logo logo


Соціальна відповідальність як фундамент нової парадигми бізнесу

НазваСоціальна відповідальність як фундамент нової парадигми бізнесу
Назва англійськоюSocial responsibility as foundation of new business paradigm
АвториПирог О., Пасінович І.
Принадлежність Національний університет «Львівська політехніка», Львів, Україна
Бібліографічний описПирог О., Пасінович І. Соціальна відповідальність як фундамент нової парадигми бізнесу. Галицький економічний вісник. 2020. Том 65. № 4. С. 181-190.
Bibliographic description (trans):Pyroh, O. and Pasinovych, I. (2020). Social responsibility as foundation of new business paradigm. Galician economic journal, vol. 65, no 4, pp. 181-190.
Bibliographic description:Pyroh, O. and Pasinovych, I. (2020). Social responsibility as foundation of new business paradigm. Galician economic journal, vol. 65, no 4, pp. 181-190.
UDC:

330.1

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.04.181
Ключові слова

стейкголдери, капіталізм акціонерів, капіталізм стейкголдерів, корпоративна соціальна відповідальність, ESG-показники.

 

Короткий опис

Представлено концептуальне обґрунтування важливості й своєчасності переходу до капіталізму стейкголдерів та виявлення чинників, які сприяють переорієнтації компаній на задоволення інтересів різних груп зацікавлених осіб. Трансформація умов соціально-економічного життя разом із теоретичним осмисленням й обґрунтуванням існуючих альтернатив сприяють формуванню й утвердженню нової парадигми бізнесу. Посилаючись на авторитетних науковців, практиків, результати досліджень PwC та інших організацій, обґрунтовано важливість переходу до капіталізму стейкголдерів. Визначено, що капіталізм стейкголдерів базується на концепції корпоративної соціальної відповідальності, яка має стати фундаментом нової парадигми бізнесу. Окреслено ряд об’єктивних глобальних чинників, які актуалізують соціально відповідальну поведінку бізнесу, серед яких – перехід до бездефіцитних насичених ринків, скорочення персоналу внаслідок зростання технологічності процесів, зростання негативного впливу корпорацій на довкілля, зміна психології поколінь. Виокремлено переваги, які забезпечує компанії корпоративна соціальна відповідальність, серед них акцентовано на стійкості до ризиків, покращення репутації, зростання довіри й лояльності. Доведено важливість нефінансових показників компанії, до яких посилюється увага інвесторів при прийнятті інвестиційних рішень. Визначено тренд поступової трансформації корпоративної соціальної відповідальності у ESG-показники, які охоплюють соціальну й екологічну сфери та управлінські практики. Акцентовано на необхідності зміни цільових орієнтирів менеджменту − від забезпечення високої ефективності й максимізації прибутку до результативності, яка визначається співставленням отриманого результату до поставленої мети. У свою чергу, мета повинна органічно поєднувати фінансово-економічну й соціальну складові. Систематизовано дії та заходи соціально відповідальних компаній щодо основних груп стейкголдерів (працівників, споживачів, влади, партнерів, інвесторів, суспільства) з визначенням позитивного впливу на результати їх діяльності.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Гальчинський А. C. Капіталізм втрачає спроможність. Дзеркало тижня. 08.03.2019. URL: https://dt.ua/interview/anatoliy-galchinskiy-kapitalizm-vtrachaye-spromozhnist-adekvatno-      reaguvati-na-vikliki-suchasnosti-304828_.html.
  2. Грішнова О. А. Соціальна відповідальність у контексті подолання системної кризи в Україні. Соціально-економічні та демографічні наслідки системної кризи в Україні та шляхи їх подолання. URL: https://dse.org.ua/arhcive/15/3.pdf.
  3. Шваб K. Чого ми хочемо? Три моделі майбутнього на вибір. Новое время. 13.12.2019. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/forum-u-davosi-yak-zminyuyetsya-kapitalizm-ekonomika-novini-  50057107.html.
  4. Котлер Ф. Корпоративная социальная ответственность: Как сделать как можно больше добра для вашей компании и общества. Київ: Стандарт. 2005. 302 с.
  5. Волошина О. Кращі топ-менеджери України. Новое время. 20.12.2018. URL: https://nv.ua/ukr/biz/publications/krashchi-top-menedzheri-ukrajini-zhinka-z-grishmi-         2515677.html.
  6. Малий І. Й. Держава і ринок: філософія взаємодії: монографія. Київ: КНЕУ. 2005. 358 с.
  7. Павленко А. Прощання з диким Заходом. Новое время. 16.02.2020. URL: https://nv.ua/ukr/world/countries/velikiy-biznes-i-blagodiyni-proekti-chomu-kompaniji-                  roblyat- bagatomilyonni-vitrati-50070048.html.
  8. Результати 19-го Щорічного опитування PwC керівників найбільших компаній. URL: https://www.pwc.com/ua/uk/press-room/2016/19th-global-ceo-survey-results.html.
  9. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія / за наук. ред. А. М. Колота. Київ: КНЕУ. 2012. С. 18–21. https://doi.org/10.14746/prt.2012.6.3
  10. Штанько В. І., Бордюгова Т. Г. Інформаційне суспільство: соціально-філософські проблеми становлення: навч. посібник. Харків: ХНУРЕ, 2012. 172 с.
  11. Фрідман А. Боротьба за душу глобальної економіки. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/        maybutnye- zaraz-prognoz-dlya-svitovoji-ekonomiki-na-2020-rik-ostanni-novini-50072520.html.
  12. AA1000 Stakeholder Engagement Standard. URL: https://www.accountability.org/wpcontent/ uploads/2016/10/AA1000SES_2015.pdf.
  13. Oleksiv I. Theoretical and practical approaches to identification of stakeholder interests of the company. Economics, Entrepreneurship, Management. 2014. Vol. 1, № 1. Р. 31–35.
  14. Chernobay L. I., Malibroda S. B., Yasinska T. V. Evaluation of the level of social responsibility of the state in the field of employment. Economic Processes Management: International Scientific E-Journal. 2017. № 2. URL: http://epm.fem.sumdu.edu.ua/download/2017_2/epm2017_2_6.pdf.

 

References:
  1. Halʹchynsʹkyy A. C. Kapitalizm vtrachaye spromozhnistʹ. Dzerkalo tyzhnya. 2018. URL: https://dt. ua/int erview/anatoliy-galchinskiy-kapitalizm-vtrachaye-spromozhnist-adekvatno-reaguvati-na-    vikliki- suchasnosti-304828_.html.
  2. Hrishnova O. A. Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ u konteksti podolannya systemnoyi kryzy v Ukrayini. Sotsialʹno-ekonomichni ta demohrafichni naslidky systemnoyi kryzy v Ukrayini ta shlyakhy yikh podolannya. 2011. URL: https://dse.org.ua/arhcive/15/3.pdf.
  3. Shvab K. Choho my khochemo? Try modeli maybutnʹoho na vybir. Novoe vremya. 2019. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/forum-u-davosi-yak-zminyuyetsya-kapitalizm-ekonomika-novini-  50057107.html.
  4. Kotler F. Korporativnaya sotsial'naya otvetstvennost': Kak sdelat' kak mozhno bol'she dobra dlya vashey kompanii i obshchestva. Kií̈v: Standart, 2005. 302 p.
  5. Voloshyna O. Krashchi topmenedzhery Ukrayiny. Novoe vremya. 2018. URL: https://nv.ua/ukr/biz/publications/krashchi-top-menedzheri-ukrajini-zhinka-z-grishmi-         2515677.html.
  6. Malyy I. Y. Derzhava i rynok: filosofiya vzayemodiyi : monohrafiya. Kyyiv: KNEU, 2005. 358 p.
  7. Pavlenko A. Proshchannya z dykym Zakhodom. Novoe vremya. 16.02.2020. URL: https://nv.ua/ukr/world/countries/velikiy-biznes-i-blagodiyni-proekti-chomu-kompaniji-                 roblyat-bagatomilyo nni-vitrati-50070048.html.
  8. PwC – official page. Rezulʹtaty 19-ho Shchorichnoho opytuvannya PwC kerivnykiv naybilʹshykh kompaniy. 2016. URL: https://www.pwc.com/ua/uk/press-room/2016/19th-global-ceo-                survey- results.html.
  9. Kolota A. M. Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ: teoriya i praktyka rozvytku : monohrafiya. Kyyiv : KNEU, 2012. P. 18–21. https://doi.org/10.14746/prt.2012.6.3
  10. Shtanʹko V. I., Bordyuhova T. H. Informatsiyne suspilʹstvo: sotsialʹno-filosofsʹki problemy stanovlennya : navch. posibnyk. Kharkiv: KHNURE, 2012. 172 p.
  11. Fridman A. Borotʹba za dushu hlobalʹnoyi ekonomiky. 2020. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/  maybutnye-zaraz-prognoz-dlya-svitovoji-ekonomiki-na-2020-rik-ostanni-novini-             50072520.html.
  12. AA1000 Stakeholder Engagement Standard. URL: https://www.accountability.org/wpcontent/uploads/2016/10/AA1000SES_2015.pdf.
  13. Oleksiv I. Theoretical and practical approaches to identification of stakeholder interests of the company. Economics, Entrepreneurship, Management. 2004.Volume 1. No 1. Р. 31–35.
  14. Chernobay L. I., Malibroda S. B., Yasinska T. V. Evaluation of the level of social responsibility of the state in the field of employment. Economic Processes Management: International Scientific E-Journal. 2017. № 2. URL: http://epm.fem.sumdu.edu.ua/download/2017_2/epm2017_2_6.pdf.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.