logo logo


Визначення «Інноваційної послуги» в контексті впровадження цифрових технологій

НазваВизначення «Інноваційної послуги» в контексті впровадження цифрових технологій
Назва англійськоюDefinition of «Innovative service» in the context of digital technologies implementation
АвториКульчицький О.
Принадлежність Державний університет інфраструктури та технологій, Київ, Україна
Бібліографічний описКульчицький О. Визначення «Інноваційної послуги» в контексті впровадження цифрових технологій. Галицький економічний вісник. 2020. Том 64. № 3. С. 163-173.
Bibliographic description (trans):Kulchytskyy, O. (2020). Definition of «Innovative service» in the context of digital technologies implementation. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 163-173.
Bibliographic description:Kulchytskyy, O. (2020). Definition of «Innovative service» in the context of digital technologies implementation. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 163-173.
UDC:

330.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.163
Ключові слова

концепція послуги, інноваційна послуга, цифрові технології, цифрова послуга.

 

Короткий опис

Проаналізовано різні підходи до визначення терміна «інноваційна послуга» та запропоновано авторське визначення цього терміна. Нині існують різні підходи до визначення «інноваційних послуг» у літературі та джерелах інформації. Ділове й наукове середовище відчуває термінологічні труднощі в чіткому розумінні та використанні терміна «інноваційна послуга», особливо в контексті використання цифрових технологій та цифровізації бізнесу. На основі вивчення поняття послуги, розроблення нових послуг, інновацій у послугах запропоновано вдосконалене визначення терміна «інноваційна послуга». Виокремлено основні визначення та характеристики послуги; концепція послуги; розглянуто подібні та відмінні характеристики між розробленням нових послуг та розробленням нового продукту; підходи до визначення терміна інноваційної послуги; проаналізовано аспекти інновацій у послугах, особливості й характеристики інноваційних послуг; виокремлено компоненти інноваційної послуги. Розглянуто концепцію інноваційної послуги в контексті цифрових технологій та цифрової трансформації. Наявні визначення терміна «інноваційна послуга» в основному базуються на суті «нової послуги», припускаючи, що кожна компанія певною мірою є інноваційною та розвиває інноваційні послуги. Однак трактувати інноваційні послуги лише як нову послугу проблематично, оскільки «новизна» є відносною концепцією. Наявні визначення поняття «інноваційна послуга» також забезпечують технологічну перспективу інновацій, яка визначається розвитком нової технології, що може сприяти розвитку багатьох різноманітних пропозицій. Наголошено на основних особливостях інноваційної послуги, таких, як продукт, процес та організація. Передбачено, що інновація, яка є технологічною та суттєво відрізняється від наявної, повинна мати економічні наслідки для компанії. Запропоновано вдосконалене визначення терміна: інноваційна послуга – це створення та впровадження за спільною участю зацікавлених сторін нових пропозицій цінності, які раніше не були доступні споживачам із застосуванням цифрових технологій.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Моргулець О. Б. Менеджмент у сфері послуг: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури. 2012. 384 с.
  2. Service Design, Visualization and Testing. URL: https://www.researchgate.net/publication/317748641_ Service_Design_Visualization_and_Testing. [In English].
  3. Torney M., Kuntzky K., Herrmann C. Service Development and Implementation – A Review of the State of the Art. Proceedings of the 1st CIRP Industrial Product-Service Systems (IPS2) Conference, Cranfield University. 2009. 24 p.
  4. Agarwal R., Selen W., Roos G., Green R. The Handbook of Service Innovation. Springer: 2015, 858 p.https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6590-3
  5. Service innovation. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Service_innovation. [In English].
  6. Den Hertog P. Knowledge-intensive business services as co-producers of innovation. International Journal of Innovation Management. 2000. Vol. 4. № 4. P. 491–504.https://doi.org/10.1142/S136391960000024X
  7. Miles I. Services in the new industrial economy. Futures. 1993. Vol. 25. № 6. P. 653–672.https://doi.org/10.1016/0016-3287(93)90106-4
  8. Francis D., Bessant J. Targeting innovation and implications for capability development. Technovation. 2005. Vol. 25. № 3. P. 171–183.https://doi.org/10.1016/j.technovation.2004.03.004
  9. Goldstein S. M., Johnston R., Duffy J., Rao J. The service concept: the missing link in service design research? Journal of Operations Management. 2002. Vol. 20. № 2. P. 121–134.https://doi.org/10.1016/S0272-6963(01)00090-0
  10. Droege H., Hilderbrand D., Miguel A., Forcada H. Innovation in services: present findings, and future pathways. Journal of Service Management. 2009. Vol. 20. № 2. P. 131–155.https://doi.org/10.1108/09564230910952744
  11. Agarwal R., Selen W. Multi-dimensional nature of service innovation-operationalisation of the elevated service offerings construct in collaborative service organisations. International Journal of Production Management. 2011. Vol. 31. № 11. P. 1164–1192.https://doi.org/10.1108/01443571111178484
  12. Toivonen M., Tuominen T. Emergence of innovations in services. The Service Industries Journal. 2009. Vol. 29. № 7. P. 887–902.https://doi.org/10.1080/02642060902749492
  13. Ordanini A., Parasuraman A. Service innovation viewed through a service-dominant logic lens: A conceptual framework and empirical analysis. Journal of Service Research. 2010. Vol. 14. № 1. P. 3–23.https://doi.org/10.1177/1094670510385332
  14. Santamaría L., Jesús Nieto M., Miles I. Service innovation in manufacturing firms: Evidence from Spain. Technovation. 2012. Vol. 32. № 2. P. 144–155.https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.08.006
  15. Cho I., Park H., Kim J. K. The moderating effect of innovation protection mechanisms on the competitiveness of service firms. Service Business. 2012. Vol. 6. № 3. P. 369–386.https://doi.org/10.1007/s11628-012-0140-3
  16. Giannopoulou E., Gryszkiewicz L., Barlatier J. P. Creativity for service innovation: A practice-based perspective. Managing Service Quality: An International Journal. 2014. Vol. 24. № 1. P. 23–44.https://doi.org/10.1108/MSQ-03-2013-0044
  17. Skålén P., Gummerus J., Koskull C., Magnusson P. R. Exploring value propositions and service innovation: A service-dominant logic study. Journal of the Academy of Marketing Science. 2014. P. 1–22.https://doi.org/10.1007/s11747-013-0365-2
  18. Kuo Y. K., Kuo T. H., Ho L. A. Enabling innovative ability: Knowledge sharing as a mediator. Industrial Management & Data Systems. 2014. Vol. 114. № 5. P. 696–710.https://doi.org/10.1108/IMDS-10-2013-0434
  19. Oke A. Innovation types and innovation management practices in service companies. International Journal of Operations & Production Management. 2007. Vol. 27.№ 6. P. 564–587.https://doi.org/10.1108/01443570710750268
  20. Cheng C. C., Krumwiede D. The effects of market orientation on new service performance: The mediating role of innovation. International Journal of Services, Technology and Management. 2010. Vol. 16. № 1. P. 49–73.https://doi.org/10.1504/IJSTM.2011.041977
  21. Lin R. J., Chen R. H., Chiu K. S. Customer relationship management and innovation capability: An empirical study. Industrial Management & Data Systems. 2010. Vol. 110. № 1. P. 111–133.https://doi.org/10.1108/02635571011008434
  22. Love J. H., Roper S., Hewitt-Dundas N. Service innovation, embeddedness and business performance: Evidence from Northern Ireland. Regional Studies. 2010. Vol. 44. № 8. P. 983–1004.https://doi.org/10.1080/00343400903401568
  23. Salunke S., Weerawardena J., McColl-Kennedy J. R. Towards a model of dynamic capabilities in innovation-based competitive strategy: Insights from project-oriented service firms. Industrial Marketing Management. 2011. Vol. 40. № 8. P. 1251–1263.https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.10.009
  24. Enz C. A. Strategies for the implementation of service innovations. Cornell Hospitality Quarterly. 2012. Vol. 53. № 3. P. 187–195.https://doi.org/10.1177/1938965512448176
  25. Jian Z., Wang C. The impacts of network competence, knowledge sharing on service innovation performance: Moderating role of relationship quality. Journal of Industrial Engineering and Management. 2013. Vol. 6. № 1.https://doi.org/10.3926/jiem.659
  26. Joachim Breunig K., Helge A. T., Maria Hydle K. Incentives and performance measures for open innovation practices. Measuring Business Excellence. 2014. Vol. 18. № 1. P. 45–54.https://doi.org/10.1108/MBE-10-2013-0049
  27. Weiss P., Bulander R. Digital Service Innovation and Smart Technologies: Developing Digital Strategies based on Industry 4.0 and Product Service Systems for the Renewal Energy Sector. 26th RESER Conference Proceedings. P. 274–291.
  28. E-services. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/E-services. [In English].
  29. Scupola A. E-Services: Definition, Characteristics and Taxonomy. Journal of Electronic Commerce in Organizations. Vol. 6. № 2.
  30. What Is Digital Service Delivery? URL: https://www.kaizenko.com/what-is-digital-service-delivery/. [In English].
  31. What Is Digital Government Service? URL: https://granicus.com/dictionary/digital-government-services/. [In English].
  32. Digital services. URL: https://itlaw.wikia.org/wiki/Digital_services. [In English].
  33. Delivering public services in a connected world. URL: https://www.cisco.com/assets/ global/UK/public_sector/new/pdfs/DigitalPublicServicesWebSinglePageV1.pdf. [In English].
  34. Business Services vs IT Services vs Digital Services. URL: http://esmarchitecture.com/key-concepts/business-it-digital-services.html. [In English].
  35. Williams K., Rossi M., Chatterjee S. Design of emerging digital services: A taxonomy. European Journal of Information Systems. Vol. 17. № 5. P. 505–517.https://doi.org/10.1057/ejis.2008.38

 

References:
  1. Morgulets O. B. Menedzment u sferi poslug: navcz. posib. K.: Centr uchbovoyi literatury. 2012. 384 p.
  2. Service Design, Visualization and Testing. URL: https://www.researchgate.net/publication/317748641_ Service_Design_Visualization_and_Testing. [In English].
  3. Torney M., Kuntzky K., Herrmann C. Service Development and Implementation – A Review of the State of the Art. Proceedings of the 1st CIRP Industrial Product-Service Systems (IPS2) Conference, Cranfield University. 2009. 24 p.
  4. Agarwal R., Selen W., Roos G., Green R. The Handbook of Service Innovation. Springer: 2015, 858 p.https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6590-3
  5. Service innovation. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Service_innovation. [In English].
  6. Den Hertog P. Knowledge-intensive business services as co-producers of innovation. International Journal of Innovation Management. 2000. Vol. 4. № 4. P. 491–504.https://doi.org/10.1142/S136391960000024X
  7. Miles I. Services in the new industrial economy. Futures. 1993. Vol. 25. № 6. P. 653–672.https://doi.org/10.1016/0016-3287(93)90106-4
  8. Francis D., Bessant J. Targeting innovation and implications for capability development. Technovation. 2005. Vol. 25. № 3. P. 171–183.https://doi.org/10.1016/j.technovation.2004.03.004
  9. Goldstein S. M., Johnston R., Duffy J., Rao J. The service concept: the missing link in service design research? Journal of Operations Management. 2002. Vol. 20. № 2. P. 121–134.https://doi.org/10.1016/S0272-6963(01)00090-0
  10. Droege H., Hilderbrand D., Miguel A., Forcada H. Innovation in services: present findings, and future pathways. Journal of Service Management. 2009. Vol. 20. № 2. P. 131–155.https://doi.org/10.1108/09564230910952744
  11. Agarwal R., Selen W. Multi-dimensional nature of service innovation-operationalisation of the elevated service offerings construct in collaborative service organisations. International Journal of Production Management. 2011. Vol. 31. № 11. P. 1164–1192.https://doi.org/10.1108/01443571111178484
  12. Toivonen M., Tuominen T. Emergence of innovations in services. The Service Industries Journal. 2009. Vol. 29. № 7. P. 887–902.https://doi.org/10.1080/02642060902749492
  13. Ordanini A., Parasuraman A. Service innovation viewed through a service-dominant logic lens: A conceptual framework and empirical analysis. Journal of Service Research. 2010. Vol. 14. № 1. P. 3–23.https://doi.org/10.1177/1094670510385332
  14. Santamaría L., Jesús Nieto M., Miles I. Service innovation in manufacturing firms: Evidence from Spain. Technovation. 2012. Vol. 32. № 2. P. 144–155.https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.08.006
  15. Cho I., Park H., Kim J. K. The moderating effect of innovation protection mechanisms on the competitiveness of service firms. Service Business. 2012. Vol. 6. № 3. P. 369–386.https://doi.org/10.1007/s11628-012-0140-3
  16. Giannopoulou E., Gryszkiewicz L., Barlatier J. P. Creativity for service innovation: A practice-based perspective. Managing Service Quality: An International Journal. 2014. Vol. 24. № 1. P. 23–44.https://doi.org/10.1108/MSQ-03-2013-0044
  17. Skålén P., Gummerus J., Koskull C., Magnusson P. R. Exploring value propositions and service innovation: A service-dominant logic study. Journal of the Academy of Marketing Science. 2014. P. 1–22.https://doi.org/10.1007/s11747-013-0365-2
  18. Kuo Y. K., Kuo T. H., Ho L. A. Enabling innovative ability: Knowledge sharing as a mediator. Industrial Management & Data Systems. 2014. Vol. 114. № 5. P. 696–710.https://doi.org/10.1108/IMDS-10-2013-0434
  19. Oke A. Innovation types and innovation management practices in service companies. International Journal of Operations & Production Management. 2007. Vol. 27.№ 6. P. 564–587.https://doi.org/10.1108/01443570710750268
  20. Cheng C. C., Krumwiede D. The effects of market orientation on new service performance: The mediating role of innovation. International Journal of Services, Technology and Management. 2010. Vol. 16. № 1. P. 49–73.https://doi.org/10.1504/IJSTM.2011.041977
  21. Lin R. J., Chen R. H., Chiu K. S. Customer relationship management and innovation capability: An empirical study. Industrial Management & Data Systems. 2010. Vol. 110. № 1. P. 111–133.https://doi.org/10.1108/02635571011008434
  22. Love J. H., Roper S., Hewitt-Dundas N. Service innovation, embeddedness and business performance: Evidence from Northern Ireland. Regional Studies. 2010. Vol. 44. № 8. P. 983–1004.https://doi.org/10.1080/00343400903401568
  23. Salunke S., Weerawardena J., McColl-Kennedy J. R. Towards a model of dynamic capabilities in innovation-based competitive strategy: Insights from project-oriented service firms. Industrial Marketing Management. 2011. Vol. 40. № 8. P. 1251–1263.https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.10.009
  24. Enz C. A. Strategies for the implementation of service innovations. Cornell Hospitality Quarterly. 2012. Vol. 53. № 3. P. 187–195.https://doi.org/10.1177/1938965512448176
  25. Jian Z., Wang C. The impacts of network competence, knowledge sharing on service innovation performance: Moderating role of relationship quality. Journal of Industrial Engineering and Management. 2013. Vol. 6. № 1.https://doi.org/10.3926/jiem.659
  26. Joachim Breunig K., Helge A. T., Maria Hydle K. Incentives and performance measures for open innovation practices. Measuring Business Excellence. 2014. Vol. 18. № 1. P. 45–54.https://doi.org/10.1108/MBE-10-2013-0049
  27. Weiss P., Bulander R. Digital Service Innovation and Smart Technologies: Developing Digital Strategies based on Industry 4.0 and Product Service Systems for the Renewal Energy Sector. 26th RESER Conference Proceedings. P. 274–291.
  28. E-services. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/E-services. [In English].
  29. Scupola A. E-Services: Definition, Characteristics and Taxonomy. Journal of Electronic Commerce in Organizations. Vol. 6. № 2.
  30. What Is Digital Service Delivery? URL: https://www.kaizenko.com/what-is-digital-service-delivery/. [In English].
  31. What Is Digital Government Service? URL: https://granicus.com/dictionary/digital-government-services/. [In English].
  32. Digital services. URL: https://itlaw.wikia.org/wiki/Digital_services. [In English].
  33. Delivering public services in a connected world. URL: https://www.cisco.com/assets/ global/UK/public_sector/new/pdfs/DigitalPublicServicesWebSinglePageV1.pdf. [In English].
  34. Business Services vs IT Services vs Digital Services. URL: http://esmarchitecture.com/key-concepts/business-it-digital-services.html. [In English].
  35. Williams K., Rossi M., Chatterjee S. Design of emerging digital services: A taxonomy. European Journal of Information Systems. Vol. 17. № 5. P. 505–517.https://doi.org/10.1057/ejis.2008.38

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.