logo logo


Сутність та класифікація інновацій підприємств сфери торгівлі

НазваСутність та класифікація інновацій підприємств сфери торгівлі
Назва англійськоюThe essence and classification of innovations of trade enterprises
АвториТетяна Яровенко, Ярослав Літвін
Принадлежність Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро, Україна
Бібліографічний описЯровенко Т., Літвін Я. Сутність та класифікація інновацій підприємств сфери торгівлі. Галицький економічний вісник. 2024. Том 89. № 4. С. 149-154.
Bibliographic description (trans):Yarovenko T., Litvin Ya. The essence and classification of innovations of trade enterprises. Galician economic journal, 2024, vol. 89, no 4, pp. 149-154.
Bibliographic description:Yarovenko T., Litvin Ya. The essence and classification of innovations of trade enterprises. Galician economic journal, 2024, vol. 89, no 4, pp. 149-154.
UDC:

339:005.591.6

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.04.149
Ключові слова

інновація, трактування, торговельні підприємства, класифікація, особливості.

Короткий опис

Розглянуто наукові підходи трактування поняття «торговельна інновація» або «інновація у торгівлі», що відображають його різні аспекти. Запропоновано, з огляду на необхідність практичного застосування, цей термін вживати у речовому значенні (як об’єкт). Сформульовано авторське визначення цього терміна з урахуванням особливостей торговельної діяльності, яке дає змогу повніше врахувати його мету й складові. Виявлено специфічні ознаки торговельних інновацій, які відрізняють їх від виробничих та інших: складові, цілі, механізми, сфери, підходи та напрями. Зазначено, що задля забезпечення інноваційного процесу необхідно впроваджувати механізми управління якістю надання торговельних послуг та просування товарів на ринку. В інноваційному процесі беруть участь три суб’єкти: донор, який генерує інноваційні ідеї, розробляє інноваційні техніку й технології, створює інформаційні продукти; каталізатор, який забезпечує підтримку розповсюдження інновації; реципієнт, який упроваджує інновацію у власній господарській діяльності (торговельні підприємства). Щоб торговельні  інновації реально здійснювалися на практиці, необхідно забезпечити: пошук інноваційних ідей, розроблення інноваційних продуктів, оцінювання ефективності їх використання. Зазначено, що для торговельних інновацій у рівній мірі важливі: новизна інновації, її застосування (технічний, технологічний та організаційний аспекти) й комерціалізація (фінансово-економічний аспект), які є обов’язковими. Встановлено, що ефективність впровадження інновації залежить від рівня сприйнятливості торговельного підприємства, інноваційних змін та наявності можливостей їх упровадження. В межах інноваційного розвитку на торговельному підприємстві застосовуються: об’єктний (упровадження нової техніки й технологій) та процесний (нові форми й види торгівлі) підходи. Зазначено, що у торгівлі, на відміну від інших галузей, інновації зазвичай виникають через зміну потреб споживачів, а не у результаті НТП. Проте ця галузь може перейняти інновації, створені в інших галузях (зокрема, у промисловості), адаптуючи їх. Особливу увагу в забезпеченні інноваційної діяльності торговельної компанії слід приділяти створенню, підтриманню й поліпшенню бренду. Розроблено класифікацію торговельних інновацій, яка розглядає класифікаційні критерії у розрізі сфер виникнення, впровадження, впливу та наслідків. Це дозволяє всебічно охарактеризувати види інновації на засадах виділення головних класифікаційних ознак.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Давимука С. А., Федулова Л. І., Попадинець Н. М. та ін. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні: монографія. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2016. 432 с.
  2. Антонюк Я. М. Особливості інноваційного процесу в торгівлі в сучасних умовах. Торгівля, комерція, підприємництво. 2011. Вип. 12. С. 45–48.
  3. Кулеша К. В., Андрушкевич З. М., Остапчук О. В. Впровадження інноваційних методів та технологій продажів у діяльність підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 5. С. 157–161.
  4.  Чернявська М К. Сутність інновацій торговельного підприємства. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія Економіка. 2017. Вип. 1 (7). С. 102–107.
  5. Богославець Г. М., Трубей О. M. Інноваційна діяльність підприємств торгівлі. Інноваційна економіка. 2016. № 7–8 (64). С. 69–74.

 

References:
  1. Davymuka S. A., Fedulova L. I., Popadynecj N. M. ta in. (2016). Innovacijnyj rozvytok pidpryjemstv sfery torghivli: svitovi tendenciji ta praktyka v Ukrajini [Innovative development of enterprises of trade sphere : world tendencies and practice in Ukraine]. Ljviv: DU “Instytut reghionaljnykh doslidzhenj imeni M. I. Dolishnjogho NAN Ukrajiny”. (In Ukrainian).
  2. Antonjuk Ja. M. (2011) Osoblyvosti innovacijnogho procesu v torghivli v suchasnykh umovakh [Features of innovative process are in trade in modern terms]. Trade, commerce, enterprise, vol. 12, рр. 45–48.
  3. Kulesha K. V., Andrushkevych Z. M., Ostapchuk O. V. (2019) Vprovadzhennja innovacijnykh metodiv ta tekhnologhij prodazhiv u dijaljnistj pidpryjemstva [Introduction of innovative methods and technologies of sales is in activity of enterprise]. Announcer of the Khmelnytsk national university, no. 5, рр. 157–161.
  4. Chernjavsjka M. K. (2017) Sutnistj innovacij torghoveljnogho pidpryjemstva [Essence of innovations of trade enterprise]. Scientific announcer of the Mukachevo state university, vol. 1 (7), рр. 102–107.
  5. Boghoslavecj Gh. M., Trubej O. M. (2016). Innovacijna dijaljnistj pidpryjemstv torghivli [Innovative activity of trade enterprises]. Innovative economy, no. 7–8 (64), pp. 69–74.
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.