logo logo


Когнітивні упередження та їх вплив на поведінкові моделі суб’єктів ринку праці

НазваКогнітивні упередження та їх вплив на поведінкові моделі суб’єктів ринку праці
Назва англійськоюCognitive biases and their impact on behavioral models of labor market entities
АвториН. Якимова
Принадлежність Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, Україна
Бібліографічний описЯкимова Н. Когнітивні упередження та їх вплив на поведінкові моделі суб’єктів ринку праці / Н. Якимова // Галицький економічний вісник. — Т.: ТНТУ, 2020. — Том 63. — № 2. — С. 118-125. — (Економіка).
Bibliographic description (trans):Yakymova N. (2020). Cognitive biases and their impact on behavioral models of labor market entities. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 118-125.
Bibliographic description:Yakymova N. (2020). Cognitive biases and their impact on behavioral models of labor market entities. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 118-125.
UDC:

330.16:331.5.024.5

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.118
Ключові слова

когнітивні упередження, поведінкові моделі, суб’єкти ринку праці. 

Короткий опис

Досліджено когнітивні упередження та їх вплив на поведінкові моделі суб’єктів ринку праці. Встановлено, що основними причинами, що зумовлюють вибір помилкових поведінкових моделей суб’єктами ринку праці, є, по-перше, недостатність у суб’єктів необхідної інформації для здійснення раціонального вибору та відсутність обліку обмежень інформації іншими контрагентами; по-друге, наявність зовнішніх чинників, що обмежують дії суб’єкта ринку праці; по-третє, особливості фізичного та психологічного стану суб’єкта, а також обмеженість ресурсів при прийнятті рішень. У даному дослідженні когнітивні упередження суб’єктів ринку праці визначено, як систематичні патерни відхилення від норми або раціональності в судженні, які виникають на основі дисфункціональних переконань, впроваджених у когнітивні схеми. Запропоновано критерії систематизації когнітивних упереджень, що впливають на поведінкові моделі. Було виявлено, що когнітивні упередження впливають на моделі поведінки суб’єктів ринку праці в ситуації вибору. Психологічні ефекти, що обмежують раціональну поведінку суб’єктів, співвіднесені з такими категоріями, як зовнішній вплив, власний досвід, ризик, раціональність, інформація, час, для більш точного опису поведінки суб’єктів ринку праці, які роблять вибір у ситуації з обмеженими ресурсами. Зроблено висновок, що в реальній ситуації суб’єкти ринку праці не завжди діють, виходячи з принципу максимізації корисності, оскільки при прийняті рішення вони схильні до систематичних помилок. Спроба уникнути ризику призводить до зниження доходу, неправильне трактування інформації або пошук додаткової інформації збільшує витрати суб’єктів ринку праці на прийняття рішення. Доведено, що при прийнятті рішень у ході ринкової взаємодії необхідно враховувати, що досліджені когнітивні упередження призводять до зниження ефективності дій суб’єктів. Зміни, що відбуваються в сучасній економіці, вимагають вивчення, обліку та врахування когнітивних особливостей суб’єктів ринку праці при прийнятті ними рішень.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Kahneman D., Tversky A. Intuitive Prediction: Biases and Corrective Procedures. TIMS Studies in Management Science. 1979. Vol. 12. P. 313–327.
  2. Tversky A., Kahneman D. Rational Choice and the Framing of Decisions. The Journal of Business. 1986. Vol. 59. № 4. Part 2. P. 251–278.https://doi.org/10.1086/296365
     
  3. Tversky A., Kahneman D. Judgment under Uncertainty. Heuristics and Biases. Science. 1974. № 185. P. 1124–1131.https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124
     
  4. List of Cognitive Biases. Wikipedia. The Free Encyclopedia. URL: http:// en.wikipedia.org/wiki/List_ of_cognitive_biases.
  5. Baer D., Lubin G. 58 Cognitive Biases That Screw Up Everything We Do. Business Insider Inc. URL: http://www.businessinsider.com/cognitive-biases-2014-6?op=1.
  6. Ritholtz B. Investors’ 10 most common mistakes. The Washington Post. URL: http://www. washingtonpost.com/business/investors-10-most-common-mistakes/2012/07/09/gJQAZQh1cW_story. html.
  7. Nickerson R. S. Confirmation Bias. A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises. Review of General Psychology. 1998. Vol. 2. № 2. P. 175–220.https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.2.175
     
  8. Sanna L. J., Schwarz N. Integrating Temporal Biases: The Interplay of Focal Thoughts and Accessibility Experiences. Psychological Science. American Psychological Society. 2004. № 15 (7). P. 474–481.https://doi.org/10.1111/j.0956-7976.2004.00704.x
     
  9. Cohen J. B., Goldberg M. E. The Dissonance Model in Post-Decision Product Evaluation. Journal of Marketing Research. 1970. Vol. 7. № 3. P. 315–321.https://doi.org/10.1177/002224377000700305
     
  10. Baron J. Thinking and Deciding. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. 570 p.
  11. Kahneman D., Knetsch J. L., Thaler R. H. Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The Journal of Economic Perspectives. 1991. № 5 (1). P. 193–206.https://doi.org/10.1257/jep.5.1.193
  12. Hardman D. Judgment and Decision Making: Psychological Perspectives. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009. 221 p.

 

References:
  1. Kahneman D., Tversky A. Intuitive Prediction: Biases and Corrective Procedures. TIMS Studies in Management Science. 1979. Vol. 12. P. 313–327. [Іn English].
  2. Tversky A., Kahneman D. Rational Choice and the Framing of Decisions. The Journal of Business. 1986. Vol. 59. № 4. Part 2. P. 251–278.https://doi.org/10.1086/296365
     
  3. Tversky A., Kahneman D. Judgment under Uncertainty. Heuristics and Biases. Science. 1974. № 185. P. 1124–1131. [Іn English].https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124
     
  4. List of Cognitive Biases. Wikipedia. The Free Encyclopedia. URL: http:// en.wikipedia.org/wiki/List_ of_cognitive_biases (accessed: 06.04.2020). [Іn English].
  5. Baer D., Lubin G. 58 Cognitive Biases That Screw Up Everything We Do. Business Insider Inc. URL: http://www.businessinsider.com/cognitive-biases-2014-6?op=1 (accessed: 05.04.2020). [Іn English].
  6. Ritholtz B. Investors’ 10 most common mistakes. The Washington Post. URL: http://www. washingtonpost.com/business/investors-10-most-common-mistakes/2012/07/09/gJQAZQh1cW_story. Html (accessed: 04.04.2020). [Іn English].
  7. Nickerson R. S. Confirmation Bias. A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises. Review of General Psychology. 1998. Vol. 2. № 2. P. 175–220. [Іn English].https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.2.175
     
  8. Sanna L. J., Schwarz N. Integrating Temporal Biases: The Interplay of Focal Thoughts and Accessibility Experiences. Psychological Science. American Psychological Society. 2004. № 15 (7). P. 474–481. [Іn English].https://doi.org/10.1111/j.0956-7976.2004.00704.x
     
  9. Cohen J. B., Goldberg M. E. The Dissonance Model in Post-Decision Product Evaluation. Journal of Marketing Research. 1970. Vol. 7. № 3. P. 315–321. [Іn English].https://doi.org/10.1177/002224377000700305
  10. Baron J. Thinking and Deciding. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. 570 p. [Іn English].
  11. Kahneman D., Knetsch J. L., Thaler R. H. Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The Journal of Economic Perspectives. 1991. No. 5 (1). P. 193–206. [In English].https://doi.org/10.1257/jep.5.1.193
  12. Hardman D. Judgment and Decision Making: Psychological Perspectives. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009. 221 p. [In English].

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.