logo logo


Інституалізація механізму стратегічного маркетингового управління підприємством та його інформаційно-аналітичного забезпечення

НазваІнституалізація механізму стратегічного маркетингового управління підприємством та його інформаційно-аналітичного забезпечення
Назва англійськоюThe institutionalization of strategic marketing management of enterprise and its informational analytical sustaining
АвториFrolenko, Olha
Принадлежність
Бібліографічний описФроленко О. М. Інституалізація механізму стратегічного маркетингового управління підприємством та його інформаційно-аналітичного забезпечення / Ольга Фроленко // Галицький економічний вісник — Тернопіль : ТНТУ, 2014. — Том 46. — № 3. — С. 196-209. — (Маркетингові технології підприємств у сучасному науково-технічному середовищі).
Bibliographic description (trans):Frolenko O. The institutionalization of strategic marketing management of enterprise and its informational analytical sustaining / Olha Frolenko // Galician economic bulletin — Ternopil : TNTU, 2014. — Volume 46. — No 3. — P. 196-209.
UDC:

338.24

Ключові слова

машинобудівні підприємства
маркетинг
стратегічне управління
стратегічне маркетингове управління
інформаційно-аналітичне забезпечення управління
engineering enterprises
marketing
strategic management
informational analytical sustaining of management

Короткий опис

В умовах формування глобального постіндустріального суспільства маркетингова інформація перетворюється на стратегічний ресурс, на якому базуються конкурентоспроможність підприємства у довготривалій перспективі. Відсутність інформації може призвести до тяжких фінансово-економічних наслідків для підприємства, тоді як наявність актуальної та релевантної інформації дозволяє оперативно стежити за станом зовнішнього середовища та оцінювати внутрішню ситуацію, координувати маркетингову стратегію із урахуванням змін, отримувати інформаційну підтримку при прийнятті рішень, що в результаті дозволяє підвищити показники діяльності підприємства. В системі організації маркетингового управління машинобудівних підприємств наявна низка проблем, усунення яких вимагає впровадження на підприємствах системи стратегічного маркетингового управління. Вона передбачає пірамідальну побудову системи стратегічного маркетингу та чітке виділення ієрархічних рівнів системи маркетингу; чітку координацію та управління стратегічними бізнес-одиницями; активне використання аутсорсингу в системі стратегічного маркетингу; забезпечення ефективного прямого та зворотного взаємозв’язку між рівнями маркетингу.
In terms of global post-industrial society formation, which is characterized by acceleration of business processes, high dynamism of modern markets, constant consumer’s changing behavior, modification of factors and sources of competitive advantages and active use of progressive informational technologies, marketing information turns into strategic resource on which the competitiveness of enterprise is based upon long-term perspective. The lack of information may cause heavy financial and economic consequences for enterprise while the presence of actual and relevant information allows to monitor strategically the state of the external environment and evaluate the internal situation, to coordinate the marketing strategy taking into account changes, to receive informational support while making decisions, as a result it allows to increase the indicators of enterprise activities. Informational ensuring of strategic marketing management should previse the enterprise from ineffective marketing solutions; also choose such development vector which ensures the preservation and multiplication of capital and profitable activity in long-term perspective under ferocious competitive conditions. In the system of organization the marketing management of engineering enterprises there is a number of issues and their solving requires the implementation of strategic marketing management system at enterprises. It involves the pyramidal structure of strategic marketing system and its clear division into hierarchical levels; the distinct coordination and management of strategic business units; the active use of outsourcing in strategic marketing system; the implementation of effective forward and backward correlation between marketing levels; ensuring of informational and consultative processes at selling products level and cooperation with consumers. It is grounded the structure of strategic marketing management system and its informational analytical ensuring, where three hierarchical levels are distinguished: a level of forming basic, competitive and marketing strategy; a level of forming product-market strategy as well as competitive positioning and progress strategy; a level of strategic development of distribution, division and price formation for enterprise’s products.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.