logo logo


Огляд підходів до поняття «компетенція» в освітньому процесі

НазваОгляд підходів до поняття «компетенція» в освітньому процесі
Назва англійськоюThe overview of approaches to «competence» notion in the educational process
АвториСновидович І.
Принадлежність Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, Україна
Бібліографічний описСновидович І. Огляд підходів до поняття «компетенція» в освітньому процесі. Галицький економічний вісник. 2020. Том 64. № 3. С. 185-191.
Bibliographic description (trans):Snovydovych, I. (2020). The overview of approaches to «competence» notion in the educational process. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 185-191.
Bibliographic description:Snovydovych, I. (2020). The overview of approaches to «competence» notion in the educational process. Galician economic journal, vol. 64, no 3, pp. 185-191.
UDC:

378.001.9

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.185
Ключові слова

компетенції, навики, ключові компетенції, ключові ознаки, молодий фахівець.

Короткий опис

Розглянуто й проаналізовано аналіз поняття «компетенція» на основі напрацювань українських та зарубіжних науковців. Обґрунтовано й описано визначення і встановлено основні ознаки та чинники, які об’єднують термін «компетенція», а також запропоновано власне визначення. Сформовано перелік ключових компетенцій для молодих фахівців відповідно до потреб і рекомендацій працедавців та вимог сучасного ринку праці. Також, вивчаючи та аналізуючи рекомендації Рамкової програми Європейського Союзу щодо оновлених ключових компетентностей, сформовано перелік важливих компетенцій, які необхідні молодим фахівцям для їх подальшої професійної реалізації. Адже входження України в Європейське освітнє середовище, інтеграція національної системи освіти у світову та орієнтація на європейські й світові стандарти зумовили впровадження до змісту сучасної освіти нових форм та видів навчання, які мають бути наповнені теоретичними та практичними засобами, суть яких розкривається через набуття студентами необхідних компетенцій. Сформовано перелік важливих компетенцій, необхідних молодим фахівцям для їх подальшої професійної реалізації. Крім цього, на основі вивчення вимог працедавців щодо майбутніх працівників наголошено, що дуже важливим для них є не так досвід роботи, як м’які навички або компетентності, так звані softskills, які допомагають успішно співпрацювати та комунікувати й досягати поставленої мети чи завдання. На основі рекомендацій Львівського обласного центру зайнятості сформовано перелік найнеобхідніших та затребуваних навичок, якими повинні володіти випускники закладів вищої освіти для того, щоб бути успішно працевлаштованим. Отже, реагуючи на потреби сучасного ринку праці, який нині активно змінюється, основними напрямками освіти стосовно компетентностей, що мають бути закладені у нові освітні програми, мають бути вміння пристосовуватися до швидких змін та викликів, уміння визначати цілі, управлінські компетенції, критично мислити й опрацьовувати інформацію, лідерство, ефективна комунікація, командна робота, спрямована на успішний результат.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Словник української мови: в 11 томах. 1973. Т. 4. С. 250. URL: http://sum.in.ua/p/4/250/2 (дата звернення: 26.03.2020).
  2. Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. 2008. № 3. С. 23–30. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52560.
  3. Галямина И. Г. Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения с использованием компетентностного подхода. Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы: материалы к четвертому заседанию методологического семинара. Москва, 2004. С. 66. URL: http://www.rc.edu.ru/rc/bologna/ works.
  4. Wielki słownik języka polskiego. URL: https://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=6956&id_znaczenia= 4324342&l=13&ind=0 (дата звернення: 26.03.2020).
  5. Кучай О. В. Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти. Рідна школа. 2009. № 11. С. 44‑48.
  6. Хуторской А. В., Хуторская Л. Н. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования. Книги и статьи А. В. Хуторского. URL: http://www. khutorskoy.ru/books/2008/A.V.Khutorskoy_L.N.Khutorskaya_Compet.pdf.
  7. Пoмeтун O. І. Диcкуciя укрaїнcьких пeдaгoгiв нaвкoлo питaнь зaпрoвaджeння кoмпeтeнтнicнoгo пiдхoду в укрaїнcькiй ocвiтi. Кoмпeтeнтнicний пiдхiд у cучacнiй ocвiтi: cвiтoвий дocвiд тa укрaїнcькi пeрcпeктиви. Київ, 2004. С. 112.
  8. Фролов Ю. В., Махотин Д. А. Компетентностная модель как основа оценки качества подготовки специалистов. Высшее образование сегодня. 2004. № 8. С. 34–41.
  9. Селевко Г. Компетентности и их классификация. Народное образование. 2004. № 4. С. 138–143.
  10. Лейко С. В. Поняття «компетенція» та «компетентність»: теоретичний аналіз. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 4. С. 128–135. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2013_4_15.
  11. Бібік Н. В. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, 2004. С. 45–50.
  12. Айзенбрат М. Сутність понять «компетентність» і «компетенція» в сучасній науковій парадигмі. Молодь і ринок. 2017. № 3. С. 88–92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2017_3_19.
  13. П’янковська І. В. «Компетенція» та «компетентність» як провідні поняття компетентісного підходу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2010. Вип. 15. С. 202–211. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2010_15_37.
  14. Юринець З. В. Самоменеджмент: підручник. Львів: СПОЛОМ, 2015. 360 с.
  15. Кові Стівен Р. 7 звичок надзвичайно ефективних людей; пер. з англ. О. Любенко. 5-те вид. Харків: «КСД», 2019. 384 с.
  16. Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Наукові записки НаУКМА. Серія «Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота». Т. 71. 2007. С. 3–8. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/6871.

 

References:
  1. Slovnyk ukrajinsjkoji movy: v 11 tomakh. Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes. 1973. Vol. 4. 250 p. URL: http://sum.in.ua/p/4/250/2 (accessed: 26 March 2020).
  2. Gholovanj M. S. Kompetencija i kompetentnistj: dosvid teoriji, teorija dosvidu. Competence and competence: experience of theory, experience theory. Higher education in Ukraine. 2008. No. 3. Р. 23–30. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52560 (accessed: 25 March 2020).
  3. Galyamina I. G. Proektirovanie gosudarstvennyih obrazovatelnyih standartov v yisshego professionalnogo obrazovaniya novogo pokoleniya s ispolzovaniem kompetentnostnogo podhoda. Designing state educational standards for a new generation of higher education using a competency-based approach. Proceedings of the Russia in the Bologna process: problems, tasks, prospects. Moscow: Izdatelskiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 2004. 66 p.
  4. Wielki slownik jezyka polskiego. Great dictionary of Polish. URL: https://www.wsjp.pl/index.php?id_ hasla=6956&id_znaczenia=4324342&l=13&ind=0 (accessed: 26 March 2020).
  5. Kuchaj O. V. Kompetencija i kompetentnistj – vidobrazhennja cilisnosti ta integhracijnoji suti rezuljtatu osvity. Competence and competence – a reflection of the integrity and integration essence of the result of education. Ridna shkola. 2009. No. 11. Р. 44‑48.
  6. Hutorskoy A. V., Hutorskaya L. N. Kompetentnost kak didakticheskoe ponyatie: soderzhanie, struktura i modeli konstruirovaniya. Competence as a didactic concept: content, structure and design models.
    Books and articles A. V. Khutorsky (unpublished). URL: http://www. khutorskoy.ru/books/2008/ A.V.Khutorskoy_L.N.Khutorskaya_Compet.pdf.
  7. Pometun O. I. Dyckucija ukrajincjkykh pedaghoghiv navkolo pytanj zaprovadzhennja kompetentnicnogho pidkhodu v ukrajincjkij ocviti. Discussion of Ukrainian educators around the issues of managing a competent approach in the Ukrainian outlook. Kompetentnicnyj pidkhid u cuchacnij ocviti: cvitovyj docvid ta ukrajincjki percpektyvy. Kyiv, 2004. Р. 112.
  8. Frolov Yu. V., Mahotin D. A. Kompetentnostnaya model kak osnova otsenki kachestva podgotovki spetsialistov. Competency model as a basis for assessing the quality of training. Vyisshee obrazovanie segodnya. 2004. No. 8. Р. 34–41.
  9. Selevko G. Kompetentnosti i ih klassifikatsiya. Competencies and their classification. Narodnoe obrazovanie. 2004. No. 4. Р. 138–143.
  10. Lejko S. V. Ponjattja “kompetencija” ta “kompetentnistj”: teoretychnyj analiz. The concept of “competence” and “competence”: a theoretical analysis. Pedaghoghichnyj proces: teorija i praktyka. 2013. Vol. 4. P. 128–135. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2013_4_15 (accessed: 27 March 2020).
  11. Bibik N. V. Kompetentnisnyj pidkhid: refleksyvnyj analiz. Competency approach: reflexive analysis. Kompetentnisnyj pidkhid u suchasnij osviti: svitovyj dosvid ta ukrajinsjki perspektyvy. Kyiv,
    2004. Р. 45–50.
  12. Ajzenbrat M. Sutnistj ponjatj “kompetentnistj” i “kompetencija” v suchasnij naukovij paradyghmi. The essence of the concepts of “competence” and “competence” in the modern scientific paradigm. Molodj i rynok. 2017. No. 3. Р. 88–92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2017_3_19 (accessed: 27 March 2020).
  13. P'jankovsjka I. V. “Kompetencija” ta “kompetentnistj” jak providni ponjattja kompetentisnogho pidkhodu. “Competence” and “competence” as the leading concepts of a competence approach. Naukovi zapysky Nacionaljnogho universytetu “Ostrozjka akademija”. Serija: Psykhologhija i pedaghoghika. 2010. Vol. 15. P. 202–211. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2010_15_37 (accessed: 27 March 2020).
  14. Jurynecj Z. V. Samomenedzhment: pidruchnyk. Self-management: a textbook. Lviv: SPOLOM, 2015. [In Ukrainian].
  15. Stephen R. Covey. 7 zvychok nadzvychajno efektyvnykh ljudej. The 7 habits of highly effective people; transl. from english O. Ljubenko. Kharkiv: “KSD”, 2019. [In Ukrainian].
  16. Jaghupov V. V., Svystun V. I. Kompetentnisnyj pidkhid do pidghotovky fakhivciv u systemi vyshhoji osvity. Competent Approach to Training in Higher Education. Naukovi zapysky NaUKMA. Serija “Pedaghoghichni, psykhologhichni nauky ta socialjna robota”. 2007. Vol. 71. P. 3–8. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/6871 (accessed: 28 March 2020).

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.