logo logo


Організація, що навчається: світовий досвід та українські реалії

НазваОрганізація, що навчається: світовий досвід та українські реалії
Назва англійськоюLearning organization: world experience and Ukrainian realities
АвториЖолонко Т.
Принадлежність Економіко-технологічний інститут імені Роберта Ельворті, Кропивницький, Україна
Бібліографічний описЖолонко Т. Організація, що навчається: світовий досвід та українські реалії. Галицький економічний вісник. 2020. Том 66. № 5. С. 162-169.
Bibliographic description (trans):Zholonko, T. (2020). Learning organization: world experience and Ukrainian realities. Galician economic journal, vol. 66, no 5, pp. 162-169.
Bibliographic description:Zholonko, T. (2020). Learning organization: world experience and Ukrainian realities. Galician economic journal, vol. 66, no 5, pp. 162-169.
UDC:

658.3

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.05.162
Ключові слова

організація, що навчається; управління персоналом, знання, навички, компетенції

Короткий опис

Досліджено концепцію організації, що навчається. Висвітлено основні принципи її побудови та функціонування. Наголошено на необхідності постійного оновлення знань і професійних навичок у дорослому віці відповідно до концепції безперервного навчання протягом життя, визнаної ЮНЕСКО запорукою стійкого розвитку людства. На основі характеристик організації, що навчається, запропонованих П. Сенге (вдосконалення особистої майстерності, спільне бачення, групове навчання, ментальні моделі та системне бачення) виведено нове визначення цього типу організацій, яке порівнюється з визначеннями інших дослідників. Проаналізовано приклади зарубіжних компаній, які підпадають під це визначення (McDonalds, Walt Disney Company, Coca-Cola, Procter&Gamble, General Electric та ін.) та особливості запровадження концепції організації, що навчається, в українських реаліях. Розглянуто основні шляхи, форми та інструменти корпоративного навчання залежно від цілей та розмірів підприємства – від створення власної освітньої платформи або колаборації з провідними навчальними закладами чи сервісними центрами до вебінарів, тренінгів і дистанційного стажування персоналу. Подано авторське бачення життєвого циклу організації, що навчається, який на відміну від життєвого циклу звичайної організації складається не з 5 фаз (становлення, ріст, стабільність, занепад, трансформація), а з 4 (становлення, ріст, стабільність і трансформація як здатність реагувати на зовнішні та внутрішні виклики, що постають перед організацією). Запропоновано особливості управління персоналом такого підприємства (особлива увага до планування кар’єри персоналу; гнучка і прозора система мотивації, що сприятиме запровадженню змін та інновацій; формування певної корпоративної культури, в якій навчання та освіта визнаються позитивним явищем на всіх рівнях організаційної структури; виховання лояльності до організації у персоналу як запорука зменшення відтоку кадрів; ставлення до кадрів як до талантів, реалізованих або нереалізованих та ін.). Проаналізовано перспективи збільшення кількості організацій, що навчаються, в Україні.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. 4th global report on adult learning and education: leave no one behind: participation, equity and inclusion. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274.
  2. Коба Н. В., Соколенко Ю. В. Феномен самонавчальних організацій в економіці знань. Підприємництво та інновації. 2017. Вип. 4. С. 69–74.
  3. Pedler М., Burgoin J., Boydell T. The learning company: a strategy for sustainable development. L.: The McGraw Companies, 2005. 375 p.
  4. Senge P. The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday, 1994. 413 p.
  5. Garving D. Building a Learning Organization Harvard Business Rewiew. 1993. July-August. P. 78–93.
  6. Кипень Н. А. Организационно-методическое обеспечение формирования и развития самообучающейся организации: на примере промышленного предприятия: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.05. Кострома, 2008. 20 с.
  7. Hamburger University: A McDonald’s College Education. URL: https://thebestschools.org/magazine/ mcdonalds-hamburger-university/.
  8. Грачева С. Корпоративные университеты за рубежом (история создания, опыт, современность). Управление персоналом. 2008. № 5. URL: http://www.top-personal.ru/issue.html?1496.
  9. Підвищення кваліфікації персоналу: зміцнення впевненості в епоху глобальної нестабільності. Результати проведеного PwC 23-го Щорічного опитування керівників найбільших компаній світу. URL: https://www.pwc.com/ua/en/survey/2020/pwc-talent-trends-2020-ukr.pdf.

 

References:
  1. 4th global report on adult learning and education: leave no one behind: participation, equity and inclusion. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274.
  2. Koba N. V., Sokolenko Yu. V. Fenomen samonavchal'nykh orhanizatsiy v ekonomitsi znan'. Pidpryyemnytstvo ta innovatsiyi. 2017. Vyp. 4. Р. 69–74.
  3. Pedler М., Burgoin J., Boydell T. The learning company: a strategy for sustainable development. L.: The McGraw Companies, 2005. 375 p.
  4. Senge P. The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday, 1994. 413 p.
  5. Garving D. Building a Learning Organization Harvard Business Rewiew. 1993. July-August. P. 78–93.
  6. Kypen' N. A. Orhanyzatsyonno-metodycheskoe obespechenye formyrovanyya y razvytyya samoobuchayushcheysya orhanyzatsyy: na prymere promыshlennoho predpryyatyya: avtoref. dys. … na zdobuttya nauk. stupenya kand. ekon. nauk: 08.00.05. Kostroma, 2008. 20 р.
  7. Hamburger University: A McDonald’s College Education. URL: https://thebestschools.org/magazine/ mcdonalds-hamburger-university/.
  8. Hracheva S. Korporatyvnye unyversytety za rubezhom (ystoryya sozdanyya, opыt, sovremennost'). Upravlenye personalom. 2008. 5. URL: http://www.top-personal.ru/issue.html?1496.
  9. Pidvyshchennya kvalifikatsiyi personalu: zmitsnennya vpevnenosti v epokhu hlobal'noyi nestabil'nosti. Rezul'taty provedenoho PwC 23-ho Shchorichnoho opytuvannya kerivnykiv naybil'shykh kompaniy svitu. URL: https://www.pwc.com/ua/en/survey/2020/pwc-talent-trends-2020-ukr.pdf.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.