logo logo


Детермінація природних активів територіальних громад: теоретичний дискурс

НазваДетермінація природних активів територіальних громад: теоретичний дискурс
Назва англійськоюDetermination of natural assets of territorial communities: theoretical discourse
АвториПатицька Х.
Принадлежність ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», Львів, Україна
Бібліографічний описПатицька Х. Детермінація природних активів територіальних громад: теоретичний дискурс. Галицький економічний вісник. 2021. Том 69. № 2. С. 31-43.
Bibliographic description (trans):Patytska, K. (2021). Determination of natural assets of territorial communities: theoretical discourse. Galician economic journal, vol. 69, no 2, pp. 31-43.
Bibliographic description:Patytska, K. (2021). Determination of natural assets of territorial communities: theoretical discourse. Galician economic journal, vol. 69, no 2, pp. 31-43.
UDC:

330.15

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.02.031
Ключові слова

природні активи, природні ресурси, управління природними активами, територіальна громада, стейкхолдери

Короткий опис

Детерміновано природні активи територіальних громад та розкрито їх складові в контексті вітчизняного законодавства. Опрацьовано наукові підходи до означеної проблеми у вітчизняній та західній науковій думці. Розкрито сутність поняття «природні активи» та визначено їх основні ознаки – наявність ідентифікованого власника, активного розпорядника й користувача; вартість; правовий статус; економічну віддачу. Встановлено взаємозв’язок категорії «природні активи», «природні ресурси» та «природно-ресурсний потенціал». Виявлено основну відмінність природних ресурсів як активу територіальної громади від інших видів активів – потребу дуального підходу до управління ними: для отримання доходу, забезпечення розвитку громади та в інтересах усіх груп стейкхолдерів; з метою збереження навколишнього природного середовища. Проаналізовано науковий підхід управління природними ресурсами за участі місцевих громад, який ґрунтується на принципах субсидіарності, стійкості, справедливості, підзвітності, ефективності, активності, адаптивності, екологічної відповідальності, інклюзивності та має такі спільні риси: децентралізацію повноважень щодо управління природними активами; узгодження інтересів стейкхолдерів та можливостей ефективного використання природних ресурсів; поєднання екологічних та соціально-економічних цілей у процесі управління природними активами; розвиток інституцій для підвищення ефективності прийняття рішень у сфері управління природними активами на рівні громади; освіта та інформування зацікавлених сторін. Досліджено наукові підходи до систематизації природних активів територіальних громад у розрізі груп стейкхолдерів (за правом власності на актив, за можливістю доступу до активу та конкуренцією при їх використанні/користуванні ними). Обґрунтовано доцільність класифікації стейкхолдерів природними активами територіальних громад за інтересами. Розкрито особливості користування/використання та володіння природними ресурсами відповідно до законодавчих актів, які регулюють природоресурсні відносини в Україні.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Водний кодекс України. Кодекс України № 213/95-ВР від 6.06.1995 р. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/213/95-%D0%B2%D1%80#Text (дата доступу: листопад 2020 р.).
  2. Земельний кодекс України. Кодекс України № 2768-ІІІ від 25.10.2001 р. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text (дата доступу: листопад 2020 р.).
  3. Клиновий Д. Євроінтеграційна стратегія трансформації управління природними ресурсами територіальних громад в Україні. Європейські інтеграційні процеси у ХХІ столітті: ключові тенденції, основні виклики та нові можливості: Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 26–27 березня 2018 р.). Київ, 2018. С. 244–255.
  4. Клиновий Д. В., Петровська І. О. Напрями трансформації системи управління природними ресурсами в умовах децентралізації влади в парадигмі фінансоміки. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. Том 28 (67). № 1. 2017. С. 105–114.
  5. Кодекс України про надра. Кодекс України № 132/94-ВР від 27.07.1994 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/132/94-%D0%B2%D1%80#Text (дата доступу: листопад 2020 р.).
  6. Комплексна економічна оцінка природних ресурсів / за ред. М. А. Хвесика. К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2013. 264 с.
  7. Лісовий кодекс України. Кодекс України № 3852-ХІІ від 21.01.1994 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/3852-12#Text (дата доступу: листопад 2020 р.).
  8. Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення. Постанова КМУ № 827 від 12.12.1994 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/827-94-%D0%BF#Text (дата доступу: листопад 2020 р.).
  9. Про місцеве самоврядування в Україні. Закон України № 280/97-ВР від 21.05.1997 р. Відомості ВРУ. 1997. 24. С. 170.
  10. Про охорону навколишнього природного середовища. Закон України № 1264-ХІІ від 25.06.1991 р. Відомості ВРУ. 1991. 41. С. 546.
  11. Про тваринний світ. Закон України № 2894-ІІІ від 13.12.2001 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2894-14#Text (дата доступу: листопад 2020 р.).
  12. Хвесик М. А., Бистряков І. К., Клиновий Д. В. Фінансово-економічний механізм реконструк-
    тивного розвитку України на засадах децентралізованого управління природними ресурсами. Економіка України. 2018, 3 (676). С. 3–20.https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.03.003
  13. Agrawal A. Common property institutions and sustainable governance of resources. World Development. 29(10). P. 1649–1672.https://doi.org/10.1016/S0305-750X(01)00063-8
  14. Ballet J., Koffi K., Komena K. B. Co-Management of Natural Resources in Developing Countries: the Importance of Context. La Documentation française «Économie internationale». 2009. 4 (120). Р. 53–76. URL: https://www.cairn.info/revue-economie-internationale-2009-4-page-53.htm (дата доступу: листопад 2020 р.).https://doi.org/10.3917/ecoi.120.0053
  15. Campese J. Natural Resource Governance Framework Assessment Guide. International Union for Conservation of Nature and Natural Resources. 2016. 46 p. URL: https://www.iucn.org/sites/dev/files/ content/documents/the_nrgf_assessment_guide_working_paper.pdf (дата доступу: грудень 2020 р.).
  16. Glasmeier A. K., Farrigan T. Understanding community forestry: A qualitative metastudy of the concept, the process, and its potential for poverty alleviation in the United States case, Geographical Journal. 2005. 171 (1). Р. 56–69. URL: https://rgs-ibg.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1475-4959.2005. 00149.x (дата доступу: листопад 2020 р.).https://doi.org/10.1111/j.1475-4959.2005.00149.x
  17. Craig J. Uncommon ground: The ‘Poverty of History’ in common property discourse. Development and Change. 2004. 35 (3). Р. 407–33. URL: https://www.researchgate.net/publication/227698114_ Uncommon_Ground_The_'Poverty_of_History'_in_Common_Property_Discourse (дата доступу: листопад 2020 р.).https://doi.org/10.1111/j.1467-7660.2004.00359.x
  18. Dale A., Vella K., Ryan S., Broderick K., Hill R., Potts R., Brewer T. Governing Community-Based Natural Resource Management in Australia: International Implications. Land. 2020. 9 (234). URL: Governing Community-Based Natural Resource Management ...www.mdpi.com › 9 › 234 › pdf (дата доступу: грудень 2020 р.).https://doi.org/10.3390/land9070234
  19. Integrating Natural Assets into Asset Management. A Sustainable Servise Delivery Primer. 2019. URL: assetmanagementbc.ca/wp-content/uploads/Integrating-Natural-Assets-into-Asset-Management.pdf (дата доступу: грудень 2020 р.).
  20. Kellert S. R., Mehta J. N., Ebbin S. A., Lichtenfeld L. L. Community Natural Resource Management: Promise, Rhetoric, and Reality. Soc. Nat. Resour. 2000. 13. Р. 705–715.https://doi.org/10.1080/089419200750035575
  21. Natural Resource Tenure: Key Points for Reformers in Eastern Europe, Caucasus, and Central Asia. OECD, 2011. URL: http://www.oecd.org/environment/outreach/48692706.pdf (дата доступу: грудень 2020 р.).
  22. Rao S. Stakeholder effectiveness in natural resource management. Helpdesk Research Report. GSDRC. 2013. URL: http://www.gsdrc.org/docs/open/hdq1043.pdf (дата доступу: грудень 2020 р.).
  23. Treger A. Approaching Municipal Natural Asset Manegement. A Capstone submitted to the Faculty of Graduate Studies of The University of Manitoba. 2019. URL: https://umanitoba.ca/faculties/ architecture/media/CP_Capstone2019_Treger.pdf (дата доступу: листопад 2020 р.).
  24. World Forum on Natural Capital. What is natural capital? 2017. URL: https://naturalcapitalforum.com/ about/ (дата доступу: листопад 2020 р.).

 

References:

  1. Vodnyy kodeks Ukrayiny. Kodeks Ukrayiny № 213/95-VR vid 6.06.1995 r. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/213/95-%D0%B2%D1%80#Text.
  2. Zemelʹnyy kodeks Ukrayiny. Kodeks Ukrayiny № 2768-III vid 25.10.2001 r. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2768-14#Text.
  3. Klynovyy D. (2018). Yevrointehratsiyna stratehiya transformatsiyi upravlinnya pryrodnymy resursamy terytorialʹnykh hromad v Ukrayini [European integration strategy for the transformation of natural resources management of territorial communities in Ukraine]. Yevropeysʹki intehratsiyni protsesy u KHKHI stolitti: klyuchovi tendentsiyi, osnovni vyklyky ta novi mozhlyvosti: Zbirnyk materialiv mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Р. 244–255.
  4. Klynovyy D. V., Petrovsʹka I. O. (2017). Napryamy transformatsiyi systemy upravlinnya pryrodnymy resursamy v umovakh detsentralizatsiyi vlady v paradyhmi finansomiky [Directions of transformation of the natural resources management system in the conditions of decentralization of power in the paradigm of finance]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadsʹkoho. Seriya: Ekonomika i upravlinnya. No. 28 (67). 1. Р. 105–114.
  5. Kodeks Ukrayiny pro nadra. Kodeks Ukrayiny № 132/94-VR vid 27.07.1994 r. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/132/94-%D0%B2%D1%80#Text.
  6. Khvesyk M. A. (2013). Kompleksna ekonomichna otsinka pryrodnykh resursiv [Comprehensive economic assessment of natural resources]. DU IEPSR NAN Ukrayiny. Р. 264.
  7. Lisovyy kodeks Ukrayiny. Kodeks Ukrayiny № 3852-KHII vid 21.01.1994 r. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/3852-12#Text.
  8. Pro zatverdzhennya perelikiv korysnykh kopalyn zahalʹnoderzhavnoho ta mistsevoho znachennya. Postanova KMU № 827 vid 12.12.1994 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/827-94-%D0% BF#Text.
  9. Pro mistseve samovryaduvannya v Ukrayini. Zakon Ukrayiny № 280/97-VR vid 21.05.1997 r. Vidomosti VRU. 1997. 24. Р. 170.
  10. Pro okhoronu navkolyshnʹoho pryrodnoho seredovyshcha. Zakon Ukrayiny № 1264-KHII vid 25.06.1991 r. Vidomosti VRU. 1991. 41. Р. 546.
  11. Pro tvarynnyy svit. Zakon Ukrayiny № 2894-III vid 13.12.2001 r. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/2894-14#Text.
  12. Khvesyk M. A., Bystryakov I. K., Klynovyy D. V. (2018). Finansovo-ekonomichnyy mekhanizm rekonstruktyvnoho rozvytku Ukrayiny na zasadakh detsentralizovanoho upravlinnya pryrodnymy resursamy [Financial and economic mechanism of reconstructive development of Ukraine on the basis of decentralized management of natural resources]. Ekonomika Ukrayiny. No. 3 (676). Р. 3–20.https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.03.003
  13. Agrawal A. Common property institutions and sustainable governance of resources. World Development. No. 29 (10). Р. 1649–1672.https://doi.org/10.1016/S0305-750X(01)00063-8
  14. Ballet J., Koffi K., Komena K. B. (2009). Co-Management of Natural Resources in Developing Countries: the Importance of Context. La Documentation française “Économie international”. No. 4 (120). Р. 53–76. URL: https://www.cairn.info/revue-economie-internationale-2009-4-page-53.htm.https://doi.org/10.3917/ecoi.120.0053
  15. Campese J. (2016). Natural Resource Governance Framework Assessment Guide. International Union for Conservation of Nature and Natural Resources. URL: https://www.iucn.org/sites/dev/files/content/ documents/the_nrgf_assessment_guide_working_paper.pd.
  16. Glasmeier A. K., Farrigan T. (2005). Understanding community forestry: A qualitative metastudy of the concept, the process, and its potential for poverty alleviation in the United States case. Geographical Journal. No. 171 (1). Р. 56–69. URL: https://rgs-ibg.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1475-4959.2005.00149.https://doi.org/10.1111/j.1475-4959.2005.00149.x
  17. Craig J. (2004). Uncommon ground: The ‘Poverty of History’ in common property discourse. Development and Change. No. 35 (3). Р. 407–33. URL: https://www.researchgate.net/publication/227698114_ Uncommon_Ground_The_'Poverty_of_History'_in_Common_Property_Discourse.https://doi.org/10.1111/j.1467-7660.2004.00359.x
  18. Dale A., Vella K., Ryan S., Broderick K., Hill R., Potts R., Brewer T. (2020). Governing Community-Based Natural Resource Management in Australia: International Implications. Land. No. 9 (234). URL: Governing Community-Based Natural Resource Management ...www.mdpi.com › 9 › 234 › pdf.https://doi.org/10.3390/land9070234
  19. Integrating Natural Assets into Asset Management. A Sustainable Servise Delivery Primer. 2019. URL: assetmanagementbc.ca/wp-content/uploads/Integrating-Natural-Assets-into-Asset-Management.pdf.
  20. Kellert S. R., Mehta J. N., Ebbin S. A., Lichtenfeld L. L. (2000). Community Natural Resource Management: Promise, Rhetoric, and Reality. Soc. Nat. Resour. No. 13. Р. 705–715.https://doi.org/10.1080/089419200750035575
  21. Natural Resource Tenure: Key Points for Reformers in Eastern Europe, Caucasus, and Central Asia. OECD, 2011. URL: http://www.oecd.org/environment/outreach/48692706.pdf.
  22. Rao S. (2013). Stakeholder effectiveness in natural resource management. Helpdesk Research Report. GSDRC. URL: http://www.gsdrc.org/docs/open/hdq1043.pdf.
  23. Treger A. (2019). Approaching Municipal Natural Asset Manegement. A Capstone submitted to the Faculty of Graduate Studies of The University of Manitoba. URL: https://umanitoba.ca/faculties/ architecture/media/CP_Capstone2019_Treger.pdf.
  24. World Forum on Natural Capital. What is natural capital? 2017. URL: https://naturalcapitalforum.com/ about/.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.