logo logo


Економічні чинники розвитку транспортної складової країн: порівняльний аналіз України та Польщі

НазваЕкономічні чинники розвитку транспортної складової країн: порівняльний аналіз України та Польщі
Назва англійськоюEconomic factors of countries transport component development: comparative analysis of Ukraine and Poland
АвториРатинський В.
Принадлежність Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Бібліографічний описРатинський В. Економічні чинники розвитку транспортної складової країн: порівняльний аналіз України та Польщі. Галицький економічний вісник. 2020. Том 64. № 3. С. 44-51.
Bibliographic description (trans):Ratynskyi, V. (2020). Economic factors of countries transport component development: comparative analysis of Ukraine and Poland. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 44-51.
Bibliographic description:Ratynskyi, V. (2020). Economic factors of countries transport component development: comparative analysis of Ukraine and Poland. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 44-51.
UDC:

338.47

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.044
Ключові слова

вантажний транспорт, ВВП, інфраструктура, ціна нафти, автомобільні та залізничні транспортні мережі.

 

Короткий опис

Проаналізовано останні тенденції протяжності доріг та обсяги вантажних перевезень, а також їхнє відношення до соціально-економічних та інфраструктурних змінних у двох сусідніх країнах – Польщі та Україні. Цей аналіз відноситься до періоду 2005–2018 років, так що враховано роки, що постраждали від світової економічної кризи, яка показує свій пік у 2009 році. Показано, що не всі досліджувані країни демонструють зв’язок між вантажопотоком та ВВП як можна було б очікувати на основі добре консолідованого досвіду й досліджень. Крім того, інші взаємозв’язки досліджено зі змішаними результатами між обсягами вантажопотоків та розширенням залізничної й дорожньої мереж, а також даними про ціни на нафту. Поряд з такими базовими галузями як промисловість, будівництво, торгівля і сільське господарство, транспорт займає важливе місце в економіці України. Базові галузі беруть участь у створенні валового внутрішнього продукту й національного доходу, створюють гарантію цілісності країни, її економічної незалежності й національної безпеки. При цьому транспорту відведена особлива роль, так як він доставляє виготовлену продукцію споживачам і тим самим завершує виробничий процес. Тому в умовах ринкових відносин важливо встановити роль і місце транспорту в економіці країни. На всіх етапах розвитку економіки транспорт забезпечує потреби її галузей і населення в оперативному переміщенні вантажів і пасажирів. При розвитку ринкових відносин особливо гостро ставиться питання про дотримання термінів переміщення, встановлених замовником перевезень. Основною особливістю транспорту є нематеріальний характер продукції, що виробляється. Транспорт забезпечує нормальне функціонування виробничої та невиробничої сфер економіки, задовольняє потреби населення і, отже, є обслуговуючою галуззю. Звідси і його специфічна роль у забезпеченні (опосередковано) зростання суспільного продукту й національного доходу й поліпшення роботи галузей, які виробляють матеріальну продукцію. Ця роль полягає у своєчасній доставці необхідної продукції від виробника до споживачів, зменшення втрат продукції та сировини, скорочення часу доставки матеріальних засобів, що знаходяться на транспорті, поліпшенні транспортного обслуговування населення шляхом швидкої його доставки в комфортних умовах. Транспорт одночасно виступає і в ролі споживача, і в ролі роботодавця, бо використовує транспортні засоби, пальне й іншу продукцію різних галузей економіки, а також трудові ресурси. Темпи розвитку транспорту повинні трохи випереджувати потреби в перевезенні вантажів і пасажирів. Резерви транспорту вважаються доцільними видами резервів, так як відсутність можливостей переміщення вантажів і пасажирів є серйозним гальмом у розвитку економіки. 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Alises A., Vassallo J. Comparison of road freight transport trends in Europe. Coupling and decoupling factors from an Input-Output structural decomposition analysis. Trasportation Research part A: Policy and Practice. 2015. 82. P. 141–157. URL: https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.09.013
  2. Antonio Danesi, Davide Ongari, Cristian Poliziani, & Federico Rupi. Evolution of the Road and Rail Transport of Goods in European Countries before and after the Financial Crises. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina. 2019. 21 (4). P. 3–12.
  3. Engstrom R. The Roads’ Role in the freight Transport System. Transportation Research Procedia. 2016. 14. P. 1443–1452. URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.217
  4. Ferrari P. Some necessary conditions for the success of innovations in rail freight transport. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2018. 118. P. 747–758. URL: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.020
  5. Gavriilidis K., Kambouroudis D. S., Tsakou K., Tsouknidis D. A. Volatility forecasting across tanker freight rates: the role of oil price shocks. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. 2018. 118. P. 376–391. URL: https://doi.org/10.1016/j.tre.2018.08.012
  6. Holguín-Veras J., Lea J. A., Sánchez-Díaz I., Browne M., Wojtowicz J. State of the art and practice of urban freight management: Part I: Infrastructure, vehicle-related, and traffic operations. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2018. URL: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.037.
  7. Kang W., Pérez de Gracia F., Ratti R., The asymmetric response of gasoline price to oil price shocks and policy uncertainty. Energy Economics. 2018. 77. P. 66–79. URL: https://doi.org/10.1016/j.eneco.2018.09.007
  8. Kellner F., Otto A., Brabander C., Bringing infrastructure into pricing in road freight transportation – a measuring concept based on navigation service data. Transportation Research Procedia. 2017. 25. P. 794–805. URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.458
  9. Keystat from 2005 to 2018 – ITF. URL: https://www.itf-oecd.org/key-transport-statistics.
  10. Khaled A. A., Mingzhou J., Clarke D. B., Hoque M. A. Train design and routing optimization for evaluating criticality of freight railroad infrastructures. Transportation Research Part B: Methodological. 2015. 71. P. 71–84. URL: https://doi.org/10.1016/j.trb.2014.10.002
  11. LI T., Xue L., Chen Y., Chen F., Miao Y., Shao X., Zhange CH. Insights from multifractality analysis of tanker freight market volatility with common external factor of crude oil price. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. 2018. 505. P. 374–384. URL: https://doi.org/10.1016/j.physa.2018.02.107
  12. Lupi M., Mantecchini L., Rupi F. Econometric models for the Italian railway transportation demand. Ingegneria Ferroviaria. 2004. 3 (3). URL: http://hdl.handle.net/11568/187961.
  13. Moschovou T. Freight transport impacts from the economic crisis in Greece. Transport policy. 2017., 57. P. 51–58. URL: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.04.001
  14. Oil price data – U. S. Energy Information Administration.
  15. Statistical Pocketbook from 2005 to 2016 – European commission. URL: https://ec.europa.eu/transport/.
  16. Transport – activity results in 2018. Statistics Poland. URL: https://stat.gov.pl/en/topics/transport-and-communications/.
  17. Varjan P., Rovňaníková D., Gnap J. Examining changes in GDP on the demand for road freight transport. Procedia Engineering. 2017. 192. P. 911–916. URL: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.06.157
  18. Victor Aulin, Andrii Hrynkiv, Oleg Lyashuk, Yuriy Vovk, Sergii Lysenko, Dmytro Holub, Taras Zamota, Andrii Pankov, Mariana Sokol, Vadym Ratynskyi, & Olena Lavrentieva. Increasing the Functioning Efficiency of the Working Warehouse of the «UVK Ukraine» Company Transport and Logistics Center. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina. 2020. 22 (2). Р. 3–14. URL: https://doi.org/10.26552/com.C.2020.2.3-14
  19. Wiegmans B., Champagne Gelinas A., Duchesne S., Slack B., Witte P. Rail and road freight transport network efficiency of Canada, member states of the EU, and the USA. Research in Transportation Business & Management. 2018. 28. Р. 54–65. URL: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2018.10.004
  20. World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. URL: https://data.worldbank.org/.
  21. Ратинський В. В., Гагалюк О. Аналіз проблем і перспектив розвитку елементів транспортної складової економіки в умовах добровільного об’єднання територіальних громад Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету. 2019. Випуск 3.
    С. 23–30.
  22. Статистичний збірник «Транспорт і зв’язок України 2018» Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/08/zb_tr2018pdf.pdf.

 

References:
  1. Alises A., Vassallo J. Comparison of road freight transport trends in Europe. Coupling and decoupling factors from an Input-Output structural decomposition analysis. Trasportation Research part A: Policy and Practice. 2015. 82. P. 141–157. URL: https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.09.013
  2. Antonio Danesi, Davide Ongari, Cristian Poliziani, & Federico Rupi. Evolution of the Road and Rail Transport of Goods in European Countries before and after the Financial Crises. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina. 2019. 21 (4). P. 3–12.
  3. Engstrom R. The Roads’ Role in the freight Transport System. Transportation Research Procedia. 2016. 14. P. 1443–1452. URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.217
  4. Ferrari P. Some necessary conditions for the success of innovations in rail freight transport. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2018. 118. P. 747–758. URL: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.020
  5. Gavriilidis K., Kambouroudis D. S., Tsakou K., Tsouknidis D. A. Volatility forecasting across tanker freight rates: the role of oil price shocks. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. 2018. 118. P. 376–391. URL: https://doi.org/10.1016/j.tre.2018.08.012
  6. Holguín-Veras J., Lea J. A., Sánchez-Díaz I., Browne M., Wojtowicz J. State of the art and practice of urban freight management: Part I: Infrastructure, vehicle-related, and traffic operations. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2018. URL: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.037.
  7. Kang W., Pérez de Gracia F., Ratti R., The asymmetric response of gasoline price to oil price shocks and policy uncertainty. Energy Economics. 2018. 77. P. 66–79. URL: https://doi.org/10.1016/j.eneco.2018.09.007
  8. Kellner F., Otto A., Brabander C., Bringing infrastructure into pricing in road freight transportation – a measuring concept based on navigation service data. Transportation Research Procedia. 2017. 25. P. 794–805. URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.458
  9. Keystat from 2005 to 2018 – ITF. URL: https://www.itf-oecd.org/key-transport-statistics.
  10. Khaled A. A., Mingzhou J., Clarke D. B., Hoque M. A. Train design and routing optimization for evaluating criticality of freight railroad infrastructures. Transportation Research Part B: Methodological. 2015. 71. P. 71–84. URL: https://doi.org/10.1016/j.trb.2014.10.002
  11. LI T., Xue L., Chen Y., Chen F., Miao Y., Shao X., Zhange CH. Insights from multifractality analysis of tanker freight market volatility with common external factor of crude oil price. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. 2018. 505. P. 374–384. URL: https://doi.org/10.1016/j.physa.2018.02.107
  12. Lupi M., Mantecchini L., Rupi F. Econometric models for the Italian railway transportation demand. Ingegneria Ferroviaria. 2004. 3 (3). URL: http://hdl.handle.net/11568/187961.
  13. Moschovou T. Freight transport impacts from the economic crisis in Greece. Transport policy. 2017., 57. P. 51–58. URL: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.04.001
  14. Oil price data – U. S. Energy Information Administration.
  15. Statistical Pocketbook from 2005 to 2016 – European commission. URL: https://ec.europa.eu/transport/.
  16. Transport – activity results in 2018. Statistics Poland. URL: https://stat.gov.pl/en/topics/transport-and-communications/.
  17. Varjan P., Rovňaníková D., Gnap J. Examining changes in GDP on the demand for road freight transport. Procedia Engineering. 2017. 192. P. 911–916. URL: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.06.157
  18. Victor Aulin, Andrii Hrynkiv, Oleg Lyashuk, Yuriy Vovk, Sergii Lysenko, Dmytro Holub, Taras Zamota, Andrii Pankov, Mariana Sokol, Vadym Ratynskyi, & Olena Lavrentieva. Increasing the Functioning Efficiency of the Working Warehouse of the “UVK Ukraine” Company Transport and Logistics Center. Communications – Scientific Letters of the University of Zilina. 2020. 22 (2). Р. 3–14. URL: https://doi.org/10.26552/com.C.2020.2.3-14
  19. Wiegmans B., Champagne Gelinas A., Duchesne S., Slack B., Witte P. Rail and road freight transport network efficiency of Canada, member states of the EU, and the USA. Research in Transportation Business & Management. 2018. 28. Р. 54–65. URL: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2018.10.004
  20. World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. URL: https://data.worldbank.org/.
  21. Ratynskyj V. V., Gagalyuk O. Analiz problem i perspektyv rozvytku elementiv transportnoyi skladovoyi ekonomiky v umovax dobrovilnogo obyednannya terytorialnyx gromad Galyczkyj ekonomichnyj visnyk Ternopilskogo nacionalnogo texnichnogo universytetu. 2019. Vypusk 3. Р. 23–30.
  22. Statystychnyj zbirnyk “Transport i zvyazok Ukrayiny 2018” Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/08/zb_tr2018pdf.pdf.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.