logo logo


Глобалізаційні тенденції розвитку міжнародного туризму

НазваГлобалізаційні тенденції розвитку міжнародного туризму
Назва англійськоюTendencies of globalization of development of international tourism
АвториКучеренко, Ксенія Kucherenko, Kseniya
Принадлежність
Бібліографічний описК.Кучеренко. Глобалізаційні тенденції розвитку міжнародного туризму / К.Кучеренко // Галицький економічний вісник. — 2013. — №4(43). — с.21-27 - (економіка та управління національним господарством)
Bibliographic description (trans):
UDC:

339.9.01

Ключові слова
глобалізація
світова економіка
економічна інтеграція
глобальна економіка
міжнародний туризм
туристична індустрія
globalization
world economy
economic integration
global economy
international tourism
tourist industry
Короткий опис

Проаналізовано сучасні тенденції розвитку міжнародного туризму як провідного сегмента світового ринку, однієї із найважливіших складових процесу глобалізації. Визначено передумови глобалізації світового туристичного ринку, окреслено перспективи розвитку системи міжнародного туризму в сучасних умовах. Зміст міжнародного туризму як економічної категорії представлено як функціональну спрямованість його впливу на формування сучасної глобальної економічної системи, що проявляється в єдності його функцій.
In the article modern progress of international tourism trends are analysed as a leading world market segment, one of major constituents of process of globalization. Pre-conditions of globalization of world tourist market are certain, the prospects of development of the system of international tourism are outlined in modern terms. The table of contents of international tourism as an economic category is presented as a functional orientation of his influence on forming of the modern global economic system that shows up in unity of his functions. Passing of international tourism to the global stage of the development was caused by the specific of the market state of affairs of the concrete historical stage, aspiring of large tourist companies to minimization of prime price of tourist package and increase of guarantees of grant of the announced tourist services of the proper quality; and also by the height of investment attractiveness of tourist business as a result of mass character of international tourism and increase of effect of scale in him. Global international tourism certainly as the socio-economic phenomenon that depends already not on domestic, but from external factors, maintenance and quantity of that determined by a global world concord the members of that are related to each other in all spheres of public life, including an economy, policy, ideology, culture, social sphere, ecology, safety. By the basic components of globalization of international tourism following: expansion of international economic connections in a tourist production, increase of internationalization of factors of tourist production, distribution of multinationals corporations in tourist business.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури

1. Зорин, И.В. Глобальные тенденции развития туризма [Текст] / И. В. Зорин // Гостиничный бизнес. – 2010. – №1. – С.39–47. 2. Игнатьев, А.В. Российский туризм в эпоху глобализации: стратегия, конкурентоспособность, перспективы: монография [Текст] /А. В. Игнатьев. – М.: Палеотип, 2007. – 280 с. 3. Кротенко, Ю.И. Стратегия развития международного туризма в свете процессов глобализации: монографія [Текст] / Ю.И. Кротенко. – Кишинев: УЛИМ, 2009. – 313 с. 4. Покровская, Н.Н. Глобализация: концепции, истоки [Текст] / Н.Н. Покровская //Личность и культура. – 2001. – №3–4. – С.17–24. 5. Соколова, М.В. Генезис туризма в истории мировой цивилизации: монография [Текст] / М.В. Соколова – М.: МПГУ, 2009. – 414 с. 6. Харрис, Г. Стимулирование международного туризма в XXI веке [Текст] / Харрис Годфри, Кац Кеннет М.; под ред. В.А.Квартальнова; пер. с англ. Е.В.Мошняга. – М.: Финансы и статистика, 2000. – 237 с. 7. Global tourist behavior / Muzaffer Uysal, editor. – NY: Haworth, 2008. – 301 p. 8. Heritage and globalisation / edited by Sophia Labadi and Colin Long. – NY : Routledge, 2010. – 230 p. 9. International tourism : a global perspective / editor, Chuck Y. Gee ; co-editor, Eduardo Fayos-Solá; World Tourism Organization in cooperation with WTO Education Network. – 3 ed. World Tourism Organization, 2010. – 431 р. 10. Tourism development after the crises : global imbalances-poverty alleviation / edited by Peter Keller, Thomas Bieger ; with contributions by Thomas Bieger ... [et al.] ; [International Association of Scientific Experts in Tourism (AIEST)]. – Berlin : Erich Schmidt, 2011. – 248 p.11. Trends and issues in global tourism 2010 / Roland Conrady, Martin Buck, editors. - Berlin: Springer, 2011. – 251 p.

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.