logo logo


Парадигма стратегічного маркетингу

НазваПарадигма стратегічного маркетингу
Назва англійськоюParadigm of the strategic marketing
АвториГуржій, Наталія Gurzhiy, Natalia
Принадлежність
Бібліографічний описН.Гуржій. Парадигма стратегічного маркетингу / Н.Гуржій // Галицький економічний вісник. — 2012. — №5(38). — с.81-90 - (загальні проблеми економіки та суб’єктів господарювання)
Bibliographic description (trans):
UDC:
339.138
303.43(477)
Ключові слова
стратегічний маркетинг
еволюція маркетингового управління
архітектура стратегічного маркетингу
концепція стратегічного маркетингу
strategic marketing
marketing management evolution
architecture of the strategic marketing
conception of the strategic marketing
Короткий опис

Розглянуто три етапи еволюції маркетингового управління: “донауковий”; формування і розвитку концепцій управління маркетингом суб'єкта; формування і розвитку концепцій маркетингового управління суб'єктом. Визначено архітектури стратегічного маркетингу, яку пропонується визначати як побудову та логічне поєднання платформи та компонентів інфраструктури стратегічного маркетингу корпоративного, функціонального та процесного рівнів. Запропоновано концептуальну схему управління стратегічним маркетингом, що охоплює: архітектуру стратегічного маркетингу, ключові тенденції, предмет, об’єкт, принципи, імперативи, інструменти та категорії.
The three stages of the marketing management evolution have been considered: a “pre-scientific” stage, the stage of formation and development of concepts of managing a subject’s marketing and the stage of formation and development of concepts of managing the subject through marketing. In the research we present the author’s definition of marketing management. We give reasons for the existence of strategic marketing architecture which represents a formation and logical structuring of the platform and infrastructure constituents of strategic marketing at the corporate, functional and process levels. We offer a conceptual model of managing strategic marketing which spans the architecture of strategic marketing, key trends, the subject and object, principles, imperatives, instruments and categories. In the research we give an outline of the concept of strategic marketing management which, in author’s opinion, represents a scientifically grounded project of a company which is based on making motivated strategic marketing decisions. Such decisions secure an optimal architecture of strategic marketing, an adaptive marketing set of strategic tools and the resilience of a company in terms of strategic marketing. The following constituents of the integrated system of managing strategic marketing sustainability are proposed to be defined: the system of managing strategic marketing changes and the system of managing the implementation of marketing strategies. Instruments of the concept of strategic marketing management are considered in the context of the four main problem and functional units of the marketing mix: product, price, distribution and communications. Each sub mix includes an independent set of actions the implementation of which shapes the policy in the sphere of strategic marketing.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури

1. Ассель, Г. Маркетинг: принципы и стратегия: учеб. для вузов [Текст] / Г. Ассель. – М.: ИНФРА-М, 2001. – 804 с. 2. Аакер, Д.А. Бизнес-стратегия: от изучения рыночной среды до выработки беспроигрышных решений: пер. с англ. [Текст] / Д.А Аакер. – М.: Эксмо, 2007. – 464 с. 3. Данько, Т.П. Управление маркетингом [Текст] / Т.П. Данько. – М.: ИНФРА-М, 2001. – 334 с. 4. Диксон, Р. Питер. Управление маркетингом; пер. с англ. Ю.В.Шленова. [Текст] / Р. Диксон.– М.: Изд-во БИНОМ, 1998. – 556 с. 5. Капон, Н. The virgin marketer. Практикум к учебнику «Управление маркетингом» [Текст] / Н. Капон.– СПб.: Питер , 1999. – 111 с. 6. Котлер, Ф. Маркетинг, менеджмент: анализ, планирование, внедрение, контроль [Текст] / Ф. Котлер. – СПб.: Питер, 1999. – 896 с. 7. Куденко, Н.В. Маркетингові стратегії фірми: моногр. [Текст] / Н.В. Куденко. – К.: КНЕУ, 2002. – 245 с. 8. Ламбен, Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива; пер. с фр. [Текст] / Ж.-Ж. Ламбен. – СПб.: Наука, 1996. – 589 с. 9. Мельниченко, Л.Н. Эволюция маркетингового управления: основные этапы и современные тенденции // Маркетинг в России и за рубежом. – № 5. – 1999. http://www.cfin.ru/press/marketing/1999-5/01.shtml 10. О`Шонесси. Конкурентный маркетинг: стратегический поход; пер. с англ. под ред. Д.О. Ямпольской [Текст] / О`Шонесси. – СПб.: Питер, 2001. – 864 с 11. Семенов, Н.А. Маркетинг: учеб. пособие [Текст] / Н.А. Семенов. – Тверь: ТГТУ, 2007. – 100 с. 12. Соловьев, Б.А. Маркетинг: учебник – М.: ИНФРА-М. 2005. – 383 с. 13. Устойчивое конкурентное преимущество [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://ecsocman.edu.ru/text/19280805/ 14. Фатхутдинов, Р.А. Стратегический маркетинг. 2-е издание [Текст] / Р.А. Фатхутдинов. – СПб.: Петри, 2002. – 448 с. 15. Чачашвили, Э.С. Эволюция стратегического маркетинга: теория и практика [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.bsu.edu.ru/bitstream/123456789/357/1/chachashvily%20e.s..pdf 16. Щеглова, Е. Коопетишн – пока не для Украины [Текст] / Е. Щеглова, В. Мирошиченко // «Инвестгазета». – 2011. – №28.

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.