|
|
Сутність та класифікація інновацій підприємств сфери торгівлі
Назва | Сутність та класифікація інновацій підприємств сфери торгівлі |
Назва англійською | The essence and classification of innovations of trade enterprises |
Автори | Тетяна Яровенко, Ярослав Літвін |
Принадлежність |
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро, Україна |
Бібліографічний опис | Яровенко Т., Літвін Я. Сутність та класифікація інновацій підприємств сфери торгівлі. Галицький економічний вісник. 2024. Том 89. № 4. С. 149-154. |
Bibliographic description (trans): | Yarovenko T., Litvin Ya. The essence and classification of innovations of trade enterprises. Galician economic journal, 2024, vol. 89, no 4, pp. 149-154. |
Bibliographic description: | Yarovenko T., Litvin Ya. The essence and classification of innovations of trade enterprises. Galician economic journal, 2024, vol. 89, no 4, pp. 149-154. |
UDC: |
339:005.591.6 |
DOI | https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2024.04.149 |
Ключові слова |
інновація, трактування, торговельні підприємства, класифікація, особливості. |
Короткий опис |
Розглянуто наукові підходи трактування поняття «торговельна інновація» або «інновація у торгівлі», що відображають його різні аспекти. Запропоновано, з огляду на необхідність практичного застосування, цей термін вживати у речовому значенні (як об’єкт). Сформульовано авторське визначення цього терміна з урахуванням особливостей торговельної діяльності, яке дає змогу повніше врахувати його мету й складові. Виявлено специфічні ознаки торговельних інновацій, які відрізняють їх від виробничих та інших: складові, цілі, механізми, сфери, підходи та напрями. Зазначено, що задля забезпечення інноваційного процесу необхідно впроваджувати механізми управління якістю надання торговельних послуг та просування товарів на ринку. В інноваційному процесі беруть участь три суб’єкти: донор, який генерує інноваційні ідеї, розробляє інноваційні техніку й технології, створює інформаційні продукти; каталізатор, який забезпечує підтримку розповсюдження інновації; реципієнт, який упроваджує інновацію у власній господарській діяльності (торговельні підприємства). Щоб торговельні інновації реально здійснювалися на практиці, необхідно забезпечити: пошук інноваційних ідей, розроблення інноваційних продуктів, оцінювання ефективності їх використання. Зазначено, що для торговельних інновацій у рівній мірі важливі: новизна інновації, її застосування (технічний, технологічний та організаційний аспекти) й комерціалізація (фінансово-економічний аспект), які є обов’язковими. Встановлено, що ефективність впровадження інновації залежить від рівня сприйнятливості торговельного підприємства, інноваційних змін та наявності можливостей їх упровадження. В межах інноваційного розвитку на торговельному підприємстві застосовуються: об’єктний (упровадження нової техніки й технологій) та процесний (нові форми й види торгівлі) підходи. Зазначено, що у торгівлі, на відміну від інших галузей, інновації зазвичай виникають через зміну потреб споживачів, а не у результаті НТП. Проте ця галузь може перейняти інновації, створені в інших галузях (зокрема, у промисловості), адаптуючи їх. Особливу увагу в забезпеченні інноваційної діяльності торговельної компанії слід приділяти створенню, підтриманню й поліпшенню бренду. Розроблено класифікацію торговельних інновацій, яка розглядає класифікаційні критерії у розрізі сфер виникнення, впровадження, впливу та наслідків. Це дозволяє всебічно охарактеризувати види інновації на засадах виділення головних класифікаційних ознак. |
ISSN: | 2409-8892 |
Перелік літератури |
-
Давимука С. А., Федулова Л. І., Попадинець Н. М. та ін. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні: монографія. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2016. 432 с.
-
Антонюк Я. М. Особливості інноваційного процесу в торгівлі в сучасних умовах. Торгівля, комерція, підприємництво. 2011. Вип. 12. С. 45–48.
-
Кулеша К. В., Андрушкевич З. М., Остапчук О. В. Впровадження інноваційних методів та технологій продажів у діяльність підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 5. С. 157–161.
-
Чернявська М К. Сутність інновацій торговельного підприємства. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія Економіка. 2017. Вип. 1 (7). С. 102–107.
-
Богославець Г. М., Трубей О. M. Інноваційна діяльність підприємств торгівлі. Інноваційна економіка. 2016. № 7–8 (64). С. 69–74.
|
References: |
-
Davymuka S. A., Fedulova L. I., Popadynecj N. M. ta in. (2016). Innovacijnyj rozvytok pidpryjemstv sfery torghivli: svitovi tendenciji ta praktyka v Ukrajini [Innovative development of enterprises of trade sphere : world tendencies and practice in Ukraine]. Ljviv: DU “Instytut reghionaljnykh doslidzhenj imeni M. I. Dolishnjogho NAN Ukrajiny”. (In Ukrainian).
-
Antonjuk Ja. M. (2011) Osoblyvosti innovacijnogho procesu v torghivli v suchasnykh umovakh [Features of innovative process are in trade in modern terms]. Trade, commerce, enterprise, vol. 12, рр. 45–48.
-
Kulesha K. V., Andrushkevych Z. M., Ostapchuk O. V. (2019) Vprovadzhennja innovacijnykh metodiv ta tekhnologhij prodazhiv u dijaljnistj pidpryjemstva [Introduction of innovative methods and technologies of sales is in activity of enterprise]. Announcer of the Khmelnytsk national university, no. 5, рр. 157–161.
-
Chernjavsjka M. K. (2017) Sutnistj innovacij torghoveljnogho pidpryjemstva [Essence of innovations of trade enterprise]. Scientific announcer of the Mukachevo state university, vol. 1 (7), рр. 102–107.
-
Boghoslavecj Gh. M., Trubej O. M. (2016). Innovacijna dijaljnistj pidpryjemstv torghivli [Innovative activity of trade enterprises]. Innovative economy, no. 7–8 (64), pp. 69–74.
|
Завантажити | |
|