logo logo


Медична реформа: вихідні інституціональні, організаційно-економічні засади та регіональні особливості реалізації (на прикладі Луганської області)

НазваМедична реформа: вихідні інституціональні, організаційно-економічні засади та регіональні особливості реалізації (на прикладі Луганської області)
Назва англійськоюMedical reform: initial institutional, organizational, economic principles and regional peculiarities of implementation (on the example of Luhansk region)
АвториЧеботарьова Н., Чеботарьов В.
Принадлежність ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Старобільськ, Україна
Бібліографічний описЧеботарьова Н., Чеботарьов В. Медична реформа: вихідні інституціональні, організаційно-економічні засади та регіональні особливості реалізації (на прикладі Луганської області). Галицький економічний вісник. 2021. Том 70. № 3. С. 33-42.
Bibliographic description (trans):Chebotarova, N. and Chebotarov, V. (2021). Medical reform: initial institutional, organizational, economic principles and regional peculiarities of implementation (on the example of Luhansk region). Galician economic journal, vol. 70, no 3, pp. 33-42.
Bibliographic description:Chebotarova, N. and Chebotarov, V. (2021). Medical reform: initial institutional, organizational, economic principles and regional peculiarities of implementation (on the example of Luhansk region). Galician economic journal, vol. 70, no 3, pp. 33-42.
UDC:

33.021.8:61(477.61)

 

DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.03.033
Ключові слова

медична реформа, інституціоналізм, організаційно-економічні засади, пацієнт, сімейний лікар, госпітальний округ, Луганська область

Короткий опис

Медична реформа – складне системне не тільки суто фахове, а й соціально-економічне, правове та у цілому – інституціональне явище. Багато у чому, в сучасних умовах медична реформа стає своєрідним барометром соціально-економічної та політичної стабільності України й критеріальною ознакою рівня її розвитку. При цьому медична сфера безпосереднім чином впливає на життєдіяльність кожної родини, кожної людини та кожної адміністративно-територіальної одиниці країни. Однак наразі вітчизняна наука та практика державного регулювання, як правило, поза увагою залишають розгляд взаємозв’язків медичної реформи та реформи місцевого самоврядування. Таке системне фахове, соціально-економічне й інституціональне явище потребує й відповідного системного міждисциплінарного аналізу. Кілька років провадження медичної реформи в Україні вже дають гносеологічну та емпіричну базу такого аналізу. Автори на основі міждисциплінарного підходу в узагальненому вигляді розкривають інституціона-
льний зміст медичної реформи з виокремленням її логіки – причинно-наслідкової послідовності реалізації. Таку логіку відображає запропонована когнітивна пентаграма: «утворення інституту сімейного лікаря» – «запровадження медичного страхування» – «зв’язок з реформою місцевого самоврядування» – «формування мережі госпітальних округів» – «рівноправ’я державної та приватної медицини», основу якої складає своєрідний трикутник, «вмонтований» в пентаграму (перший, другий та четвертий елементи пентаграми). Закцентовано увагу на необхідності інституціональної, економічної та фахової проєкції виокремлених пентаграми та трикутника на «заклад охорони здоров’я» як визначальну організаційно-галузеву основу надання якісних медичних послуг громадянам, що й має стати узагальнюючим критерієм-виміром медичної реформи. На прикладі Луганської та Донецької областей також розглянуто регіональні особливості проведення медичної реформи у контексті формування госпітальних округів (об’єктивної можливості/неможливості дотримання норм Міністерства охорони здоров’я України щодо визначення параметрів госпітальних округів) та окремі відповідні проблеми, які повстали з урахуванням війни на сході країни.

 

ISSN:2409-8892
Перелік літератури
  1. Графський В., Коркунова О. Медична реформа як чинник контролю використання бюджетних коштів України. Сучасні тенденції розвитку індустрії гостинності. 2019. С. 11–14.
  2. Ліштаба Л. В. Сучасний стан та особливості фінансування сфери охорони здоров’я в Україні. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2017. Вип. 1 (06). С. 23–19.
  3. Бас-Юрчишин М. А. SWOT-аналіз ринку медичного страхування в Україні. Young Scientist. 2015. № 2 (17). С. 923–927.
  4. Волохова Л. Ф., Остапенко Д. О. Медичне страхування та його розвиток в Україні. Науково-практичний збірник «Фінансові послуги». 2017. № 1. С. 39.
  5. Лінчевський О. В., Черненко В. М., П’ятницький Ю. С., Булах І. Є. Шляхи реформування системи вищої медичної освіти в Україні в сучасних умовах. Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ, «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». Медична освіта. 2017. № 3. С. 6–9.https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.3.7753
  6. Чала Н. Д. Зміни механізмів фінансування закладів охорони здоров’я в умовах реформування галузі. Науковий вісник ІФНТУНГ. Серія: Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. 2016. № 1(13). С. 84–87.
  7. Леган І., Крикун О. Ринок приватної медицини України: особливості регулювання та напрями розвитку. Галицький економічний вісник. 2020. Том 64. № 3. С. 192–197. URL: https://doi.org/ 10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.192.
  8. Петрик С. Аналіз передумов розвитку державно-приватного партнерства як інструменту вдосконалення державної політики в сфері охорони здоров’я. Галицький економічний вісник. 2020. Том 64. № 3. С. 198–209. URL: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.198.
  9. Книш С. Удосконалення публічного управління в сфері охорони здоров'я у Україні: аналіз реформи і європерспективи. Актуальні проблеми правознавства. 2019. Випуск 1 (17). С. 54–59.https://doi.org/10.35774/app2019.01.054
  10. Ямненко Т.М. Медична реформа: реалії України та міжнародний досвід. Юридичний вісник. 2018. № 2 (47). С. 116–120.
  11. Індекс здоров’я. Україна – 2019: Результати загальнонаціонального дослідження. Київ, 2020. 103 с.
  12. Західна О. Р., Мидлик Ю. І. Медична реформа в умовах децентралізації влади в Україні. Молодий вчений. 2017. № 11 (51). С. 1156–1158.
  13. Зубарєва О. Медична реформа в Україні: оцінки українців та досвід регіонального дослідження. ГРАНІ. 2019. Т. 22. № 4. С. 54–63.
  14. Колосов А., Глінковська-Краузе Б., Чеботарьов Є., Савченко О., Чеботарьов В. Формування спроможності сільських та селищних об’єднаних територіальних громад в Україні: використання досвіду Польщі. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. Том 6. № 4. С. 118–143. URL: https://are-journal.com/index.php/are/article/view/367https://doi.org/10.51599/are.2020.06.04.07
  15. Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» від 19.11.92р. № 2802-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12#Text.
  16. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку створення госпітальних округів» від 30 листопада 2016 р. № 932. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249582611.
  17. Головне управляння статистики в Луганській області. URL: http://lg.ukrstat.gov.ua/sinf/demograf/ chisl12_2020.php.htm.
  18. Геопортал адміністративно-територіального устрою України. URL: https://atu.gki.com.ua/ua/ karta#map=7//48.96955338118993//39.03311147700004&&layer=8906587201596708-1,100//7376316 114267884-1,100&&action=info-7376316114267884,49.

 

References:
  1. Hrafskyi V., Korkunova O. Medychna reforma yak chynnyk kontroliu vykorystannia biudzhetnykh koshtiv Ukrainy. Suchasni tendentsii rozvytku industrii hostynnosti. 2019. Р. 11–14. [In Ukrainian].
  2. Lishtaba L. V. Suchasnyi stan ta osoblyvosti finansuvannia sfery okhorony zdorovia v Ukraini. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. 2017. No. 1 (06). Р. 23–19. [In Ukrainian].
  3. Bas-Yurchyshyn M. A. SWOT-analiz rynku medychnoho strakhuvannia v Ukraini. Young Scientist. 2015. No. 2 (17). Р. 923–927. [In Ukrainian].
  4. Volokhova L. F., Ostapenko D. O. Medychne strakhuvannia ta yoho rozvytok v Ukraini. Finansovi posluhy 2017. № 1. P. 39. [In Ukrainian].
  5. Linchevskyi O. V., Chernenko V. M., Piatnytskyi Yu. S., Bulakh I. Ye. Shliakhy reformuvannia systemy vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini v suchasnykh umovakh. Materialy XIV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, prysviachenoi 60-richchiu TDMU, “Suchasni pidkhody do vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini”. Medychna osvita. 2017. No. 3. P. 6–9. [In Ukrainian].https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.3.7753
  6. Chala N. D. Zminy mekhanizmiv finansuvannia zakladiv okhorony zdorovia v umovakh reformuvannia haluzi. Naukovyi visnyk IFNTUNH. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti. 2016. No. 1 (13). P. 84–87. [In Ukrainian].
  7. Lehan I., Krykun O. Rynok pryvatnoi medytsyny Ukrainy: osoblyvosti rehuliuvannia ta napriamy rozvytku. Private medicine market of Ukraine: features of regulation and directions of development. Galician economic journal. 2020. vol. 64. No. 3. P. 192–197. URL: https://doi.org/10.33108/ galicianvisnyk_tntu2020.03.192. (accessed 03.03.2021). [In Ukrainian].
  8. Petryk S. Analiz peredumov rozvytku derzhavno-pryvatnoho partnerstva yak instrumentu vdoskonalennia derzhavnoi polityky v sferi okhorony zdorovia. Analysis of the prerequisites for public-private partnership development as a tool for public health policy improvement. Galician economic journal. 2020. vol. 64. No. 3. P. 198–209. URL: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.198. (accessed 03.03.2021). [In Ukrainian]
  9. Knysh S. Udoskonalennia publichnoho upravlinnia v sferi okhorony zdorovia v Ukraini: analiz reformy i yevroperspektyvy. Aktualni problemy pravoznavstva. 2019. No. 1 (17). P. 54–59. [In Ukrainian].https://doi.org/10.35774/app2019.01.054
  10. Iamnenko T. M. Medychna reforma: realii Ukrainy ta mizhnarodnyi dosvid. Yurydychnyi visnyk. 2018. No. 2 (47). P. 116–120. [In Ukrainian].
  11. Indeks zdorovia. Ukraina – 2019: Rezultaty zahalnonatsionalnoho doslidzhennia. Kyiv, 2020. 103 p. [In Ukrainian].
  12. Zakhidna O. R., Mydlyk Yu. I. Medychna reforma v umovakh detsentralizatsii vlady v Ukraini. Young Scientist. 2017. No. 11 (51). P. 1156–1158. [In Ukrainian].
  13. Zubarieva O. Medychna reforma v Ukraini: otsinky ukraintsiv ta dosvid rehionalnoho doslidzhennia. HRANI. 2019. vol. 22. No. 4. P. 54–63. [In Ukrainian].
  14. Kolosov A., Glinkowska-Krauze B., Chebotarov I., Savchenko O. and Chebotarov V. (2020) “Forming the capability of rural and settlement united territorial communities in Ukraine: using the experience of Poland”, Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 6 (4). P. 118–143.https://doi.org/10.51599/are.2020.06.04.07
     URL: https://are-journal.com/are/article/view/367/264 (accessed 03.03.2021). [In Ukrainian].
  15. Zakon Ukrainy “Osnovy zakonodavstva Ukrainy pro okhoronu zdorovia” vid 19.11.92 r. № 2802-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12#Text. (accessed 03.03.2021). [In Ukrainian].
  16. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy “Pro zatverdzhennia Poriadku stvorennia hospitalnykh okruhiv” vid 30 lystopada 2016 r. № 932. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249582611 (accessed 03.03.2021). [In Ukrainian].
  17. Holovne upravliannia statystyky v Luhanskii oblasti. URL: ttp://lg.ukrstat.gov.ua/sinf/demograf/ chisl12_2020.php.htm (accessed 24.02.2021).
  18. Heoportal administratyvno-terytorialnoho ustroiu Ukrainy. URL: https://atu.gki.com.ua/ua/karta#map=7/ /48.96955338118993//39.03311147700004&&layer=890658720 (accessed 24.02.2021).

 

Завантажити

Всі права захищено © 2019. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.