важливий виклик для вищої освіти в Україні – зменшення чисельності молоді та здобувачів вищої освіти. Відбувається процес старіння не тільки населення загалом, але й зростає середній вік здобувачів освіти та з’являються вимоги щодо постійного навчання. У контексті динаміки демографічних процесів акцентовано увагу на важливості стратегічного планування для забезпечення якісної та доступної вищої освіти в Україні. Це включає в себе не лише адаптацію до нових умов, але і розроблення інноваційних підходів, спрямованих на забезпечення ефективності та відповідності потребам сучасного суспільства. Відзначено важливість персоналізації навчального процесу та гнучкості в програмах, а також акцентовано увагу на потребі закладів вищої освіти у співпраці з роботодавцями та розвитку професійних мереж для забезпечення взаємодії здобувачів вищої освіти із сферою бізнесу. Аналіз показує, що демографічні тренди мають суттєвий вплив на попит на освітні послуги. Диференційований підхід дозволяє забезпечити доступність вищої освіти та розвиток унікальних програм для різних категорій здобувачів вищої освіти. Демографічні трансформації, такі, як зміни у розмірі та структурі населення, впливають на попит на освітні послуги та вимагають гнучкості в управлінні освітніми інститутами для ефективного реагування на динамічні зміни в суспільстві. Врахування демографічних факторів дозволяє краще спрямовувати ресурси та розробляти програми, що відповідають реальним потребам здобувачів вищої освіти та ринку праці. Особливу увагу приділено гендерному аспекту, зокрема створенню належних умов для різних груп. Зазначено, що ефективне стратегічне планування вищої освіти вимагає глибокого розуміння демографічних та соціокультурних реалій. Запропоновано напрями стратегічного планування, які одночасно враховують як освітній аспект, так і можливості працевлаштування та допомогу у соціально-психологічному розвитку молоді. Загальний висновок полягає в тому, що стратегічне планування вищої освіти повинно бути гнучким, глибоко інформованим демографічними реаліями та спрямованим на створення конкурентоспроможного та соціально відповідального освітнього середовища.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Гладун О. М., Аксьонова С. Ю., Курило І. О. та ін. Населення України: демографічний вимір якості життя / за ред. О. М. Гладуна; НАН України, Ін-т демографії та соц. дослідж. ім. М. В. Птухи. Київ, 2019. 389 с.
  2. Грищенко І. М. Фактори підвищення ефективності освітньої діяльності вищих навчальних закладів України. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 3. С. 134–141.
  3. Красножон С. В., Піддубний В. А. Інновації в освіті. Формування ринкових відносин в Україні. 2016. № 6. С. 19–22.
  4. Лопушняк Г. С. Соціально-економічні аспекти розвитку вищої освіти України. Формування ринкових відносин в Україні. 2015. № 3. С. 184–189. URL: http://surl.li/rpizw (дата звернення: 15.03.2024).
  5. Тарасенко І. О. Напрями інноваційного розвитку ВНЗ України в контексті підвищення конкурентоспроможності. Вища освіта України. 2013. № 2. С. 362–369.
  6. Карпіщенко О. І., Ілляшенко К. В., Карпіщенко О. О. Стратегічне планування: навч. посіб. Суми : Сумський державний університет, 2013. 446 с.
  7. Про основні засади молодіжної політики: Закон України від 27.04.2021 № 1414-IX. URL: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text (дата звернення: 11.02.2024).
  8. Державна служба статистики України : веб-сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 08.01.2024).
  9. Науково-дослідний центр «Інститут сімейної та молодіжної політики імені Олександра Яременка»: вебсайт. URL: https://dismp.gov.ua/stat/younght-count-ua/?gen=all,men,women&age=14-34 (дата звернення: 25.03.2024).
  10. Шлюб в Україні у демографічному вимірі: історія і сучасність / НАН України, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М. В. Птухи. Київ, 2021. 180 с.
  11. Habbema J. D., Eijkemans M. J., Leridon H. Realizing a desired family size: when should couples start? Human Reproduction. 2015. № 30 (9). P. 2215–2221. Doi: 10.1093/humrep/dev148.
  12. Аналітичний звіт з проведення репрезентативного соціологічного дослідження становища молоді в Україні (2019 рік). URL: http://surl.li/ezxbm (дата звернення: 25.03.2024).
  13. Комар Т. В. Соціальна зрілість особистості як чинник становлення професійної зрілості психолога. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 34. С. 200–210.
  14. Радул В. В. Становлення соціальної зрілості молодого вчителя (теорія і практика) : автореф. дис. … д-ра пед. наук. К., 1998. 36 с.
  15. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. Київ, 2020. URL: http://surl.li/mphq (дата звернення: 17.02.2024).
  16. Реформа освіти. Час. Підсумки дня – 25.07.2017. URL: http://surl.li/rphic (дата звернення: 20.01.2024).
  17. Дослідження сфери освіти в Україні. URL: http://surl.li/axzdd (дата звернення: 07.02.2024).
  18. Гендерний паспорт міста Києва. URL: https://kyivcity.gov.ua/img/item/general/7048.pdf (дата звернення: 10.03.2024).
  19. Київський міський центр зайнятості. URL: https://kie.dcz.gov.ua/ (дата звернення: 02.03.2024).
References:
  1. Hladun O. M., Aksonova S. Yu., Kurylo I. O. et al. (2019). Naselennia Ukrainy : demohrafichnyi vymir yakosti zhyttia [Population of Ukraine: demographic dimension of quality of life]. NAN Ukrainy, In-t demohrafii ta sots. doslidzh. im. M. V. Ptukhy. Kyiv. [In Ukrainian].
  2. Hryshchenko I. M. (2016) Faktory pidvyshchennia efektyvnosti osvitnoi diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. [Factors for increasing the effectiveness of educational activities of higher educational institutions of Ukraine]. Actual Problems of Economics, no. 3, pp. 134–141.
  3. Krasnozhon S. V., (2016) Piddubnyi V. A. Innovatsii v osviti. [Innovations in education]. Formation of market relations in Ukraine, no. 6, pp. 19–22.
  4. Lopushniak H. S. (2015) Sotsialno-ekonomichni aspekty rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy. [Socio-economic aspects of the development of higher education in Ukraine]. Formation of market relations in Ukraine, no. 3, pp. 184–189. Available at: http://surl.li/rpizw (accessed 15 March 2024).
  5. Tarasenko I. O. (2013) Napriamy innovatsiinoho rozvytku VNZ Ukrainy v konteksti pidvyshchennia konkurentospromozhnosti. [Directions of innovative development of universities of Ukraine in the context of increasing competitiveness ]. Higher education in Ukraine, no. 2, pp. 362–369.
  6. Karpishchenko O. I., Illiashenko K. V., Karpishchenko O. O. Stratehichne planuvannia [Strategic planning]: navch. posib. Sumy : Sumskyi derzhavnyi universytet, 2013. 446 р. [In Ukrainian].
  7. Pro osnovni zasady molodizhnoi polityky: Zakon Ukrainy vid 27.04.2021 № 1414-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text (accessed 11 February 2024).
  8. State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 05 January 2024).
  9. Research Center «Institute of Family and Youth Policy named after Oleksandr Yaremenko». Available at: https://dismp.gov.ua/stat/younght-count-ua/?gen=all,men,women&age=14-34 (accessed 25 March 2024).
  10. Shliub v Ukraini u demohrafichnomu vymiri: istoriia i suchasnist / NAS of Ukraine, Institute of Demography and Social Research named after M.V. Ptukhy. Kyiv, 2021. 180 p. [In Ukrainian].
  11. Habbema J. D., Eijkemans M. J., Leridon H. (2015) Realizing a desired family size: when should couples start? Human Reproduction, no. 30 (9), pp. 2215–2221. Doi: 10.1093/humrep/dev148.
  12. Analitychnyi zvit z provedennia reprezentatyvnoho sotsiolohichnoho doslidzhennia stanovyshcha molodi v Ukraini (2019 rik). [Analytical report on a representative sociological study of the situation of youth in Ukraine (2019)]. Available at: http://surl.li/ezxbm (accessed 25 March 2024).
  13. Komar T. V. (2016) Sotsialna zrilist osobystosti yak chynnyk stanovlennia profesiinoi zrilosti psykholoha. [Social maturity of the individual as a factor in the professional maturity of a psychologist]. Problems of modern psychology, no. 34, pp. 200–210.
  14. Radul V. V. (1998). Stanovlennia sotsialnoi zrilosti molodoho vchytelia (teoriia i praktyka). PhD diss. K. [In Ukrainian].
  15. Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky. [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. Kyiv, 2020. Available at: http://surl.li/mphq (accessed 17 February 2024).
  16. Reforma osvity. Chas. Pidsumky dnia. 25.07.2017. Available at: http://surl.li/rphic (accessed: 20 January 2024).
  17. Doslidzhennia sfery osvity v Ukraini [Research in the field of education in Ukraine]. Available at: http://surl.li/axzdd (accessed 07 Febryary 2024).
  18. Hendernyi pasport mista Kyieva. [Gender passport of Kyiv city]. Avaialble at: https://kyivcity.gov.ua/img/ item/general/7048.pdf (accessed 10 March 2024).
  19. Kyiv city employment center. Available at: https://kie.dcz.gov.ua/ (accessed 02 March 2024).
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.