logo logo


Шляхи посилення фіскальної та регулюючої функцій податку на доходи фізичних осіб

НазваШляхи посилення фіскальної та регулюючої функцій податку на доходи фізичних осіб
Назва англійськоюWays of strengthening the fiscal and regulating functions of personal income tax
АвториЛободіна З.
Принадлежність Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описЛободіна З. Шляхи посилення фіскальної та регулюючої функцій податку на доходи фізичних осіб / З. Лободіна // Галицький економічний вісник. — Т.: ТНТУ, 2020. — Том 62. — № 1. — С. 142–151. — (Гроші, фінанси і кредит).
Bibliographic description (trans):Lobodina Z. (2020). Ways of strengthening the fiscal and regulating functions of personal income tax. Galician economic journal (Tern.), vol. 62, no 1, pp. 142-151.
Bibliographic description:Lobodina Z. (2020). Ways of strengthening the fiscal and regulating functions of personal income tax. Galician economic journal (Tern.), vol. 62, no 1, pp. 142-151.
UDC:

336.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.01.142
Ключові слова

доходи бюджету,податки, податок на доходи фізичних осіб, ставка податку на доходи фізичних осіб, інструмент бюджетного механізму

Короткий опис

З’ясовано, що податок на доходи фізичних осіб розглядається як важлива компонента доходів бюджету держави та використовується для розрахунку обсягу базової (реверсної) дотації в процесі горизонтального вирівнювання дохідної спроможності бюджетів і регулювання добробуту платників податку та діяльності податкових агентів.

Для посилення фіскальної й регулюючої функцій податку на доходи фізичних осіб рекомендовано вдосконалити його справляння шляхом застосування розробленої прогресивної шкали ставок зазначеного податку. Запропонований підхід до оподаткування доходів населення, отриманих у формі заробітної плати або інших виплат, нарахованих у зв’язку з трудовими відносинами й за цивільно-правовими договорами, передбачає диференціацію платників за групами залежно від величини оподатковуваних доходів зі встановленням різних ставок податку на доходи фізичних осіб (перша група – малозабезпечені громадяни з доходами, обсяг яких не перевищує 1 фактичного прожиткового мінімуму, – ставка 0%; друга група – громадяни з доходами обсягом від 1 до 2 фактичних прожиткових мінімумів – ставка 14%; третя група – громадяни з доходами обсягом від 2 до 3 фактичних прожиткових мінімумів – ставка 18%; четверта група – громадяни з доходами обсягом від 3 до 4 фактичних прожиткових мінімумів – ставка 21%; п’ята група – громадяни з доходами обсягом від 4 до 5 фактичних прожиткових мінімумів – ставка 23%; шоста група – громадяни з доходами, обсяг яких перевищує 5 фактичних прожиткових мінімумів – ставка 25%).

Виявлено проблеми зарахування зазначеного податку, його розподілу між бюджетами та відшкодування витрат фізичних осіб, включених до податкової знижки з податку на доходи фізичних осіб. З метою зменшення втрат доходів місцевих бюджетів обґрунтовано доцільність відшкодування витрат фізичної особи, включених до податкової знижки з податку на доходи фізичних осіб, за рахунок коштів бюджетів, до доходів яких було зараховано сплачений з доходу платника податок з урахуванням нормативів розподілу податку на доходи фізичних осіб між державним та місцевими бюджетами й пропорційно до обсягу податку на доходи фізичних осіб, сплаченого до різних бюджетів, залежно від видів доходу платника такого податку. Запропоновано зараховувати податок на доходи фізичних осіб від оподаткування пасивних доходів у вигляді процентів на основі використання нормативів розподілу податку на доходи фізичних осіб, отриманих у формі заробітної плати або з інших джерел, між державним і місцевими бюджетами.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Крисоватий А. І. Теоретико-організаційні домінанти та практика реалізації податкової політики в України: моногр. Тернопіль: Карт-бланш, 2005. 371 с.
  2. Звіти Державної казначейської служби України про виконання Державного та місцевих бюджетів України з пояснювальними записками за 2004–2019 рр. URL: http://www.treasury.gov.ua.
  3. Бюджетний кодекс України: Закон України № 2456-VІ від 08.07.2010 р. URL: http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/2456-17.
  4. Луніна І. О. Формування місцевих бюджетів на основі принципу еквівалентності: шлях до ефективної бюджетної системи. Фінанси України. 2010. № 9. С. 3–12.
  5. Кізима Т. О. Фінанси домогосподарств: сучасна парадигма та домінанти розвитку: моногр. К.: Знання, 2010. 431 с.
  6. Фактичний розмір прожиткового мінімуму за 2008–2019 рр. Міністерство соціальної політики України. URL: http://www.msp.gov.ua/content/socialni-standarti.html.
  7. ЛистМіністерствафінансівУкраїни «Проскладанняпроєктівмісцевихбюджетівна 2020 рік» № 05110-14-6/23541 від 19.09.2019 р.

 

References:
  1. Krysovatyi A. I. Teoretyko-orhanizatsiini dominanty ta praktyka realizatsii podatkovoi polityky v Ukrainy: monohr. Ternopil: Kart-blansh, 2005. 371 p. [In Ukrainian].
  2. Zvity Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy pro vykonannia Derzhavnoho ta mistsevykh biudzhetiv Ukrainy z poiasniuvalnymy zapyskamy za 2004–2019 rr. URL: http://www.treasury.gov.ua. [In Ukrainian].
  3. Biudzhetnyi kodeks Ukrainy: Zakon Ukrainy No.2456-VI vid 08.07.2010 r. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2456-17. [In Ukrainian].
  4. Lunina I. O. Formuvannia mistsevykh biudzhetiv na osnovi pryntsypu ekvivalentnosti: shliakh do efektyvnoi biudzhetnoi systemy. Finansy Ukrainy. 2010. No.9. Р. 3–12. [In Ukrainian].
  5. Kizyma T. O. Finansy domohospodarstv: suchasna paradyhma ta dominanty rozvytku: monohr. K.: Znannia, 2010. 431 p. [In Ukrainian].
  6. Faktychnyi rozmir prozhytkovoho minimumu za 2008–2019rr. Ministerstvo sotsialnoi polityky Ukrainy. URL: http://www.msp.gov.ua/content/socialni-standarti.html.[In Ukrainian].
  7. Lyst Ministerstva finansiv Ukrainy “Pro skladannia proiektiv mistsevykh biudzhetiv na 2020 rik”. No. 05110-14-6/23541 vid 19.09.2019 r. [In Ukrainian].

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.