logo logo


Феномен сімейних транснаціональних корпорацій у системі економік країн світу

НазваФеномен сімейних транснаціональних корпорацій у системі економік країн світу
Назва англійськоюThe phenomenon of family transnational corporations in the world economies system
АвториЮ. Солоненко, І. Чкареулі
Принадлежність Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, Україна
Бібліографічний описСолоненко Ю. Феномен сімейних транснаціональних корпорацій у системі економік країн світу / Ю. Солоненко, І. Чкареулі // Галицький економічний вісник. — Т.: ТНТУ, 2020. — Том 63. — № 2. — С. 270-278. — (Міжнародні економічні відносини).
Bibliographic description (trans):Solonenko Yu., Chkareuli I. (2020). The phenomenon of family transnational corporations in the world economies system. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 270-278.
Bibliographic description:Solonenko Yu., Chkareuli I. (2020). The phenomenon of family transnational corporations in the world economies system. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 270-278.
UDC:

334.722.24:339.9(100)

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.270
Ключові слова

транснаціональна корпорація, сімейна транснаціональна корпорація, сімейний бізнес, управлінська структура сімейного бізнесу.

 

Короткий опис

Присвячено феномену транснаціональних сімейних компаній та їх ролі у системі розвитку економік країн світу. Відомими представиками сімейних транснаціональних корпорацій є: Австрія (Red Bull, Swarovski Crystal), Данія (Lego), Франція (Hermes, L’Oreal, Gucci, Puma, Peugeot, Citroen), Німеччина (Adidas, BMW, Bosch, Henkel, Metro, Porsche, Siemens), Італія (Benetton, Ferrero, FIAT, Prada), Японія (Toyota, Suntory), Південна Корея (Korean Air, LG, Samsung, Hyundai), Південна Африка (De Beers), Нідерланди (Heineken), США (Cargill, Ford Motor, Hallmark, Hilton, Mars, Wal-Mart) та інші. Запропоновано дифініцію «сімейна транснаціональна корпорація». Визначено сутність сімейних транснаціональних корпорацій та виявлено їхні основні характеристики. Теоретичною основою функціонування сімейного бізнесу є трикомпонентна модель, яка складається з сім’ї, власності та управління. Сімейна транснаціональна корпорація розглядається і трактується нами як динамічна адаптивна система, яка самореалізується, зорієнтована на довгострокову перспективу глобального розвитку, складається з основного підприємства та зарубіжних філій, суттєво впливаючи на економіку країн дислокування. Сімейна транснаціональна корпорація сповідує сімейні цінності, формує міжнародну репутацію, передбачає кваліфіковану наступність, позиціонує себе як соціальний інститут, прагне підвищувати професійність бізнесу і ефективність сім’ї, застосовуючи в управлінні і управління сім’ї, що складає її особливість та впливає на успішність ведення міжнародного бізнесу. Нами ацентовано увагу на управліській структурі сімейної трансаціональної корпорації, до якої належать зі сторони сім’ї: сімейні збори, сімейна рада, сімейний офіс та зі сторони корпоративного управління: збори акціонерів, рада директорів, консультативна рада та топ-менеджмент. Зазначено, що наступність сприяє безперервності розвитку сімейної транснаціональної корпорації. Доведено, що спеціалізовані активи забезпечують позитивний вплив на ефективність функціонування транснаціональних корпорацій сімейного типу.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Dunning J. H. Location and the multinational enterprise: A neglected factor? Journal of International Business Studies. 1998. No. 29 (1). P. 45–66.https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490024
  2. Caves R. E. Multinational Enterprise and Economic Analysis. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. 324 p.
  3. Hymer S. H. The multinational corporation and the international division of labor. The Multinational Corporation: A Radical Approach. Papers by Stephen Herbert Hymer. Cambridge University Press: Cambridge, 1979. 534 p.
  4. Макогон Ю. В., Лисенко К. В. Інвестиційна привабливість України в умовах трансформації світового господарства. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2012. Вип. 1. Т. 1. С. 7–26.
  5. Молчанова Е. Взаємодія транснаціональних корпорацій з національними економіками на прикладі України. URL: http://library.fes.de/pdffiles/bueros/ukraine.
  6. Міжнародна економіка. Транснаціональні корпорації. URL: https://pidruchniki.com/1741062062537/ ekonomika/transnatsionalni_korporatsiyi.
  7. Астапович А. З. Транснациональный капитал США в мировом хозяйстве. М.: Наука, 1990. 200 с.
  8. Рокоча В. Трансакційні корпорації. Причини виникнення і розвитку ТНК. URL: http://readbookz. com/book/50/2010.html.
  9. Солоненко Ю. В. Управління сімейним бізнесом в умовах ринкової економіки. Економіка і організація управління. 2016. № 3 (23). С. 417–423.https://doi.org/10.1016/j.arcped.2015.12.006
  10. Drake A. Understanding Family business. A Practical Guide for the Next Generation. Institute for Family Business. London, 2009. 70 p.
  11. Astrachan C. B., Astrachan J. H. Family Business Branding. Leveraging stakeholder trust. London: IFB Research Foundation, 2015.
  12. Families in Business for the long term. URL: http://www.europeanfamilybusinesses.eu.
  13. Family Business, a key driver of Asian economies. URL: http://www.kpmgfamilybusiness. com/family-business-a-key-driver-of-asian-economies/.
  14. Final report of the Expert Group. Overview of Family-Business- Relevant Issues: research, networks, policy measures and existing studies: Institute for Family Business. URL: http://www. europeanfamilybusinesses.eu/.

 

References:
  1. Dunning J. H. Location and the multinational enterprise: A neglected factor? Journal of International Business Studies. 1998. No. 29 (1). P. 45–66.https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490024
  2. Caves R. E. Multinational Enterprise and Economic Analysis. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. 324 p.
  3. Hymer S. H. The multinational corporation and the international division of labor. The Multinational Corporation: A Radical Approach. Papers by Stephen Herbert Hymer. Cambridge University Press: Cambridge, 1979. 534 p.
  4. Makogon Y. V., Lisenko K. V. Іnvesticіjna privablivіst' Ukraїni v umovah transformacії svіtovogo gospodarstva. Teoretichnі і praktichnі aspekti ekonomіki ta іntelektual'noї vlasnostі. 2012. Vol. 1. T. 1.
    Р. 7–26.
  5. Molchanova E. Vzaєmodіya transnacіonal'nih korporacіj z nacіonal'nimi ekonomіkami na prikladі Ukraїni. URL: http://library.fes.de/pdffiles/bueros/ukraine.
  6. Mіzhnarodna ekonomіka. Transnacіonal'nі korporacії. URL: https://pidruchniki.com/1741062062537/ ekonomika/transnatsionalni_korporatsiyi.
  7. Astapovich A. Z. Transnacional'nyj kapital SSHA v mirovom hozyajstve. M.: Nauka, 1990. 200 р.
  8. Rokocha V. Transakcіjnі korporacії. Prichini viniknennya і rozvitku TNK. URL: http://readbookz.com/ book/50/2010.html.
  9. Solonenko Y. V. Upravlіnnya sіmejnim bіznesom v umovah rinkovoї ekonomіki. Ekonomіka і organіzacіya upravlіnnya. 2016. № 3 (23). Р. 417–423.https://doi.org/10.1016/j.arcped.2015.12.006
  10. Drake A. Understanding Family business. A Practical Guide for the Next Generation. Institute for Family Business. London, 2009. 70 p.
  11. Astrachan C. B., Astrachan J. H. Family Business Branding. Leveraging stakeholder trust. London: IFB Research Foundation, 2015.
  12. Families in Business for the long term. URL: http://www.europeanfamilybusinesses.eu.
  13. Family Business, a key driver of Asian economies. URL: http://www.kpmgfamilybusiness. com/family-business-a-key-driver-of-asian-economies/.
  14. Final report of the Expert Group. Overview of Family-Business- Relevant Issues: research, networks, policy measures and existing studies: Institute for Family Business. URL: http://www. europeanfamilybusinesses.eu/.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.