logo logo


Економіко-математична модель прогнозу розвитку ринку освітніх послуг України з урахуванням демографічних факторів відповідно до тенденцій змін в економіці

НазваЕкономіко-математична модель прогнозу розвитку ринку освітніх послуг України з урахуванням демографічних факторів відповідно до тенденцій змін в економіці
Назва англійськоюEconomic-mathematical model for forecasting of Ukrainian educational industry market development considering demographic factors in accordance with the economy trends
АвториДар’я Біленко
Принадлежність Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, Україна
Бібліографічний описБіленко Д. Економіко-математична модель прогнозу розвитку ринку освітніх послуг України з урахуванням демографічних факторів відповідно до тенденцій змін в економіці / Дар’я Біленко // Галицький економічний вісник. — Т.: ТНТУ, 2019. — Том 61. — № 6. — С. 164–171. — (Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці).
Bibliographic description (trans):Bilenko D. (2019) Economic-mathematical model for forecasting of Ukrainian educational industry market development considering demographic factors in accordance with the economy trends. Galician economic journal (Tern.), vol. 61, no 6, pp. 164-171.
Bibliographic description:Bilenko D. (2019) Economic-mathematical model for forecasting of Ukrainian educational industry market development considering demographic factors in accordance with the economy trends. Galician economic journal (Tern.), vol. 61, no 6, pp. 164-171.
UDC:

338.27: 378.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2019.06.164
Ключові слова

ринок освітніх послуг, метод пересування вікових груп, павутиноподібна модель, двосекторна модель економічного зростання

Короткий опис

Запропоновано економіко-математичну модель прогнозу розвитку ринку освітніх послуг України з урахуванням демографічних факторів відповідно до тенденцій змін в економіці. Для цього визначено фактори взаємовпливу ринку освітніх послуг та ринку праці, доведено, що важливою передумовою прогнозу розвитку ринку освітніх послуг з метою досягнення максимально можливого і в довготерміновому плані стабільного використання працездатного населення є баланс між демографічною ситуацією (демографічні фактори) і розвитком економіки (економічні фактори). Проведено аналіз переваг існуючих економіко-математичних моделей, що можуть бути застосовані до прогнозування розвитку ринку освітніх послуг України. Враховувати демографічні фактори запропоновано за допомогою методу пересування вікових груп, доцільність методу полягає в тому, що він дозволяє встановити не тільки чисельність, але й склад майбутніх фахівців. Економічні фактори описуються за допомогою павутиноподібної моделі, яка дозволяє описати перехід від однієї стійкої рівноваги ринку праці до іншої в тому випадку, коли в деякий момент часу при кожному значенні заробітної плати збільшується величина попиту на фахівців, і, як наслідок, на споживачів освітньої послуги зазначеної спеціальності. Економічні та демографічні фактори, які надають можливість переходу до стійкого економічного зростання та залежать від накопичення й використання людських ресурсів, враховуються в двосекторній ендогенній економіко-математичній моделі. Для кожної з моделей наведено функціональні залежності між складовими ринку освітніх послуг. Комплекс економіко-математичних моделей прогнозу розвитку ринку освітніх послуг, куди входять метод пересування вікових груп, павутиноподібна модель, двосекторна модель економічного зростання, представлений у вигляді відповідної схеми. Реалізація комплексу економіко-математичних моделей прогнозу розвитку ринку освітніх послуг дозволить визначити потреби економіки в робочих місцях із урахуванням коливань заробітної плати та очікуваннями щодо віддачі доходу, вкладеного в освіту.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/ menu/menu_u/dem/r_pr.htm.
  2. Фридмен М. Роль денежной политики. Количественная теория денег. М.: Эльер Пресс, 1996. 181 с.
  3. Кожем’якіна С. Ринок праці та зайнятість в Україні: реалії та перспективи: колективна монографія. К.: ІПК ДСЗУ, 2018. 424 с.
  4. Краус Н. М., Самойленко Є. Г. Тіньова зайнятість і офіційне безробіття на ринку праці: світовий досвід і українські реалії. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2014. № 1 (63). С. 64–71.
  5. Бурденко Е. В. Взаимосвязь рынка труда и рынка образовательных услуг. Экономическое обозрение. Дизайн и технологии. № 1 (43). 2003. С. 238–244.
  6. Медков В. М. Демография. М.: ИНФРА-М, 2007. 683 с.
  7. Пашинян П. Паутинообразная модель. Экономическаятеория. 2004. С. 70–73
  8. Лукас Р. Э. О механике экономического развития. Лекции по экономическому росту. 2013.
    С. 37–100.

 

References:
  1. State Statistics Service of Ukraine. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.
  2. Friedman M. Rol' denezhnoy politiki. Kolichestvennaya teoriya deneg. The role of monetary policy. Quantitative theory of money. M.: Elier Press, 1996. 181 р. [In Russian].
  3. Kozhemyakina S. Rinok pratsі ta zaynyatіst' v Ukraіnі: realії ta perspektivi: kolektivna monografіya. Labor Market and Employment in Ukraine: Realities and Prospects: a Collective Monograph. K.: PES PESU, 2018. 424 р. [in Ukranian].
  4. Kraus N. M, Samoilenko E. G. Tіn'ova zaynyatіst' і ofіtsіyne bezrobіttya na rinku pratsі: svіtoviy dosvіd і ukraїns'kі realії. Shadow employment and official unemployment in the labor market: world experience and Ukrainian realities. Naukoviy vіsnik Poltavs'kogo unіversitetu ekonomіki і torgіvlі. 2014. No. 1 (63).
    P. 64–71.
  5. Burdenko E. V. Vzaimosvyaz' rynka truda i rynka obrazovatel'nykh uslug. Relationship between the labor market and the educational services market. Ekonomicheskoe obozrenie. Dizayn i tekhnologii. 2003. No. 1 (43). Р. 238–244.
  6. Medkov V. M. Demografiya. M.: INFRA-M, 2007. 683 р. [In Russian].
  7. Pashinyan P. Pautinoobraznaya model. Cobweb model. Ekonomicheskaya teoriya. 2004. Р. 70–73.
  8. Lucas P. E.O mekhanike ekonomicheskogo razvitiya. On the mechanics of economic development. Lektsii po ekonomicheskomu rostu. 2013. Р. 37–100.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.