logo logo


Формування системи реагування на потреби споживачів у закладі вищої освіти

НазваФормування системи реагування на потреби споживачів у закладі вищої освіти
Назва англійськоюFormation of consumer response system in higher education institution
АвториЧайка І.
Принадлежність ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», Полтава, Україна
Бібліографічний описЧайка І. Формування системи реагування на потреби споживачів у закладі вищої освіти. Галицький економічний вісник. 2020. Том 64. № 3. С. 59-67.
Bibliographic description (trans):Chaika, I. (2020). Formation of consumer response system in higher education institution. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 59-67.
Bibliographic description:Chaika, I. (2020). Formation of consumer response system in higher education institution. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 59-67.
UDC:

378.112:005.336.1(477)

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.059
Ключові слова

маркетингова діяльність, система реагування на потреби споживачів, дорожня карта заходу, діаграма систематизації процесу, якість освітньої послуги, системна ефективність.

 

Короткий опис

Ефективне функціонування підприємства сфери послуг, яким є заклад вищої освіти (ЗВО), вимагає від нього постійного вдосконалення маркетингової діяльності, зокрема за рахунок налагодження системної взаємодії з різними категоріями споживачів (стейкхолдерами). Розглянуто теоретичні та практичні аспекти формування системи реагування на потреби споживачів у ЗВО, проаналізовано перешкоди впровадження такої системи та розглянуто шляхи їх подолання. Запропоновано ЗВО розробляти систему реагування на потреби споживачів на основі наведеного орієнтовного переліку програм, який має впроваджуватися як результат досліджень думки стейкхолдерів щодо їх бачення переваг освітніх пропозицій вишу. Для наочності запропоновано зразок розроблення процесу підготовки й проведення заходу за участю стейкхолдерів (на прикладі заходу «День кар’єри»), розроблено діаграму систематизації процесу його проведення (шляхом модернізації причинно-наслідкової діаграми К. Ісікави) та на цій основі сформовано дорожню карту заходу – маркетинговий інструмент, що дозволяє планувати та координувати дії як персоналу ЗВО, так і стейкхолдерів шляхом накопичення необхідної маркетингової інформації. Представлено авторську систему реагування на потреби споживачів ЗВО, що складається з чотирьох підсистем, які взаємодіють за принципами холізму. Класифіковано перешкоди на шляху впровадження в українських ЗВО такої системи і запропоновано шляхи їх подолання. З’ясовано, що системи реагування на потреби споживачів у ЗВО вимагає від останнього постійного розвитку й удосконалення. Для вирішення цього завдання детально опрацьовано умови, які необхідно створити як для результативної роботи зі скаргами споживачів, так і для заохочення споживачів надавати пропозиції. Запропоновано відповідні заходи забезпечення зазначених процесів. Як результат, на основі аналізу та переосмислення праць українських і зарубіжних учених з питань удосконалення маркетингової діяльності підприємства сфери послуг, розроблено систему реагування на потреби споживачів у ЗВО як елемента його маркетингової діяльності з метою підвищення ефективності функціонування.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Тєлєтов О. С. Маркетинг в освітній діяльності. Економіка та підприємництво: зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів: у 2 ч. К.: КНЕУ, 2015. Ч. 1. Вип. 34–35. С. 78–86.
  2. Василькова Н. В. Стратегічне маркетингове планування у вищому навчальному закладі. Економіка та підприємництво: зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів: у 2 ч. К.: КНЕУ, 2015. Ч. 1. Вип. 34–35. С. 5–14.
  3. Ілляшенко С. М. та ін. Аналіз факторів, що впливають на споживчий вибір абітурієнтів на ринку освітніх послуг. Економіка та підприємництво: зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів: у 2 ч. К.: КНЕУ, 2015. Ч. 1. Вип. 34–35. С. 32–39.
  4. Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік / за заг. ред. проф. Сергія Квіта. Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020. 244 с.
  5. Чайка І. П. Холістичний маркетинг і його значення у функціонуванні вищого навчального закладу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 3. С. 53–60.
  6. Исикава К. Японские методы управления качеством. М.: Экономика, 1988. 214 с.
  7. Котлер Ф., Карен Ф. А. Фокс. Стратегічний маркетинг для навчальних закладів. К.: УАМ, 2011. 580 с.

 

References:
  1. Tyelyetov O. S. Marketynh v osvitniy diyal’nosti. Marketing in educational activities. Ekonomika ta pidpryyemnytstvo: zb. nauk. pr. molodykh uchenykh ta aspirantiv: u 2 ch. K.: KNEU, 2015. Ch. 1. Vyp. 34–35. Р. 78–86.
  2. Vasyl’kova N. V. Stratehichne marketynhove planuvannya u vyshchomu navchal’nomu zakladi. Strategic Planning at Higer Education Institution. Ekonomika ta pidpryyemnytstvo: zb. nauk. pr. molodykh uchenykh ta aspirantiv: u 2 ch. K.: KNEU, 2015. Ch. 1. Vyp. 34–35. Р. 5–14.
  3. Illyashenko S. M. ta in. Analiz faktoriv, shcho vplyvayut’ na spozhyvchyy vybir abituriyentiv na rynku osvitnikh posluh. Analysis of factors influencing the consumer choice of entrants in the market of educational services. Ekonomika ta pidpryyemnytstvo: zb. nauk. pr. molodykh uchenykh ta aspirantiv: u 2 ch. K.: KNEU, 2015. Ch. 1. Vyp. 34–35. Р. 32–39.
  4. Richnyy zvit Natsional’noho ahent·stva iz zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity za 2019 rik. 2019 Annual Report of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education / za zah. red. prof. Serhiya Kvita. Kyiv: National Agency for Higher Education Quality Assurance, 2020. 244 p.
  5. Chayka I. P. Kholistychnyy marketynh i yoho znachennya u funktsionuvanni vyshchoho navchal’noho zakladu. Holistic Marketing and its Importance in the Functioning of universities. Marketing and Management of Innovations. 2013. № 3. Р. 53–60.
  6. Ishikawa К, Japanese methods of quality management. Мoscow: Economics, 1998. 214 p.
  7. Коtler Ph., Кaren F. A. Fox Strategic Marketing for Educational Institutions. Kyiv: UАМ, 2011. 580 р.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.