logo logo


Інструменти оптимізації освітньої мережі

НазваІнструменти оптимізації освітньої мережі
Назва англійськоюOptimization tools of education network
АвториБеновська Л.
Принадлежність ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», Львів, Україна
Бібліографічний описБеновська Л. Інструменти оптимізації освітньої мережі. Галицький економічний вісник. 2021. Том 70. № 3. С. 7-15.
Bibliographic description (trans):Benovska, L. (2021). Optimization tools of education network. Galician economic journal, vol. 70, no 3, pp. 7-15.
Bibliographic description:Benovska, L. (2021). Optimization tools of education network. Galician economic journal, vol. 70, no 3, pp. 7-15.
UDC:

37.07

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.03.007
Ключові слова

територіальна громада, освіта, освітня інфраструктура, оптимізація мережі закладів, фінансування, децентралізація

Короткий опис

З’ясовано, що активом розвитку територіальної громади є школа як
осередок формування людського капіталу та як установа, що потребує ефективного фінансування
та управління. Визначено основні проблеми розвитку освітньої мережі територіальних громад Львівської області; що пов’язані з невідповідністю розвитку освітньої мережі демографічній
ситуації в області, а також неефективною системою управління освітніми закладами. Неоптимізована освітня мережа є тягарем розвитку територіальної громади, так як громада вимушена витрачати власні кошти на фінансування освітніх потреб, що, в свою чергу, обмежує фінансування інших видів діяльності, зокрема інфраструктурних видатків, видатків розвитку,
що є важливими для життя громади. Проведення реформи адміністративно-територіальної децентралізації сприяло посиленню ролі місцевих органів влади в управлінні освітньою інфраструктурою, зростанню автономії освітніх закладів та активному залученню громадськості
до розв’язання проблем управління ними. Визначено та проаналізовано основні інструменти оптимізації освітньої мережі територіальних громад в умовах реформи децентралізації. На
думку автора, це: зміна принципів фінансування та перехід до «фінансування на одного учня», використання освітньої субвенції та кількісних критеріїв для фінансування шкіл з державного бюджету, формування освітніх округів та опорних закладів. Львівська область порівняно з іншими областями досить динамічно реформувала освітню мережу. Однак, об’єднані територіальні
громади Львівської області є менш активними засновниками опорних навчальних закладів, ніж
райони, а учні, що у них навчаються, демонструють нижчий рівень знань з оцінювання державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання. Визначено вплив освітньої субвенції
на зміни освітньої мережі Львівської області. З’ясовано, що застосування буферів при розрахунку індексу фінансової спроможності шкільної мережі у 2021 році суттєво вплинуло на рівень диференціації індексу фінансової спроможності. Такий підхід може стати на перешкоді оптимізації шкільної мережі.

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні: монографія. К.: ДАККО, 1999. 450 с.
  2. Storonyanska I, Benovska L. Risks of administrative and financial decentralisation: theoretical hypotheses and empirical assessment. Economic annals-XXI. 2017. № 166. С. 76–79. https://doi.org/10.21003/ea.V166-15
     
  3. Розвиток соціальної сфери територіальних громад в умовах адміністративно-фінансової децентралізації / наук. ред. Шульц С. Л. Львів. ІДУ «Інститут регіональних досліджень імені
    М. І. Долішнього НАН України». 2018.
  4. Демків О. І. Напрями поглиблення бюджетної реформи в Україні. Фінанси України. 2009. № 3. С. 46–56.
  5. Барановський М., Барановська О. Оптимізація мережі закладів шкільної освіти України в умовах адміністративно-територіальної реформи: причини, регіональні відмінності, шляхи реалізації. Часопис соціально-економічної географії. 2017. Вип. 22. С. 47–52.
  6. Порівняльний аналіз навчальних досягнень учнів опорних закладів та малокомплектних закладів освіти з ДПА та ЗНО / наук. кер. С. Л. Лондар. Міністерство освіти та науки. URL: https://iea.gov. ua/wp-content/uploads/2020/06/21_AZ_Londar_SL_2019_full.pdf.
  7. Методичні рекомендації щодо підвищення спроможності освітньої мережі громад. URL: https:// decentralization.gov.ua/.

 

References:
  1. Yelnykova H. V.(1999) Naukovi osnovy rozvytku upravlinnya zahalnoyu serednoyu osvitoyu v rehioni: monohrafiya. K., 450 р.
  2. Storonyanska I, Byenovska L. (2017) Ryzyky administratyvno-finansovoyi detsentralizatsiyi: teoretychni hipotezy ta empirychna otsinka. Ekonomichni litopysy-XXI. No. 166. Р. 76–79. https://doi.org/10.21003/ea.V166-15
     
  3. Rozvytok sotsialnoyi sfery terytorialnykh hromad v umovakh administratyvno-finansovoyi detsentralizatsiyi. Nauk. red Shulʹts S. L. Lʹviv. IDU “Instytut rehionalnykh doslidzhen im. M. I. Dolishnoho NAN Ukrayiny”. 2018. 
  4. Demkiv O. I. (2009) Napryamy pohlyblennya byudzhetnoyi reformy v Ukrayini. Finansy Ukrainy. No. 3. P. 46–56.
  5. Baranovskyy M., Baranovska O. (2017) Optymizatsiya merezhi zakladiv shkilnoyi osvity Ukrayiny v umovakh administratyvno-terytorialnoyi reformy: prychyny, rehionalni vidminnosti, shlyakhy realizatsiyi. Chasopys sotsialno-ekonomichnoyi heohrafiyi. Vyp. 22. P. 47–52.
  6. Porivnyalnyy analiz navchalnykh dosyahnen uchniv opornykh zakladiv ta malokomplektnykh zakladiv osvity z DPA ta ZNO. / Nauk. ker. S. L. Londar. Ministerstvo osvity ta nauky. URL: https://iea.gov.ua/ wp-content/uploads/2020/06/21_AZ_Londar_SL_2019_full.pdf.
  7. Мetodychni rekomendatsiyi shchodo pidvyshchennya spromozhnosti osvitnoyi merezhi hromad. URL: https://decentralization.gov.ua/.

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.